Gekneusde ribben..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Gekneusde ribben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:56

Hallo bokkers,

Afgelopen woensdag ben ik aangereden. Ik heb heel veel geluk gehad maar ik heb nu dus wel gekneusde ribben.
Vanmorgen bij de dokter geweest en meer pijnstilling mee gekregen. Dyclofenac + paracetamol voor overdag en 's nachts ook spierverslappers+slaapmiddel (naam kwijt).
Nu vroeg ik me af of er iets is om de pijn te verminderen en misschien zelfs een tip om het herstel wat sneller te laten lopen?
Hopelijk kan iemand me wat goede tips geven!

Groetjes Fiona

Leen

Re: Gekneusde ribben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:01

Ik heb ook gekneusde ribben, nuja 4 jaar geleden een ongeluk gehad. Heb er nog steeds last van, vooral als ik me inspan. Maar om je niet te demotiveren :+ Hou je vooral rustig, niet te veel rechtstaan en terug zitten ed. Normaal gezien moeten die pijnstillers toch voldoende zijn? Kan ook zijn dat je minder reageert op bepaalde medicatie. Ik kan bijvoorbeeld 10 pilletjes van paracetamol nemen en nog geen verbetering voelen, maar 1 dafalgan en ik ben al half verdoofd :+

Ik denk niet dat het hersel sneller kan gaan. Dat zei mijn dokter toch toen.
Veel beterschap!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:31

Je zou de ribben kunnen 'intapen' . Dat scheelt vwb de pijn. Verder gewoon je rust nemen en je tijd uit zitten. mn de eerste week is het het ergst, daarna wordt het langzaam aan minder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:37

Mijn man is iets van 15 jaar geleden van een paard afgevallen en had gekneusde ribben. Heeft heel lang geduurt en nog kan hij zo aanwijzen waar het gevoeliger is.

Onze zoon is nu weken geleden gevallen met de fiets en had gekneusde ribben. Hij heeft nacht in zkh gelegen, want ze waren bezorgd om zijn hoofd, maar hij had meeste last van zijn ribben.
Na 2 weken is hij weer gaan kickboksen en voelde ze heel erg. daarna rustig aan gedaan. Afgelopen week ging hij weer en hij voelt het nog steeds. Bij normale dingen is de ergste pijn weg, maar bij bepaalde beweging en bij trainen voelt het direct hetzelfde.

Het kan niet sneller overgaan denk ik. Maar rust zal je wel wat helpen. het lijkt wel dat ribben lang gevoelig zijn, dus zo lang kan bijna niemand rust nemen. Kickboksen bijv is weer wat teveel geweest, maar luister naar je lichaam.

Ik denk wel dat homeopaten soms ondersteunende middeltjes hebben, maar dat duurt ook even.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:14

@leen_ Wat bedoel je met terug zitten? Ik had al dyclofinac voor mijn rug maar denk dat ik daar al gewend aan ben dat ik dus niks aan paracetamols heb.

@aslo: Intapen kan dat zelf?

@superpony: Het probleem is dat ik niet weken kan stoppen met werken en school. Homeopatische middeltjes kan ik wel eens naar gaan kijken..

Heb vannacht spierverslappers + slaapmiddel gehad en ben deze nacht een stuk beter doorgekomen!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:37

Ja ik ben 4 jaar geleden van het paard gevallen en ook m'n ribben gekneusd. Het doet gewoon heel erg veel pijn. Je kan het beste gewoon rustig aan doen. Weet nog wel dat overeind komen en gaan liggen echt een hel was. Had ook pijnstillers maar je blijft het wel voelen hoor. Als je er helemaal geen pijn meer aan zou hebben kan je teveel gaan doen waar je later weer last van krijgt. Ik kan het nu ook nog aanwijzen waar het toen zat, voel het ook nog wel eens. Sterkte!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:44

Belangrijk om wel te zorgen dat je goed door kan ademen. Anders heb je er straks ook nog een longontsteking bij en dat is niet de bedoeling. En rust nemen!

Om even het verhaal van de pijnstilling uit de wereld te helpen. Paracetamol is je BASIS pijnstilling. Als dat niet voldoende werkt kan je extra pijnstilling gebruiken. Neem dus gewoon standaard je paracetamol in (4x daags 1000 mg). Je bouwt er een spiegel van op waardoor het ook beter gaat werken. Dus om 8:00 / 12:00 / 18:00 / 22:00 uur innemen. Daarnaast kan je 3x daags de diclofenac innemen om 8:00 / 14:00 / 22:00. Op die manier zal je de pijn het beste onder controle kunnen hebben. Heb je het gevoel dat het beter gaat? Bouw dan eerst je diclofenac af en dan pas de paracetamol (4x daags 500 mg ipv 1000 bijvoorbeeld)

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:58

Ik was hetzelfde verhaal aan het typen als hierboven.. zat op mn telefoon en merkte bovenstaand beticht later op. Ter aanvulling, rust nemen, als je dat niet doet kun je lang last blijven houden. Daarnaast de tip van het goed ademen en de tip van een spiegel aan pijnstilling opbouwen aannemen, meer kun je niet doen ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:05

fionaf09 schreef:
@leen_ Wat bedoel je met terug zitten? Ik had al dyclofinac voor mijn rug maar denk dat ik daar al gewend aan ben dat ik dus niks aan paracetamols heb.

@aslo: Intapen kan dat zelf?

@superpony: Het probleem is dat ik niet weken kan stoppen met werken en school. Homeopatische middeltjes kan ik wel eens naar gaan kijken..

Heb vannacht spierverslappers + slaapmiddel gehad en ben deze nacht een stuk beter doorgekomen!

Met terug zitten bedoel ik dat je niet moet rechtstaan en weer zitten, rechtstaan zitten. Is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar de beweging die je doet om te gaan zitten en recht te staan is niet echt goed als je gekneusde ribben hebt. Dus als je zit en je hoeft niet perse op te staan, dan blijf je best zitten :)
Misschien moet je even aan de HA melden dat je niet veel effect voelt met de pijnstillers, waarschijnlijk schrijven ze je dan wel iets anders voor. Iedereen reageert namelijk anders op medicatie.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:57

Warbling schreef:
Ja ik ben 4 jaar geleden van het paard gevallen en ook m'n ribben gekneusd. Het doet gewoon heel erg veel pijn. Je kan het beste gewoon rustig aan doen. Weet nog wel dat overeind komen en gaan liggen echt een hel was. Had ook pijnstillers maar je blijft het wel voelen hoor. Als je er helemaal geen pijn meer aan zou hebben kan je teveel gaan doen waar je later weer last van krijgt. Ik kan het nu ook nog aanwijzen waar het toen zat, voel het ook nog wel eens. Sterkte!

Dat is helemaal waar.. Ik vind het slapen vooral een drama. Heb soort slaapmiddel/spierverslappers maar daar slaap je heel raar van. Niet echt een uitrustende slaap..

Belangrijk om wel te zorgen dat je goed door kan ademen. Anders heb je er straks ook nog een longontsteking bij en dat is niet de bedoeling. En rust nemen!

Om even het verhaal van de pijnstilling uit de wereld te helpen. Paracetamol is je BASIS pijnstilling. Als dat niet voldoende werkt kan je extra pijnstilling gebruiken. Neem dus gewoon standaard je paracetamol in (4x daags 1000 mg). Je bouwt er een spiegel van op waardoor het ook beter gaat werken. Dus om 8:00 / 12:00 / 18:00 / 22:00 uur innemen. Daarnaast kan je 3x daags de diclofenac innemen om 8:00 / 14:00 / 22:00. Op die manier zal je de pijn het beste onder controle kunnen hebben. Heb je het gevoel dat het beter gaat? Bouw dan eerst je diclofenac af en dan pas de paracetamol (4x daags 500 mg ipv 1000 bijvoorbeeld)
Bedankt! Ik ben inderdaad een spiegel aan het opbouwen. Alleen neem ik om de 1,5 uur iets. En dan 's avonds 2 uurtjes niks en dan die spierverslappers voor de nacht.

[/quote]
Leen_ schreef:
Met terug zitten bedoel ik dat je niet moet rechtstaan en weer zitten, rechtstaan zitten. Is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar de beweging die je doet om te gaan zitten en recht te staan is niet echt goed als je gekneusde ribben hebt. Dus als je zit en je hoeft niet perse op te staan, dan blijf je best zitten :)
Misschien moet je even aan de HA melden dat je niet veel effect voelt met de pijnstillers, waarschijnlijk schrijven ze je dan wel iets anders voor. Iedereen reageert namelijk anders op medicatie.

Daar heb je gelijk in! Ik ga denk ik maandag de huisarts weer bellen..
En ik blijf nu zoveel mogelijk zitten.. Het vervelende is dat ik alleen half achterover kan zitten ( als zn zwangere vrouw) En lopen kan ik alleen wat voor over gebogen.. Als een oud vrouwtje.. :')

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:08

verder niemand tips meer? heb er namelijk nog veel last van..

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:14

Heel veel geduld hebben ;) Het kan echt nog lang aanhouden helaas.