17 jaar oud, net hartoperatie gehad (via katheter in lies)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

17 jaar oud, net hartoperatie gehad (via katheter in lies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 21:13

Hay,

ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar ik wil dit toch even van me afschrijven.

Een half jaar geleden kreeg ik last van hartklopping. Hier werd ik erg moe van, snel duizelig. Ik voelde me gewoon niet goed.
Had het eerst een tijd aangekeken. Toen het na een paar weken toch niet weg was ben ik naar de huisarts gegaan.
Die had me toen doorverwezen naar een cardiologisch centrum.
Nou flink wat onderzoeken en een aantal maanden later hadden ze vast gesteld dat ik hartritmestoornissen had.
Dit soort hartritmestoornis zou niet levensbedreigend zijn, maar ik had er zo veel last van, dat ik lessen miste, toetsen miste. Het liefst lag ik de hele dag in mijn bed. Als ik namelijk 's ochtends wakker werd en ik last van mijn hart kreeg, kon ik zo weer 8 uur slapen.
Allemaal leuk en aardig.. maar ik heb dit jaar wel examen (dus volgende week).
Dus hadden ze toch maar een operatie aangevraagd.
Na lang wachten.. naja het leek langer dan dat het werkelijk is, werd ik eindelijk gebeld. Er werd ons toen verteld wat ze precies gingen doen. Nog wat onderzoeken (bloedtest, bloeddruk, ECG, etc.) en daarna de operatie (via katheter in de lies naar m'n hart toe)

Had gisternacht amper geslapen, was veel te nerveus en bang. Had mijn konijnen maar naar boven gehaald zodat ik niet helemaal alleen was. Toen voelde ik me wel al wat fijner.

Vandaag moest ik om 11 uur in het ziekenhuis zijn. Vanochtend was ik vrij rustig. Had me er bij neergelegd dat ik het eng zou vinden. En dat ik tijdens de operatie wakker moest blijven, dat zat me het meest dwars.
Ze hebben verschillende tests gedaan, een infuus aangelegd (is wel 2x mis geprikt, dus m'n hele arm is nu blauw), en toen mochten we wachten.
Om half 2 werd ik pas gehaald om geopereerd te worden. De arts/chirurg die me opereerde was erg aardig. Vertelde precies wat hij ging doen. Maar oh jee die prik in mijn lies deed toch wat meer pijn dan in eerste opzicht leek.
Daarna voelde ik vrij weinig in mijn lies, al voelde ik wel een klein stukje nog dat werd open gesneden. Is sowieso maar een klein wondje maar fijn is het niet.
Daarna werd een buisje in m'n ader gezet. De katheters voelde ik wel, maar het kriebelde meer dan dat het vervelend voelde.
Wat me wel verbaasde is dat ze heel snel in mijn hart zaten. Echt binnen een minuut.

Toen al die katheters er in zaten begon 't pas :(. Ze gingen mijn hart schokken geven zodat mijn hart zo'n ritme stoornis zou krijgen.
Dit duurde heel lang. Mijn hart ging opgegeven moment onregelmatig kloppen, toen zijn ze maar even gestopt tot het weg was. Jeetje wat was ik bang. Die hartslag voelde ik door mijn hele lichaam heen. Nog veel schokken en overleg later ging er nog een andere katheter naar binnen om het vergroeiinkje weg te branden.
Dat deed zo veel pijn. en ze bleven maar door branden (wel periode's van korte brandinkjes). Was toen ook nog bijna flauw gevallen doordat ik zoveel honger had, zoveel dorst, het zo benauwd was, en omdat het zoveel pijn deed. Had toen ook het idee dat mijn hart niet meer klopte dus ik raakte ook wat in paniek.
Weer een kleine pauze ingelast. Daarna waren we vrij snel klaar.

Helaas is het niet zo gelukt als de arts/chirurg het wilde. Want de knoop waar ze die vergroeiing weg wilde branden reageerde er heel erg op. Dus durfde hij niet verder te gaan omdat hij bang was dat hij mijn kamer of boezem open te branden en ik dan een pacemaker zou moeten.
De kans dat het nu weg is is wel groot, maar niet 100% zeker helaas.

Mocht gelukkig wel om 20:00 uur weer naar huis. Daar ben ik heel blij mee. Zit nu dus lekker thuis in m'n bedje. Ga zo slapen, want ik ben echt kapot. Dat was me wel een dagje zeg. Ben nog nooit zo bang geweest. Gelukkig waren mijn ouders er de hele tijd in het ziekenhuis en zijn mijn vriend en mijn beste vriendin ook nog langs geweest.

Lopen doet pijn, mijn hele been voelt blauw aan. Mag nu tot na het weekend niet fietsen. en een week niet paardrijden. Bah. Ik hou niet van stilzitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Over hoelang ik dingen niet kan doen etc?

Bedankt voor 't lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:24

Jeetje, heftige operatie hoor! Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar wil je wel erg veel sterkte wensen.

En nu lekker gaan slapen hoor :(:)

Myrthee_

Re: 17 jaar oud, net hartoperatie gehad (via katheter in lies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 21:24

Dankje, ga eerst even alle plak van de stikkers van me afhalen. En dan een poging doen om te slapen tot zaterdag :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:04

Jeetje, wat een heftige operatie!
Was er een speciale reden om je wakker te houden, of is dat standaard procedure?

Hopelijk knap je snel op en is de operatie geslaagd :(:)
Als de operatie niet het gewenste effect heeft, zijn er dan nog andere opties?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 05:54

Jeetje zeg, wat een heftige operatie! Dat lijkt mij echt heel eng... Veel beterschap en ik hoop dat je je niet al te veel verveeld deze week :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:10

Heel veel sterkte en beterschap. Ik hoop dat die vergroeiing helemaal weg blijkt te zijn en je snel weer helemaal beter bent. Doe maar lekker een weekje rustig aan (veel op Bokt?) dan kun je er straks weer vol tegenaan.. :(:)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:30

Jeetje dat klinkt eng.. Ik heb zelf een open hartoperatie met vaatomleiding gehad, klaplongen, 2x gedottert en er is een stand geplaatst maar gelukkig altijd onder narcose.. Doe voorlopig rustig aan, en ik hoop echt voor je dat je er nu vanaf bent! Beterschap!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:10

@Mootje Het is tijdens zo'n operatie standaardprocedure om wakker te blijven. Want van de narcose gaat je hart langzamer en ze moeten zo'n hartritmestoornis opwekken. Dit kost al veel moeite dus als je hart dan langzamer gaat, word het praktisch onmogelijk, ze zijn bij mij een uur bezig geweest om mijn hart sneller te laten gaan.

De chirurg is niet helemaal tevreden omdat hij niet de hele vergroeiing weg kreeg omdat mijn hart er dus op begon te reageren. Het is dus mogelijk dat het niet (helemaal) weg is/blijft. Dus als het niet weg blijft moet ik kijken of ik het zelf door hoesten of slikken bv weg kan krijgen en hoeveel last ik er van heb. Als ik er nog steeds veel last van heb dan moet de operatie nog een keer..

Heb wel heeerlijk geslapen. Word normaal elke avond een keer of 4 wakker. Maar heb nu in 1x door geslapen. Ben wel nog steeds heel moe en heb echt geen honger. Ben denk ik inderdaad veel op bokt deze week, en veel aan het leren. Gelukkig heeft iemand me al een lift aangeboden naar de paarden als ik wil, dus daar kan ik dan ook nog heen om te tutten :).
Ik ga nu mijn bed maar weer even in :)

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:19

Ik heb dezelfde operatie ondergaan en is inderdaad geen pretje. Wel apart dat je naar huis mocht, ik moest nog een nachtje blijven. Bij mij is het uiteindelijk helaas niet gelukt dus misschien dat ik nog een keer moet :(. Hoop voor jou dat het wel gelukt is :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:23

Brrr, sterkte. Mijn moeder heeft ook een een paar maanden chronisch (dus continue) hartritmestoornissen gehad en beschreef toen de situatie precies zoals jij het doet. Wat ontzettend naar voor je dat je dit op zo´n jonge leeftijd al hebt. Ik duim héél hard dat het niet meer terugkomt en je je weer lekker voelt en kunt genieten. Sterkte!!!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:01

heel erg veel sterkte!
hopelijk komt het niet meer terug en ben je er vanaf.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:05

Ik heb de operatie ook een paar maanden terug gehad. Vond het ook heel raar om bij te zijn terwijl je hoort wat ze doen. Helaas is het bij mij niet gelukt. Hoop voor je dat het wel is gelukt en dat je snel weer lekkerder voelt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:10

Hoi Myrthe, voel je je al wat beter vandaag? Is dat wat je nu gehad hebt ablatie? Ik ben zelf hartpatient (hartfalen en ritmestoornissen) en heb net een week aan de hartbewaking gelegen. Daar kwam ik ook mensen tegen die voor deze behandeling kwamen en die toch wel aangaven dat het ze ook tegen viel. Net als wat jij eigenlijk schreef.

Ik hoop dat het voor jou goed geholpen heeft!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:14

Dat klinkt behoorlijk eng TS! Ik hoop dat het geholpen heeft voor je, lijkt me echt niet fijn. Hoe gaat het nu met je?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 13:26

@Liugi, het was ook het plan dat ik zou blijven slapen, maar m'n chirurg zei dat hij 't niet nodig vond dat ik een nacht zou blijven dus ik mocht van hem nog 20:00 naar huis. En bij mij weten ze dus nog niet zeker of het is gelukt..

@smit_ilse + @Liugi, bah wat naar dat het bij jullie niet is gelukt. Bij mij is het dus niet zeker of het is gelukt of niet. Ik hoop heel erg van wel, want dinsdag beginnen mijn examens en ik wil dan wel dat het ook echt over is.

@Dovish, ik weet het niet zeker maar volgens mij is het inderdaad een ablatie.

Ik voel me wel al beter, het wondje in mijn lies doet geen pijn meer. Kan mijn been gewoon bewegen nu. Het wondje zit ook mooi dicht. Merkte net pas toen ik het verbandje er af haalde dat het echt een inimini wondje was. Nog geen centimeter. Tijdens de operatie had ik echt het idee dat hij z'n 4 centimeter had opengesneden, maar gelukkig dus niet. Heb helaas wel nog allemaal randen van die plakkers op m'n lichaam staan, en nog 4 gaatjes van bloedprikken en infuus (infuus was dus 2x mislukt)

Ben wel nog erg moe. Heb van 11 tot half 2 weer geslapen. Nu maar even wakker blijven anders slaap ik vanavond niet meer. Dus ik ga maar even leren of een filmpje kijken met mijn konijntjes. Die zijn wel echt, samen met m'n vriend en beste vriendin, een grote steun geweest.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:30

Wat heftig zeg!
Hopelijk voel je na rust je wat beter.
Sterkte ermee

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:42

jemig sterkte en hopen dat het goed gaat...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:42

de randen van de plakkers kun je eraf krijgen met babyolie.
Mijn pa heeft 4wk geleden een sten gekregen, is bijna gelijk aan wat ze bij jou hebben gedaan.
Heftig hoor om het op zo´n jonge leeftijd te moeten ondergaan!
Ik wens je heel veel sterkte toe!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:44

inderdaad, de randen van de plakkers krijg je ( als het opgedroogd is ) eraf met babyolie en daarna met een doekje erover gaan.
wel vreemd dat ze dat niet in het ziekenhuis hebben gedaan.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:32

De meeste randen zijn nu wel weg, maar op mijn rug is 't lastig.
In het ziekenhuis hadden ze het niet gedaan omdat ik eerst nog een apparaatje had aangesloten.
Die werd er af gehaald toen ze me naar huis stuurde.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:43

ik heb ook regelmatig ritmestoornissen door dat ik ook eerder geopereerd ben , ik heb alleen tot nu toe steeds cardioversies gehad. mocht het terug komen gaan ze ook kijken voor zo'n operatie als jij hebt gehad. ik ben in 2009 geopereerd d.m.v. een open hart operatie. borstbeen open en hebben toen mijn hartzakje weg gehaald. daarvoor had ik ook erg veel problemen. ze hebben bij mij 3 jr gezocht en heb wel 10 catherisaties gehad om te onderzoeken naar de oorzaak. tijdens de grote operatie hadden ze ook een ballonnetje geplaatst waarvan er een stukje was weg geschoten in het hart zelf , die hebben ze toen d.m.v. catherisatie proberen verwijderen, maar telkens raakte ze de hartwand en sloeg mijn hart op hol.. zelfde gevoel als een ritmestoornis opwekken. ik vond dat toen ook heel eng. uiteindelijk hebben ze het laten zitten en zit dit ingekapseld in de hartwand.
als ik weer eens ritmestoornissen heb ga ik vocht vast houden en ben zoals jij ook omschrijft heel moe heel herkenbaar dus. ik hoop voor je dat het geholpen heeft want is absoluut geen fijn gevoel

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:27

Ik heb dezelfde operatie gehad in 2008, maar onder volledige narcose. Mijn zuurstof zakte vrijwel direct en mijn hart stopte, dus ze zijn bezig geweest om me terug te krijgen en hebben verder niets meer gedaan.
De eerste paar dagen lopen was rot, redelijk wat pijn en druk gehad op de borst, ben na een maand weer gaan werken.

Sterkte ermee!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:52

@Kayjody tot nu toe heb ik gelukkig geen last meer gehad. Maar het is maar even aankijken dus..
@Quellian bah wat naar :( lopen is inderdaad niet fijn, m'n hele heup is gevoelig.

Mijn vriend is gisteravond nog even langs geweest om samen een film te kijken. Ben halverwege in slaap gevallen. Toen ik wakker werd om een uur of 1 was hij al weg, maar hadden mijn konijnen wel eten en drinken, lag ik goed om in bed en stond m'n pc uit. Wat een schat is het toch.

Ben net wakker geworden met vreselijke hoofdpijn. Dus moet nu flink veel drinken en hopen dat het vocht te kort is. Want als het door de bloedverdunners komt denk ik dat ik weer naar 't ziekenhuis mag, en daar zit ik niet op te wachten.