Ik heb het gedaan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Ik heb het gedaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:22

.. ik heb een afspraak gemaakt bij de tandarts -O-
Oh wat voel ik me toch een watje dat ik dit schrijf, maar goed.

Toen ik 14 was ben ik ongeveer voor het laatst bij de tandarts geweest. 4 jaar later kreeg ik zo'n enorme last in mijn mond dat ik toch echt maar weer eens naar de tandarts moest.
Een tandarts opgezocht en heen gegaan. Hij constateerde een aantal gaatjes, één was zo groot dat de kies beter getrokken kon worden.
Maar dat wilde ik niet, brrr eng een kies trekken. Dus dan maar boren en vullen.
Zonder verdoving want brrr die prik was nog veel enger!
Dat deed zo verschrikkelijk veel pijn dat ik na 20x auw! roepen het tafeltje vol met de tandarts zijn instrumenten over de kop heb gegooid. :Y)
Het was een soort reflex van mijn arm denk ik.

Daarna heb ik hem nog één keer een gaatje laten vullen, mét verdoving, maar ik kon het echt niet vinden met deze tandarts, die mijn angst alleen maar erger maakte.
Dus heb ik weer 4 jaar overleefd zonder tandartsbezoeken.
Helaas begonnen een aantal maanden geleden weer een paar kiezen pijn te doen.
En de pijn werd erger en erger. Zo erg dat ik dozen vol paracetamol en ibuprofen aansleepte.
Lijkt me ook niet gezond. Dus de stap weer genomen en met trillende handjes een tandarts opgebeld.
Eerst een angsttandarts geprobeerd maar die namen geen nieuwe patienten aan.
Toen een andere gebeld, verhaal uitgelegd, was allemaal geen probleem, ik kon een week later komen.
Wat? Dan al?
Helaas kon er niemand mee, dus ik ging op mijn fietsje heen met mijn dappere alter ego.
"Het is niet eng, over een uurtje sta je weer buiten en leef je gewoon nog". :Y)

De tandarts begon eerst wat vragen te stellen over hoe het nou kon dat ik eens was flauw gevallen bij de dierenarts. :o (Ik moest een formulier invullen met allemaal vragen)
Toen hadden we het nog even over mijn werk en school enzo en toen mocht ik toch echt mijn mond open gaan doen. Hij heeft het even bekeken met wat gekke instrumenten in mijn mond waarmee hij over mijn tanden en kiezen kraste. Wat een rotgevoel zeg.
De gaatjes die mijn andere tandarts had gevuld kunnen weer overnieuw, die waren niet goed. En bedankt!
En er waren nog een paar gaatjes geloof ik. Ik heb niet alles meegekregen door de zenuwen.
Nog even foto's gemaakt en een cursusje poetsen gehad omdat ik een ontsteking bovenin had in mijn tandvlees, waarschijnlijk omdat mijn mond wat krapper is dan normaal en ik daar dus niet zo goed bij kan met een tandenborstel.

Toen een afspraak gemaakt voor twee weken later om rustig aan eens één gaatje te vullen.
De datum kwam steeds dichterbij en twee dagen voor de tijd heb ik afgebeld...
Nu is het weer een paar weken later en de pijn word ondraaglijk dus ik heb vanochtend de stoute schoenen weer aangetrokken en heb weer gebeld voor een afspraak.
Donderdag kan ik al terecht. Pfoehh dan al...
Mijn vriend gaat mee als het goed is en dan gaan we daarna even lekker shoppen. Als ik dan nog leef :+

Nu hoop ik dat jullie me wat moed kunnen inspreken, zodat ik niet weer de telefoon pak en weer afbel. ;(

corientjuhh

Re: Ik heb het gedaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:25

Ik ben bang dat als je weer afbelt en het weer laat en steeds blijft afbellen dat het uiteindelijk de pijn niet meer te houden is en als je tanden zo slecht zijn (iig kiezen) dat je kunstgebit moet
Om maar het ergste te noemen
Kom op meid jij gaat naar de tandarts en die gaatjes laten vullen :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:28

Ga naar een angsttandarts en vraag om een behandeling met lachgas. Dan maak je het amper mee en kan de tandarts rustig alles doen wat hij moet doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:33

Heel goed dat je weer gaat!!!!!

Ik zou zeker weten een verdoving nemen hoor, de angst voor de prik is erger dan de prik zelf, echt waar!

SUCCES!!!!!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:34

Zeker niet afbellen, want dan gaat het alleen maar erger worden de volgende keer.

Ik heb ook schrik bij de tandarts, wat ik doe is gewoon, vanaf ik op de stoel lig, mijn ogen de hele tijd dicht houd. Mijn tandarts werkt erg veel met verdoving (heb vorig jaar eens 7 spuiten verdoving gehad denk ik). Dit is wel lichtjes te voelen als je er erg op let, als er muziek als afleiding zou staan zou ik het nog niet eens voelen denk ik. Het is wel belangrijk dat je zelf ook stil blijft liggen, en een teken af spreekt als het toch echt pijn doet en hij even moet stoppen, bv een hand naar boven doen.

Veel succes!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:34

corientjuhh schreef:
Ik ben bang dat als je weer afbelt en het weer laat en steeds blijft afbellen dat het uiteindelijk de pijn niet meer te houden is en als je tanden zo slecht zijn (iig kiezen) dat je kunstgebit moet
Om maar het ergste te noemen
Kom op meid jij gaat naar de tandarts en die gaatjes laten vullen :D

Hij zei vorige keer gelukkig dat het er allemaal wel mooi uit zag, goed verzorgd.
Alleen op die paar gaatjes na dus.

Equimotion schreef:
Ga naar een angsttandarts en vraag om een behandeling met lachgas. Dan maak je het amper mee en kan de tandarts rustig alles doen wat hij moet doen.

Ik heb liever zelf nog wel de controle. Ik heb last van claustrofobie, dat is waarschijnlijk ook de grootste reden dat ik bang ben voor de tandarts.
Zodra ik daar lig en hij met zijn handen in mijn mond zit te wroeten kan ik geen kant meer uit, dat vind ik alles behalve fijn.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:39

tesseke schreef:
Zeker niet afbellen, want dan gaat het alleen maar erger worden de volgende keer.

Ik heb ook schrik bij de tandarts, wat ik doe is gewoon, vanaf ik op de stoel lig, mijn ogen de hele tijd dicht houd. Mijn tandarts werkt erg veel met verdoving (heb vorig jaar eens 7 spuiten verdoving gehad denk ik). Dit is wel lichtjes te voelen als je er erg op let, als er muziek als afleiding zou staan zou ik het nog niet eens voelen denk ik. Het is wel belangrijk dat je zelf ook stil blijft liggen, en een teken af spreekt als het toch echt pijn doet en hij even moet stoppen, bv een hand naar boven doen.

Veel succes!

Goeie tips, dank je! Vorige keer lag ik ook al de hele tijd te twijfelen of ik stop! zou roepen, maar ik heb volgehouden.
Dat gevoel van de prik vind ik ook echt niet fijn, maar goed dat is maar een seconde.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:58

Ach meid, ik weet precies wat je voelt en ik ben ook zo verschrikkelijk bang. Het is dat mijn moeder goed vinger aan de pols hield thuis en we altijd van die gezinsafspraken hadden. Anders was ik zelf waarschijnlijk ook niet zo trouw blijven gaan.
Vorig jaar moest er bij mij een verstandskies uit, ik had om 09:30 een afspraak en ik heb om 09:25 in paniek mn vriend gebeld dat ik écht, écht, écht niet durfde... zo bang was ik. 'Helaas' voor mij had mijn vader vrij van zijn werk genomen, omdat hij de bui al zag hangen en persoonlijk erop toe zou zien dat ik ging en me ook met de auto wilde brengen voor de zekerheid. Ik had dus geen keuze en ben toch geweest. Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar het viel me echt mee en ik ben blij dat de kies eruit is en ik nu niet met allerlei pijnlijke ontstekingen zit.
Zorg dat er iemand met je meegaat die je ook aan je plan houdt om te gaan en waar je ook na afloop steun aan hebt. En naderhand niet teveel plannen zodat je lekker even bij kunt komen :j

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:12

Pffoeh wat goed dat je vader mee was, ik merk wel dat uitstellen alleen maar meer pijn geeft!
Mijn vriend gaat mee als het goed is, hoop dat ie vrij kan krijgen die middag, anders vraag ik mijn moeder mee.
Ik denk er ook veel aan, dat ik het na de tijd maar weer gehad heb. Zo van, om half 3 staat de afspraak, dus als het 3 uur is heb ik alles alweer achter de rug.
We gaan daarna even lekker shoppen, of eerst even naar huis, even bijkomen. Maar ik vind het ook wel fijn dat ik iets leuks heb daarna om naar uit te kijken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:08

Ik vind het alleen maar dapper van je datje toch elke keer weer heengaat! :) Daar kun je alvast trots op zijn. En wat zal jeje lekker voelen als die pijnlijke gaatjes eindelijk weg zijn! Je vriend/moeder helpen je er doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:36

Hier nog een schijterd die en schop nodig heeft :o
Ben ook doodsbang voor de tandarts, terwijl ik nog nooit *klopt af* iets heb gehad aan mijn gebit (geen gaatjes/vervelende kiezen etc). Maar toch :=

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:18

:(:)
Bizzybijtje schreef:
Hier nog een schijterd die en schop nodig heeft :o
Ben ook doodsbang voor de tandarts, terwijl ik nog nooit *klopt af* iets heb gehad aan mijn gebit (geen gaatjes/vervelende kiezen etc). Maar toch :=

Ohh heerlijk daar heb je echt geluk mee dat je er nog nooit iets aan hebt gehad!
Maar toch blijft het eng he naar de tandarts gaan.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:22

ik ben al zo'n 10 jaar niet meer geweest := mijn verstandskiezen zijn ook door, maar die laat ik maar zitten heb er geen last van :+ denk dat er sowieso wel 2 kiezen getrokken moeten worden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:36

ik wil een tip meegeven. Misschien dat t onnodig is, het sowieso al vast staat, maar wou t toch even melden. Absoluut een verdoving laten zetten. Prikje is ff eng, maar voel je al snel niks meer van, en bespaart je toch een hoop pijn tijdens de behandeling.
Hier ook een uitsteller, vreselijk vond ik de tandarts. Totdat ik zo´n kiespijn had dat ik geen keuze meer had. Ben blij dat ik toch geweest ben en ben al een stuk minder angstig, zal de volgende keer hoogstwaarschijnlijk wel eerder heen gaan de volgende keer.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:43

ik was ook 8 jaar niet geweest en ben toen naar de narcose tandarts geweest en dat is echt super.
ga inmiddels alweer 4 jaar wel heen en haast met een lach!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:49

Ik zou je ook echt verdoving aanraden. Ik kan me voorstellen dat je er erg tegenop gaat zien, als je gaatjes laat vullen zonder verdoving. Ook omdat ze waarschijnlijk behoorlijk diep zaten, aangezien ze al heftig pijn deden. Je poedersuiker je tandarts vragen of hij voor het prikje de plek waar het prikje komt, wil voorverdoven met een verdovingsspray. Dan voel je het prikje zelf een heel stuk minder. Ik zie trouwens dat je in Friesland woont. Je zou je ook kunnen laten verwijzen naar het Centrum Bijzondere Tandheelkunde in het MCL, daar zitten erg goede angsttandartsen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:58

Ik zou je inderdaad ook een verdoving aanraden! Ik ben ook als de dood voor de tandarts en dat komt bij mede doordat ik ongeveer 6-7x per jaar naar de tandarts moest tot 8 maanden terug omdat ik altijd ontsteking had! Nu heb ik implantaten laten plaatsen in mijn voortanden door een grote val 6 jaar geleden! ik ga er nu ook nog steeds heen met heel erg veel angst maar ik neem mijn vader bij ieder bezoek mee en op een gegeven moment weet je wanneer je in paniek gaat raken en dan kan dat persoon je gerust stellen! het is nog steeds niet echt een pretje.. Maar ik doe 't maar gewoon! Dus meid wees je angst er boven en ga er naar toe! dan heb jij geen pijn meer en ben je zelf harstikke trots dat je erheen bent gegaan! Heel erg veel sterkte en blijf rustig!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 18:39

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb er inderdaad voor gekozen om met verdoving te doen. Van die verdovingsspray is ook eengoeie tip! Daar ga ik ook even naar vragen.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:59

Hier nog 1 die eens jaren overgeslagen had en liever niet ging en vaak genoeg afbelde.Nu ga ik wel maar ook niet met liefde.
Mijn oude tandarts die had een zalfje die je huid oppervlakkig verdoofde en dan pas ging hij echte verdoving plaatsen,misschien eens naar vragen?Nee heb je,ja kan je krijgen en ik kan zeggen dat het zo veel scheelt.
Dat van de ogen dicht doen is ook zeer herkenbaar.Controle's kijk ik mee,ook omdat mijn dochter erbij is,maar als hij gaat boren dan heb ik ook altijd mijn ogen dicht.Vind het zelf prettiger omdat je niet alles op je af ziet komen.

Sterkte!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:37

Loontje, daar ga ik inderdaad naar vragen naar zo'n zalfje, of spray waar Uppojono het ook al over had.
Ik had bij de controle mijn ogen open, misschien dat ik ze nu inderdaad ook wel dicht doe.

Ik moet zeggen dat ik er nu wel steeds aan denk en mijn hart dan ook steeds sneller begint te kloppen, schijterd dat ik ben. :')
Ik ben de dag dat ik dit topic heb geopend ook begonnen met bach rescue remedy, hopen dat dat mijn zenuwen wat onder controle houd.
En marleen_usar helpt me ook heel erg via pb, bedankt daarvoor!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:42

Hij ligt er weer op maar dat voel je wel denk ik?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:41

ik ben ook heel lang bang geweest voor de tandarts, vanaf mijn 6de toen een onverlaat die zich tandarts noemde met alleen een spray verdoving zo een kies uit mijn mond jankte :=

inmiddels ga ik sinds een paar jaar (ben nu 32) naar een tandartspraktijk waar ik toegewezen ben aan ene tandarts die heel goed met angstige cliënten om kan gaan en ik moet zeggen , ik ben niet bang meer... vind het nog steeds niet dolle pret
maar angst is er niet meer in een hevige mate.
de technieken van tegenwoordig zijn best wel verbeterd, ook kwa verdoven etc...als ik nu een verdoving krijg voel ik het amper (tandvleesmassage , spuiten en nog even verder masseren)
en ik heb toch echt heel wat moeten laten doen nadat ik jaren niet was geweest, sporadisch naar een tandarts die niet zulk best werk afleverde, maar daar kwam ik bij mijn huidige tandarts pas achter

jouw huidige tandarts klinkt in ieder geval als iemand die de tijd neemt en je op je gemak stelt...dus hang in there...het komt echt goed

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:57

Ik ben ook jaaaaaaaren niet geweest. Doodsbang was ik, toen ben ik geopereerd aan mijn kaken en heb ik een poosje onder behandeling van mijn kaakchirurg gestaan. Hij heeft me daarna door verwezen naar een goede tandarts en daar heb ik uiteindelijk een wortelkanaal behandeling gehad........
Daarna weer jaren niet geweest, was gewoon bang.
Tot dat ik die stomme angst gewoon zat was en weer pijn in mijn mond had. Andere tandarts gebeld verhaal uitgelegd en die hebben me super geholpen. Ik heb eigenlijk dus nooit wat :+ Twee keer een wortelkanaal gehad nu en eigenlijk viel het me heel erg mee .......
Ga nu braaf twee keer in het jaar en meestal sta ik binnen 10 minuten weer buiten. Heb natuurlijk nog weleens afgebeld, maar als ik dat niet vroegtijdig doe dan krijg ik alsnog een rekening :+ Vind ik toch ook weer zonde van mijn geld ;)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:40

marleen_usar schreef:
Hij ligt er weer op maar dat voel je wel denk ik?

Niet heel extreem, maar achteraf denk ik wel: oh ja :Y) zeg maar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:48

Equimotion schreef:

kan dit dan serieus??ik ben ook echt panisch van tandartsen na wat nare dingen met mijn oude tandarts die mij met losse tanden heeft laten rondlopen enzo door een verwijderde beugel maar nee tandarts deed er niks aan en wel meer van dat soort rare dingen ik hoef daar ook niet meer te komen omdat ik gewoon panisch word van boren/prikken etc