Het leed dat tandpijn heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Het leed dat tandpijn heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:06

Hallo allemaal

Een aantal jaar geleden had ik een gat in mijn kies, ze hebben dit verschillende keren proberen te vullen maar de vulling liet telkens los. De tandarts zei als ik er last van bleef houden moest ik hem laten ontzenuwen. Aangezien ik er eigenlijk vrijwel nooit last van had heb ik het zo gelaten.
vorig jaar is een klein gedeelte van die kies afgebroken ( echt maar een splintertje). Aangezien ik nog steeds geen pijn had aan die tand heb ik het gewoon zo gelaten.

Een maand geleden is weer een klein stukje tand afgebroken van diezelfde kies. Toch maar besloten om dan eens naar de tandarts te gaan want dat is toch niet geheel normaal.

De hele tijd kwam er wat tussen of vergat ik te bellen. Nu begon ik zondag last te krijgen van die kies. Niet bijzonder veel maar gewoon een irritant gevoel. Ik ging even in de spiegel kijken en zag dat er een groot stuk weer los zat. Dus ik heb dat stuk eruit gehaald omdat het lag te prikken. Daarna was de pijn even weg. Toch maar dinsdag een afspraak gemaakt om ernaar te laten kijken (eindelijk hier aan gedacht). Volgende week maandag om half 3 moet ik bij de tandarts zijn. Echter kreeg ik s'miiddags ineens erge tandpijn. Dus ik heb me een pijnstiller gepakt en eigenlijk ging het daarna redelijk goed. Dus heb ik 3x per dag een pijnstiller gepakt en het was goed te doen. Tot nu dus, ik heb ondertussen 2 pijnstillers gepakt deze avond en de pijn gaat maar niet weg.
Mijn vader gaf me de tip om met een sterke scheut cognac mijn mond te spoelen ( gedurende een 10tal minuten, hij doet dit ook altijd bij tandpijn) dit verlicht enigszins maar het helpt maar even.
Dus iemand tips om de komende paar dagen nog even door te komen?
Ik pak trouwens paracetamol met cafeïne ( meestal helpen die dingen wel niet lang, of niet voldoende bij mij). Ibuprofen heb ik helaas niet meer.

commentaar over dat ik eerder naar de tandarts moest heb ik niks aan. Het deed geen pijn dus ik zag er geen haast bij en ik dacht er steeds op de verkeerde moment aan :+ . Maandag heb ik dus een afspraak en ik hoop eerlijk gezegd dat ze gewoon het ding er uit gaan halen :Y) ;)

Dus iemand nog goede tips tegen de pijn?

Alvast bedankt

Groetjes
Hanne

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:08

Waarom niet morgen even langs de tandarts? :) Ik zou echt niet met deze pijn het weekend in gaan!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:12

Omdat ik geen tijd heb om te gaan voor het weekend ;) Maandag heb ik vrij en dat was dus het vroegste wat ik kon gaan.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:17

Dan maar langs de buurtsuper voor een lading ibuprofen, zoveel last heb je dan blijkbaar niet toch? :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:25

dressagelady schreef:
Dan maar langs de buurtsuper voor een lading ibuprofen, zoveel last heb je dan blijkbaar niet toch? :)

Heb pap al gebeld of die mss vlug langs een apotheker kon rijden om een fatsoenlijke pijnstiller te halen.

Ik heb flink last maar ik ben wel al veel gewend wat betreft pijn ;)
En zolang ik niet dubbel klap van de pijn ( of lig over te geven) ga ik gewoon werken.
Ik wil gewoon iets wat effectief helpt zodat het voor mij deze paar dagen een beetje plezieriger wordt.

ikke_draver

Re: Het leed dat tandpijn heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:34

ik heb bijna 1,5 week naproxenatrium geleeft :o
is beter dan paracetamol en ik heb t idee dat t ook beter werkte.
achteraf bleek dat er een gat in mijn kies zat en dat de complete tandwortel was ontstoken :(
resultaat was dat ik als een bibberend rietje naar de tandarts ging en ik weg ging met een kies minder en een grotere hekel aan de tandarts...

voortaan als er een spinter af gaat gelijk naar de tandarts scheelt je een hele hoop !

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:43

Ik heb ook een hekel aan tandartsen, heb ze vroeger vaak genoeg gezien helaas ( te kleine mond waardoor er verschillende tanden zijn getrokken en ik een beugel moest)
Dus daarom dat ik bij dat kleine splintertje er nog niet over nadacht om na de tandarts te gaan. :+

naproxenatrium ken ik niet maar misschien dat dat wel gaat helpen. Bedankt voor de tip

Ik heb net trouwens mijn tand gepoetst, had gelezen dat dat ook kon helpen als je dat een paar keer doet.
Maar dat helpt dus absoluut niet, het doet nu nog erger zeer :+
Dus nu nog maar een scheut cognac in mijn mond, hopelijk verdooft dat terug een beetje

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:10

ik heb een gewone grootte gebit maar ondanks poetsen en extra fluoride gaan mijn tanden en kiezen er alsnog aan.
ik heb nu een gaatje in mijn voortand maar ik durf niet naar de tandarts te gaan :o

ik heb de naproxenatrium trouwens gewoon bij de kruidvat weg. het is een blauw doosje met roze letters.

tand poetsen doet alleen zijn werking als je een klein gaatje hebt.
als je plinters of stukjes af hebt van je tand/kies poets je de zenuwen en dat doet idd veel pijn

let trouwens met de sterke drank wel op want als t erg koud is doet t juist meer zeer ;)
( spreek uit ervaring )

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:46

Voor de mensen die het misschien nog interessant vinden:
Ik heb vrijdag toch ergens een gaatje gevonden om naar de tandarts te gaan.
Hij heeft de tand terug opgevuld en hij hoopte dat de zenuw nog te redden was. Ik kon nog eventjes napijn hebben maar normaal moest het de volgende dag over zijn. Zaterdag viel de pijn nog mee maar zondag en vandaag is het dus niet meer uit te houden.
Helaas kan ik dus morgen terug gaan. Ik kan ondertussen mijn kaak niet meer uiteen doen dan een paar centimeter en ik kan bijna niet meer eten. Ik heb het hele weekend geleefd op soep en zachte dingen waarop ik niet hoefde te kauwen.
Morgen wordt de tand dus waarschijnlijk ontzenuwd ;(

Iemand soms ervaringen wat betreft ontzenuwen?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:53

Ooh..das wel sneu zeg..
Ontzenuwen hetzelfde als een wortelkanaalbehandeling?
Zo ja, goed te doen met verdoving ;)
Heb je misschien kruidnagels in huis? Die hielpen bij mijn kiespijn onvoorstelbaar goed ;)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:58

Ontzenuwen is mij alles meegevallen mits het goed verdoofd wordt. Zodra je ook maar iets voelt gelijk aangeven :-)

Bij mij helpt de pijnstilling Naproxen altijd wel goed, ook voor napijn ofzo nadat je bij een tandarts bent geweest.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:06

Hij heeft bij de vulling een soort homeopatisch goedje met kruidnagel erbij gedaan.
Maar bijna niets helpt op dit moment
Ik heb nu perdolan zetpillen en ik pak ibuprofen. Wel serieuze hoeveelheden want ik zit aan mijn 3de doosje op een week tijd. Maar ik word er ondertussen zot van en ik moet toch echt afentoe wat eten :')

Ontzenuwen is inderdaad een wortelkanaalbehandeling. Al moet ik dan nog een half uurtje bij lijden, ik zal blij zijn dat ik er vanaf ben. Want dit is gewoon niet grappig meer. En mijn maag vind het ook niet bepaald grappig meer :=

Gelukkig heb ik een goede tandarts en gelukkig mag ik morgenvroeg om kwart na negen al naar daar. Dus nog maar een paar uurtjes.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:08

Nou vandaag dus naar de tandarts geweest en hij is inderdaad ontzenuwd.
De zenuw was voor een gedeelte al afgestorven en de rest was compleet ontstoken. Hij kon zich voorstellen dat dit flink zeer had gedaan.
De pijn is zo goed als weg. Mijn tand is wel nog super gevoelig en klopt afentoe wat maar ik denk dat dat alleen maar normaal is niet?

Nu hopen dat het netjes geneest

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:41

Fijn dat je van je pijn afbent!
Het is nu vast al helemaal over hoop ik!?