'Natuurlijk leven' voor de mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

'Natuurlijk leven' voor de mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:57

Daar dacht ik aan, na een aantal topics te hebben gelezen, over 'natuurlijk leven en voeden' van paard of hond.
Vers vlees voor de hond, brokken zijn uit den boze.
Honden moeten het best met twee of meer worden gehouden, want dat is 'natuurlijk'.
Paard natuurlijk houden, blote voeten, geen stal, geen brokken. Alles natuurlijk.
En zo zijn er nog veeel meer voorbeelden.
Soms word je bijna voor dierenmishandelaar uitgemaakt als je het niet 'natuurlijk' genoeg doet.

Maar zijn er ook mensen dit doen voor zichzelf.
Dus proberen 'natuurlijk' te leven?
Eerst dacht ik aan vegetariërs/veganisten maar dat is juist helemaal niet natuurlijk.
De oorspronkelijke mens is een alleseter dus eet ook vlees.
De mens van nu eet eigenlijk veel te zacht/te veel gekookt eten. Dat is ook helemaal niet 'natuurlijk'.

Of is 'natuurlijk' ook mensen die zelf hun voedsel telen in hun (volks)tuin, zelf een varken hebben voor het vlees.
Of is 'natuurlijk leven' ook letten op de kleding die je koopt, alleen natuurlijke materialen bijvoorbeeld.
Bewust geen auto rijden.
En zo zullen er nog vele voorbeelden zijn.

Eigenlijk is het onmogelijk om als mens 'natuurlijk' te leven omdat de hele maatschappij veranderd is.

Maar waarom is het voor dieren wel schadelijk als ze niet 'natuurlijk genoeg' leven en voor mensen niet?

Wie weet daar wat van, dit heb ik me al zo vaak afgevraagd. :o

Sill_Monster

Re: 'Natuurlijk leven' voor de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:59

Als je het zo gaat bekijken..
Is niemand dan natuurlijk??

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:04

zwervers zijn het natuurlijkst :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:04

Naakt lopen. :))

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:09

Op je blote voeten lopen := (zo liep er eens iemand op stal rond, een man, je zag gewoon aan 'm dat hij dat altijd deed. Ik heb hem naar buiten gestuurd. Geen mensen op blote voeten op stal rond lopen aub.)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:12

Dat is het leuke eraan, iedereen vind natuurlijk iets anders. Ik vind bijvoorbeeld niet dat honden perse in een roedel moeten leven of een paard perse bloot voets.

Bij natuurlijk bij een mens denk ik voornamelijk aan voeding. Want geheel back to nature kan natuurlijk niet tenzij je ergens in de middle of no where in een grot gaat zitten.
Voeding die mensen vroeger nuttigden was voornamelijk veel vet en weinig koolhydraten. Vet word langzaam opgenomen, en een goede energie leverancier om het maar zo te noemen. Koolhydraten zijn dikmakers, maar tegenwoordig is het lichaam van de mens eraan gewend om zijn energie daaruit te halen in plaats van vet. Bij vet bedoel ik dan natuurlijk niet fast-food maar denk aan noten en vet vlees.
Vlees konden we niet elke keer eten vanwege jacht, dus soms een week niet en als je dan als groep geluk had een week wel.

De mens is slimmer geworden en daardoor ook ongezonder, we kregen door hoe we koeien en ander vee konden fokken en in leven konden houden voor melk en de slacht. We zijn hierdoor meer vlees gaan eten, maar ook melk gaan drinken terwijl melk daarvoor niet in het dieet zat van de mens. (behalve dan als baby) Kijk naar bijvoorbeeld hoeveel mensen niet tegen melk kunnen, of niet tegen gluten (als ik het goed heb, aardappelen, brood, rijst en pasta zit dat in)

Beweging is ook niet hoe het was. We spanden ons alleen in wanneer nodig, en de rest van de tijd was het rustig want je moest je energie voor overleving sparen. We deden vooral korte maar intense beweging (jacht) maar niet een half uur lang achter elkaar rennen. Ik denk zelf ook dat op manier sporten beter is dan elke dag een half uur bewegen, maar dat je beter om de dag 3 keer per dag 10 minuten heel intensief beweegt. (denk bijvoorbeeld aan een flink stuk sprinten in zo kort mogelijke tijd, of krachttraining)

Vind dit onderwerp wel interessant, heb er toen ooit informatie filmpjes over zitten kijken op youtube waardoor ik erover ben gaan denken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 22:33

'Natuurlijk' zou ook zijn, denk ik:
Niet meer scheren (benen, bikinilijn, oksels).
Geen geurtjes gebruiken zoals deodorant, parfums.
Want daarmee staat de mens steeds verder van z'n eigen lichaam af.

Maar ik zou dat niet kunnen opbrengen :')
Toch weet ik zeker dat er mensen zijn, die dat wel doen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:36

haha dat zou ik dan ook weer niet willen :P
Scheren, douchegel en deodorant vind ik toch wel weer echt nodig gewoon voor de hygiene.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:39

Zelf je tuin bemesten met je eigen sh*t :') Iel :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 22:41

Negra_Lover schreef:

Nou, maar als je natuurlijk zou eten, stinkt het helemaal niet waarschijnlijk :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:42

Je hebt toch het raw food "dieet"? (het is eigenlijk een levensstijl), waarbij je eten niet warmer dan 45 graden mag zijn?

dit is wat je eet: Raw food bestaat uit volwaardige, verse, onbewerkte, plantaardige voeding. Hierbij kun je denken aan verse seizoengroente, fruit, noten, zaden, gekiemde granen, gekiemde bonen, algen (spirulina en chlorella), zeewier en wilde planten. Er zijn ook mensen die hier rauwe vis (haring of koudgerookte zalm) of rauwe melkproducten (geitenkaas, boerenkaas) bij eten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:53

Ik wilde net zeggen :j met eten heb je inderdaad de raw food mensen. Al heb je daar in het dieet niet altijd vlees zitten, terwijl dat vanuit het natuurlijke perspectief wel weer zou moeten :j

Inderdaad een interessant onderwerp. Moet zeggen dat het in Letland nog wel natuurlijker is dan hier, daar heeft bijna iedereen een eigen koe, kip en varken voor het vlees/eieren/melk, een stukje land om wat groentetjes te verbouwen (wortels, aardappel, ui, bieten etc. :)) ) en gebruiken ze heeeeel veel natuurproducten in het eten/drinken (echte, dus kruiden, bloemen, planten en dat soort dingen) zo hebben wij heel vaak stroop gemaakt van paardenbloemen en stampotjes met allerlei soorten onkruid (voor mijn gevoel dan _O- ) wel heel lekker :))

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:57

mika11 schreef:
Negra_Lover schreef:

Nou, maar als je natuurlijk zou eten, stinkt het helemaal niet waarschijnlijk :D

Nou geloof me, als ik vlees gegeten heb....... :')

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:02

Er is ook zo'n dieet van de oermens, eehm even zoeken. Maar dat houdt dan dus in geen aardappelen, geen brood. En alles leuk en aardig, maar daar kan ik echt niet zonder. Altijd maar pasta en salade eten :')

Het paleodieet dus, google maar, hier nog een interessant en kritisch stuk erover

http://weblogs.nrc.nl/wetenschap-column ... aleodieet/

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:08

kiwi1990 schreef:
Dat is het leuke eraan, iedereen vind natuurlijk iets anders. Ik vind bijvoorbeeld niet dat honden perse in een roedel moeten leven of een paard perse bloot voets.

Bij natuurlijk bij een mens denk ik voornamelijk aan voeding. Want geheel back to nature kan natuurlijk niet tenzij je ergens in de middle of no where in een grot gaat zitten.
Voeding die mensen vroeger nuttigden was voornamelijk veel vet en weinig koolhydraten. Vet word langzaam opgenomen, en een goede energie leverancier om het maar zo te noemen. Koolhydraten zijn dikmakers, maar tegenwoordig is het lichaam van de mens eraan gewend om zijn energie daaruit te halen in plaats van vet. Bij vet bedoel ik dan natuurlijk niet fast-food maar denk aan noten en vet vlees.
Vlees konden we niet elke keer eten vanwege jacht, dus soms een week niet en als je dan als groep geluk had een week wel.

De mens is slimmer geworden en daardoor ook ongezonder, we kregen door hoe we koeien en ander vee konden fokken en in leven konden houden voor melk en de slacht. We zijn hierdoor meer vlees gaan eten, maar ook melk gaan drinken terwijl melk daarvoor niet in het dieet zat van de mens. (behalve dan als baby) Kijk naar bijvoorbeeld hoeveel mensen niet tegen melk kunnen, of niet tegen gluten (als ik het goed heb, aardappelen, brood, rijst en pasta zit dat in)

Beweging is ook niet hoe het was. We spanden ons alleen in wanneer nodig, en de rest van de tijd was het rustig want je moest je energie voor overleving sparen. We deden vooral korte maar intense beweging (jacht) maar niet een half uur lang achter elkaar rennen. Ik denk zelf ook dat op manier sporten beter is dan elke dag een half uur bewegen, maar dat je beter om de dag 3 keer per dag 10 minuten heel intensief beweegt. (denk bijvoorbeeld aan een flink stuk sprinten in zo kort mogelijke tijd, of krachttraining)

Vind dit onderwerp wel interessant, heb er toen ooit informatie filmpjes over zitten kijken op youtube waardoor ik erover ben gaan denken.

Brood inderdaad wel, rijst en aardappelen niet.
Gluten zijn graansoorten, daar vallen aardappelen en rijst niet onder.

Het klopt wat je zegt hoor, er wordt ook gezegd dat minstens de helft van de nederlanders een melkintolerantie moet hebben, maar het zelf niet weten.
Ik zelf kan ook niet tegen melk en gluten, ik zit op glutenvrij, melkvrij en soja-arm dieet.

Gluten en melk kunnen wel, maar dan moeten je darmen in goede conditie zijn.
Als dat niet het geval is gaat het gauw fout..
Sowiezo zijn gluten en melk belastend voor het lichaam, glutenvrij en melkvrij is daarom imo voor niemand ongezond! Je eet niet minder, maar anders.
Groente, aardappelen, rijst, vlees, eigenlijk alle soorten drinken mag gewoon.
(alcohol nagelaten, dan mag niet alles. Altijd wel wijn. Maar ik kan ook niet tegen druiven. :+ )
Alleen brood is een punt, daar moet je vervangers voor hebben maar daar is ook zat van.

Ik had ontzettend last van mijn lijf en rug, dus niet perse last van mijn darmen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:37

Volgens mij is er geen "natuurlijke mens". De mens is namelijk een intelligent wezen, wat zichzelf heeft kunnen ontwikkelen en zijn omgeving heeft kunnen beïnvloeden zoals geen ander dier heeft kunnen doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:37

Raw food dieet? :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:43

Estera schreef:
Volgens mij is er geen "natuurlijke mens". De mens is namelijk een intelligent wezen, wat zichzelf heeft kunnen ontwikkelen en zijn omgeving heeft kunnen beïnvloeden zoals geen ander dier heeft kunnen doen.

Maar het lichaam van de mens is wel hetzelfde gebleven.
Toch is het leven en de voeding totaal veranderd.
Met alle kleurstoffen, conserveringsmiddelen etc.

Daarom vraag ik me altijd af, als sommige mensen zo bezig zijn met voeding van hun hond of paard.
Waarom wel voor dieren zo natuurlijk mogelijk, en veel moeite voor doen dat het vers is, en geen toegevoegde stoffen.
Want stel je voor dat er kankerverwekkende stoffen inzitten, en de dieren misschien minder oud zullen worden.
Doen deze mensen dat ook voor zichzelf?
Ik vind het gewoon vreemd dat de hond zo natuurlijk mogelijk wordt gevoed, en de eigenaar een zak patat eet. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:44

Ik denk dat het in deze maatschappij onmogelijk is om natuurlijk te gaan leven zoals we ooit lang lang lang geleden deden. Daar hebben we namelijk geen tijd meer voor (we moeten toch werken om geld te verdienen) geen ruimte meer voor en we hebben allerlei rare dingen.

Dan zouden we niks geen cosmetica meer moeten gebruiken (wat IMO sowieso erg slecht is, veel gebruiken)
Geen kleding meer moeten dragen en al het haar laten groeien
Geen huizen meer moeten hebben
Dan zouden we anders moeten eten en soms 3 dagen alleen wat bessen o.i.d
Vééél meer moeten bewegen
Als we ziek zijn onszelf maar laten doodgaan
Geen schoon drinkwater meer hebben
Als we niet zwanger kunnen worden... Is dat pech hebben.

Dan zouden we eigenlijk de HELE maatschappij moeten 'weggooien'.

Naar mijn mening een prima plan +:)+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:50

Bailey Mix,
Jij gaat zo ongeveer terug naar de tijd van Adam en Eva :')
Het is wel logisch dat je niet meer als een soort holbewoner kan leven in deze tijd.
Met een knuppel en een speer om je eten te vangen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:16

mika11 schreef:
Bailey Mix,
Jij gaat zo ongeveer terug naar de tijd van Adam en Eva :')
Het is wel logisch dat je niet meer als een soort holbewoner kan leven in deze tijd.
Met een knuppel en een speer om je eten te vangen.

Tja dat is de enige, laatste natuurlijke leven van de mens. In de Middeleeuwen ging het al fout, Romeinse Rijk etc. ook al. Vegetariërs gaan nog verder terug, toen we nog samen met de Chimps zaten :))

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:22

Je hoeft je ook niet alles aan te trekken van wat iedereen zegt.
Als jij het niet helemaal natuurlijk doet en jouw paard, hond of jijzelf doet het hier goed op dan is dat prima.
Bijv. mijn paarden staan snachts binnen en krijgen nu in de zomermaanden ook niet veel hooi op stal.
Ze staan van smorgensvroeg tot savonds laat 22.30 buiten in de zomer en toch zijn er mensen die dit slecht vinden.
Nou dat mogen ze vinden, maar daar trek ik me niks van aan.
Iedereen heeft een eigen mening.

Om terug te komen op je vraag mensen kunnen nauwelijks natuurlijk leven.
Dat gaat door onze hele maatschappij en gedoe niet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:36