Jaar na beugeltijdperk WEER een beugel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Jaar na beugeltijdperk WEER een beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:32

Hoihoi,

Vanochtend had ik dus mijn 1 na laatste afspraak bij de orthodontist, was alleen en dacht alleen een controle te hebben. Lig ik daar in de stoel en bekijkt de orthodontist mijn gebit, blijkt dat mijn tong mijn ondertanden vooruit heeft geduwd. Hij leek daar niet bepaald blij mee te zijn en wilde mij gelijk al een onderbeugel inplanten :') Even over gesproken met hem, of het erger zou worden, kon hij geen antwoord op geven. Als ik dus wel weer blokjes onder wil voor 4 maanden dan wordt er daarna een stevigere spalk erin gezet en wordt dit meer gereduceerd. Ik mag dus zelf kiezen, hij raadt (natuurlijk) de beugel aan. Ik twijfel, omdat ik niet weet of het erger wordt maar ik heb niet voor niets 2 jaar met een beugel rondgelopen (1 jaar een spin/spreider met van die scharnieren tussen onder- en bovenkaak die je onderkaak naar voren duwt zodat je onderbeet vermindert wordt en 1 jaar boven en onder blokjes, deze afspraak was ongeveer een jaar/ anderhalf jaar na mijn beugels). Draag nu nog wel een plaatje 's nachts maar dat helpt niet voor mijn ondertanden. Wat zouden jullie doen?

Joyce_

Re: Jaar na beugeltijdperk WEER een beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:46

Doen! Héél vervelend dat het weer nodig is, maar als je over 10 jaar met een scheef gebitje rondloopt, heb je spijt als haren op je hoofd dat je niet voor die beugel gegaan bent! Wel met duidelijke afspraken naar je ortho toe: hij gaat er maar voor zorgen dat het daarna niet nóg een keer nodig is!

Maar zou het echt doen hoor, nu kan het nog 'makkelijk'..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:47

Tja, dat ligt eraan hoe erg het is. Als je het zelf niet storend vind, dan zou ik het laten.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:51

Zo denk ik er ook wel een beetje over, dat ik straks wel met een kromme mond rondloop :') Al zit ik dan al bijna tegen mijn 16e aan, maargoed.. Toch wel weer het idee dat ik inderdaad weer een beugel moet, heb dus 2 jaar voor niets rondgelopen met zo'n ding (mijn idee dan, het is wel echt veeel beter geworden). Mijn vader vond, mits ik er geen last van heb, wel iets wat bij je past(was ik het niet helemaal mee eens). En ik denk dat mijn moeder ongeveer hetzelfde zegt als Joyce, zelf twijfel ik dus nog!

@thirty
Nu dus nog niet echt, maar ik (en de ortho) weet dus niet of het erger gaat worden en zo ja, hoe erg dan..

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:52

ik ben 18 en neem eind dit jaar ook nog een beugel. Vind het niet erg, krijg er wel rechte tanden van! :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:53

Doen!

Later denk je, ach wat waren nou die 4 maandjes op een mensenleven? :P
En als het alleen onder is, valt het opzich toch wel mee? :)

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:56

Zeker doen! Hier ben je heel je leven blij mee! Je hebt anders ook 'voor niets' die jaren een beugel gehad en wanneer het alleen onder moet zie je er ook bijna niks van.

In mijn verzekering zit het ook tot je 21ste in het basispakket vergoed. Mocht je het later dan weer willen, moet je het zelf gaan betalen. Ook wel handig om even naar te kijken:).

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:47

Het is nu niet helemaal meer vergoed, nog een dikke 100 euro, valt op zich best mee voor een beugel, maar heb dan ook al 2 jaar een beugel gehad en dit er nog even bij op.. Ik heb mijn mening nu wel, ben alleen benieuwd naar die van mn ma, maar die is nu 4 dagen weg, haha..

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:08

nou zo lang vind ik het nou ook weer niet ;)
ik heb serieus 6 jaar een beugel gehad ;)
en nu nog als mijn ortho zegt dat er weer een beugel moet, doe ik het hoor :)
mijn tanden staan nu lekker heerlijk recht!
heb nooit echt last gehad van mijn beugel dus waarom niet ? :o

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:10

Ik ben blij dat ik op mijn 18e een beugel heb genomen, heb er een veel mooier gebit van gekregen. :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:46

Ik zou het doen wat zijn nou 4 maanden?

Ik heb 6 jaar een beugel gehad.. Op het 5e jaar ben ik gevallen en zijn al mijn boventanden eruit gevallen.. Alles dus herstelt en nog een jaar met die beugel rond gewandeld.. En nu staat mijn bovengebit niet meer goed door die val en heb ik nu implantaten.. En heb ik dus 6 jaar met een beugel gelopen en dus echt voor niets want ik mag nu dus gewoon geen beugel meer!

Dus ik zou het doen! :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:49

ik heb daar logopedie voor gehad, om mijn tong te leren op zijn plek te blijven

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:22

Caira schreef:
ik heb daar logopedie voor gehad, om mijn tong te leren op zijn plek te blijven

Dat zou ik ook aanraden, als je nu weer een beugel neemt maar niet je mondgedrag verandert dan zal dat weinig zin hebben. Je tong is één van de sterkste spieren die je hebt en als je 2000 keer per dag met die spier tegen je ondertanden drukt als je slikt, zal dat een negatieve invloed hebben op de stand van je tanden!

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:17

Doen! Bij mij begin ineens 1 tand te draaien. Bleken mijn verstandskiezen de oorzaak te zijn. Dus hup die dingen eruit maar ik vond het zonde van al die jaren (4) dat ik een beugel gehad had maar ook wat het toen gekost had. Dus op mijn 24e heb ik een aantal maanden met een plaatjes beugel rond gelopen. Alles staat weer mooi recht en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Die maanden vliegen voorbij! Ik kreeg ook niets vergoed en kwam ook ongeveer op 100 a 150 euro uit.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:29

Weet iemand tot welke leeftijd dit in belgie vergoed wordt, als je het al hebt gehad?
Mijn tanden zijn weer helemaal scheef gegroeid.. nachtbeugel was besteld, en toen ik hem had, paste hij al helemaal niet meer, dus ik zal weet helemaal opnieuw moeten starten.