Is dit normaal voor 20-jarigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Is dit normaal voor 20-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:26

Hallo beste bokkers,

Ik ben een aantal maanden terug 4 maanden lang ziek geweest. Vooral last van vermoeidheid, gewrichten en spieren. Ze hebben nooit gevonden wat het was en alle testen die ik gedaan heb, lieten zien dat ik gezond was. Ik word in juni 20, maar voel me soms een vrouw van 40.

Ik kan ondertussen weer gewoon rennen/springen/vliegen, maar heb toch nog wat vage klachten waarvan ik nou niet goed meer kan plaatsen of dit normaal is of dat het misschien toch nog sluimert?
De klachten:
-Verkrampte spieren, met name in m'n bovenbenen als ik langer dan een uur loop. Meestal loop ik er prima mee door, maar soms belemmert het.
-Met rennen voelt het soms alsof ik zwakke enkels/knieën heb, waardoor het rennen heel zwaar wordt.
-Lang last van kneuzingen (en heb er toch redelijk wat ervaring mee).
-Het schiet me soms in m'n rug

Ik beweeg nu toch al wel een tijdje, dacht eerst dat m'n lichaam gewoon uit conditie was. Die is nu toch wel weer terug, al lijken m'n spieren dus wel een slecht uithoudingsvermogen te hebben. Voorheen kon ik makkelijk 4u lopen zonder problemen. Als ik nu 2u of langer loop heb ik bijna altijd last van verkrampte beenspieren.

Zijn dit nou gewone kwaaltjes of moet ik me toch achter m'n oren krabben op mijn leeftijd?

corientjuhh

Re: Is dit normaal voor 20-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:29

Heb het zelfde
Iig dat met het rennen en kneuzingen
Verschrikkelijk
Vaak bij de dokter gezeten
Uiteindelijk fysio en mensendieck gehad
Bij mensendieck werd bevestigd wat de dokter al dacht
Hypermobiliteit
Ik heb pfeiffer gehad tijdje terug maar daarvoor had ik het ook al
Door die hypermobiliteit heb ik ook sneller last van gewrichten kneuzingen etc
Heel vervelend

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:33

Ik heb niet het idee dat ik sneller dingen kneus, maar dat áls iets kneust ik daar veel langer last van blijf houden als voorheen.

Ben niet super lenig, dus denk niet dat het hypermobiliteit is. Wel heel vervelend voor jou Y;(

Ik ben altijd heel sportief geweest zonder dat mijn lichaam me ooit tegenhield. Dit heb ik nu wel, en dat voelt niet als mezelf. Maar misschien is dat dus gewoon normaal?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:34

Van welke gewrichten heb je voornamelijk last?
En een uitgebreid (bloed) onderzoek dan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:35

corientjuhh schreef:
Van welke gewrichten heb je voornamelijk last?

Soms enkels en knieën, wat vaker m'n schouders.

corientjuhh schreef:
En een uitgebreid (bloed) onderzoek dan?

Ik heb toen ik ziek werd uitgebreid bloed- en urineonderzoek gehad. Heb 3 tests van Lyme gehad (Elisa, Western-blot en PCR), ben getest op Q-koorts. Bloedwaardes, vitamine-gehaltes etc. allemaal goed.

Mijn vraag is nu dan ook niet aan jullie wát ik heb, maar of de klachten die ik nu nog ervaar normaal zijn of dat er toch alarmbelletjes zouden moeten gaan rinkelen?
Laatst bijgewerkt door Sassol op 21-05-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:37

Mmm ik heb ook hypermobiliteit in mijn enkels en knieën
Wist helemaal niet dat ik t daar ook in had
Achteraf wel logisch omdat ik vaak me knieën verdraaide en door me enkels ging
Schouders (vooral bij me sleutelbenen) krijg ik laatste tijd ook veel last van ;(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:43

Wat was je B12 waarde?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:44

B12 was ongeveer 300/350.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:47

ik herken het wel, bij mij is het ook hypermobiliteit (ben trouwens bepaald niet sportief of zo, ik zit gewoon wat 'losser' in elkaar zeg maar).

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:48

Sassol schreef:
Hallo beste bokkers,

Ik ben een aantal maanden terug 4 maanden lang ziek geweest. Vooral last van vermoeidheid, gewrichten en spieren. Ze hebben nooit gevonden wat het was en alle testen die ik gedaan heb, lieten zien dat ik gezond was. Ik word in juni 20, maar voel me soms een vrouw van 40.

Ik kan ondertussen weer gewoon rennen/springen/vliegen, maar heb toch nog wat vage klachten waarvan ik nou niet goed meer kan plaatsen of dit normaal is of dat het misschien toch nog sluimert?
De klachten:
-Verkrampte spieren, met name in m'n bovenbenen als ik langer dan een uur loop. Meestal loop ik er prima mee door, maar soms belemmert het.
-Met rennen voelt het soms alsof ik zwakke enkels/knieën heb, waardoor het rennen heel zwaar wordt.
-Lang last van kneuzingen (en heb er toch redelijk wat ervaring mee).
-Het schiet me soms in m'n rug

Ik beweeg nu toch al wel een tijdje, dacht eerst dat m'n lichaam gewoon uit conditie was. Die is nu toch wel weer terug, al lijken m'n spieren dus wel een slecht uithoudingsvermogen te hebben. Voorheen kon ik makkelijk 4u lopen zonder problemen. Als ik nu 2u of langer loop heb ik bijna altijd last van verkrampte beenspieren.

Zijn dit nou gewone kwaaltjes of moet ik me toch achter m'n oren krabben op mijn leeftijd?

ik heb dit ook een tijdje gehad 2 jaar geleden ongeveer( ben 29 nu) zij na een lange tijd zelf weg gegaan
ik zou het even nog aan kijken en anders proberen wat vitamine pillen te nemen kunnen nooit kwaad.
en dan toch nog eens laten onderzoeken. maar bij mij ging het zelf weg

Groetjes Froukje

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:50

@Froukje: De ene persoon is de andere natuurlijk niet, maar zou je 'lange tijd' misschien kunnen specificeren? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:50

Lyme kan wel eens negatief testen terwijl het toch in je bloed zit. Wat je omschrijft klinkt namelijk wel echt als Lyme. Behalve het feit dat het langzaam beter gaat.

Ik zou toch nog een keer een volledig bloedonderzoek laten doen, just in case.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:55

Jans schreef:
Lyme kan wel eens negatief testen terwijl het toch in je bloed zit. Wat je omschrijft klinkt namelijk wel echt als Lyme. Behalve het feit dat het langzaam beter gaat.

Ik zou toch nog een keer een volledig bloedonderzoek laten doen, just in case.

Ik heb 3 verschillende Lymetesten laten doen over 4 maanden verspreid ongeveer. De elisa- en western-blottest vond ik niet betrouwbaar genoeg, dus heb ik nog een PCR test laten doen bij ProHealth. Zou het toch wel heel frappant vinden als alle 3 de testen negatief geven en het dan positief zou zijn...

Maar misschien dat een bloedonderzoek nog wel een goed idee is, kwaad kan het in ieder geval niet!

Maar dus even voor de duidelijkheid: dit kan niet normaal zijn? (Voor zoverre je ook maar iets definitief uit kan sluiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:58

Dit staat op Lymenet:

De diagnose van de ziekte van Lyme moet gebaseerd zijn op de ziektegeschiedenis, symptomen en resultaten van onderzoeken. Meestal voert men ook testen uit, voornamelijk van het bloed. Deze testen moeten gebruikt worden ter ondersteuning van de diagnose. Helaas baseert men zich in Nederland juist heel sterk op deze testen, terwijl ze vaak ten onrechte negatief zijn. http://www.lymenet.nl/info/diagnose-ziekte-van-lyme.htm

Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt helaas.. continu blijven melden het is geen lyme. Maar alle symptomen waren er, en met de juiste medicatie is nagenoeg alles teruggedrongen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:01

is je schildklier ook onderzocht? TSH waarde?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:02

Ik heb me toen ook verdiept in Lyme, de bloedtesten in het ziekenhuis vertrouwde ik al niet genoeg na genoeg inlezen. De test bij ProHealth stond heel hoog aangeschreven (enige test waarbij ze niet de antistoffen, maar de bacterie zelf aantonen dmv een bloedkweek).

Heb het hoofdstukje Lyme dus redelijk afgesloten, al blijft het wel rond spoken in m'n hoofd en ben elke keer dat m'n spieren verkrampen bang dat 'het' weer terugkomt. Vandaar dus ook dat ik de bevestiging zoek, of deze klachten ook bij een 'gezond' persoon van 20 voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:03

Het staat mij bij dat de bacterie zelf alleen onwijs moeilijk is aan te tonen met een bloedtest. (Heb familie die vooraanstaand waren in onderzoek bij en naar Lyme. Weet er dus wel het een en ander van :j )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:04

Nanda schreef:
is je schildklier ook onderzocht? TSH waarde?

Schildklier is onderzocht, TSH waarde dacht ik ook. Maar misschien ook wel een idee om de gegevens ergens op te vragen om zelf nog eens kritisch naar alle waarden te kijken en te zien of er een test mist uit de lijst.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:08

Sta je al enige tijd onder stress? Dat is namelijk het eerste wat in me opkomt als ik jouw symptomen lees. Chronische stress kan namelijk je immuunsysteem serieus ondermijnen en zorgen dat je heel blessuregevoelig wordt, uitgeput/moe raakt, makkelijk ziek wordt, spieren snel verkrampen enz...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:13

Het is niet goed nee om op jonge leeftijd al zulke klachten te hebben. Hoor het wel steeds meer om me hee ntrouwens; ik zelf ben ook 20 en heb al een paar jaar fibromyalgie. Wel lastig voor je meid! Zeker omdat je niet weet wat er mankeert.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:00

Het heeft ook véél tijd nodig om te herstellen van zo lang ziek zijn. Dan heb je niet in een paar maand je conditie etc. weer op pijl. Daar mag je zeker wel een jaar voor uittrekken. Zeker als je al gevoelig bent in de spieren en je dus 4 maand geen tijd hebt gehad om de banden/spieren etc. sterk te houden kan het extra lang duren waardoor je veel pijn kunt hebben. Heb je begeleiding van een fysiotherapeut? Ik denk dat zo iemand je goed kan helpen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:49

Hmmm.... stress zou ook goed kunnen ja. *kijkt even op google*
En verdomme zeg... Dacht ik hier allemaal losse problemen te hebben (zowel mentaal als fysiek), wordt er op internet precies uitgelegd hoe ik me voel/hoe de laatste maanden er uit gezien hebben.
Waar de beschrijving van was? Een(beginnende) burn-out. -O-

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:19

Ik herken best veel in jouw verhaal en zijn er ook meer testen gedaan dan alleen lyme of lees ik daar overheen??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:59

geerte schreef:
Ik herken best veel in jouw verhaal en zijn er ook meer testen gedaan dan alleen lyme of lees ik daar overheen??

Ik heb 4x bloed laten prikken, urinetests gehad, longfoto, buikecho, getest op Q-koorts en dus 3 testen voor Lyme.

Ik heb besloten om het eens wat rustiger aan te gaan doen, m'n stress te reduceren en actief aan m'n mentale gezondheid te gaan werken. Mocht het dan nog niet verbeteren dan maar weer eens langs bij het ZH voor bloedprikken.