Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
colette_007 schreef:Ik heb het ook gehad. Heb je lang haar en draag je het veel vast? Dan is het raadzaam om het een tijd los te dragen begin erg pijnlijk maar bij mij werd het er beter van en inmiddels heb ik er nog zelden last van. Haaruitval met periodes. Dacht dat ik kaal zou worden kan ooit hele handen eruit halen maar heb nog steeds een hele bos gelukkig.
Ibbel schreef:Lieve vosje, je bent 14, de kans dat je op jouw leeftijd kanker krijgt is héél klein, zelfs als het in de familie veel voorkomt.
Hersenkanker openbaart zich eigenlijk nooit door hoofdpijn, dus dat je hoofdpijn hebt heeft vrijwel zeker een andere oorzaak, zoals stress en spanning. En jouw angst houdt dat ook nog eens in stand.
Haaruitval is normaal altijd al zo'n 100 haren per dag. Als je lang haar hebt valt dat ontzettend op, maar dat is echt normaal.
Als je naar je huisarts gaat, vertel dan niet alleen je klachten maar ook je angst voor kanker. Anders zit je er om de haverklap met dit soort zaken, zonder dat je ooit echt gerustgesteld wordt. Laat je desnoods naar een psycholoog verwijzen, want op jouw leeftijd moet je dit soort 'catastroferen' niet doen.
Doe verder ook verstandig, en laat je wél inenten tegen baarmoederhalskanker. Dat is in ieder geval één vorm die je op die manier kunt vermijden. Ga ook niet roken (vermindert de kans op long- en blaaskanker echt tot vrijwel 0) en drink met mate en bij voorkeur geen sterke drank (vermindert de kans op slokdarmkanker ook tot vrijwel 0). Eet verder gezond, en je vermindert de kans op darmkanker. En dan ben je al een héél eind.
Het enige dat wél een duidelijk familiaal risico is, is borstkanker van een bepaalde soort. Dat zul je nu echt ook nog niet krijgen, maar als dát gen inderdaad in je familie zit (en dat zul je moeten navragen) dan is het wel wijs je daar ook op te laten screenen.
En het domste wat je kunt doen is bang zijn en je kop in het zand steken.

heb m'n ogen ook laten testen en die zijn ook niet erg goed. Een bril is waarschijnlijk wel nodig, dus waarschijnlijk houd daar m'n hoofdpijn van op