Patellofemoraal pijnsyndroom(meisjes knie) wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Patellofemoraal pijnsyndroom(meisjes knie) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:59

Hallo allemaal!

Na ruim een halfjaar last van mijn knie te hebben gehad, ben ik er afgelopen dinsdag achter gekomen dat ik een meisjes knie heb.
Dit gaat vanzelf weer over, heeft de orthopeed me verteld.
Als ik pijn heb, moet ik naar de fysio om te leren mijn buitenste beenspieren(bovenbeen) te gebruiken.
Helaas, zei hij, dat dit bij slechts 50% van de gevallen werkt.
Wel mag ik gelukkig blijven sporten!

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben.
Wat kunnen jullie niet meer en wat zijn jullie ervaringen?

WinSel

Re: Patellofemoraal pijnsyndroom(meisjes knie) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:02

Is dit het zelfde als de '' jonge meiden '' knie ?
Want dat heb ik, zal denk ik wel het zelfde zijn...
Gelukkig heb ik er op dit moment weinig last van :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:04

Ik zou wel zeker naar de fysio gaan. Door de oefeningen kan het een hoop verbeteren.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 16:07

@WinSel: Ja, dat denk ik wel.
Hier even de uitleg die ik van de orthopeed heb gekregen:
Je knieschijf en het bot van je boven been schuiven tegen elkaar aan.
Aan de binnenkant van je knieschijf zitten een soort ribbeltjes, en aan de kant waar de ribbeltjes tegen je bovenbeenbot aanschuiven, zitten ook ribbeltjes.
Deze ribbeltjes passen precies in elkaar, wat het mogelijk maakt om je knie te buigen en strekken.
Bij 'ons' staat onze knieschijf iets naar binnen of buiten, waardoor de ribbeltjes niet meer goed in elkaar schuiven.
Dit veroorzaakt irritatie, irritatie veroorzaakt vocht, en dat doet zeer.

Hele uitleg, maar daar komt het op neer :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:15

Nou, weinig bokkers dus! Lucky you!

Ben vandaag weer op het paard gestapt. Rijden ging goed..
Ik had het alleen niet moeten doen want had de tranen in m'n ogen staan van pijn..
Probeer maandag maar weer even en als het dan nog steeds zoveel pijn doet, moet ik weer een weekje stoppen, wat ik al helemaal niet zie zitten..

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:59

Dit heb ik ook, al een flink aantal jaren. Belangrijk is inderdaad om te blijven sporten en de spieren sterk te houden. Stop je met oefeningen, ben je er zeker van dat je binnen een paar weken weer zere knieen hebt. Paardrijden is in ieder geval een goede sport om te doen. Bij mij werkt hardlopen erg goed, ben zo goed als klachtenvrij nu.
Naar de fysio voor oefeningen is in ieder geval een goed idee. Een paar simpele oefeningen die je al kunt doen:
-rug tegen de muur, door je knieen zakken tot 90 graden. Dan weer rechtop gaan staan
-zitten op een stoel, bovenbeen optillen
-zitten op een stoel, voet iets naar buiten draaien, dan voet optillen tot been horizontaal is.
Volgens mij is er al eens een topic over geweest, misschien met de zoekfunctie te vinden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:05

Heb de zoekfunctie al geprobeerd maar heb niks kunnen vinden, zal zo nog eens proberen..
Maar de eerste oefening die je noemt: Jeetje man! Wat doet die zeer!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:07

moelly schreef:
Heb de zoekfunctie al geprobeerd maar heb niks kunnen vinden, zal zo nog eens proberen..
Maar de eerste oefening die je noemt: Jeetje man! Wat doet die zeer!

Dat is ook de zwaarste, beter eerst met de andere beginnen.

[MW] Al maanden last van mijn knieën.

Edit:andere topic gevonden, stond verstopt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:13

ik heb het ook, en ik heb er al 4 jaar last van.

Het begon ermee dat ik soms last had van mijn knieën na en tijdens het sporten.
Vervolgens kreeg ik ook last met traplopen en fietsen.
Soms had ik maanden geen klachten, en dan opeens was het weer terug. Fysio gaf mij oefeningen mee, maar dat werkte niet echt.
3 jaar geleden werd mij geadviseerd om elke dag 50 ( :evaw: ) kilometer te fietsen, maar dat red toch niemand? De huisarts zei toen dat dat moest omdat de achterkant van mijn knieschijf ruw was in plaats van glad, en dat veroorzaakte een ontstoken muniscus. ze noemde dat ook een jonge meisjes knie.
Vorig jaar werd het opeens heel erg, mijn knie schijven gingen dan uit hun rails. Dat doet niet zoveel pijn, maar het is wel een raar en naar gevoel.
Toen weer naar de huisarts die zei dat het niks met mijn knieschijf te maken had, maar inderdaad met de spieren om mijn knieschijf, die niet even sterk zijn, waardoor ze mijn knieschijf niet goed op hun plaats kunnen houden. Hij noemde dat ook een meisjes knie (terwijl die andere diagnose iets totaal anders was?)
Een aantal maanden geleden was het zo erg dat ik een tijdje beneden heb moeten slapen omdat ik de trap niet op kon. Lopen ging nog wel, maar fietsen was echt onmogelijk. Dat ging na een week wel vanzelf over, net als altijd als ik last heb van mijn knie.
Nu heb ik er al een tijdje geen last meer van, ik ga voortaan 5x per week naar de sportschool, en eerst kreeg ik wel last van mijn knieën, maar dat is nu al helemaal niet meer, terwijl ik toch wel oefeningen doe waar mijn knieën normaal niet zo blij mee zouden zijn.
Ik hoop dat het nu zo is dat mijn spieren langs mijn knieschijven een beetje gelijker van sterkte worden :D
Ik hoop dat je wat hebt aan dit verhaal, best veel mensen hebben er last van, maar meestal niet zo heel erg.

(edit)
oh, en als je last hebt bij paardrijden, misschien je beugels nog wat langer doen (als dat mogelijk is), dat scheelde bij mij erg veel, ookal waren mijn beugels dan wel veeeel te lang :P

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 21:21

Allereerst ontzettend bedankt voor je reactie!

Fietsen deed vandaag bij mij dus helemaal geen pijn.
Het was puur het paardrijden en ik voel dat mijn knie vol vocht zit.
Beugels langer is voor mij geen optie, omdat ik al met vrij lange beugels rijd(dressuur zadel) en rij relatief jonge paarden, en dan voelt het voor mij een stuk vertrouwder aan met wat kortere beugels.

De orthopeed zei tegen mij dat ik mooi dik kraakbeen had in mijn knie, knie zag er verder helemaal goed uit.
Toen heeft hij nog zat tests gedaan, waarbij ik de hele tijd dacht dat hij probeerde mijn knie te ontwrichten(wat later dus niet het geval bleek te zijn :') ) en toen zei hij dat ik ook erg sterke kruisbanden, etc heb. Zegmaar alle spieren die om je knie(schijf) zitten, zijn bij mij erg sterk.

Verder fiets ik al zo'n 36km op een dag..
Namelijk 22km voor school en 14 voor de paarden.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:54

Hee Moelly!
Ik heb ook last van mijn knie en de orthopeed vertelde ook dat dit bij mij de oorzaak van al mijn pijn is.
Heb je het trouwens aan beide knien? Ik heb het namelijk maar aan 1 knie! Wat de anderen ook zeggen, in beweging blijven is belangrijk maar ga niet in 1keer over je grenzen heen maar bouw als je extra sport gaat doen het op. Dat hielp bij mij wel heel erg.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:04

Volgens mij is dat hetzelfde als wat ik heb/had. Ik heb heel lang bij verschillende fysio's gelopen en uiteindelijk is het heel erg verbeterd!! In het begin kon ik niet lopen zonder tape om mijn knie, ik moest sporten met enorme bracen omdat het anders niet ging. Ik kwam elke les huilend van het paard en ben daardoor gestopt met paardrijden. Gymmen kon ik nooit meedoen want dat kon mijn knie niet aan.... Ik ben gaan spinnen en train dus heel veel mijn bovenbenen. Dat scheelt op den duur écht! Ik heb nu bijna geen klachten meer, alleen bij heel veel inspanning. Ik zou je dus aanraden om wel door te blijven gaan met fysio.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 15:22

Ja, fysio wordt zéker gebeld, alleen moeten we worden doorverwezen via de huisarts, omdat er dan meer wordt vergoed.
En aangezien fysio niet op zondag of pinksteren bereikbaar is :o

Hee Miepje!!
Ken jij mij ergens van? :')
Ja, ik heb het in beide knieën. Vanaf november in rechts, nu dat over is in links. Het wisselt elkaar wat af, ook leuk voor de verandering :P
Jup, ga zo nog even een kleine 10km fietsen, moet toch nog wat ophalen bij mams dus kan ik mooi even in beweging blijven :j

Condor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:06

.
Laatst bijgewerkt door Condor op 21-09-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:22

Nou, bij mij is de ergste pijn nu over..
Gister toch maar weer op het paard gestapt en opstappen en afstijgen deed gruwelijk veel pijn.
En af en toe lichtrijden begon het wat te steken..
Heb dus maar op het doorzitten geoefend.
Maar nu, vandaag, totaal geen last meer van het rijden. Gister nog wel als een kreupele gelopen, maar dat heb ik meestal na het rijden als ik er last van heb.
Hopelijk is het donderdag over.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:31

Ik heb er ook al een jar of 4 last van. Bij 3 verschillende fysio's geweest en bij 2 orthopeten.
M'n laatste fysio heeft 't opgegeven omdat zelfs met oefeningen m'n knieën niet minder worden.
Ik moet van de artsen gewoon maar wachten tot 't over is -.-'

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:42

Ja, lekker is dat hè?
Er is tegen een meisje bij mij op school ook letterlijk gezegd: 'je moet er maar mee leren leven'.. lekker banketstaaf!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:47

Gewoon gaan sporten, ik heb dezelfde soort knie en slappe kruisbanden. Ik kan mijn knie ook lateraal bewegen en mijn knieschijf "zwemt" vrolijk rond. Ik kan dus beter geen zaalsporten beoefenen of roterende bewegingen maken.

Ik fitness en train mijn bovenbeen spieren intensief (ik train ongeveer 3 keer in de week, 2 keer krachttraining waarbij ik mijn benen wat meer train als gemiddeld, denk aan oefeningen als squatten en lungen, en één keer yoga of cardio) . Hierdoor heb ik vrijwel geen last meer en kan zelfs voorzichtig een balletje trappen in de sportzaal. En je moet er gewoon mee leren leven, ga niet alleen maar beperkingen zien maar zie het als een pluspunt dat je "moet" sporten want niet alleen je benen worden supermooi van al dat trainen om je knieën in toom te houden ook je billen en kuiten worden supermooi van al dat sporten! Als ik een week of twee weken niet ga trainen merk ik het meteen in mijn knie, ik krijg vocht, pijn en het schiet makkelijker los als wanneer ik wel train.

Hierdoor kan ik vrijwel pijnloos paardrijden, als ik ga springen heb ik nog weleens last en ik moet gewoon een beetje oppassen met onverwachte bewegingen en rotaties. Verder loop ik gewoon ook op pumps en let ook erg op dat ik niet met opgetrokken benen op de bank kruip, doe mijn benen niet veel over elkaar en zorg er (onderhand onbewust) voor dat ik mijn knie niet altijd over strek of heel erg buig.

Succes!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:08

Oeh ja, dat heb ik een hele tijd gehad "vroegah" toen ik jong was. :o Fysio hielp voor mij toen wel goed, ik herinner me ook dat mijn knie daar getaped werd met een soort kussentje onder je knieschijf zodat het "schuren" tijdelijk weg was. Misschien is dat iets om met je fysio te overleggen? Sterkte er mee iig, het kan inderdaad gruwelijk zeer doen...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:20

Ik heb geen idee of ik het ook heb, maar ik heb wel al jaaaaren last van mijn knie.(voor zolang ik me kan herinneren) Vroeger zeiden de dokters "Ach dat zijn groeipijnen, gaat wel over", maar volgens mij groei ik nu toch écht niet meer! (Ben 22 jaar)

Van zodra ik fiets, krijg ik na 10 minuten mijn in mijn knie die alleen maar erger wordt. Als ik iets te enthousiast een trap op ga, lijkt er iets te knappen in mijn knie en dat is een helse pijnscheut! Doet 5 minuten erna nog pijn maar dan is de pijn over.

Die oefening wat uitgelegd wordt: knieën 90 graden buigen met je rug tegen de muur en dan recht komen, dat kan ik helemaal niet.

Ik heb een versleten rug, de dokter zei tegen me dat ik met bukken door mijn knieën moet zakken ipv voorover te buigen, maar dan kom ik nooit meer recht door de pijn in mijn knieën.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:27

ik zal maar niet zeggen wat ik mankeer en hoelang want dat is te veel werk :o
ik heb een scheve voetstand en nu loop ik door steunzolen weer recht maar mijn spieren in mijn knie zijn veel ste slap.

ik moet per dag kijken wat ik wel en niet kan doen en ik loop bijna continu met een zeurend gevoel inb mijn knieën.

de oeveningen die hier ergens in het topic staan zijn voor mij onmogenlijk want dan breek ik mijn benen zowat ( qua gevoel )

veel fysio's gezien en veel doktoren en onderzoeken. uitkomst "je moet er mee leren leven" en je hebt een jeugd knie
ik heb nu looptherapie en nieuwe steunzolen en fysio nummer 3 of 4 en nu gaat het wel beter.
ik kan niet lnger fietsen dan 10 minuten want dan val ik zowat van me fiets van de pijn & paardrijden heb ik geloof ik al iets van 2 maanden niet meer kunnen doen :( gelukkig kan ik nog wel een stukje mennen :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:29

ik kwam aan het begin van dit jaar aan bij de huisarts, ik kon niet meer fietsen en nauwelijks lopen. Traplopen ging eigenlijk ook niet.
Antwoord was inderdaad: je versnelling van je fiets op zijn laagst zetten en voor de rest kunnen we je niet helpen.. heel fijn :(

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:55

@ ilse_123 bij mij werkt het erg goed dat ik steunzolen heb. nu is het zo dat ik al een stuk minder pijn heb.
misschien voor jou toch ook de moeite waard om je voeten na te laten kijken.

wat betreft fietsen je kunt het beste niet fietsen of ff een rustpauze inlassen als de pijn te erg word.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 17:27

Door een meisjesknie schijn je ook een soort x-stand te kunnen krijgen in je benen.

Ja, ik zie het ook heel erg als voordeel nu dat ik juist lekker m'n bovenbenen kan trainen. Vind fietsen bijvoorbeeld hardstikke leuk en dan voornamelijk mountainbiken door het bos!

Maar datzelfde meisje tegen wie was gezegd dat ze er maar mee moest leren leven, zij mag dus helemaal niks mee hè? Qua sport dan.
Lijkt me hardstikke slecht.. Maargoed, ik ben dan ook geen dokter :D

Mijn kruisbanden etc waren dus wel echt heel sterk zij hij en hij zei ook dat ik mooi dik kraakbeen heb..
Toen krege ik de foto te zien en schrok ik best wel van de 2 punten in je knie, maar hij zei dat dat juist goed was.. 2 van die mount everesten naast elkaar zegmaar..

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:52

de X stand in je benen klopt (in mijn geval)

ik haat fietsen maar ik zit graag op mijn paarden.
dat doe ik liever :)
voor mijn conditie kan ik nu ook weer proberen te zwemmen of trampolinespringen voor 2 minuten.

ik kreeg ook te horen dat ik niks meer mocht, maar doe nu alles en t mag gewoon :)
mijn kraakbeen is trouwens aan de dunne kant ;)