Vriend overbezorgt! Help!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Vriend overbezorgt! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:21

Beste bokkers,

Ik zit momenteel niet goed in mijn vel, en heb dan ook een burn out! Dit is vast gesteld door de huis arts en de psycholoog waar ik momenteel bij loop. Nou doe ik wat ik te horen krijg van de psycholoog... En daar hou ik me dan ook netjes aan.
Maar mijn vriend is zo over bezorgd! voorbeeld: ik MOET gaan liggen op de bank als ik een film aan het kijken ben. Mijn moeder is momenteel bij ons, om mij te ondersteunen in het huishouden. Zodat ik hier wat meer rust in kan vinden en eerst meer tijd voor mezelf heb... Hier ook met de psych over gehad en die vond het een prima idee. Mijn vriend is het er ook mee eens, maar behandeld me alsof ik nu ineens gehandicapt ben. Ik mag niks meer, de vaatwasser niet meer inruimen, de was niet sorteren, eten klaar maken, niks! Dan denk ik ik mag dan wel moe zijn, maar ik kan gewoon nog mijn dingen doen! B.v onze paarden mesten... Nee dat mag ik niet meer doen... want daar word je moe van... Ja tuurlijk maar ik kan toch wel wat doen?!
Ik snap dat het goed bedoelt is, maar het werkt ook verstikkend! Soms heb ik het gevoel alsof hij me dingen gewoon op wil leggen, zoals vanmiddag dan zeg ik van zullen we zo even de paarden gaan mesten, nee dat doe ik wel! En dan ga ik me omkleden om die kant op te gaan, en wat doet hij pakt de sleutels en loopt met een kwade kop weg... En gaat de paarden mesten... sorry hoor maar ik kan me daar mateloos aan ergeren! Dat ik een burn out heb wil niet zeggen dat ik niks meer kan!!!
Ik weet dat het goed bedoelt is, maar soms... Soms denk ik wel eens...pffft word nog moeier van jou dan dat ik al van mezelf ben! Hoe kan ik hem in vredesnaam aan zijn verstand brengen dat zoals hij doet, mij nog meer energie kost dan als hij me me einig zins me gang laat gaan???

Ik zal het er zeker met de psycholoog over hebben, maar moest even mijn ei kwijt!

Dani

Re: Vriend overbezorgt! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:24

Heb je er al met hem een gesprek over gehad?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:25

Probeer er van te genieten, je wordt voor de volle 100% ontzien!
Je hoeft nu even niks, alleen uitrusten en je daarna wel helemaal top voelen.

Misschien is het ook een idee om met je vriend te bespreken dat je nog wel dingen doet, maar niet te veel, dat je een soort globale takenverdeling maakt, zodat ie niet alles uit je handen trekt om het voor je te doen!

Succes!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:28

Inderdaad, bespreek het eens met je vriend zelf. Dat je graag ondanks dat het je energie kost wel nog iets wil blijven doen.
Van niks doen kan je ook moe worden he. Gewoon eens over praten, desnoods met je moeder of je psycholoog erbij.
Uiteindelijk moet je alles weer op de rails krijgen, en hoe eerder je daar al kleine stapjes naartoe kunt maken hoe beter natuurlijk.

Ene kant is het wel lekker dat je niks moet en uit kunt rusten, maar aan de andere kant zou ik het ook niet fijn vinden als ik niks zou mogen
doen, ik zou denk ik gek worden van de verveling :Y) Kan je niet bijv. jij de paarden verzorgen terwijl hij uitmest? Dat is minder inspannend

En verder rustig aan doen, zeker nu het zo makkelijk gemaakt word en succes :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:30

Je kan ook proberen het er extra dik op te leggen. Dus in de zetel gaan liggen met een belletje en dan om de 5 minuten om iets anders roepen: "Schat, ik wil koffie!", "Breng me nog eens een kussen!" en "Kun je mijn voeten nog eens masseren?". Wedden dat hij het dan snel beu is? 8-)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:34

iedereen bedankt voor de reacties... Ja ik heb het hem al vaker gezegd, maar luisteren doet hij dan toch niet! Ik doe het ook erg rustig aan...Doe momenteel zo goed als niks in het huishouden dat doet mijn moeder, daar ben ik haar ook erg dankbaar voor! Ik heb er al over zitten denken om hem eens mee te nemen naar de psycholoog, en ga dat denk ook maar eens doen, want ik word hier soms erg moe van! Hij is helemaal zo geworden nadat zijn moeder is overleden... Kan soms ineens heel raar uit de hoek komen, dan is hij ineens heel gepikeerd om iets wat ik heb gezegd, en loopt weg! Dan denk ik doe normaal... je kan toch gewoon praten! Hij was nooit zo soms denk ik wel eens dat hij ook een burn out heeft of gewoon allemaal even niet aan kan... Zo snel als hij uit zijn ''doen'' is...

Tosca2: ja dat kan ik idd doen, maar ik weet zeker dat hij dat nog zal doen ook... Of hij het lang volhoud is een 2de maar hij zal het zo lang mogelijk doen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:38

Zonder praten kom je nergens. Niet zeggen waT je niet wilt, maar vooral wat je WEL wilt. Desnoods inderdaad mee naar je psychologe en samen afspraken maken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:38

Tosca2 schreef:
Je kan ook proberen het er extra dik op te leggen. Dus in de zetel gaan liggen met een belletje en dan om de 5 minuten om iets anders roepen: "Schat, ik wil koffie!", "Breng me nog eens een kussen!" en "Kun je mijn voeten nog eens masseren?". Wedden dat hij het dan snel beu is? 8-)

zoiets zou ik dus nooit doen. Dat is allemaal zo indirect en onduidelijk aangeven wat je nou eigenlijk wel wilt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:39

Je zou het zo kunnen verkopen dat het voor jouw herstel belangrijk is dat er goede afspraken komen en dat hij daarin belangrijk voor jou is en dan meenemen naar je psychologe. Zij/hij kan dan ook de neutrale vertaling maken tussen jou en je vriend

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:40

Heb je ook alwel eens richting hem duidelijk benoemd waarom je dan wel graag bepaalde dingen wil doen (en dan zonder al die uitroeptekens ;) ) Probeer als eerste gewoon eens aan te geven richting je vriend dat jij je als je niks kan en mag zo nutteloos voelt. En maak gewoon afspraken wat jij wel doet en wat niet, eventueel met de afspraak dat als je toch te moe bent dit aangeeft. Sowieso

Onthou wel, je burn-out is veroorzaakt doordat je zelf altidj maar door ging en geen grenzen aan gaf. Je kunt het de mensen om je heen, die dat nu ook hebben gezien dat jij daar moeite mee hebt, niet kwalijk nemen dat ze er alles voor in het werk stellen om jouw daarin nu te ontzien. Of dat de beste manier is, is een tweede. Maar vast wel vanuit goede bedoeling :j En daarnaast hebben de mensen om je heen ook emoties en zullen zij ook een manier moeten vinden om er mee om te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:43

Het is in onderzoek allang aangetoond dat fysiek bezig zijn de beste manier is om snel van een burn-out te genezen. Burn-out = geestelijk moe, lichamelijk is er niets met je mis.
Vertel 'm dat maar eens. Mensen met burn-out wordt juist aangeraden naar de sportschool te gaan, of op z'n minst dagelijks te gaan wandelen en fietsen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:45

Maar heb het idee dat TS nu meer in de 'strijd' zit. Denk dat je meer moet uitleggen en bespreken wat je wel wil, afspraken maken dus

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:48

hij gaat zeker mee naar de psycholoog want ik word nu gekker van hem dan van mijn eigen! Hij kropt alles op en als ik vraag wat er is, dan is het: er is niks! En dan zeg ik ja er is wel wat... NEE er is echt niks... pffft ik word daar niet goed van.

Bienotje: dat klopt helemaal wat jij zegt, die burn out heb ik ook omdat ik (zoals de psycholoog zegt) 3 banen heb En nooit tijd voor mezelf neem/nam ... En dingen heb meegemaakt etc en geen tijd voor mezelf heb genomen naderhand... Daar heb ik deze burn out aan te danken. Dus ik vind het ergens begrijpelijk van mijn vriend dat hij zo doet, en daarom is mijn moeder er nu om mij te ontzien... Maar inderdaad als ik niks mag doen voel ik mezelf helemaal nutteloos en dat is iets wat ik ook weer niet wil. En ik weet dat alles vanuit goede bedoelingen gaat, maar dat hij me dingen op gaat leggen dat vind ik dan toch echt te ver gaan!

Ibbel: Ja ook dat heb ik hem al geprobeerd uit te leggen, maar hij denkt als ik maar om b.v 20.00 uur in bed lig en genoeg slaap krijg, dat dan de burn out ook over gaat, is heel goed bedoeld, maar ik kan het hem gewoon niet aan zijn verstand brengen! Als ik bv zeg ik wil ff stuk lopen met de honden, ja maar zul je dat wel doen... je bent al zo moe! Of als ik bv paard wil longeren... Dan is het weet je het zeker? Ik weet dat alles goed bedoelt is...

Colway: ja ik denk dat ik dat inderdaad maar eens ga proberen... En neem hem sowieso vrijdag mee naar de psycholoog...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:52

Heel herkenbaar (ik heb ook een burn out) alleen was het bij mij het tegenoverstelde.
Als ik aangaf iets niet te kunnen werd daar heel snauwend op gereageerd en had ik het gevoel constant een strijd te moeten voeren met alles en iedereen.
Uitleggen hoe jij je voelt is echt het beste om te doen. En inderdaad bezig blijven is zo ontzettend belangrijk om hier weer uit te komen.

Ibbel schreef:
Het is in onderzoek allang aangetoond dat fysiek bezig zijn de beste manier is om snel van een burn-out te genezen. Burn-out = geestelijk moe, lichamelijk is er niets met je mis.
Vertel 'm dat maar eens. Mensen met burn-out wordt juist aangeraden naar de sportschool te gaan, of op z'n minst dagelijks te gaan wandelen en fietsen.

Bij een burn out ben je inderdaad geestelijk moe maar dit geeft wel lichamelijke klachten.
Daardoor word dingen ondernemen nog veel moeilijker.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:01

moyra: ja dat klopt, alles lijkt te veel.. momenteel daarom ben ik blij dat ik nu wel aan alle kanten steun krijg. Ik probeer mijn vriend uit te leggen hoe ik me voel maar op de een of andere manier denkt hij dat als ik maar genoeg slaap dat ik er wel uit kom...Maar we gaan gewoon praten tot ik een ons weeg, en hij gaat mee naar de psycholoog!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:04

Tsjah het is voor hem denk ik ook heel lastig te begrijpen wat er echt met je aan de hand is en wat je nodig hebt, zeker als je zegt dat hij ook nog zijn eigen problemen hebt...Probeer het positief te zien, hij doet wel heel erg zijn best. Welliswaar op een ongelukkige manier, maar probeer een gezamenlijk belang centraal te stellen (dat jij beter in je vel komt te zitten) Denk dat hij dan vast wel te motviveren is om op een andere manier met jou om te gaan

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:10

Ibbel schreef:

Dat is dus niet waar, dat er lichamelijk niets mis is.
Laatst echt een rete interessante docu op NL 1, 2 of 3.... het stresssysteem is duidelijk ontregeld bij mensen met een burn-out.
Chronische stress, oxidatieve stres. De hele as staat scheef wat betreft die hormonen en stoffen.
En dan is veel, extra, zwaar, bewegen dus je laatste doodsklap.

Net als depressiviteit o.a. een chemische reactie vanuit het hoofd is.

Alles staat met elkaar in verbinding.
Rustig aan bewegen zonder grenzen te overschrijden is wel heel belangrijk inderdaad.
Met nadruk op rustig, en vooral luisterend naar je lijf.

In die docu gign het ook over de klinieken die er zijn voor mensen met een burn-out.
Dat is zoiets als een muntje opgooien, want het is dus niet de juiste behandeling. Een burn-out is niet enkel psychisch, en dan heeft die insteek dus ook geen zin.

Het is niet voor niks dat veel mensen met een burn out de doorpakkende types zijn. Lekker doorknallen die handel.
Tot het lichaam HO zegt. Je maakt je motor gewoon kapot.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:24

Hannanas : ik mocht bewegen, tot mijn lichaam zei ho! Bv als ik zei dat ik wel eens lekker met de honden wou gaan wandelen, was de vraag... hoe lang doe je dat? En als ik zei dat ik dat bv 2 uur deed omdat de honden dan lekker de energie kwijt waren, was het al van hoe ben jij er dan onder? Ja ik ben dan kapot... Dus dat mocht ik ook niet meer, mocht de dingen doen die ik aan kon...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:38

Ben je inmiddels dan wel in staat om op tijd te stoppen en je beweging te doseren? Zo niet, dan snap ik wel dat je vriend bang is dat je steeds over je eigen grenzen heen gaat als hij dat niet tegengaat.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 06:39

ik word er wel in beperkt, mijn moeder doet zover alles... dus ik kan weinig meer doen. Maar ik doe hard mijn best om op tijd te stoppen, al is dat niet altijd even makkelijk! Ik heb hem ook gevraagd om maar eens mee te gaan naar de psycholoog, dan kan hij ook horen wat zij allemaal zegt...