Vijf verstandskiezen.. Ik durf niet meer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Vijf verstandskiezen.. Ik durf niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 14:08

Hoi!
Ik vroeg me af of er mensen zijn die vijf verstandkiezen hebben, net als ik. Hadden jullie daar ruimte voor? Zijn ze eruit? Moest er maar één uit? De tandarts keek er een beetje raar van op dat ik er vijf had, eentje die ligt zelfs dwars.. Nu moet waarschijnlijk een normale kies eruit zodat de verstandskies daarboven door kan komen.. Ik denk dat de dwarse er ook wel uit moet? Maar dat moet dan denk ik in het ziekenhuis?

Ik ben enorm bang bij de tandarts, voor prikken, voor pijn.. Vandaar de vragen. Heb dan ook elke keer lachgas gehad terwijl ik op de stoel lag, ben er ook een keer door flauw gevallen (tandarts botste per ongeluk tegen het apparaat aan, toen kwam er ineens heel veel van dat gas en woem daar ging ik :') ). Verdovingen hielpen vaak niet (te veel adrenaline ofzo?) waardoor ik extra veel geprikt moest worden enz..
Ben ontzettend bang dat ze er alle vijf uit moeten + die ene kies..

Ik heb sinds kort een nieuwe tandarts en die kwam er dus achter dat ik er vijf heb. Volgensmij mag ik ook geen lachgas bij hem.. Weet iemand of je ook een kies kan laten trekken onder hele narcose? Ik ben bang dat het er anders nooit van komt. Ik durf het gewoon écht niet.

Ik heb nooit gaatjes gehad en mijn oude tandarts beweerde de ene keer dat ik gewoon een goed gebit had en de keer daarop ineens zo'n groot gat had dat ik een wortelkanaalbehandling moest? En nog andere gaatjes had? Later kwamen we erachter dat er heel veel klachten bij hem zijn. Waarschijnlijk had ik alleen maar 'gaatjes' zodat hij wat extra verdiende.. ;(

De wortelkanaalbehandeling heeft hij niet eens goed gedaan, zit nu een onsteking boven.. En ook de kroon past niet.. (dit is gelukkig wel die ene kies die er dan uit moet voor de verstandkies)
De gaatjes heeft hij ook helemaal verkeerd gevuld met als gevolg dat ik al bijna een jaar niet kan kauwen. De vullingen komen steeds op m'n zenuw. Op zich kan het niet veel kwaad, maar op lange termijn waarschijnlijk wel. Als ik wil gaat de tandarts proberen de vullingen anders te zetten, als ik daarna alsnog pijn blijf krijgen, moet ik (als ik dat wil) een wortelkanaalbehandeling op die tanden doen (zijn er 3 of 4), enige 'redmiddel'..
Dit wil ik dus echt niet en ik denk dat ik ervoor ga kiezen om nooit meer gewoon te kunnen kauwen.. Ik kauw nu met mijn snijtanden en achterste kiezen. Mijn vorige tandarts heeft dus aardig wat verkloot in mijn gebit.. ;( Ik ben pas 16, bijna 17..
Nieuwe tandarts + de mondhygieniste zeiden dat ik een erg mooi schoon gebit had, dus waar al die gaatjes vandaan kwamen? De tandarts weet het ook niet..

ik weet trouwens niet of dit bij welzijn moet staan of bij het leven zonder paarden, dus sorry daarvoor

Britt

Re: Vijf verstandskiezen.. Ik durf niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:13

Ik was/ben ook als de dood voor de tandarts, met name naalden en pijn. Mijn verstandskiezen zijn er dan ook uitgehaald onder narcose. Zou het zo weer doen!
Alleen het infuus was een ramp natuurlijk :') Maar ik heb heel weinig napijn gehad en was in één keer van al mn verstandskiezen af (4).

In het jaar erna heb ik helaas twee wortelkanaalbehandelingen gehad, van een WKB heb ik nog een wortelpuntbehandeling moeten hebben, waar daarna mn kies er uit gehaald is... Was niet mijn beste jaar :=
Maar, inmiddels ben ik van mijn pijn af, kan ik na 2 jaar weer kauwen en heb geen extreem gevoelig gebit meer!

Verstandskiezen trekken onder narcose doen ze alleen maar op medische indicatie eigenlijk, maar de tandarts wist al dat het geen optie zou zijn om het zo te proberen. De kaakchirurg zag mijn paniek ook al direct en het was eigenlijk geen probleem.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:16

Ik weet niet juist waar je woont, maar hier in Belgie ga je onder narcose wanneer je 4 verstandkiezen in één laat weghalen.
Zelf heb ik ook nog nooit gehoord van 5 verstandkiezen ( ik studeer tandheelkunde).

Weet je wat voor vulling dat je juist hebt? Composiet of amalgaan?
Als ik jou was, zou ik ze precies wel laten vervangen. Want telkens pijn hebben, en vullingen die er uitvallen is geen optimale situatie natuurlijk...

Hopelijk heb je minder schrik nu dat je in de handen bent van een betere tandarts precies...

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:24

Ik weet niet of ze verstandskiezen trekken onder algehele narcose..

In ieder geval, ik moest 4 kiezen trekken, en de tandarts wilde dat allemaal in 1x doen, dus 8 verdovingen erin (linksonder, rechtsonder, linksboven & rechtsboven en dan steeds binnen- en buitenkant van het tandvlees), maar toen ben ik dus flauwgevallen, daar kon ik echt niet tegen :') Tandarts is wel doorgegaan, dus toen ik bijkwam, was alles mooi gedaan :P

Later hoorde ik ook dat als je 4 kiezen moest trekken, (linksonder, rechtsonder, linksboven & rechtsboven) dat ze dat in 2x moeten doen.
Eerst bijv. linksonder en linksboven, en op een andere keer de rechterkant van je mond, zodat je er minder last van hebt (en minder verdovingen in 1x hoeft).
Misschien kun je dat met je tandarts overleggen?

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:27

Als je het echt regulier niet aandurft zijn er specciale angsttandartsen. Ook hebben ze in sommige ziekenhuizen een 'moeilijke gevallen polie' (ik ben even de naam kwijt), waar je op verwijzing van je tandarts terecht kunt. Ik ben daar nu voor zenuwschade heengestuurd, maar wat ik van mijn tandarts begreep helpen ze daar ook mensen met angstproblemen.

Ik had gewoon 4 verstandkiezen, maar heb inderdaad ook een andere kies moeten laten trekken omdat de verstandskies die van zijn plek duwde. Ik vind trekken eigenlijk minder erg dan een half uur geklooi met een boor in m'n mond :+
Door die zenuwschade die ik net al noemde heb ik meerdere keren op de kop gestaan van de kiespijn als mijn tandarts weer eens verkeerd verdoofde, ik heb nu een andere tandarts, en die heeft me heel voorzichtig en volledig pijnloos verdoofd, ik wist niet eens dat dat kon!
Dus ik weet niet of je bij je nieuwe tandarts al eens verdoving hebt gehad, maar het kan ook nog zijn dat het nu niet half zo erg is als je denkt.

@Datjaa: Bij wat voor slager ben jij toen geweest? Dat mag helemaal niet, als er iets misgaat en een verdoving trekt te veel naar achter kun je niet meer voelen of je slikt als ze links en rechts tegelijk verdoven...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:27

Alles kan, ik wordt ook onder algehele narcose behandeld.
Waar woon je ergens?
Het Rijnstate ziekenhuis Arnhem, die heeft een speciale afdeling voor dit soort dingen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:29

Mijn verstandskiezen zijn onder allebei onder volledige narcose getrokken. Ik heb een extreme angst voor naalden, dus moet wel onder algehele verdoving. Maar dit geschied niet bij de tandarts/ziekenhuis, je moet naar een speciale kliniek. Ik ben in Alphen aan den Rijn geweest, de Narcosetandarts. Ik kan je dit ten zeerste aanbevelen, wat een geweldige groep mensen.

Ik ben daar hartelijk ontvangen. Toen naar de kamer waar een tandarts, assistent en narcotiseur aanwezig waren, toen werd ik onder algehele narcose gebracht (keuze of met een mondkap of intraveneus) en even later wordt je wakker en heb je geen verstandskiezen meer. Zo ideaal.

Maar je moet zelf de narcose betalen a 300euro, ik vond dat het waard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:32

Douraque, bij mij werd het gewoon vergoed.
Ik heb een angsttandarts gehad, maar dat was niet afdoende.
Laatste keer was dus in Arnhem.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:37

Ik kreeg het niet vergoed omdat ik bang ben voor naalden, als ik bang was geweest voor de tandarts had ik het ook vergoed gekregen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:52

Ik heb het dus beide.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:54

me zusje gaat ook altijd naar de narcose tandarts in nederland
Ik dacht dat zij in alphen a/d rijn gaat.
Kost wel wat maar je merkt nergens wat van.
Er moet wel iemand met je mee want als je uit narcose komt ben je niet in staat om te rijden of normaal te lopen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:47

Ik heb beide verstandskiezen onder dwars zitten en die hoeven er niet uit, tenzij ik er last van krijg. Heb er heel af en toe last van maar dan meer omdat er eten tussen zit wat ik niet makkelijk weg krijg..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:58

ik had niet 5 verstandskiezen, maar wel 4 kiezen teveel voordat mijn verstandskiezen uberhaupt door waren (want die heb ik inmiddels ook alle 4)
Alle 4 de kiezen zijn er toen in 2x uit getrokken. Als er maar goed verdooft wordt is er niets aan de hand :) En ik moet zeggen dat ik de verdoving zelf altijd nog het vervelendste vind van alles hahaha.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:24

Ik begrijp je angst, ik heb precies hetzelfde :=
Als ik in die wachtkamer zit en het geluid hoor van dat boortje.. %)
Zelfs nu lopen de rillingen over mijn rug :') haha.

Wat een enorme prutser, die vorige tandarts. Je bent 16 en dan al kronen enzo? :oo
Van dit soort dingen kan ik zo boos worden, want hij zadelt jou mooi op met een verknalt gebit.
Maar goed dat je naar een ander bent gegaan!

Elke kaak is anders, dus het ligt er echt aan of 5 verstandskiezen past :)
Kun je niet een keer een gesprek aan gaan met je nieuwe tandarts? Eerlijk uitleggen dat je écht bang bent,
maar dat je toch heel graag van je klachten af wilt. Hij kan je sowieso niet dwingen om het zonder lachgas
te doen, jij kiest of je de behandeling wilt laten uitvoeren. Het is dan alleen de vraag of beschikking heeft
over lachgas o.i.d. Mocht dat niet zo zijn, zou ik eens verder kijken naar andere tandartsen in de buurt.
Het toch doen zonder een soort van extra verdoving maakt je angst denk ik alleen maar groter :)

Zo'n angstkliniek is inderdaad ook een goed idee! :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:26

Ik heb een verstandskies laten trekken bij de kaakchirurg ben ook erg bang en ga heel makkelijk kokhalzen.
Daar hebben ze rekening mee gehouden ging echt heel goed en geen pijn gehad.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:31

Ik moet er 2 laten trekken dit word in het zh gedaan onder narcose. ik heb een tandarts taboe. door wolf door me zwangerschap waardoor alles er uti moest ze hebben toen ALLES in 1 x getrokken. paar dagen derna een en al ontstekingen en dikke feest natuurlijk! nu zijn die 2 door gekomen en moeten er ook uit maar noway dat ik het bij een tandarts laat doen. Dit gaat mooi door de kaak chirurg gebeuren kun je gewoon aan geven bij je tandarts. succes

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:55

Ik had ook 5 verstandskiezen. Dat ik een 5e had kwam de kaakchirurg pas achter nadat ie die verstandskies die ervoor zat getrokken had. Die heeft ie eruit moeten boren.

Alle verstrandskiezen zijn getrokken door de kaakchirurg onder plaatselijke verdoving in 2 sessies. De tandarts kon dat zelf niet omdat ze op een bepaalde manier in de kaak zaten of zoiets.

Maar ik ken wel mensen die alles onder narcose hebben laten trekken :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:00

Ik had 4 verstandskiezen die dwars lagen en er in 1 keer uit gehaald in ziekenhuis met plaatselijke verdoving.
Niks van gevoeld, gewoon om extra verdoving vragen ?? er bestaan speciale angsttandartsen, misschien eentje bellen en navragen?
Narcose voor verstandskiezen heb ik nog nooit van gehoord...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:07

mltex schreef:
Ik had 4 verstandskiezen die dwars lagen en er in 1 keer uit gehaald in ziekenhuis met plaatselijke verdoving.
Niks van gevoeld, gewoon om extra verdoving vragen ?? er bestaan speciale angsttandartsen, misschien eentje bellen en navragen?
Narcose voor verstandskiezen heb ik nog nooit van gehoord...

Die narcose is speciaal voor mensen met angst voor de tandarts of, zoals ik, angst voor naalden. Dus wordt je met behulp van een mondkapje (of intraveneus) onder narcose gebracht. En bij was dat maar goed ook, want 1 van de twee brak tijdens de verwijdering door midden. Dus dat heeft nog voor extra complicaties bij mij gezorgd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:30

Ben ook geen held bij de tandarts. Had 3 verstandskiezen die dwars lagen (in de kaak) en onder het tandvlees. 2 onder en 1 boven. Zijn er alle 3 tegelijk uitgehaald in het ZH onder plaatselijke verdoving. Is me 100% mee gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:45

Ik heb ze allen nog , durf niet echt naar de tandarts. er lijkt wel 1 door te komen.... om daarvoor naar de tandarts te gaan *zucht*

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:52

Overigens heeft de kaakchirurg echt geweldige verdovingen, vergeleken bij die van de tandarts :+
Ik ben slecht te verdoven en voel vaak nog iets na bij de tandarts, die dan weer extra verdoofd. Bij de kaakchirurg was ik met één verdoving van mn kin tot mn oren en mn voorhoofd verdoofd :D Niks gevoeld dus, dus kon ik ook met een veel geruster hart gaan liggen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:05

Douraque schreef:
Mijn verstandskiezen zijn onder allebei onder volledige narcose getrokken. Ik heb een extreme angst voor naalden, dus moet wel onder algehele verdoving. Maar dit geschied niet bij de tandarts/ziekenhuis, je moet naar een speciale kliniek. Ik ben in Alphen aan den Rijn geweest, de Narcosetandarts. Ik kan je dit ten zeerste aanbevelen, wat een geweldige groep mensen.

Ik ben daar hartelijk ontvangen. Toen naar de kamer waar een tandarts, assistent en narcotiseur aanwezig waren, toen werd ik onder algehele narcose gebracht (keuze of met een mondkap of intraveneus) en even later wordt je wakker en heb je geen verstandskiezen meer. Zo ideaal.

Maar je moet zelf de narcose betalen a 300euro, ik vond dat het waard.

Bij mij was het iets duurder die narcose hoor bij de Narcosetandarts, was toen 550 euro voor 2 uur en ze hebben toen 2 kiezen getrokken en schoongemaakt en vullingen gedaan (was uit angst al 4 jaar niet geweest). Maar het is echt heeeel fijn daar je wordt echt in de watten gelegd :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:06

Bij mij koste het mij dus helemaal niks ;) Gewoon in het ziekenhuis, door de kaakchirurg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:13

Britt schreef:
Ik was/ben ook als de dood voor de tandarts, met name naalden en pijn. Mijn verstandskiezen zijn er dan ook uitgehaald onder narcose. Zou het zo weer doen!
Alleen het infuus was een ramp natuurlijk :') Maar ik heb heel weinig napijn gehad en was in één keer van al mn verstandskiezen af (4).

In het jaar erna heb ik helaas twee wortelkanaalbehandelingen gehad, van een WKB heb ik nog een wortelpuntbehandeling moeten hebben, waar daarna mn kies er uit gehaald is... Was niet mijn beste jaar :=
Maar, inmiddels ben ik van mijn pijn af, kan ik na 2 jaar weer kauwen en heb geen extreem gevoelig gebit meer!

Verstandskiezen trekken onder narcose doen ze alleen maar op medische indicatie eigenlijk, maar de tandarts wist al dat het geen optie zou zijn om het zo te proberen. De kaakchirurg zag mijn paniek ook al direct en het was eigenlijk geen probleem.

Hier exact hetzelfde, ook onder narcose eruit gehaald wegens extreme angst