artritis psoriatica

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

artritis psoriatica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:40

Eindelijk na dik een jaar heb ik deze week te horen gekregen dat ik artritis psoriatica heb, moet zeggen eindelijk een diagnose, al had ik al zo'n vermoeden.

Mijn rechtervoet was al een flinke tijd opgezet, daarnaast kon ik 3 tenen totaal niet meer buigen, en 2 tenen gingen in V vorm staan.
Na aandringen bij de huisarts eindelijk een foto mogen laten maken, dit was juli vorig jaar, de uitslag, stand van de voet was niet goed ( tja dat kon ik van de buitenkant ook wel zien)
Advies podotherapeut.
Goed daar geweest en deze vrouw snapte niet dat ik niet tegen het plafond zat van de pijn.
Doordat het niet in mijn zorgpakket zat kon ik begin dit jaar pas beginnen met zooltjes( 2 maand later) in deze periode werkte ik ook eindelijk weer, in de thuiszorg.
Helaas begon het mij op te vallen dat het lopen steeds slechter werd, steeds meer pijn.
Na onderzoek op internet kwam ik bij artritis psoriatica, ik heb zelf psoriasis en de beschrijving was vrijwel gelijk aan mijn klachten.
Dus weer naar de huisarts, maar deze wilde hier niet aan beginnen, is gewoon een verkeerde stand dus probeer de zooltjes, met moeite heeft die wel medicijnen voorgeschreven , ontstekingsremmers/pijnstillers, wat voor geen meter werkte.
Januari dit jaar eindelijk mijn zooltjes, na 8 weken moest er duidelijk verandering zijn.

En dat was zo, het werd alleen maar erger.
Werken? , per dag hooguit 3 uur, maar verging van de pijn na hooguit 2 uur.
En niet alleen mijn voet, ook mijn heup mijn handen en mijn nek.
Na 8 weken terug bij de podo, en ook zij zag dat het niet klopte, zooltjes hadden hun werk moeten doen.
Dus terug naar de huisarts, gelukkig voor mij een vervangend arts die me met 1 blik op mijn voet en de link met psoriasis naar de reumatoloog stuurde.
Ook ff niet meer werken.
Dit is nu alweer zo'n 2 maand geleden, en afgelopen week eindelijk de reumatoloog.
En ook hij zag het vrij snel ;( het is idd artritis psoriatica
2 prednison spuiten mijn voet in.

Daarna heeft hij mijn foto van vorig jaar nog bekeken, en vooral daar zat mijn schok.
1 of 2 van mijn tenen zijn gewoon al ernstig beschadigt -O-
Huisarts met zijn verkeerde stand, ben gewoon echt pissed off, de reumatoloog wilde het nog goed praten met waarschijnlijk alleen de beschrijving erbij gelezen, maar ook daarin stonden de beschadegingen.
Dus snap niet hoe ze op verkeerde stand komen.
Aankomende dinsdag bloedprikken en opnieuw foto's maar dit keer van beide voeten en ook de handen.
Over 2 weken terug naar de reumatoloog, en kijken hoe of wat.

Nu zit ik vooral met mijn werk, de reumatoloog kon er nog niet veel over zeggen, wat ik snap want heb geen idee hoe dit verder nog gaat verlopen.
Maar thuiszorg en artritis psoriatica is dat een slimme combi? of ga ik mijzelf straks helemaal kapot werken.
Heb thuis nog een druk gezin, ben alleen met 3 kids, ik ben gewoon bang dat ik me straks ondanks medicijnen over de top werk en dus helemaal kapot ben van binnen?

Wie heeft deze vorm van Reuma nog meer? en hoe ga je ermee om.
Kun je nog gewoon werken? werken de medicijnen goed ( al weet ik dat het per persoon verschillend is )
Hopelijk vind ik hier wat meer persoonlijke ervaringen.
Want tja er staat echt wel wat op het net, maar lees liever persoonlijke ervaringen ( via PB mag het uiteraard ook.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: artritis psoriatica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:23

Ik kan je een hand geven, ik heb het ook, zij het in minder heftige mate dan jij. Ook ik heb de HA de oren van de kop moeten zeuren en uiteindelijk een doorverwijzing geEIST. Toen was ik 18, nu 33 en ik moet zeggen dat het vrij goed gaat, op problemen met de pezen in mijn handen en polsen na. Het is echter niet zeker of dat er iets mee te maken heeft.
Ik kan gewoon werken, maar ja, ik zit in het onderwijs. Dat is nogal simpel wat betreft lichamelijke belasting. Wel heb ik de aanpassing gedaan dat ik mijn tas met boeken niet meer draag, maar op wieltjes achter me aan sleep. Huishouden is bij mij vaak een probleem omdat mijn handen dus moeilijk functioneren. Ik ben nog op zoek naar een goeie poets, maar die zijn dus gezaaid. Mijn man neemt veel over en verder is het soms maar accepteren dat het hier niet altijd 100% perfect schoon is.
Mijn grootste aanpassing was ook het paardrijden. Ik reed op een echte dressuurstal, best serieus, leaste daar een leuk paard en deed mijn best om er iets leuks uit te rijden. Eerst dressuur (maar dat ging al moeilijk), later springen omdat dat met zere handen toch makkelijker gaat. Maar ook dat gaat niet zonder handen, ik kon soms de teugels niet eens vasthouden. Ben overgestapt en geniet nu van buitenritjes met een superfjord. Nu ik minder van die pezen vraag, gaat het ook beter, moet ik zeggen.
Ik heb ook last van ontstekingen in mijn voeten en daarvoor krijg ik nu alleen nog ibuprofen. Vergroeien doet het nog niet echt, rechts een klein beetje, maar zeer doet het wel, kan soms wel janken van de pijn. Mja, daar wordt het ook niet beter van.

Het goede nieuws: het went en je leert ermee omgaan. Het slechte nieuws: dat zal wel moeten. Sterkte in ieder geval.... :(:)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:40

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb opzich nog geen idee hoe erg het is, behalve dan de voet, maar goed begrijpelijk als het zolang heeft geduurt bij de huisarts.
Hopelijk valt het allemaal mee.

Handen/polsen heb je ook altijd nodig, dus dat lijkt mij ook erg lastig, jij ook sterkte, het is echt een vervelend iets.