Buikwand na operatie mogelijk niet hersteld?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Buikwand na operatie mogelijk niet hersteld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 16:23

Hoi allemaal. In september 2011 is mijn appendix eruit gegaan op spoed, operatie is niet heel netjes verlopen op vlak van narcose, maar verder alles ok. Via laparoscopie is het dingetje weggehaald. Drie littekentjes, van 2 daarvan nu lang geen last meer, eentje aan de navel is altijd blijven drukken/jeuken.

Nu heb ik gemerkt dat ik veel last blijf hebben aan mijn buik, aan de linkerkant, tussen 2 littekens in. Omdat mijn moeder pas ook een operatie met laparoscopie heeft gehad en nu met een inwendig gat in de buikwand zit dat niet herstelt, vraag ik me af of ik mogelijk hetzelfde heb. Natuurlijk ga ik naar de huisarts gaan, maar dit kan pas ten vroegste eind volgende week. Er zit een druk op die plaats, van binnenuit en het doet vooral pijn als ik voorover buig of me moet bukken. Het voelt alsof daar spieren zijn die niet goed meegeven of zo, kan het moeilijk uitleggen. De plek voelt ook wat harder aan, maar lijkt wel licht opgezwollen. Geen kleurverandering of zo...

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Tieneke

Re: Buikwand na operatie mogelijk niet hersteld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 16:28

Een upje...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:31

ook al is het pas volgende week ik zou naar je huisarts gaan we kunnen wel gaan opnoemen wat het kan zijn maar daar krijg je geen zekerheid van gewoon even laten checken!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 16:34

Ik zal ook naar de huisarts gaan, maar dus ten vroegste vanaf 5 juni. Het klinkt belachelijk, maar het kan niet anders...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:21

Ik ben sneller dan verwacht naar de huisarts gegaan, had er ook nog een blaasontsteking bij. Ik moet een afspraak maken voor een echografie, de dokter vermoedt een navelbreuk... Iemand daar ervaring mee?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:50

via laproscopie is het wondje zo ontzettend klein dat het geen breuk in de buikwand zou kunnen zijn, via laproscopie word er een gaatje in de navel gemaakt en daaronder zit een propje met weefsel dat achtergebleven is van de navelstreng zeg maar. het zou kunnen zijn dat dit is gaan iriteren want het weefsel wat eruit moest is er waarschijnlijk via dit gaatje uitgetrokken.
daarnaast en dat is wat ik denk word dit gaatje gehecht, eerst een hechting van onoplosbaar hechtmateriaal wat sterker is en dus beter het gewicht van de drukkende organen in je buik houdt. dan word de huid daarna gehecht met een normaal draadje wat als het goed is of verwijderd is, of onderhuids gehecht en dus oplosbaar.

heel vaak zien we allergische reacties van het onoplosbare hechtdraad. je lichaam stoot het af en het gaat dus ontsteken. je zal geen kleurverschil o.i.d zien aan de buitenkant, maar er is wel druk omdat het weefsel dik gaat worden en ontstekingsvocht gaat produceren. bij een navelbreuk komt er zoveel druk op dat er een deel naar buiten word geperst, je hebt dan een grote bult ipv een normale navel.

navelbreuk lijkt me vreemd na een laproscopie....

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:49

Nee hoor, juist veelvoorkomend. De buikwand is dan open geweest en wat al een zwakke plek is (door de embryologie) is dan een nog zwakkere plek geworden. Met een echo kun je het idd goed zien..