Het is zo vermoeiend!! Hypochonder..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Miran88

Het is zo vermoeiend!! Hypochonder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:08

Hallo allemaal,

Even mijn hart luchten. En misschien zijn er nog lotgenoten.

Al jaren ben ik bang voor ernstige ziektes of iets ergs te krijgen.
Als ik bijvoorbeeld hartkloppingen heb raak ik in paniek en denk ik dat ik een hartaanval krijg.
Ben nu 2x onderzocht door middel van een holterkastje en er komt niks ernstigs uit.

Zo ben ik ook al aantal keer naar dokter geweest vanwege hoofdpijn en duizeligheid.
Ik was er echt van overtuigd dat ik of een beroerte zou krijgen of een tumor in mijn hoofd had.
Uiteindelijk heb ik last van spierspanningshoofdpijn. Een aantal keer fysio en het gaat weer goed.

Het probleem is dat ik het niet los kan laten. Nu heb ik weer last van mijn nek aan 1 kant en dat gaat door naar boven in mijn hoofd op 1 plek.
Ik weet dat het uit mijn nek komt, maar weer slaat de angst toe. Ik wordt er dan nog eens licht in mijn hoofd bij en ga hyperventileren.

Ik loop momenteel ook bij psyq voor een gegeneraliseerde angststoornis.
Hoop dat ik de angst hiermee in de toekomst een beetje onder controle krijg.

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?
Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik hoop dat ik het hier goed heb gezet.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:18

Ik heb er geen last van maar jemig wat zou je daar soms gek van worden.Denk ik?

Miran88

Re: Het is zo vermoeiend!! Hypochonder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:23

Het probleem is vaak dat anderen het gevoel hebben dat je je aanstelt.
Naar de dokter ga ik ook niet graag, want dan heb ik het gevoel dat ze denken: "Heb je haar weer"

Vaak ga ik ook op internet zoeken als ik iets voel.
Dat is helemaal uit den boze, want je vind meestal alleen de enge dingen.

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:33

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:40

Wat ontzettend vervelend! Maar ik denk eerlijk gezegd dat je al een grote stap in de goede richting bent door het simpele besef dat je dit hebt. In combinatie met de gesprekken voor je angststoornis ben je helemaal goed bezig :j

En om je misschien een beetje een hart onder de riem te steken: ik denk dat iedereen weleens denkt 'zou het niet iets ernstigs zijn, help!' . Dat is geen schande en wat hierboven al wordt gezegd: je symptomen op google invoeren maakt het niet beter. Mijn ervaring is dat de eerste 10 hits altijd kanker, hartziektes en zwangerschappen zijn -O-

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:27

Wat naar is hypochondrie toch. Een belangrijke tip is inderdaad om NIET op internet te gaan zoeken, hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat dat heel lastig tegen te houden is, zeker als je je niet prettig voelt om telkens naar je huisarts te gaan.

Misschien een oplossing: weet je huisarts hiervan? Het zou namelijk heel goed kunnen helpen om te zorgen dat je huisarts hier vanaf weet. Dat zou betekenen dat je makkelijker naar hem/haar toegaat als je je ergens zorgen over maakt, en dat je huisarts je dan niet afpoeiert, maar kan uitleggen hoe of wat. Het is lastig, maar uiteindelijk zou het denk ik enorm opluchten als je makkelijker naar een arts toe gaat met je zorgen. Zoeken op internet is haast nooit een goed idee, ook niet voor mensen die verder geen aanleg tot hypochondrie hebben. Als je huisarts weet wat er speelt, kan hij/zij eventuele geruststellingen en uitleg aanpassen aan jou en hoef jij je geen zorgen te maken dat diegene denkt 'daar heb je haar weer'. :)

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 19:55

Dat is een heel goed idee hanmar!
Nooit zelf aan gedacht. Ja het vergt heel veel energie als je steeds maar denkt iets ergs te hebben.

@izmir_condor chronische hyperventilatie lijkt me ook geen pretje!

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:01

machotjuh schreef:
Het probleem is vaak dat anderen het gevoel hebben dat je je aanstelt.
Naar de dokter ga ik ook niet graag, want dan heb ik het gevoel dat ze denken: "Heb je haar weer"

Vaak ga ik ook op internet zoeken als ik iets voel.
Dat is helemaal uit den boze, want je vind meestal alleen de enge dingen.

Zo herkenbaar dat eerste stukje.
Ik heb het dus ook, al veel te lang helaas.
Nu wel iets minder als vroeger maar toch met elk kwaaltje dat ik heb begin ik te denken, zo vermoeiend.

Op internet zoeken doe ik niet, daar word het alleen maar erger van.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:03

Ik heb er wel een tijdje toen ik wat jonger was (leeftijd van 12 - 16 jaar) dat ik ind ook bang was voor tumors of enge ziektes.
Als ik dan zo'n ziekenhuis serie inreallife had gezien, of documantaires over ongenezelijke ziektes etc, kon ik mezelf echt wijsmaken dat ik ook iets engs had.

Ikzelf zocht ook talloos op sites, je kan je erzelf ook echt gek van maken. Was er ook vaak gewoon ziek van (slecht eten, futloos etc)

Op een of andere manier ben ik er toch over heen gegroeid, maar heb wel veel gepraat toen met huisarts en mn ouders :j
Die vertelde ik ook meteen als ik weer zo'n aanval had en ze stelden me altijd weer gerust.
Heb nu een beetje instelling van; Als ik iets krijg, dan is het er. En dan hoop ik dat het niets engs is en goed te behandelen is.

Vroeger had ik ook echt huisartsen/ziekenhuisvrees. Vond het DOOODeng.
Ik ging liever naar de tandarts !

Ik denk dat het een goede stap is dat je er nu over praat!
Hoop dat je het straks beter kan handelen inderdaad, want je kan jezelf ziek praten..

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:07

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:19

Heb je zelf een idee waarom je dit hebt?
Ik heb het trouwens niet, maar dat gevoel van denken dat de huisarts denkt 'heb je haar weer' herken ik wel. Dat idee geven die mensen je soms gewoon... Het zit misschien bij jou voor een groot deel in je geest, maar daarom moeten ze je nog wel serieus nemen.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 23:05

Nee dat is dus het gekke.
Als klein kind heb ik wel vaak gehad dat ik niet durfde te gaan slapen, omdat ik bang was niet meer wakker te worden.

Angst voor de dood speelt ook nog mee.
Misschien dat ik toch iets heb meegemaakt/gezien toen ik klein was.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:30

Kan vanalles zijn, elke koe heeft wel een vlekje. Maar zodra het je leven beheerst is het natuurlijk niet grappig meer. Sons is het niet zo zeer wat je precies hebt, maar hoe je daar mee om gaat, dat je leert rust te vinden binnen jezelf. Wat voor mij heel erg geholpen heeft om mijn geest te legen is sporten. Maar dan sport waar je intensief mee moet zijn. En zo min mogelijk suiker. (achteraf geleerd dat ik heel raar reageer op suiker).

Ik vind het zowiezo heel knap dat je ermee naar buiten durft te treden, dat is echt een stap de goede richting op.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:50

Klinkt allemaal erg bekend, en het is inderdaad vreselijk vermoeiend en vervelend!
Ik heb zelf cognitieve gedragstherapie gedaan bij een psychologe, heb er erg veel baat bij gehad.
Moest dagelijks op een formulier opschrijven welk gevoel ik had, hoe sterk het was, welke gedachten erbij opspeelden en welke alternatieven ik hiervoor kon vinden. Ik heb zelf de angst geconfronteerd en heb ademhalingsoefeningen gedaan, beiden hebben mij vreselijk geholpen. Ik hoef nog maar aan een formulier te denken als ik het voel opkomen en ik kan de gedachten en de angst voor de angst (want dat werd het uiteindelijk) onderdrukken.

Daarnaast: afleiding en/(d.m.v.) sport. Ik ging snelwandelen of hardlopen zodra ik wist dat ik ging piekeren. Ik ben zover gekomen dat ik nu maar een paar keer per jaar een paniekaanval heb. Hyperventileren is ook niks dagelijks meer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:51

Wauw dat is al heel geweldig! En dat allemaal op eigen kracht he meid. Je komt er wel...