Het leed dat 'onverklaarbare' buikpijn heet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Het leed dat 'onverklaarbare' buikpijn heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 22:01

Ik sukkel al een aantal maanden met buikpijn in mijn rechter onderbuik. Toen het kwam opzetten heb ik 2 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ze dachten aan een blindedarmontsteking. Waarschijnlijk was het gewoon een virus en moest het na een week beter zijn.
Echter verslechterde het en via de HAP weer doorgestuurd naar de SEH op verdenking van een blindedarmontsteking. Bloedonderzoek wees niets uit en mocht weer naar huis toe met een receptje voor Diclofenac en een verwijzing voor de gyneacoloog. Die kon op haar gebied niets vinden en stuurde mij meteen weer door naar de SEH op verdenking van een blindedarmontsteking. Na een echo van de gehele buik was er weer niets gevonden en moest me de volgende dag maar weer na het bloedprikken melden bij de chirurg.

Hij kon er niks van maken en stuurde me door naar de MDL-Arts waar ik een half uur later al terecht kon. Ik moest bloed laten prikken voor een bepaalde bacterie en meteen na het weekend kreeg ik een colonscopie.

Ook die uitslagen waren verder prima, dus werd ik weer naar huis gestuurd met een AB kuurtje voor een blaasontsteking en als proef een maandje pillen slikken voor het Prikkelbare Darm Syndroom.

Blaasontsteking is foetsie, de pillen zijn op en klachten zijn er nog. Afgelopen dinsdag moest ik weer op controle komen waar ik te horen kreeg dat hij een brief ging maken voor het 'pijnteam'.

De enigste optie die de MLD-Arts nog in petto had was dat ik mogenlijk 'ACNES'* heb
ACNES = Abdominal contageous nerve entrapment syndrome

Wat niet veel meer betekend dan een zenuw die knel zit

Ik wacht nu dus op een oproep van het pijnteam. :)

Zijn er meer mensen bekend met ACNES?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:08

Apart.
Waar ik zelf last van heb met mijn buik, en iedereen denk ik wel als je buikpijn hebt is een verkrampte Psoas.
Ik moet die altijd even helpen als ik ergens last van gehad heb.
Ga nl krom zitten als ik er last van heb en dan gaat mijn nek zeer doen.

Dit is je Psoas:
http://backatitmassage.com/wp-content/u ... /psoas.jpg

Wat ik geleerd heb van mijn fysio is om die op te rekken.
Plat op mijn rug gaan liggen en knie gebogen, dan je psoas opzoeken, druk geven en je been strekken.
Dan rek je hem op.
Pijn van deze spier kan ook blindedarm achtige klachten geven bij onderzoek volgens mij.

Geen idee of je hier in jou situatie iets aan hebt, maar ik vertel het maar.
Verder gebruik ik om mijn darmen rustig te houden Nux Vomica D4 en Passiflora complex van A vogel.
Beide hebben een ontspannend effect op je darmen.

Hebben ze allergietesten gedaan?
De reden dat ik er last van had is omdat ik niet tegen gluten en melk kan.
Ze strooien veel te snel met PDS imo.

Meer over triggerpoints vind je hier:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... -pijn.html
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-05-12 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

dito

Re: Het leed dat 'onverklaarbare' buikpijn heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:15

ja een vriendin van mij heeft acnes, is pas later geconstateerd....dachten eerst blindendarmontsteking etc maar dat bleek het niet te zijn. Acnes is nog heel erg vaag, niet veel mensen hebben het. Me vriendin wordt nu door de pijnpolie geholpen, heeft al vele prikken gekregen maar heeft de juiste nog niet gehad. Ze is nu al 1,5 jr verder. Ze is hier ook op bokt maar heeft geloof ik nog niet genoeg reacties geplaatst om te reageren maar als je er behoefte aan hebt zou dat wel prive kunnen denk ik. Ik weet alleen ff der naam niet oe heb het even nagevraagd:XxLMMxX
Dus mocht je er behoefte aan hebben kun je haar altijd even mailen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:52

Bedankt voor de reacties :)

@ Moonfish : ik zal straks even op mijn gemakje de link bekijken. Ze hebben verder niet getest op allegiën.

@ Dito : Acnes is idd een diagnose waar bijna nooit aan wordt gedacht. Ik moet nu wachten op de oproep van het pijnteam, die gaan dan uitzoeken of het daadwerkelijk acnes is of niet. Misschien stuur ik wel even een pb-tje naar je vriendin, in elk geval bedankt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:55

Sorry hoor maar hoe kunnen ze dan in godsnaam zeggen dat het onverklaarbaar is?!
Een mens kan goed ziek zijn van een voedselallergie hoor. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:41

Pijn is een signaal dat er iets niet goed zit,ga je goed naar de wc?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:04

Geen idee Moonfish, artsen zijn soms 'rare wezens' :) Wat moet ik me bij zo'n allergietest voorstellen?

@ Marleen_usar: ik kan prima naar de wc, is verder ook niks geks aan te zien in de zin van bloed/slijm o.i.d.

Bij lichamelijk onderzoek lijkt de pijn ook vanuit de buikwand te komen en niet vanuit de buikholte. De pijn hangt verder ook niet samen met eten en drinken maar wel met activiteiten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:06

Vleesboom of cyste uitgesloten?
Die eerste heb ik nl en is de eerste keer ook over het hoofd gezien....

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:09

Ik heb 2x een echo gehad van de buik en 1x een inwendige echo bij de gyneacoloog. Bij alle keren kreeg ik te horen dat het er goed uitzag. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:10

heb je alleen een echo vaginaal gehad of ook een ''camera'' onderzoek?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:13

marlies85 schreef:
Geen idee Moonfish, artsen zijn soms 'rare wezens' :) Wat moet ik me bij zo'n allergietest voorstellen?

@ Marleen_usar: ik kan prima naar de wc, is verder ook niks geks aan te zien in de zin van bloed/slijm o.i.d.

Bij lichamelijk onderzoek lijkt de pijn ook vanuit de buikwand te komen en niet vanuit de buikholte. De pijn hangt verder ook niet samen met eten en drinken maar wel met activiteiten.

Volgens mij kan dat met bloedonderzoek en een ademtest, zou je even moeten googelen.
Ik zelf had ook eigenlijk geen last van mijn darmen, zelfs niet echt van mijn buik.
Wel last van mijn rug. Dat bleek bij mij dus een voedselallergie te zijn.

Nu zit ik op een melk, soja en glutenvrij dieet en gaat het heel goed met me.

Heb je trouwens last van stress? Dat zou je ook nog eens goed kritisch kunnen bekijken.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:14

Goh je verhaal komt me enigszins bekend voor, ook bij mij dachten ze aan een acute blindedarm onsteking. Toen PDS.. Nu uiteindelijk 2.5 jaar verder, wordt ik eindelijke doorgestuurd naar het ziekenhuis naar een Allergoloog(?). Inmiddels ben ik er zelf achtergekomen dat ik niet tegen tarwe, aardappel, paprika of tomaat kan, en nog moest ik van de week echt op mijn strepen staan om doorverwezen te worden. Ik hoop dat de verwijzingen bij jou allemaal wat makkelijker gaat, en dat de wachtrij in het ziekenhuis geen 6 maanden is zoals bij mij..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:15

Heb je nog andeere klachten, hoofdpijn last van je oren enz.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:18

Inga, ik heb ook geen officieel onderzoek gehad hoor.
Ik ben gewoon zelf op onderzoek uitgegaan en heb het dieet een week getest.
Als je dan een compleet ander mens bent en van 75% van je klachten af bent weet je genoeg..

Nu is het wel zo, dat ik een vorm van autisme heb waarbij 85% dit vermoedelijk heeft.
En dan voornamelijk gluten en caseine, ik kan ook niet tegen lactose en slecht tegen soja.
Soja lijkt qua allergeen heel veel op melk, dus het is niet verstandig volledig over te gaan op soja in plaats van melk. Dan ontwikkel je mogelijk heel snel een intolerantie voor soja.

Echter zou ik willen dat ik dit veeeeel eerder geweten had, en snap dan ook niet dat er zo weinig gedaan wordt met voedselallergieen. Buikpijn die zogenaamd niet te verklaren is? PDS..
Niet eens een test doen, nee gewoon PDS. >;) :roll:

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:20

Een vaginale echo hebben ze gedaan, verder niet. Heb wel een darmonderzoek gehad met een camera.

Heb verder geen last van stress, was ik idd ook al na gegaan voor mezelf. Zal van de week even google raadplegen voor voedselallergie
Bedankt voor het meedenken in elk geval +:)+

Verder geen hoofdpijn of last van mijn oren.

Het enigste bijzondere wat ik zo weet is dat ik 4 maanden daarvoor bevallen ben van mijn 2e kindje. De bevalling is overigens heel goed verlopen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:25

Heeft de gyneacoloog ook gekeken of je geen verzakking hebt ? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:26

Persoonlijk zou ik ook even goed gaan zoeken op google inderdaad.
En herken je jezelf, of vind je het de moeite waard, gewoon proberen.

Glutenvrij en melkvrij is geen straf en je mag heus ook een hoop wél.
Als je glutenvrij probeert zou ik ook meteen melk erbij doen, dat komt nl vaak samen.
Je eet niet per definitie slechter of minder, maar andere dingen.

Bepaalde tekorten zijn goed aan te vullen, zal even de veel voorkomende tekorten noemen;
B vitamines, waaronder foliumzuur, vitamine K, D vitamines, melkvrij met calcium.
Zelf vul ik dat aan met Supradyn complex forte, 3 druppels vitamine K en calcium/magnesium/zink tabletten. Het laatste zit niet voldoende in de supradyn.
Reden dat ik ook magnesium en zink slik is dat ik best veel sport, en spanning in mijn nek en bovenrug krijg doordat ik nerveuzig wordt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:29

Galblaas? Bij mij was de 'afvoerbuis' flink ontstoken en wisten ze het ook eerst even niet (want op echo niets te zien). Qua klachten komt het niet helemaal overeen, maar het moet toch ergens vandaan komen.
Schijnt vaker voor te komen na een zwangerschap, bij mij begon het 2 maanden na de bevalling.

Edit: herinner me dat de dokter op de onderkant van mijn ribbenkast drukte, en ik kon wel door de grond zakken.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 08:54

Ze hebben ook de bovenbuik meegenomen bij de echo en ook specifiek gekeken voor steentjes e.d. Dat was allemaal goed. In het bloed zijn ook geen tekenen van een ontstekingsproces :)

De pijn zit volgens de artsen op de 'typische blindedarm plek' en is ook letterlijk met 1 vinger aan te wijzen. Van de bovenbuik verder geen last, alleen af en toe last van maagzuur als ik bepaalde producten eet of drink :)

Straks ik ga ik ook even verdiepen in die voedselallergiën en die triggerpoints.