IVF/ICSI

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

prakkie

IVF/ICSI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:53

Nou, de titel is duidelijk toch ;-D

Wie gaat er beginnen aan het traject IVF/ICSI of zit er middenin? Of misschien ben je al zwanger of juist niet na 1 of meerdere behandelingen en wil je ook je ervaringen delen?

Even mijn/ons verhaal:
Ik ben nu 35 en 3 jaar geleden hebben mijn man en ik besloten dat we graag aan kinderen wilden beginnen. Dus gestopt met de pil en hopen dat het allemaal lukt. In het begin ben je nog relaxed, maar na een maand of 9 begint dan toch de twijfel toe te slaan. We hadden al testen gedaan voor mijn cylcus en die was heel constant.
Na ruim een jaar proberen zijn we naar de huisarts gegaan en die heeft ons doorverwezen naar de gynaecoloog. Daar zijn we begonnen met de testen. Mijn man is getest en alles was gelukkig goed. Ik heb meerdere testen gehad (oa. een check-up vd eitjes, de zuurgraad in de baarmoeder en een bloedonderzoek). Alles was goed.
Ondertussen waren we een 1 en 3/4 jaar bezig. De gyn wilde een HSG uitvoeren, maar pas na 2 maanden (in januari 2012). We hebben gezegd dat we die graag eerder wilden, omdat we graag uitsluiting wilden hebben. Dat kon. Dus eind november 2011 heb ik een HSG gehad. Voor mij erg pijnlijk, omdat dus beide eileiders verstopt zaten. Ze hebben geprobeerd de eileiders 3 keer door te spuiten bij de HSG, maar dat lukte dus niet. Ik moest doordat mijn eileiders verstopt zaten geopereerd worden. Het zou een kijkoperatie worden waarbij ze 1 eileider zouden weghalen (deze was ontstoken en lekte) en de andere gingen ze proberen door te spuiten
In december 2011 ben ik geopereerd. De operatie duurde alleen wat langer dan gepland. Ik had veel verklevingen zitten aan oa mijn darmen en lever. Deze hebben ze weggehaald. Ik kreeg ook nog een bloeding aan mijn darmen, door het weghalen van de verklevingen. De operatie zou nog geen uur duren, maar nu was ik bijna 4 uur in de ok geweest. Mijn eileider kregen ze niet doorgespoten.
Het herstel duurde ook langer dan normaal. Gelukkig kan ik nu lichamelijk alles weer, maar in mijn hoofd gaat het soms nog niet super. Dat komt ook wel weer, maar heeft gewoon wat tijd nodig (gelukkig zijn ze bij de arbo erg meewerkend en begripvol).

We gaan nu dus beginnen met IVF. We hebben er best even over getwijfeld omdat het best heftig is, maar we staan er nu ook 100% achter.
We hebben 13 juni ons intakegesprek met de fertiliteitsarts en dan krijgen we gelijk een snelcursus prikken ;) . Daarna moeten we nog wat testen doen (zal zo'n 8 weken in beslag nemen, inclusief het wachten op de uitslagen) en dan mogen we gaan bellen om te kijken of mee kunnen gaan doen.

Zo, dat is ons verhaal tot nu. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:49

Jeetje wat een verhaal. Ik weet uit diverse zwangerschaps-mama topics dat er meerdere bokkers zijn die dit traject hebben gevolgd. :j
Veel sterkte! :(:)

prakkie

Re: IVF/ICSI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:56

Thanx! Het is idd niet altijd even makkelijk (vooral niet als je weer eens een baby-boom om je heen hebt :D ), maar ik kan het steeds meer een plekje geven.
Het is soms best moeilijk om over te praten, omdat veel mensen niet kunnen begrijpen hoe je je voelt (en dat is logisch). Met "lotgenoten" praten is dan wat makkelijker. Vandaar ook dit topic.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:59

Ik! Wij zijn 4,5 jaar bezig geweest om zwanger te worden, en in januari ben ik eindelijk zwanger geraakt van onze 2e IVF behandeling. Ik heb PCOS in zo'n mate dat ik niet natuurlijk zwanger kan worden. Na alle andere behandelingen + een IVM behandeling in juni vorig jaar hebben we in oktober onze 1e IVF behandeling gehad. Hierbij zware overstimulatie gehad en dat was heel pijnlijk.
Niet zwanger van geraakt. We hadden nog 1 embryo in de vriezer, daar in november ook niet zwanger van geraakt.
Toen in januari nieuwe poging met minder eenheden en daar zijn 5 eitjes uitgekomen. Alle 5 bevrucht en 1 teruggeplaatst. Daar zwanger van geraakt :) ! En nog 3 in de vriezer :) .
Ik ben nu 19 weken zwanger.
Succes!!!!!

[edit]Nog even een aanvulling. Toen ik overstimulatie had zijn er 26 (!) eitjes geprikt, daarvan waren er 11 bevrucht, 1 goede is er teruggeplaatst en er was er nog maar 1 van voldoende kwaliteit om in te vriezen. Meer eitjes wil dus niet zeggen dat de kans hoger is om zwanger te worden. Beter minder eitjes van goede kwaliteit, dan zo belachelijk veel van mindere kwaliteit.
Bij die behandeling kreeg ik ook een grote bloeding, werd ik misselijk en viel ik bijna flauw.

Maar de 2e IVF behandeling was appeltje-eitje (leuke woordspeling :') ). Binnen 5 minuten klaar en ik mocht meteen naar huis omdat het zo goed ging :) .
Laatst bijgewerkt door Rinske op 30-05-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:04

Thanx! en jij gefeliciteerd! Klinkt allemaal wel heftig (en zal ook best zo zijn). Dat was voor ons ook 1 vd redenen dat we aan het twijfelen waren. Je relatie moet ook wel sterk zijn om hier goed doorheen te komen. Heeft het bij jullie veel invloed gehad op je relatie?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:05

ik wil mijn verhaal ook wel vertellen, het is alleen 18 jaar geleden.

wij wilde ook vroeg kinderen, en het lukte maar niet.
na 2 jaar proberen ook doorgestuurd na gynaecoloog, daar konden ze niets vinden en van beide was het goed.
na 5 jaar toch maar een hsg laten doen, alles was goed.
wel tussendoor een paar keer zwanger, maar liep altijd uit op een miskraam. ( totaal 8 x)
daarna nog een kijkoperatie, ook toen was alles goed.
we werden doorgestuurd naar arnhem voor CI.
maar dat haalde niets uit.
toen IVF. ik moest 1 maand hormonen spuiten, en toen terug op controle.
me baarmoeder was er klaar voor maar 2 eitjes te bespeuren.
maar die waren te klein, hadden ze niets aan.
toen hebben ze daar een aantal testen gedaan, bleek dus dat ik al in de overgang zat.
ik was toen 32 jaar.
toen wilde me zus wel haar eitjes afstaan met het zaad van me man.
me zus heeft toen hormonen gespoten en er werden 6 eitjes weggehaald.
ondertussen was dit al een jaar of 6 aan het spelen.
we waren onderweg naar utrecht voor terugplaatsing bij mij. ( had ook medicijnen gekregen om me baarmoeder klaar te maken)
we waren bijna in utrecht toen we een telefoontje kregen, was een ongelukje gebeurt ze hadden de eitjes laten vallen.
en dat was voor ons de druppel.
en we zijn er mee gestopt.
sinds me'n 36 jaar niet meer ongesteld geweest, dus toen zat ik dus helemaal in de overgang.
de jaren ervoor tussen me 32 jaar en me 36 jaar was ik heel onregelmatig.
dan weer om de 3 maanden en dan weer een half jaar dat de menstruatie kwam.

ik moet zeggen, het was een hele opgave allemaal, je moet er erg veel voor over hebben.
en niet te gemakkelijk tegenaan kijken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:07

Nee, volgens mij heeft het niet echt veel invloed gehad op onze relatie. Wij zijn al 7 jaar bij elkaar en altijd beste maatjes geweest, we slepen elkaar overal doorheen :) . Wel geloofden wij het ECHT niet toen we een positieve test in handen hadden :') . Wij wilden niet geloven dat een test ook 2 streepjes kon hebben :') . Pas toen we in het ziekenhuis te horen kregen dat ook daar de test positief was durfden we het te geloven. En pas nadat we hartactie op de echo zagen was het voor ons wat zekerder.
Je durft gewoon niet te hopen dat het ooit echt zo mag zijn.

Maar onze relatie is er volgens mij niet echt anders door geworden gelukkig :) .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:08

vrouwke schreef:
we waren bijna in utrecht toen we een telefoontje kregen, was een ongelukje gebeurt ze hadden de eitjes laten vallen.

OMG!!!! Wat erg! Pfffff, niet te geloven!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:11

Vrouwke: Wat een verhaal, niet te geloven zeg. Je zou bijna zeggen dat het gewoon niet zo heeft mogen zijn.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:12

@rinske: dat is fijn om te horen! Gelukkig zijn mijn man en ik ook wel echt maatjes en zeggen we ook alles tegen elkaar (zowel leuk als niet-leuk ;) ) en denk dat je dat ook moet hebben. Ik heb alleen soms wat moeite om te paaten (soort van binnenvetter). Gelukkgi gaat dat wel steeds beter.

@vrouwke: dat is een heftig verhaal zeg! En dat je al zo vroeg in de overgang zat.
Ook wel erg dat ze de eitjes hadden laten vallen. Dat geloof je toch gewoon niet!

Ik had in het begin dat ik wel eens echt boos kon zijn op mijn lichaam. Had soms het gevoel dat mn lichaam me in de steek had gelaten (om het zo maar te verwoorden). Maar gelukkig is dat nu eigenlijk niet meer.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:03

Ben zelf erg benieuwd of dat prikken me gaat lukken, ben als de dood voor naalden :oo

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:29

Tot 3 tellen en dan gewoon dat ding erin rammen :)) , voel je bijna niks van :) .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:42

Ik heb maar een deel van de behandeling gehad, namelijk het spuiten met hormonen en het oogsten van de eitjes. Ik ben eiceldonor geweest. Oftewel, het hele traject is gelijk als bij ICSI, alleen heb je te maken met twee verschillende vrouwen. Een donor en een ontvanger.
Ik vond het spuiten van de hormonen helemaal geen probleem, ik spoot ze in mijn been, mijn buik was te gevoelig. Ik had geen overstimulatie, maar was gewoon erg vruchtbaar, er zijn bij mij geloof ik 18 eitjes weggehaald, waarvan er 13 bevrucht waren en er 2 terug geplaatst zijn. De andere 11 waren erg goed van kwaliteit en zitten in de vriezer. De twee terug geplaatste bevruchte eitjes zijn nu twee mooie gezonde kinderen, een jongen en een meisje!
Het weghalen van de eitjes was geen pretje. De ene eileider ging zonder problemen en had ik geen last van, de andere was een hel. Ik was op voorhand al volgestopt met morfine, maar helaas was dat niet toereikend en had ik erg veel pijn bij het aanprikken van de tweede eileider. Maar goed, ik had dat er voor over, voor hun heb ik dat met liefde gedaan!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:05

@kleinvosje: wat super dat je dat voor hun over had. Ik heb idd al vaker gehoord dat het aanprikken geen pretje is (zacht uitgedrukt). Aangezien de hsg al erg pijnlijk was (lees: ik heb bijna iemand voor zn hoofd geschopt en lag te huilen van de pijn),dus dat is nog wel een aardige hobbel om te nemen.Maar je moet er iets voor over hebben;-D

@rinske: ik denk dat ik een uur opmezelf in moet praten om dat te doen, haha.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:09

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet wat HSG is?
Het spuiten valt echt heel erg mee hoor, je krijgt een speciale pen met een superdun naaldje die maar een cm je huid in gaat. Vergelijkbaar met een pen voor diabetici.

Probeer erop aan te sturen bij het aanprikken van de eileiders dat je echt morfine krijgt, dit scheelt al heel veel. Helaas zijn er nog steeds ziekenhuizen die vinden dat je er wat voor over moet hebben qua pijn, maar het is echt een lijdensweg. Dus flink erop in blijven praten!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 01:18

Bij een HSG spuiten ze contrastvloeistof in je baarmoeder, waardoor ze kunnen zien of er geen verstoppingen in de eileiders zitten. Eventuele verstoppingen gaan dan open van deze vloeistof. Ik heb dit ook gehad, maar gelukkig was dit bij mij niet heel pijnlijk.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 04:45

Rinske schreef:
Bij een HSG spuiten ze contrastvloeistof in je baarmoeder, waardoor ze kunnen zien of er geen verstoppingen in de eileiders zitten. Eventuele verstoppingen gaan dan open van deze vloeistof. Ik heb dit ook gehad, maar gelukkig was dit bij mij niet heel pijnlijk.

nee bij mij ook niet.
maar er was een mevrouwtje voor me, nou die liep te roepen auw auw :o
dus ik lag op die tafel en dacht: nou gaat het komen.
ik vroeg op een gegeven moment: wanneer begint het pijn te doen?
weet ik niet : zei die arts, ik ben klaar. :j

dus is echt verschillend bij iedereen.
ik vond wel mooi dat je zelf mee kon kijken op een scherm.

het spuiten vond ik ook niet erg, zowel in buik als been.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 06:10

In eerste instantie deedhetook geen pijn bij de hsg,totdat ze probeerden mijn eileiders door te spuiten. En omdat bij mij beide eileiders dicht zaten/zitten,kon de vloeistof nergens heen. De druk werd dus erg opgebouwd in mijn baarmoeder en dat was erg pijnlijk.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:10

Zo, afgelopen woensdag een gesprek gehad met de fertiliteitsarts. Ze heeft alles uitgelegd (we wisten het meeste al, maar toch fijn om het nog een keer te horen). We hebben gelijk bloed laten prikken voor de laatste testen (aids, syfilis, hepatitis B en C). Als we daar de uitslag van hebben, kunnen we bellen om mijn cyclus door te geven en of we nog op vakantie etc zijn. Dan worden we ingepland en kan het gaan beginnen. Het wordt nu wel spannend! Ik ben erg benieuwd!
Laatst bijgewerkt door prakkie op 15-06-12 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:10

Spannend, heel veel succes!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 15:20

Dank je! Gaat nu wel een beetje kribelen hoor...

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 13:03

Net even gebeld met het ziekenhuis: alle uitslagen zijn goed en we mogen dus beginnen (JIPPIE!)

we hebben 17 juli een gesprek, dan 1 augustus krijg ik een prikles en dan mag ik 2 augustus gelijk beginnen met spuiten. 21 augustus krijg ik dan een echo om te kijken of alles goed gaat...spannend allemaal zeg!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:33

ik wil je [ jullie] heel veel succes wensen

wij hebben er bijna 10 jr over gedaan om uiteindelijk toch [ gelukkig ] zwanger te raken
wij liepen in Rotterdam en hadden hele fijne artsen
deze hebben mij er echt doorheen gesleept.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:36

wij zitten met de artsen in zwijndrecht (lab wel in rotterdam). Gelukkig ook erg fijne artsen. Ze hebben daar ook 3 psychologen lopen die het het traject kennen en dus al weten wat het kan doen met je. Dat is ook wel een fijne gedachte.

Fijn om te horen dat het uiteindelijk toch gelukt is!

Mijn neef en zijn vriendin zitten ook in het traject (icsi), dus wel heel fijn om met elkaar te kunnen praten hierover.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:42

Ontzettend veel succes! Mijn zus kon ook niet op de natuurlijke manier zwanger worden, dus heb ik het traject van heel dichtbij meegemaakt. Ze wilde in eerste instantie IVF proberen, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Het spuiten viel haar ook ontzettend mee, alleen was ze 9 van de 10 keer niet te genieten door de hormonen :D Kon ook een heel drama maken om niets.

Uiteindelijk is er gekozen voor ICSI, dat ging een stuk beter. Was ook binnen no time raak.
Het 'prikken' van de eicellen voelde niet fijn, maar ik denk dat als je het haar nu vraagt dat ze de pijn alweer vergeten is. Na het eerste kindje, volgde er twee jaar laten nog een heel mooi jongetje.

Ik wens je ontzettend veel succes. Mocht je verder nog vragen hebben, kun je altijd PBen. :)