[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:41

deksel schreef:
Palmera schreef:
Ik had een andere hormoonspiraal, maar toen die niet goed meer zat werd ik echt zwanger hoor!
Kijk uit ermee!

Toevallig de Ballerine?

Ik heb laatst nog een testje gedaan en daar kwam uit dat ik niet zwanger ben. Denk dat ik veilig zit wat betreft zwangerschap. Ben heel benieuwd wat de huisarts zegt dinsdag. Ik ben na het zetten 6 weken later terug gekomen om te laten controleren. Er is geen echo gemaakt of iets, weet niet meer precies wat er toen is gedaan.
Zou het verstandig zijn als ik toch een echo laat maken? Of kunnen ze een verzakking ook zo zien/voelen?

Ze heeft het over een hormoon spiraal... de ballerine is een koper spiraal.

Ik heb overigens een ballerine sins nov 2020 en het bevalt tot nu toe goed!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:21

Volgens mij had Palmera een Jaydess spiraal? Ik meen haar verhaal eens gelezen te hebben hier

Ik heb dan weer echt een super ervaring gehad met de Jaydess, weinig klachten na het zetten en ik voelde me veel beter in mijn vel. Is nu verwijderd ivm kinderwens maar ik zou het zo opnieuw doen. Is heel erg afhankelijk van persoon tot persoon denk ik. Ik heb die trouwens wel laten zetten en verwijderen bij de gynaecoloog, die heeft 6 weken na het plaatsen ook via echo gecontroleerd of hij goed zat.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:41

Jaydess, dat was hem ja! Ik kon niet meer op de naam komen, was het kleine zusje van de mirena.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:24

Carolina87 schreef:
Ik heb de spiraal(Kyleena) 7 maanden. Sinds 2 maanden heb ik last van onderen. Constant menstruatie pijn en steken. Met pijnstilling zware ibo gaat de pijn dwars doorheen en wordt erger.


Ik heb begin maart een ook een Kyleena spiraal laten zetten en ik herken de pijn en steken van onderen. Ben ook nu voor de 2e keer ongesteld, ongesteldheid duurt langer dan voorheen maar het bloedverlies is minder. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet... -O-

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:35

Ik had het eerste half jaar/jaar met de kyleena ook iets meer menstruatiepijn, maar daarna geen last meer van. Menstrueer enkel nog heel licht en vrij regelmatig.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:22

Ik meld me hier ook even. Afgelopen twee jaar aan de pil gezeten, maar reageerde hier zo op dat ik ben overgestapt naar een koperspiraaltje. Deze is gisteren gezet. Het plaatsen was enorm pijnlijk, vooral het opmeten en plaatsen zelf was geen pretje. Waarschijnlijk heeft niet meegewerkt dat mijn menstruatie al voorbij was, maar door Pinksteren kon ik niet eerder terecht. En om een hele maand te wachten op een nieuwe menstruatie is ook zoiets.

Nu een dag later heb ik wel wat krampjes, maar het mag geen naam hebben. Ik hoop dat dit laatste beetje ook nog wegtrekt en ik dan fijn hormoonvrij van mijn spiraaltje kan genieten. Dus ik lees hier even mee voor ervaringen.

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:46

Je hoeft hem niet te laten zetten tijdens menstruatie, maar ws omdat je nog geen kind hebt gebaard?

Ik heb hem dus 4 maanden geleden laten plaatsen. Erg blij mee, alleen de menstruatie duurt nu ruim 2x zolang. Maar ga ervan uit dat dit nog wel beter gaat.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:49

Ik heb de kyleena gelijk laten plaatsen, je bent eerst gewoon nog niet beschermd.

Eerste half jaartje af toe wat bloedverlies, maar nu nergens meer last van, wat een genot.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:56

Marocje schreef:
Je hoeft hem niet te laten zetten tijdens menstruatie, maar ws omdat je nog geen kind hebt gebaard?

Ik heb hem dus 4 maanden geleden laten plaatsen. Erg blij mee, alleen de menstruatie duurt nu ruim 2x zolang. Maar ga ervan uit dat dit nog wel beter gaat.


Klopt, tijdens de menstruatie is de baarmoedermond wat weker en meer open. Als je dan nog geen kinderen hebt gehad zorgt dat ervoor dat het minder pijnlijk is.

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:58

[code][/code]
mylittlejoy schreef:
Ik meld me hier ook even. Afgelopen twee jaar aan de pil gezeten, maar reageerde hier zo op dat ik ben overgestapt naar een koperspiraaltje. Deze is gisteren gezet. Het plaatsen was enorm pijnlijk, vooral het opmeten en plaatsen zelf was geen pretje. Waarschijnlijk heeft niet meegewerkt dat mijn menstruatie al voorbij was, maar door Pinksteren kon ik niet eerder terecht. En om een hele maand te wachten op een nieuwe menstruatie is ook zoiets.

Nu een dag later heb ik wel wat krampjes, maar het mag geen naam hebben. Ik hoop dat dit laatste beetje ook nog wegtrekt en ik dan fijn hormoonvrij van mijn spiraaltje kan genieten. Dus ik lees hier even mee voor ervaringen.


Houd er alleen wel rekening mee dat je de eerste 2/3 maanden heel erg onregelmatig ongesteld kunt zijn. Dus niet elke 4 weken en soms ook langer dan normaal.

Dit is dus normaal ;)

Daarna zou het weer als vanouds moeten worden.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:38

Hoi! Even mijn vraag aan jullie voorleggen..
Ik ben 4 dagen geleden begonnen met de pil, de zoely. Dit vanwege hevige pms klachten en vermoeden van endometriose (krijg zoals het nu lijkt een kijkoperatie).
Nou heb ik normaal een menstruatie waarbij ik 1 of 2 dagen heel licht bloedverlies heb en het daarna 'los barst' :') Met hevige buikpijn en dus veel bloedverlies. Nu ben ik dus met de pil begonnen op de eerste dag van mijn menstruatie en mijn menstruatie zet niet door.. Het blijft heel licht bruinig bloedverlies, echt te verwaarlozen.
Zou dit door het starten met de pil komen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik slik dus nog maar 4 dagen de pil. Normaal hou ik rekening met mijn 'buikpijndagen' omdat het zo pijnlijk is en ik dan niet functioneer. Nu zit ik met angst en beven af te wachten en er gebeurt maar niks :+

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:57

Ja, kan door de pil komen! Het remt je menstruatie enigszins af. Als je echt ongerust bent zou ik even de HA bellen.

Hier dus ook weer een vraagje. Heeft er iemand van jullie ervaring met een staafje in je arm? Wat zijn de voor-en nadelen? Is het pijnlijk en hoe groot is het litteken?

Ik ben nu meer dan 6 maanden anticonceptieloos geweest omdat ik geen vaste relatie had, die heb ik nu wel maar ik heb een verhoogd risico op bloedklonters (is echter nooit bij de gynaecoloog of huisarts besproken, tot er hier een meisje plots dood neervalt door een bloedklonter in mijn omgeving, mede wegens die reden gestopt). Ik had eerst een anticonceptiepleister, nu een ring. Maar ik wil liefst dus een anticonceptie waarbij de hormonen minder zijn en ik ook niet zoveel last krijg van migraine.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:10

@majabeestje: dit kan inderdaad door de pil komen dat de menstruatie niet volledig doorbreekt en het is ook niet ongewoon dat de spotting langer aanhoudt, gezien je eigenlijk je menstruatiecyclus hebt "afgekapt" door met de pil te starten. In principe zouden je toekomstige menstruaties minder fel moeten zijn, gezien de pil voorkomt dat er een eicel afrijpt (die verantwoordelijk was voor de aanmaak van een dikke slijmvlieslaag in je baarmoeder).

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:12

@Calipsolover: Een staafje is ook met hormonen, dus als je migraine gekoppeld is aan de hormonen durf ik niet te zeggen of dat je zou helpen. Geen ervaring ermee, dus ik kan er verder niets over zeggen. Is hormoonvrije anticonceptie geen optie voor je?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:54

Bedankt voor jullie antwoorden :)
De menstruatie heeft niet doorgezet, heb nu helemaal geen bloedverlies meer.

Lisa_22
Berichten: 341
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:54

CalipsoLover schreef:
Ja, kan door de pil komen! Het remt je menstruatie enigszins af. Als je echt ongerust bent zou ik even de HA bellen.

Hier dus ook weer een vraagje. Heeft er iemand van jullie ervaring met een staafje in je arm? Wat zijn de voor-en nadelen? Is het pijnlijk en hoe groot is het litteken?

Ik ben nu meer dan 6 maanden anticonceptieloos geweest omdat ik geen vaste relatie had, die heb ik nu wel maar ik heb een verhoogd risico op bloedklonters (is echter nooit bij de gynaecoloog of huisarts besproken, tot er hier een meisje plots dood neervalt door een bloedklonter in mijn omgeving, mede wegens die reden gestopt). Ik had eerst een anticonceptiepleister, nu een ring. Maar ik wil liefst dus een anticonceptie waarbij de hormonen minder zijn en ik ook niet zoveel last krijg van migraine.


Ik heb een verhoogd risico op trombose en ik kreeg de mini pil aangeraden van de huisarts, die bevat alleen progesteron waardoor het risico op trombose nihil is. Misschien zou je daar met je huisarts eens naar kunnen kijken?

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:56

nienke555 schreef:
Ik vroeg me af wat bij jullie (pilslikkers) de bijwerkingen waren de eerste paar maanden dat je met de pil begon?

Ik heb nu namelijk sinds ik er mee begonnen ben de hele tijd gele en roze afscheiding, soms met een draadje bloed. Erg vervelend, haha. Jullie dit ook gehad?

Ben toch maar even langs de huisarts gegaan. Kwam niet door de pil gaf ze aan, maar heb een 'ectropion', niks ernstigs dus gelukkig :) Voor de zekerheid heeft ze ook een uitstrijkje gemaakt. Daarvan krijg ik over 2 weken uitslag. Dat was wel naar hoor haha... Voel het nog steeds :')

Freekieee

Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:33

Iemand hier die ervaring heeft met de pleister versie ? Ik wil geen spiraal. Maar zit wel overna te denken om iets anders te nemen. Ik slik nu de pil. Voordeel daar van is dat ik echt niet ongesteld word en altijd door slik.

Hoe zit dit met de pleister of staafje? Heb je hierbij ook meer kans op een verhoogd libido? (Want nu met de pil is dit heel laag) word je alsnog ongesteld of wisselt dat per persoon?

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:01

Geen ervaring mee freekieee, wel dat mijn libido heel laag werd door de pil.

Ik vrees dat ik mijn koperspiraal eruit haal. Word gek van het bloeden telkens. Nergens last van, behalve dus constant bloed. -O-

RedRoses

Berichten: 504
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:47

Hoi, vraagje.
Ik slik de pil en nam vrijdag mijn laatste, en zou dan vandaag gaan menstrueren. Nu is het eigenlijk niet heel handig de rest van de week. Ik begreep dat je de stopweek mag inkorten. Stel dat ik morgen weer gewoon een nieuwe strip begin, zet de menstruatie dan wel het aantal dagen door of stopt het dan morgen (als het vanavond begint?). Ik slik inmiddels al een aantal jaar maar nog nooit dit geprobeerd haha. Alvast bedankt!

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:15

deksel schreef:
smurffie schreef:
Ik had vergelijkbare klachten en bij mij was mijn spiraal uitgezakt. Waarschijnlijk ook niet helemaal lekker gezet door de HA

Oei, nu ik dit zo lees ben ik bang dat die van mij ook is verzakt.

Ik ga dinsdag even langs de huisarts. Ik heb m'n spiraal (myrena) zo'n 1.5 jaar. Maar ik ben vooral de laatste tijd ZO onregelmatig en lang ongesteld. Ook heel veel buikpijn, om gek van te worden.
Beschermt hij nog wel goed tegen zwangerschap als die is verzakt? :+


Update: niet verzakt maar een cyste op mijn eierstok van 5 x 4 x 3 cm. Ik heb een echo laten maken, spiraal zat helemaal goed maar was toch iets aan de hand. Binnenkort dus even naar de gynaecoloog, omdat ik zoveel buikpijn heb (nouja binnenkort, duurt nog even want het is nogal druk).

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:45

Deksel, wachtlijstbemiddeling van Menzis inschakelen als het je te lang duurt!

Goed dat je bent wezen controleren, zo zie je maar weer, je lichaam geeft het niet voor niets aan.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:47

RedRoses schreef:
Hoi, vraagje.
Ik slik de pil en nam vrijdag mijn laatste, en zou dan vandaag gaan menstrueren. Nu is het eigenlijk niet heel handig de rest van de week. Ik begreep dat je de stopweek mag inkorten. Stel dat ik morgen weer gewoon een nieuwe strip begin, zet de menstruatie dan wel het aantal dagen door of stopt het dan morgen (als het vanavond begint?). Ik slik inmiddels al een aantal jaar maar nog nooit dit geprobeerd haha. Alvast bedankt!

in die +15j nooit geprobeerd mijn stopweek met meer dan 1 dag in te korten, eerder doorslikken tot wanneer het me beter uitkwam. Wat betekende 3-4 strips doorslikken en dan een stopweek inlassen.

@Deksel: gelukkig heb je het laten checken!

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:49

MarliesV schreef:
Deksel, wachtlijstbemiddeling van Menzis inschakelen als het je te lang duurt!

Goed dat je bent wezen controleren, zo zie je maar weer, je lichaam geeft het niet voor niets aan.

Ik ga inderdaad morgen de HA vragen of hij een verwijzing voor een ander ziekenhuis wil regelen. Ik ben heel blij dat ik langs de huisarts ben geweest. Ik zit echt vol met vragen en ik hoop dat het kwaadaardig is. Hopelijk dus snel langs de gynaecoloog!

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:31

Goedaardig neem ik aan? Maar wel schrikken!