Last van rug na lang staan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Last van rug na lang staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:09

Hallo bokkers :)

Ik heb al een tijdje last van mijn rug nadat ik lang heb gestaan.
Als ik een keertje kook waarbij ik lang sta, ergens staand moet wachten oid heb ik daarna altijd wel last van mijn rug, de ene keer erger dan de ander.
Erg vervelend want ik moet er altijd aan denken wil ik geen pijn krijgen.
Weet iemand wat dit is?

Afspraak met de HA wordt gemaakt, maar ik wilde ook jullie om raad vragen

Corelli

Re: Last van rug na lang staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:27

Ga eens na hoe je precies staat als je staat :)
- Sta je met gestrekte knieën of met licht gebogen knieën?
- Staan je voeten recht of zakken ze bijv. door naar binnen of naar buiten?
- Sta je met je bekken naar achter gekanteld of naar voren?
- Sta je op 2 benen of leun je op 1 been?
- Voel je ergens spanning in je rugspieren/nekspieren?
- Heb je schouders netjes naar achter (zonder spanning) of hangen ze wat naar voren?
- Heb je je schouders ontspannen omlaag of trek je ze (onbewust) op?
etc.

Ga dus eens na waar de spanning/blokkade zit en hoe het mogelijk zou kunnen komen. Ga ook gerust wat experimenteren, dus rol eens goed met je spieren en probeer eens een andere houding uit en ga na of dat verlichting biedt

Verder is een afspraak met de HA inderdaad goed :j en indien nodig een doorverwijzing naar een fysio o.i.d.

Succes

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:34

Ik heb wat (onbekende) problemen bij mijn knieën waardoor ze wel is ''inzakken'' daar ga ik dus goed op letten. Verder merk ik met deze lijst dat ik goed op mijn schouders moet letten :j dankjewel!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:35

Owww...dat ken ik. Idd goed nagaan hoe je staat, wees je er bewust van. Wanneer je wat langer moet staan is het vaak wat handiger om een beetje je knieen te buigen, rug recht te houden (bekken iets naar voren kantelen) en je schouders ontspannen te houden.
Ik ben er nooit voor naar de huisarts geweest. Ik denk eerder dat ik naar een podoloog moet, want volgens mij heb ik een verkeerde stand van mijn voeten (platvoetjes XD) en ik loop niet goed, want ik stamp altijd met mijn hak op de grond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:39

Ik volg dit even, krijg pijn in mijn onder rug als ik lang moet staan zoals lang wachten in een winkel, of bij een concert als je lang moet staan. Tips zijn mij bekend en hou ik ook al rekening mee maar helemaal sinds ik zwanger ben geweest heb ik hier last van. Enige wat bij mij helpt is even een tijdje zitten.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:12

ik had ook last van me rus en bij mij kwam t door een verkeerde voetstand.
is te verhelpen met steunzolen en fysio oeveningen (zelf ook goed op de bovenstraande tips letten)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:40

Ik heb het ook bij lang staan. Ik heb lichte scoliose, en als ik niet op let is mijn houding niet optimaal ;) Misschien even vragen voor een foto van je rug?

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:46

Ik heb ook vaak rugklachten. na lang staan (opvlechten is ook geen pretje), lang op bed liggen, enz
Ga nu elke week naar de sportschool en heb een speciaal schema voor de "core stability". dus rug en buikspieren ed en dat helpt wel. Vorig jaar liep ik(na bezoekje HA) bij de fysio maar dat is meer symptoombestrijding dan de oorzaak oplossen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:09

Klopt inderdaad, je buikspieren goed sterk maken helpt om je rug te ontlasten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:22

Ik kan ook niet lang staan, krijg ik ook rugpijn van. Heel laag, in de onderrug.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:31

Suzanne F. schreef:
Ik kan ook niet lang staan, krijg ik ook rugpijn van. Heel laag, in de onderrug.

Dat krijg ik ook als ik lang moet staan. Erg vervelend...
Het is echter pas vanaf ik de pijn begin te voelen dat ik op mijn houding ga letten. En op dat moment merk ik dan dat ik meestal met gestrekte benen en holle rug sta ofwel steunend op één been. Geen van beide is ideaal voor een lange tijd denk ik.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:39

Ik heb hier ook heel erg last van gehad, pijn in de onderrug bij lang staan. Maar toen ben ik naar Mensendiek gegaan, hierbij is mijn houding onder de loep genomen. Ik gebruikte niet mijn spieren om rechtop te blijven maar hing gewoon in mijn rug. Dus stap 1 was bekken kantelen zodat je billen onder je rug komen, buik licht aanspannen, hoofd omhoog alsof er een touwtje aan m'n hoofd zat en schouders naar achter en beneden. Dit was bij het begin heeeeel moeilijk vol te houden, spierpijn en snel moe erdoor...maaaaaar geen rugpijn. Nu ik het gewend ben om mijn spieren te gebruiken om me staande te houden, heb ik geen last meer gehad van mijn rug.
Dus je zou zelf kunnen beginnen met het trainen van je buikspieren en je op de bovenstaande manier staande houden. En anders toch eens een afspraak bij een oefentherapeut?
Succes!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:10

Ik heb ook last m'n rug door een blessure en operatie en ik loop nu ook bij mensendieck.
Bij mij heeft ze gezegd:
• Knieën niet op slot, maar licht gebogen
• Bekken kantelen naar voren
• Buik in en aanspannen
• Een beetje met je bovenlichaam naar voren zodat je je gehele voet kan zien
• Schouders laag

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:53

Lang staan is ook niet echt goed. Ik heb een hernia operatie gehad en mocht daarna zo min mogelijk staan of zitten. Alles gaat verder goed, maar laatst had ik hele dag veel gestaan en dan ook echt stil gestaan en had ik vreselijke last van mijn onderrug.
Ben gaan liggen en dag erna veel gelopen. Zitten en staan zijn slechtste voor je rug, dus probeer te bewegen en voor echte ontspanning te liggen. Je kan om te zitten ook nog kussentje kopen dat je echt op je billen zit en je stuitje vrij is.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:04

Ik ken het, ik heb zelf ook veel rugklachten (lichte scoliose) en als ik niet regelmatig naar de fysio ga wordt het alleen maar erger.
Ik zou aanraden om toch even langs de fysio te gaan, die kan een hoop klachten verhelpen :)
Huisarts doet er namelijk niets aan.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:05

Ik weet dat lang staan ook niet goed is, maar hoe doen jullie het dan met concerten en festivals? Na 3 uur ben ik al zowat dood.. :+
Werk zoeken vind ik ook gewoon lastig.. Heel veel heb ik af moeten wijzen omdat het gewoon te lang staan is. Horeca is al helemaal een no-go..

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:14

Hier nog een met vaak last....
Mijn fysio heeft mij ooit de tip gegeven om ontspannen te blijven terwijl je lang staat om langzaam te wiegen met je billen. Bij mij werkt dit goed. Sta zelfs in de rij van de supermarkt een beetje wiegen :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:40

Marit schreef:
Ik weet dat lang staan ook niet goed is, maar hoe doen jullie het dan met concerten en festivals? Na 3 uur ben ik al zowat dood.. :+
Werk zoeken vind ik ook gewoon lastig.. Heel veel heb ik af moeten wijzen omdat het gewoon te lang staan is. Horeca is al helemaal een no-go..

Ik heb in de horeca gewerkt en daar sta je echt niet stil. Lopen is juist beter dan stilstaan of zitten. En veel werk is ook zitten en dat is ook echt heel vervelend na lange tijd.

Ik geef les en als ik te lang stil sta in midden van een cirkel voel ik het ook. Je moet blijven lopen.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 08:21

Ik ben doorverwezen naar de fysio, hoewel daar geloof ik een wachtlijst van hier tot Tokio is :x

Werk is inderdaad lastig, in een winkel staan is voor mij ook echt een ramp!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:28

Ik heb hetzelfde probleem maar mijn houding is gewoon niet goed,ik sta ook met holle rug en hang dus waarsch. ook in mn rug.Ben me hiervan bewust en als ik m'n bekken kantel gaat het al beter en merk ik al verschil.
Dus ik denk inderdaad je houding veranderen,dat dat al een heleboel kan schelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:33

Ik heb dit ook,pijn in de onderrug door te lang staan.
Maar bij mij komt het door slijtage/artrose.Heb op jonge leeftijd de rug al te zwaar belast.
Ik draag nu regelmatig een rugband/nierband en dat helpt best wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:07

Hier helaas hetzelfde probleem.
Nu ben ik ondertussen al 2x aan m'n rug geopereerd en het is er daarna niet beter van geworden wat dat betreft.
In de rij bij de kassa, even met iemand staan te praten en nog veel meer dingen. Het is dan net alsof m'n rug vanaf halverweg tot onderin in brand staat.
Lang zitten, veel lopen, stilstaan op 1 plek is gewoon een drama.
Helaas hierdoor ook moeten stoppen met m'n werk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:40

Waarom zijn er zo weinig mensen die naar de fysio gaan? Jullie moeten aan de bak, die rug sterker en stabieler maken!

@Gohya; ik hoop dat jij wel bij de fysio loopt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:22

@rindin
Ik heb heel lang bij de fysio gelopen,maar dat hielp niets,ja tijdelijk.Van daaruit zijn foto's gemaakt,enkele tussenwervel schijven waren erg dun geworden.En dit is nu alweer zo'n 20 jaar geleden,weet niet hoe ze er nu nog uit zien.
Volgens de H.A. mag ik niet lang staan,zitten en niet paardrijden en voetballen.
Ik doe beide nog steeds,kan moeilijk heel de dag alleen maar liggen.

@kiki1976
Dat in brand staan van de onderrug heb ik ook vaak,maar niet altijd.
Ik voel ook duidelijk dat het een zenuwpijn is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:41

gohya schreef:
@rindin
Ik heb heel lang bij de fysio gelopen,maar dat hielp niets,ja tijdelijk.Van daaruit zijn foto's gemaakt,enkele tussenwervel schijven waren erg dun geworden.En dit is nu alweer zo'n 20 jaar geleden,weet niet hoe ze er nu nog uit zien.
Volgens de H.A. mag ik niet lang staan,zitten en niet paardrijden en voetballen.
Ik doe beide nog steeds,kan moeilijk heel de dag alleen maar liggen.

@kiki1976
Dat in brand staan van de onderrug heb ik ook vaak,maar niet altijd.
Ik voel ook duidelijk dat het een zenuwpijn is.

In 20 jaar is in de fysiotherapie immens veel veranderd, dat kun je niet meer met elkaar vergelijke.
Juist mensen met kwaliteitsvermindering in gewrichten moeten specifieke oefeningen gaan doen.
Zonde dat je dat niet doet, ik denk dat je er echt wel baat bij hebt :)