knarsetanden en klemmen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

knarsetanden en klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 18:55

Hallo bokkers,
Ik knarsetand 's nachts heel erg, en overdag klem ik heel erg.
Mijn kiezen zijn ook ingegroefd als het ware, en van mijn voortand is de onderkant een beetje afgesleten waardoor die tand scheef loopt :\
Ik klem heel onbewust, dus ik heb het 9 van de 10 keer niet eens door, en kan het dus ook niet vaak laten ontspannen.
De tandarts weet dat ik heel erg knarsetand, maar doet er niks aan, eind juni moet ik er weer heen dus dan zullen we zien :\
Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Groetjes Sophie

loontje

Re: knarsetanden en klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:38

Je schijnt via je tandarts een speciaal bitje te kunnen laten maken tegen het knarsen.Misschien dat je via google daar was over kan vinden?!

Ik klem ook maar dan vooral als ik in bed lig om in slaap te vallen.Wat ik doe is bewust denken(en daardoor doen) dat ik mijn kaken moet ontspannen en vaak werkt dat wel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:45

Via de ta een afspraak maken bij de gnatoloog. Anders een afspraak maken bij de kaafysio!
Ik kreeg de doorverwijzing naar de gnatoloog van de kaak chirurg

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:24

Ik heb via de tandarts zon bitje ( de nightguard :P).
Werkt erg goed en heb hem nog niet doorgeknarst! en dat terwijl ik hem toch al een hele tijd heb!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:26

Ik doe dit ook heel erg. Konden eerst niet achterkomen waarom ik nu zo last had van mijn kaken en hoofd. Ongemerkt deed ik dit dus. Ben 4 keer in ziekenhuis geweest voor verschillende onderzoeken, ook nog bij een speciallist maar konden allemaal niks vinden totdat ik bij onze tandarts kwam en die zei dat ik eens soms bitje moest laten aanmeten. Dit dus gedaan en heel af en toe heb ik hem nog in, klem nog wel mijn kaken maar niet meer zo erg als toen, mijn hoofd en kaken deden toen zo'n pijn dat ik niet eens kon werken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:28

Enkel een bitje lost het klem en knars probleem niet op ;)
Een kaak fysio of gnatoloog kan je dmv oefeningen en hulpmiddelen (zoals een splint,das de officiële naam voor het bitje) helpen om het probleem aan te pakken en niet enkel symptomen te bestrijden.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:43

Het heeft mij wel geholpen en ik deed het heel erg ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:49

Je zegt dat je het doet ;) staat letterlijk in je eerste zin

splint helpt snachts wel voor knarsen maar door de oefeningen van gnatoloog/fysio wordt je er bewust van dat je het doet, wat er mee te maken heeft en hoe je het kan oplossen.
Daarbij leer je ook hoe je sporten wel zouden moeten voelen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:02

Inderdaad, laat je doorverwijzen naar een gnatholoog. Dit knarsen en klemmen gaat je anders veel problemen opleveren.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:21

Bij een orthodontisch laboratorium of een tandtechnisch laboratorium kun je een splint laten maken waardoor het knarsen voornamelijk s nachts minder wordt zodat je geen klachten krijgt. Uiteindelijk kun je blijvende schade aan je kaakgewrichten krijgen als je er niets aan doet.

Maar ik zou zeker aandringen dat je tandarts je doorverwijst of een splint laat maken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:07

Ik knars ook verschrikkelijk in mijn slaap. Ik heb het ijzeren spalkje dat je na een beugel krijgt, ook doormidden geknarst.. Dus nu na een 2de beugel, hebben we beslist om preventief te werken en zo'n opbeetplaat (bitje) te maken. Ook mijn kaakgewricht was al serieus afgesleten door het knarsen.

Ik heb deze opbeetplaat nu nog maar een goede week maar wat een uitkomst! Hier in België was het wel duur (400 euro) maar ik kan niet meer knarsen en ook niet meer klemmen omdat mijn tanden niet op elkaar "passen". Ik wordt ook wakker als ik toch eens bijt in mijn slaap.
Hierdoor heb ik minder spanning in mijn kaak en minder hoofdpijn :j Ik had eerst al eens een rubberen bitje gekregen om te testen, maar dat had ik in enkele weken helemaal kapot gebeten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:05

Hier heb je er nog een, ik hield mijn vriend behoorlijk wakker in de nacht. :(:) Nu heb ik dus zo'n gebitje en sinds dien slaap ik heerlijk, ik merk dat ik 's ochtends ook heerlijk ontspannen wakker wordt (toen vaak spierpijn in mijn kaak of nek). De tandarts gaf mij voor overdag de tip om regelmatig te fluiten of gekke bekken te trekken zodat de kaakspieren zich kunnen ontspannen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:00

ik heb ook nog zo'n aangemeten bitje/splint in de kast liggen.
ik knarste snachts zo erg dat mijn gevulde kies het begaf.
vond het een onding om mee te slapen omdat je tanden niet helemaal op elkaar kunnen (ja, dat is de bedoeling maar het voelt zo raar/anders).
bij mij was stress/drukte de oorzaak, toen ik het weer rustiger kreeg kon ik weer zonder en dat is eigenlijk al een paar jaar weer zo.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:46

Bij mij zijn al meerdere keren van dit bitjes op maat gemaakt door de TA, maar beide keren heb ik ze gewoon kapot geknarst in mijn slaap. Ook kon ik er slecht door slapen, omdat ik er voortdurend van wakker werd dat er iets in mijn mond zat (ik heb niet zo'n grote mond/kaak). Voor mij was het niet de oplossing, maar een andere heb ik helaas nog steeds niet. Ik knars 's nachts vreselijk en mijn gebit is aan één zijde helemaal vlak gesleten. Vooral te zien aan een hoektand, die is helemaal vlak terwijl de andere nog een mooie punt heeft. Ook zijn mijn voortanden door het knarsen onwijs dun geworden. De TA wil ze ook niet meer netjes polijsten (als ik er weer eens een hoekje afgeknarst heb), want ze verwacht dat mijn hele voortanden dan aan gruzelementen gaan... Dus ik lees graag mee voor tips! ;)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:43

Ik heb ook een bitje, maar alleen een bovenstukje gekregen van mijn TA.
Is dat normaal?

Ik gebruik het bitje niet meer, want het zit te strak, waardoor mijn boventanden als het waren naar achteren worden gedrukt. Dat is echt een heel onaangenaam gevoel.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:38

BlackEyed schreef:
Ik heb ook een bitje, maar alleen een bovenstukje gekregen van mijn TA.
Is dat normaal?

Ik gebruik het bitje niet meer, want het zit te strak, waardoor mijn boventanden als het waren naar achteren worden gedrukt. Dat is echt een heel onaangenaam gevoel.

Ja dat is normaal, dan moet je een nieuwe laten maken. Ze zuigen een stuk rubber vacuüm om een gipsafdruk van je tanden en dan is het iets te strak geworden.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:52

Ik klem mijn tanden in mijn slaap ook steeds op elkaar, ik merk het pas als ik wakker word dan doet het pijn. Het is gelukkig iets minder want tijdje terug had ik er dus ook spierpijn van in mijn wang en kin :?
Helaas heb ik nu wel last van mijn verstandskiezen en daardoor alweer paar dagen zere tanden wangen en regelmatig lichte hoofdpijn.

Ik klemde eerder nooit maar het is volgens mij gekomen door stres en zorgen die ik tijd geleden had, nu doe ik het de ene nacht dus meer dan de andere.

Heb wel dinsdag een afspraak voor me verstandskiezen, ze zijn vrijwel al helemaal door maar toch weer wat last ervan.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:54

Ik heb ook een bitje, want ik klem 's nachts. Sinds ik die heb gaat het prima! Overdag klem ik niet, alleen in mijn slaap... :+