stijve nek na val, gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

stijve nek na val, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:11

Heej bokkers,
Vandaag ben ik gevallen van een paard dat viel. Het ging gewoon heel snel, het is nog een jong paard dat meestal bevrozen stil gaat staan wanneer ze panikeert doordat ze niet tegen druk op teugels en andere druk kan, dus beendruk etc. Maar vandaag ging ze achteruit, struikelde en viel. Ik op de grond met mijn been onder haar. In het begin had ik wat last van mijn knie maar het voelde gewoon een blauw plekje te worden. Eenmaal thuis was ik helemaal stijf op benen, schouders en vooral nek.

Kan dit een gewone stijve nek zijn of misschien een whiplash hoewel ik nog maar 15 ben. Ik ben wel op mijn rug en nek gevallen.
Misschien is nogal snel om te oordelen maar ik ben toch wat ongerust.

Is er trouwens iets dat je er aan kan doen? Want ik weet nooit of het koud of warm moet zijn.

Groetjes

Mindfields

Re: stijve nek na val, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:13

Ik zou gewoon voor de zekerheid even naar de huisarts gaan. Je nek moet je geen grapjes mee maken zeg ik altijd. Even fotootje laten maken voor de zekerheid.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:14

haha, lijkt mij gewoon een beetje spierpijn, je spieren hebben een klap gehad en daar krijg je last van.
Heb ik ook al zo vaak gehad, als het echt iets ergs is voel je dat echt wel meteen hoor!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:19

Lijkt me idd heel normaal dat het allemaal flink stijf is. Een goed warme douche of bad doet wonderen, alles wat stijf is even goed warm houden en even aan kijken. Als het met een dag of 2 niet beter wordt, is het wel aan te raden om naar de HA te gaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:23

Lekker warm bad of douche en een paracetamolletje om de pijn wat te verzachten. Waarschijnlijk heb je gewoon wat spierpijn en voel je je na een paar dagen al een stuk beter. Zolang het bij wat stijfheid/spierpijn blijft zou ik me niet teveel zorgen maken..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:39

Hoi,

klinkt als een vervelende val! 9 van de 10 keer is het niets hoor, maar misschien verstandig toch even er naar te laten kijken. Ik wil je niet bang maken, maar ik heb bij een val van het paard mijn nek gebroken. Nogmaals hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een reactie van je spieren: spierpijn, maar in dit geval zou ik toch even het zekere voor het onzekere nemen.

Hopelijk ben je snel van je nekpijn af!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:43

44Myrthe44 schreef:
haha, lijkt mij gewoon een beetje spierpijn, je spieren hebben een klap gehad en daar krijg je last van.
Heb ik ook al zo vaak gehad, als het echt iets ergs is voel je dat echt wel meteen hoor!

Dat hoeft absoluut niet zo te zijn! Na mijn val was ik bewusteloos en ben ik geplankt naar het ziekenhuis gebracht. Mijn nek deed wel wat pijn, maar ik had echt geen gruwelijke pijn o.i.d. Ik dacht ook dat het een stijve nek zou zijn. Gelukkig lag ik gestabiliseerd en kon ik mijn hoofd niet bewegen, want na de foto's bleek dat ik mijn nek gebroken had.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:44

44Myrthe44 schreef:

Helaas is dat niet het geval. Ken helaas iemand die na een val weer op haar paard is geklommen, springparcours uit heeft gereden en nog geen paar uur later aan bed gekluisterd werd omdat ze haar rug bij de val gebroken bleek te hebben...

Als je het niet vertrouwt gewoon even heen, better safe than sorry!

edit: en dat is dan al verhaal nr. 2 zie ik :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 22:13

Als je je nek breekt, ben je dan normaal niet dood..? Nou dat dacht ik toch altijd. Ik denk nu niet dat hij gebroken is, ik kan wel nog naar links en naar rechts draaien, alleen heel ver draaien doet wat pijn. Vooral de zijkanten van mijn nek denk ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:27

friends_f_e schreef:
Als je je nek breekt, ben je dan normaal niet dood..? Nou dat dacht ik toch altijd. Ik denk nu niet dat hij gebroken is, ik kan wel nog naar links en naar rechts draaien, alleen heel ver draaien doet wat pijn. Vooral de zijkanten van mijn nek denk ik.

Nee hoor, het kan wel maar hoeft niet. Bij mij was het een stabiele wervelfractuur, dus ik heb gelukkig ook geen direct gevaar op verlamming gehad.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:30

ik zou voor de zekerheid even naar de huisarts gaan.

wel verstandig :j je weet maar nooit

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:11

Wel mijn vader is dokter, maar dan een longarts. Hij denkt eerder een soort van whiplash en ik moet zien wat de volgende dagen zeggen, maar vandaag deed het toch meer pijn dan gisteren!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:45

friends_f_e schreef:
Als je je nek breekt, ben je dan normaal niet dood..? Nou dat dacht ik toch altijd.

Gelukkig niet :D Ik had mijn rug op verschillende plaatsen gebroken en leef nog steeds.. :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:48

Aukelizzy schreef:
friends_f_e schreef:
Als je je nek breekt, ben je dan normaal niet dood..? Nou dat dacht ik toch altijd.

Gelukkig niet :D Ik had mijn rug op verschillende plaatsen gebroken en leef nog steeds.. :j

Maar dat is je rug, niet je nek..
Ik dacht eerst ook dat je op slag dood was als je je nek brak (mensen die zichzelf ophangen bvb) maar dat hoeft dus idd niet altijd meteen zo te zijn. Ligt denk ik aan de plaats van de breuk ofzo?

Ontopic: ik denk dat je ook 'gewoon' spierpijn hebt, schrik er dus ook niet van als het morgen erger is!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:47

44Myrthe44 schreef:

Mijn zus had 6 wervels gebroken en had geen pijn, je hoeft het dus niet meteen te voelen, maar dat even terzijde.

TS, ik zou morgen even naar de HA gaan als ik jou was. Je geeft zelf al aan wat ongerust te zijn, ik zou als ik jou was het zekere voor het onzekere nemen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:24

ik zou het gewoon even aankijken, warme douche, of zo'n pittenzak in je nek, op tijd je bed in en lekker slapen en eventueel een pijnstillertje.
dag of 3 rustig aan doen (en dan bedoel ik: wel bewegen en je dingen doen maar de pijn een beetje proberen te voorkomen) en daarna gewoon weer gaan gaan bewegen.

Whiplash klinkt trouwens als een 'enge' term maar eigenlijk betekend het niet meer dan "nekpijn na ongeval zonder fysiologisch aantoonbare schade" (oftewel er is niets 'kapot' in je nek).

Ik denk dat voornamelijk jouw spieren een optater hebben gehad en dan is het heel logisch dat je nek pijnlijk en stijf aanvoelt. even een paar dagen wat rustiger aan gaan doen en daarna gewoon weer lekker verder. te weinig bewegen (gebeurd vooral als je bang voor de pijn bent ed) is eerder slecht dan goed.

Mocht je last krijgen van een of meerdere van de volgende symptomen dan zou ik even een bezoekje aan een huisarts of fysio brengen:
- duizeligheid, onwel worden of hoofdpijn bij het bewegen van je hoofd (dus bijvoorbeeld als je je hoofd in je nek legt dat je duizelig wordt)
- oorsuizen, concentratieverlies (bijv niet langer dan 5 minuten kunnen lezen of tv kijken)
- krachtsverlies of 'doof' gevoel in je arm/hand
- bij bewegen van je nek schietende scherpe pijn in je arm/hand.
(hm ik heb het gevoeld dat ik nog wat vergeet maar kan er niet opkomen).

Maar als het gewoon bij een stijve nek blijft zou ik het gewoon even aankijken :)

edit: wervelfracturen hoeven inderdaad niet dodelijk te zijn. volgens mij zijn ze meestal niet dodelijk zelfs. Gebeurd inderdaad ook vaak dat er helemaal geen klachten zijn, ligt maar net aan de breuk en aan de structuren (vooral zenuwen) die in de buurt liggen of die bekneld worden oid.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:40

Het zijn denk ik ook maar de spieren, vooral de zijkanten doet pijn, en als ik erop druk voelen ze wat hard. Moest het met mijn nek zelf zijn, zou het dan niet achter zijn? Aan de wervels?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:43

dat kan, maar hoeft niet perse..

Maar voor je spieren zou ik lekker wat warmte 'nemen' (zo'n pittenzak die je in de magnetron moet doen is heel lekker voor je spieren/nek) en dan een pijnstillertje (zodat je door de pijn/stijfheid niet helemaal verkrampt gaat zitten) en dan lekker slapen. morgen zal inderdaad nog wel erger zijn, helemaal sochtends als je net uit je bed komt zal het wel stijf zijn.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:50

Zwitsal schreef:
morgen zal inderdaad nog wel erger zijn, helemaal sochtends als je net uit je bed komt zal het wel stijf zijn.

Ja dat was deze morgen echt erg, zelfs mijn hoofd enzo omdraaien om te zien wat uur het was deed verschrikkelijk veel pijn, maar door de dag werd dat wel minder.

Zou het dom zijn om woensdag te gaan rijden? Waarschijnlijk wel niet? xd
Vind het eigenlijk wel stom. Het been waarmee ik onder het paard heb gelegen doet niet eens pijn, het andere been wel en mijn nek nog het meest van al :D

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:51

Toen ik ernstig hard van een paard was gevallen, en voor de zekerheid naar het ziekenhuis werd afgevoerd, (gelukkig niks gebroken, alleen verschoven bekken en SI gewricht) mocht ik absoluut niet warm douchen of insmeren met iets warms. Weet niet waarom, weet alleen dat dat niet mocht.

En idd, ik weet ook een voorbeeld va iemand die van een paard gevallen is, naar de kantine is gelopen, later toch naar het ziekenhuis voor controle, en zijn rug gebroken bleek te hebben.

Een val van een paard moet je nooit onderschatten, dat zeiden ze in het ziekenhuis ook.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:02

LisaB schreef:
Toen ik ernstig hard van een paard was gevallen, en voor de zekerheid naar het ziekenhuis werd afgevoerd, (gelukkig niks gebroken, alleen verschoven bekken en SI gewricht) mocht ik absoluut niet warm douchen of insmeren met iets warms. Weet niet waarom, weet alleen dat dat niet mocht.

En idd, ik weet ook een voorbeeld va iemand die van een paard gevallen is, naar de kantine is gelopen, later toch naar het ziekenhuis voor controle, en zijn rug gebroken bleek te hebben.

Een val van een paard moet je nooit onderschatten, dat zeiden ze in het ziekenhuis ook.

Yep :j

Ik ben vorig jaar van een paard gelazerd. Ben opgestaan, heb wat rondgelopen. Toch wel erg veel pijn in mijn rug dus ik wou in de auto stappen maar kon er niet in komen omdat ik mijn benen niet goed kon bewegen. Ambulance laten komen, bleek in het ziekenhuis dat ik 3 ruggenwervels gebroken had!

TS: hoogstwaarschijnlijk is het gewoon spierpijn omdat je banden en spieren natuurlijk een flinke rekbeweging maken bij zo'n val. Maar als je het niet vertrouwt ga dan naar de dokter en laat foto's maken. Je weet het nooit.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 18:46

vandaag was het al veel minder, de pijn. Ik denk nu niet meer dat er iets mis is.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:53

Gelukkig maar :) succes verder met je nek!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:51

Gelukkig dat het de goede kant opgaat met je.. Beterschap.