zenuwpijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

zenuwpijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:00

Hoi,

Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand op bokt dit misschien herkent, aangezien de dokters ook maar wat aan het raden zijn.

Het is een pijn die ik al zo lang heb als ik me kan herinneren. Als jong meisje hield het me vaak uit mijn slaap. Mijn vader zei dat het groeipijn was, ging dan met mij een glaasje melk drinken en wat op een koude vloer rondstappen.
Heel erg veel hielp dat niet, maar gezellig was het wel.
Nu jaren later heb ik deze pijn nog steeds. Ik ben er nu al jaren uit dat deze pijn voorkomt wanneer ik erg vermoeid ben. Vaak begint het met een zeurige pijn die steeds heftiger wordt, uiteindelijk moet ik dan een pijnstiller nemen omdat het gewoon te erg wordt.
De pijn begint meestal in mijn armen (vaak de linker arm) maar gaat altijd over naar mijn benen. Vooral rond mijn knie, maar dan plots doet mijn knie geen pijn meer en is het mijn heup, onderbeen of enkel, heel soms mijn voet ook.
De pijn zit vaker aan het rechterbeen, maar ook wel aan het linkerbeen en zit dus nooit op 1 plaats. Het lijkt wel op te schuiven in mijn been :j
De dokter dacht eerst dat het spierkrampen waren, toen moest ik dagelijks minstens 1 kiwi eten. Dit heb ik maanden volgehouden, maar het haalde niet uit. Toen dachten ze aan vasculair lijden, maar als (bijna) podologe weet ik genoeg van vasculair lijden om te weten dat het dat niet is.
Dus nu denken de zenuwpijnen, ik moet nu vitamine B12 nemen. Ik ga dit doen, het valt te proberen. Maar zelf denk ik niet dat het zenuwpijnen zijn, ik heb geen tintelend of branderig gevoel, geen zenuw uitval. Zo kan de pijn in mijn arm zitten, dan in mijn been, dan mijn kuit, dan mijn bovenbeen vooraan,... Of wel zijn al mijn zenuwen aangedaan -O-
Een oorzaak weten ze ook niet en hoe dit gaat evolueren ook niet.

Ik heb nu stage en ben dus erg vaak vermoeid en ik ben het pillen slikken een beetje beu onderhand :\
Is er iemand die dit herkent of denkt te weten wat het kan zijn?
:evaw:

kimmie1

Re: zenuwpijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:03

Misschien fybromyalgie?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:15

dat vernoemde de HA inderdaad ook, maar hij acht die kans niet groot.
Ik weet ongeveer wat fybromyalgie inhoudt, maar ga straks toch eens op de symptomen googelen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:41

Probeer eens magnesium tabletten en kijk eens of het dan beter gaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:45

Hoe zit het met je darmen?
Ik heb ook heel erg last van mijn knieen en benen mede gehad.
Bij mij bleek het een gluten en melkallergie te zijn.

Vanuit je Psoas kan die ellende ontstaan, tenminste bij mij. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:52

klinkt voor mij ook niet als zenuwpijnen. ik heb soms zenuwpijnen in mijn heup na een foutieve beweging/belasting of in mijn benen (restant van een val) en het is bij mij altijd tintelen en/of fijne naaldjes zoals wanneer je voet "slaapt" of verdoving bij de tandarts of juist heel felle pijnscheuten (scherpe breinaalden)

waarmee zou je je pijn omschrijven?
magnesium helpt de spieren ontspannen dus misschien het proberen waard.

Hopelijk vind je snel de oorzaak

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:57

Feria schreef:
Dus nu denken de zenuwpijnen, ik moet nu vitamine B12 nemen.

Is dit al getest? Je kunt beter eerst onderzoeken of er een tekort is voor je met aanvullen begint. Als dat namelijk zo is, dan komt dat meestal door een opnamestoornis (tenzij je veganistisch eet zonder aanvullingen.) Supplementen zijn dan meestal niet genoeg, maar kunnen wel de waarde net over het randje tillen waardoor de arts (meestal niet zo heel erg op de hoogte van de details van vitamine B12) denkt dat er geen tekort kan zijn.
Meer info over B12-tekort: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/index.html

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:10

Het klinkt voor mij redelijk bekend, en dan kom ik, via een omweg, toch uit op fibromyalgie. Vergeet niet dat dat, als diagnose door uitsluiting, bij een redelijk arsenaal aan klachten gegeven wordt. Het komt in mijn familie heel veel voor, ik heb een vorm waarbij ik onder andere in mijn gewrichten heel makkelijk irritaties ontwikkel. Het gaat in 95% van de gevallen te ver om het ontstekingen te noemen, maar het zijn lichte ontstekingsreacties, waarbij ik vochtophopingen in mijn gewrichten heb, die ook op zenuwen drukken. Dat eindigt in een soort pijn die heel veel lijkt op wat jij beschrijft. Zenuwpijn hoeft niet per se een tintelende pijn te zijn, en komt in mijn geval ook snel opzetten en kan net zo snel weer afzakken, al blijft het bij een stevige ontsteking ook makkelijk een aantal weken doorjengelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:17

Klinkt mij ook in de oren als fybro.. Vooral ook het verplaatsen van de pijnen die jij benoemd is erg typerend.. Gek genoeg noem ik soms de steken in mijn heupen, rug, knie en nek ook "zenuwpijn"

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:14

@ moonfish: mijn darmen sukkel ik ook al best lang mee, blijkbaar heb ik hyperactieve darmen. Maar waar dat op slaagt weet ik niet. Ik merk inderdaad wel dat als ik veel melk drink mijn darmen niet zo goed gaan en ik ontzettend opgezwollen wordt :j

@petitparis: ik kan de pijn met niets anders vergelijken eigenlijk, het zijn in elk geval geen pijn scheuten, meer een zagende, continue pijn. En het voelt helemaal niet aan als spierpijn, spasmen of krampen eigenlijk :n

Shadow0: neen dit is niet getest :n omdat de arts zegt dat het wat anders is dan een uitval of aantasting van de zenuwen. Dan zouden ze me al moeten testen op een vermoeid moment waarop ik de pijn heb lijkt me. En laat dat nu net niet zo makkelijk zijn.

@amber en share: maar is het dan normaal dat ik het alleen heb als ik vermoeid ben? dan neem ik een pijn stiller, slaap een nacht lekker en dan is het helemaal over tot ik terug vermoeid ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:19

Feria schreef:
Shadow0: neen dit is niet getest :n omdat de arts zegt dat het wat anders is dan een uitval of aantasting van de zenuwen. Dan zouden ze me al moeten testen op een vermoeid moment waarop ik de pijn heb lijkt me. En laat dat nu net niet zo makkelijk zijn.

B12 is gewoon via een bloedonderzoek vast te stellen, en een waarde die uiterst langzaam verandert, dat hoeft dus beslist niet te gebeuren op een moment dat je pijn hebt.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:23

Deze symptomen van fybromyalgie heb ik opgezocht:

-Pijn is het belangrijkste symptoom van fibromyalgie.
De pijn gaat gepaard met stijfheid en gevoeligheid rond de gewrichten, spieren en pezen, het betreft vooral de nek, schoudes, de bovenarmen en benen. De pijnklachten nemen dikwijls toe bij koud en vochtig weer, bij vermoeidheid, bij ongewone of overmatige inspanningen en bij emotionele stress.
Door de toenemende pijnklachten ontstaat er nog meer stress, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat van pijn- stress- pijn

• De klachten verminderen bij warmte (bv. een warm bad) en ontspanning.

• Slaapstoornissen met vermoeidheid is een ander niet onbelangrijk symptoom.
Slaapstoornissen worden vermeld bij 60 - 90 % van de fibromyalgiepatiënten, het gaat meestal gepaard met vermoeidheid bij het opstaan. Veelal voelt de patiënt bij het opstaan een opmerkelijke ochtendmoeheid.

• Ochtendstijfheid is een frequent voorkomende klacht bij fibromyalgiepatiënten. Doordat de spieren 's nachts niet voldoende ontspannen ervaart de patiënt 's morgens een gevoel van stijfheid.

• Veel fibromyalgiepatiënten hebben te kampen met hoofdpijn.

• Fibromyalgiepatiënten vertonen ook een verstoorde darmtransit (afwisseling van diarree en verstopping, verspreide buikpijnen )

Ik heb wel last van men darmen zoals beschreven, maar hoofdpijn en ochtendstijfheid of slaapstoornissen heb ik niet. De pijn zit vooral in mijn benen, geen last van schouder of nek.
Bij het opstaan ben ik wel moe (extreem anti- ochtend mens :o ) en de klachten verminderen niet bij warmte, maar worden wel erger bij koude.

Ik denk niet dat ik hier echt onder val, of wel?

@shadow: ik dacht dat je het had op een EMG :)
ik heb wel al meerdere bloed onderzoeken laten doen, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar een te kort had. In elk geval niet heel erg, want dan had ik wel vitaminen moeten slikken geloof ik. en dat was niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Feria op 22-05-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:23

En trouwens, Fybro reageert vaak ook goed op een dieet.
Dus beide zou je aardig aan kunnen pakken met een gluten en melkvrij dieet.

Als ik jou was zou ik het eens laten onderzoeken, of eens een poosje proberen hoe je het doet op zo'n dieet. Uit ervaring weet ik dat het 100% meevalt en je echt niet op een houtje hoeft te bijten.
Dat het vooral in je benen zit verbaasd mij niets eigenlijk.
Als je Psoas in je rug/buik verkrampt trekt dat door naar je benen.

Je hoeft niet per definitie doodziek te zijn van gluten of melk om een allergie of intolerantie te hebben.
HA en de fysio hadden er beide niet aan gedacht, ik ook niet eigenlijk.
Uiteindelijk ten einde raad op dieet en dat was de oplossing.

Als je vragen hebt over hoe en wat bij zo'n dieet pb gerust.
Het lijkt heel heftig maar valt imo reuze mee.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:27

Moonfish ik geloof best dat de psoas bovenbeen en kniepijn kan geven, maar tot in mijn enkel-voet?
En hoe verklaar je dan dat de pijn soms begint in mijn linker elleboog?

Ik ga na mijn stage en examens even kijken wat wel of niet mag gegeten worden en dan probeer ik het zelf even uit :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:29

Feria schreef:
@shadow: ik dacht dat je het had op een EMG :)
ik heb wel al meerdere bloed onderzoeken laten doen, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar een te kort had. In elk geval niet heel erg, want dan had ik wel vitaminen moeten slikken geloof ik. en dat was niet het geval.

Zou het toch even nakijken (zelf) in de cijfers, want artsen zijn in veel gevallen niet zo heel goed op de hoogte. En het kan heel goed dat je klachten daar niet vandaan komen, maar het zou zo zonde zijn om het te missen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:00

ja shadow daar heb je gelijk in :j
ik ga vanavond op zoek naar de resultaten van de laatste bloedtest

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:00

Feria schreef:
Moonfish ik geloof best dat de psoas bovenbeen en kniepijn kan geven, maar tot in mijn enkel-voet?
En hoe verklaar je dan dat de pijn soms begint in mijn linker elleboog?

Ik ga na mijn stage en examens even kijken wat wel of niet mag gegeten worden en dan probeer ik het zelf even uit :j

Ik had ook pijn in mijn onderbenen hoor.
Heb je toevallig ooit een blessure gehad aan die elleboog?
Bij mij speelde mijn schouder op, die heb ik uit de kom gehad en speelde als eerste op.
Nu heb ik daar dus ook geen last meer van, kwam ook gewoon door mijn voeding dat die niet overging.
Mogelijke reden van je elleboog, is omdat je bij een gluten/melkallergie peptiden in je bloed krijgt die overal en nergens in je spieren stranden.
Dat kan pijn geven, en overal.. Het wordt verspreid via je bloed. :)

Bovendien, gaat bij het syndroom van Asperger een gluten en melkallergie samen.
Maar ook Fibro en Asperger gaat heel vaak samen.
Nu heb jij vast geen Asperger, maar ik denk dan dat een gluten en melkallergie toch wel samen kunnen gaan met fybro. Die klachten had ik nl best heel erg.

Citaat:
Mensen met fibromyalgie hebben vaak een voedselintolerantie, meestal voor koemelk en gluten. Via het KEAC (Klinisch Ecologisch Allergie Centrum) kan men bloed laten onderzoeken op voedselintoleranties. Veel klachten kunnen verminderen door glutenvrij te eten. Dat betekent dat er geen granen, zoals tarwe, gerst, spelt, rogge, haver en kamut, gegeten mogen worden. Dus ook geen griesmeel, couscous, bulgur, seitan, gort, grutten en mout. Gluten zitten niet alleen in alle soorten gewoon brood, maar ook in beschuit, crackers, gebak, koek, gewone macaroni en spaghetti. Gelukkig zijn er vervangende producten, zoals brood, crackers en macaroni van maïs, rijst of boekweit. Bitterkoekjes, rijstwafels en hazelnootgebak zijn meestal glutenvrij. Via het Voedingscentrum is een lijst van glutenvrije merkartikelen verkrijgbaar. Het is raadzaam dat aan te schaffen, want gluten zitten ook vaak in verborgen artikelen, zoals chips, Japanse mix, sausjes e.d. Gluten zitten niet in (verse) groenten en fruit. Bij natuurwinkels is meestal een groot assortiment van glutenvrije producten verkrijgbaar. Het is ook raadzaam te kijken op de webiste van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Gluten zijn de graaneiwitten in granen. Deze graaneiwitten bevatten gluten, deze zijn opgebouwd uit gluteninen en gliadinen. De gliadinen zijn verantwoordelijk voor de darmbeschadiging. Het is belangrijk veel water te drinken en stimulerende middelen als alcohol en nicotine te vermijden. Koffie kan wel gedronken worden, maar alleen als men er niet gevoelig voor is. Sommige mensen hebben baat bij koffie, voelen minder pijn. Door veel water (zonder koolzuur) te drinken verlaten afvalstoffen het lichaam. Een vegetarisch dieet met meer basen dan zuren heeft een goede invloed op fibromyalgie en alle andere reumatische aandoeningen. Basisch zijn o.a. aardappels, groenten en fruit. Zuur vormend zijn o.a. vis, vlees, kaas, eieren, noten en brood. Zie voor uitgebreide info over voeding bij fibromyalgie de volgende website:

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:59

ok dank je wel moonfish! Na de examens ga ik dat eens proberen :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:11

Ik had het echt extreem, en we wisten ook echt niet meer wat we moesten doen.
Maar ik kan zeggen dat ik nu een half jaar verder ben en nergens last meer van heb. *\o/*

Acupunctuurbehandeling als dit het voor jou ook blijkt te zijn is ook geen overbodige luxe.
Met de reden dat je dan de veroorzaakte verstoringen wegwerkt.
Dat was bij mij nog wel nodig namelijk, 75% was binnen een week weg en de overige 25 is op die manier weg gegaan.
Fibro accepteren mensen maar, maar met voeding kan je zóveel oplossen.

Of ik nou Fibro heb, wat hierdoor onder controle is, of dat de fibro klachten nou door mijn voeding kwamen weet ik niet, maar ik neig toch wel naar fibro door mijn voeding..
Mocht je ergens niet uitkomen mag je altijd PB'en, er zijn nl handige websites voor en de dingen die wel en niet kunnen weet ik wel. Hoef je zelf niet meer zo te zoeken eventueel.

Het is iets waar mensen niet snel aan denken, dat het in je voeding zit. :)

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:04

Weet je wat het probleem is met die fibro-checklist, om het zo maar even te noemen? Als je drie artsen zou vragen wat fibro inhoudt, krijg je drie net wat verschillende antwoorden (of het is zo oppervlakkig en algemeen dat je zelfs met een griepje al aan alle punten voldoet ;) )

Ja, het zijn allemaal punten die op fibro kunnen wijzen, maar je hoeft ze niet allemaal te hebben, en je kunt ze ook anders hebben. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld altijd meer last als het warmer wordt ipv kouder. Dus wat dat betreft schiet je met basic-internet lijstjes jammergenoeg niet veel op.

Als je er last van blijft houden - en als ik je verhaal zo lees is die kans vrij groot :+ - dan zou ik het toch eens uit laten zoeken. Probleem is wel dat fibro nog steeds niet door alle artsen erkend wordt.

Daarnaast kun je zeker dingen verbeteren (en verergeren) met je dieet, dus dat is ook het proberen waard.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 10:39

Als ik het goed begrijp is fibro meer iets dat ze zeggen als ze eigenlijk niet echt weten wat je hebt?
Ik vind fibromyalgie altijd zo erg klinken, dus ik ga er maar vanuit dat ik het niet heb. De volgende maand probeer ik de vitamines en nadien ga ik het dieet proberen, hopelijk helpt het!
@amber: ja dat merk ik ook, op elke site staat het wat anders en het zijn erg algemene symptomen die ook met andere diagnoses kunnen samengaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:00

Zoiets geloof ik Feria, ik vond het tenminste onzinnig om me erop te laten testen.
Dat had toch wel positief geweest..