Littekenweefsel laten verwijderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLita

Littekenweefsel laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:13

Hoi bokkers!

7 jaar geleden ben ik nogal ongelukkig van een van onze pony's gevallen. Ik kwam hierbij met mijn mond op mijn knie (vraag me niet hoe :') ), waardoor ik mijn tanden door de rechterkant van mijn onderlip had. En op een plek er dan ook gewoon echt dóór heen - lees: gat! Ik als 11/12-jarig meisje natuurlijk helemaal over de flos, flink bloeden, direct dik(!!) en vooral pijn. Ik heb de eerste 3 dagen dan ook niet in de spiegel durven kijken.
Mijn tante is SEH-verpleegkundige en is eerst even langs gekomen om het te bekijken. Haar leek het niet nodig om het te laten hechten. Het was op zich een mooie wond, die goed zou kunnen genezen. Mijn lip zou waarschijnlijk toch altijd wel dik blijven en wanneer je er dan ook nog 2/3 hechtingen bij zou doen, zou er alleen maar meer littekenweefsel komen. We zijn dus ook niet meer naar het ziekenhuis geweest en ik moet zeggen, het is heeeel mooi genezen!!! _/-\o_ God zij dank...

Het heeft lang geduurd voor mijn lip weer mooi geslonken was. Op mijn schoolfoto's zie je per jaar heel mooi het verschil. Helaas is de rechterkant dus altijd dikker gebleven dan de linkerkant, omdat er echt een flinke 'brok' of eigenlijk schijf littekenweefsel in zit. Wanneer je het niet weet zie je het eigenlijk niet en ik heb het ook nooit erg gevonden; niemand is perfect en ik heb de pech nou eenmaal gehad dat ik net even wat minder handig gevallen ben. Ik ben wie ik ben, ook met die dikke lip. Ik ben eigenlijk ook helemaal geen onzeker type, dus met evt. grapjes/opmerkingen kan ook niemand mij kwetsen.

Echter gaat mijn lip mij de laatste tijd steeds meer storen. Ik ga naar veel feesten/festivals en ga met vriendinnen dan vaak op de foto, en dan zit die lip daar weer in de weg ^) dag leuke foto... Ook met praten is het af en toe best eens lastig om duidelijk te kunnen articuleren. Ik baal er voortaan van. Het is niet mooi en ik wil gewoon duidelijke B's, P's, V's en noem maar op uit kunnen spreken.

Nu is mijn vraag dus, zijn er bokkers die ervaring hebben met het laten verwijderen van littekenweefsel? Ik weet dat ik ook daar een litteken aan over zal houden en dat mijn lip ook dan nog dikker kan blijven, maar ik hoop dat mijn lip in ieder geval minder dik zal zijn dan nu.

Ik ben benieuwd :D
Laatst bijgewerkt door LoveLita op 05-06-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Re: Littekenweefsel laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:16

Ik heb geen ervaring met het weg laten halen van litteken weefsel. Mijn huisarts vertelde mij dat dit niet mogelijk was?
Ben wel erg benieuwd naar mensen die er wél ervaring mee hebben, bij mij mag er namelijk ook nog wel wat weg :+ .

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:21

Ik studeer zelf verpleegkunde en heb al veel wonden gezien. Veel wonden zullen idd ook lelijk littekenweefsel achterlaten wat niet verwijderd zal kunnen worden. Littekens op de huid bijvoorbeeld... Maar in mijn lip voelt het echt als een soort losse brok. Ik zal er binnenkort ook voor naar de huisarts gaan. Even kijken wat hij ervan zegt.
Ik hoop dat ik in ieder geval doorverwezen kan worden naar een plastisch chirurg, misschien heeft hij nog wel betere ideeën, mocht verwijderen niet lukken..

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:19

Tja, de vraag is of je er veel mee op zal schieten als je het laat weghalen. Dat is afhankelijk van hoeveel littekenweefsel er zit.
Bedenk wel dat als een plastisch chirurg het weghaalt, hij daarvoor moet gaan snijden = weer een wond die zal moeten genezen = weer littekenweefsel vorming. Ik denk dat een plastisch chirurg je het beste zal kunnen vertellen of een operatie je wat zal opleveren of niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:27

Idd is het maar de vraag of het weggehaald kan worden.
Vaak masseren schijnt een betere methode te zijn dan weg laten halen.
Wellicht kunnen ze het van de binnenkant van je lip uit weghalen, maar dan heb je weer kans dat er toch een en ander gaat trekken waardoor je toch een verschil blijft zien.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:35

Jaren geleden een litteken 'laten verwijderen' op m'n knie. Hij is nu groter en lelijker geworden..

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:41

Mijn vriend had ook een grote brok littekenweefsel in zijn lip overgehouden aan een aanrijding door een scooter. Hij heeft het wel wel laten halen omdat hij er erg last van had, het is nog steeds zichtbaar maar alleen een klein sneetje. Hij heeft geen ''bobbel'' meer en hij heeft er absoluut geen spijt van gehad om het te laten doen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:42

Vriendin van mij heeft een stukje litteken laten weg laseren. Buiten dat het er niet eens zo heel veel beter uitziet mag je met een gelaserd stuk huid nooit meer in de zon komen. Dat betekent dat je moet smeren met factor 60! En deze werd bij haar niet vergoed door de zorgverzekering. Gelukkig heeft ze maar een heel klein stukje laten doen om te kijken wat er zou gebeuren, maar het is echt de moeite en de pijn niet waard vond ze...

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:43

Niet doen! De tijd erna is het litteken verschrikkelijk pijnlijk en het litteken wordt alleen maar groter omdat ze het weer op dezelfde plek openmaken, plus groote kans dat het terug komt

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:22

Denise_Tink schreef:
Mijn vriend had ook een grote brok littekenweefsel in zijn lip overgehouden aan een aanrijding door een scooter. Hij heeft het wel wel laten halen omdat hij er erg last van had, het is nog steeds zichtbaar maar alleen een klein sneetje. Hij heeft geen ''bobbel'' meer en hij heeft er absoluut geen spijt van gehad om het te laten doen!

Dat is fijn om te lezen :j

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:25

Ik heb vorig jaar mijn elleboog gebroken waarbij er een schroef in moest. nu heb ik een enorm litteken: 10 cm lang, halve cm breed, doordat het was gaan ontsteken. Mijn chirurg gaf aan dat daar met littekencorrectie wel wat moois van gemaakt kon worden. Inmiddels heb ik bij de plastisch chirurg een afspraak staan voor eind juli. Ben benieuwd wat zijn inschatting zal zijn. Dat er een litteken van die lengte blijft geeft niet, maar zou fijn zijn als het wat smaller zou kunnen worden.

Ik volg dit even :)

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:43

Ben benieuwd hoe het bij jou zal lopen dan :) Succes alvast!

Bij mij gaat het dan niet om een litteken op de huid, echt puur om het weefsel IN mijn lip. Het litteken is eigenlijk nauwelijks te zien. Mijn lip is enkel zo dik door het weefsel wat er in zit :j