Zout 'verslaving'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Zout 'verslaving'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:59

Hallo lieve Bokkers :D,

Momenteel ben ik nu 2 dagen op dieet maar ik vind dit zo lastig omdat ik maar niet van zout af kan blijven.. Overal moet zout op en het liefst ook heel veel.. Ik was gewend iedere dag een halve zak chips leeg te eten zodat ik kalmeerde en aan mijn zout kwam maar nu doe ik dat 2 dagen niet en ik ben enorm agressief, aanvliegend en gefrustreerd. Ook heel erg prikkelbaar. Kan dit echt alleen aan het 'afkicken' liggen?

Afvallen wordt zo toch een stukkie minder leuk.. Ligt niet aan de beweging trouwens want naar de sportschool ga ik wel en de discipline heb ik ook.

Alvast bedankt!

pluisje88

Re: Zout 'verslaving'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:10

Zout is zeker een verslaving hoor. Ofnee geen verslaving, meer een aanwensel. Suiker is wel verslavend

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:21

In ons verwerkte eten zit inderdaad een idiote hoeveelheid zout. Kan best zijn dat je daar last van hebt :) Bedenk je maar zo, over een weekje is het voorbij!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:26

Misschien is het niet het zout, maar de smaakversterker die in zowat alles wat hartig is zit?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:53

Vertel mij wat, ik eet sinds drie week zoutloos ivm ziekte, dat is echt wennen! Overal zit zout in, nederlanders zijn heel erg gewend waan veel zout overal in.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:02

het went wel vrij snel, maar het begin is lastig! ik kocht zoute magnetron popcorn en mikte daar nog een lading zout overheen omdat het niet genoeg was! Nu gebruik ik het zoutpotje bijna niet meer, vind het soms wel lekker als ik iets zouts eet maar de behoefte eraan is er niet meer zo.
Zonder suiker vind ik een heel stuk moeilijker :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:02

Er is een soort light zout van Jozo (licht groen label). Wellicht kun je daarmee langzaam afbouwen?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:05

Neem van die magnetronpopcorn , de zoute :P . zitten niet heel veel kcal in maar wel zout :+
ook zitten er veel vezels in wat weer helpt met afvallen .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:58

Princesj schreef:
Er is een soort light zout van Jozo (licht groen label). Wellicht kun je daarmee langzaam afbouwen?

Jozo zout is zout van een andere samenstelling, namelijk zonder natrium maar met kalium. Zout kun je lichamelijk niet aan verslaafd raken, maar wel geestelijk aan de smaak. Je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde effect. Dat ga je niet tegen met jozo.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:04

Het vervelende is dat jodium een flink tekort heeft en zout teveel.
Als je dan toch zout wilt eten, neem dan jodiumhoudend zout.

Dat suiker veslavend werkt, merk ik zelf momenteel aan den levende lijve... Ik heb als sinds een aantal dagen (sinds dat ik gestopt ben met suiker) behoorlijke hoofdpijnen, dit schijnt het ontwennings verschijnsel te zijn.
Ik wist niet dat dit zo'n groot effect op ons had!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:34

Ik zou het nog even afkijken, als dit blijft aanhouden zou ik zeker even langs de dokter gaan.

Biologie leraar vertelde namelijk een verhaal van een (jong, jaar of 4) jongetje dat niks deed als zout 'stelen'(snoepen) uit de kast. Hij was verder niet ziek oid. Toen hadden de ouders het zout achter slot en grendel gezet en werd het jongetje enorm ziek en heeft het (uiteindelijk geloof ik) niet overleefd.
Bleek hij een nier probleem te hebben. En zelf dus die 'honger' naar zout te hebben dit zout zorgde voor compensatie in de nieren.
Dit is natuurlijk wel een extreem geval, en ik heb ook als ik alleen maar fruit/vlees/groente eet (wij koken nooit met zout, maar in een pizza ofzo zit wel zout of in brood) als ik dat allemaal niet meer eet krijg ik ook meer 'trek' in zoute dingen, maar niet zo extreem, merk alleen dat ik dan ineens zin heb in ei met zout :P.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:00

Ik eet zelf ook super veel zout, gooi idd over van die zoute popcorn nog zelf zout enzo. Super slecht. Ik ben ook echt verslaafd aan chips, t liefst nog naturel.

Dat verhaal van dat jongetje snap ik niet echt hoe dat kan, vind het een beetje apart klinken, zout is toch juist slecht voor je nieren? Of zie ik iets over het hoofd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:01

Doorbijten, en na 2 weken staat je balans weer goed gesteld :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:06

Simone nieren zorgen voor opname van na en cl uit je voorurine als je nieren dit niet doen spoekt alles dus weg en krijg je zoutbehoefte iedereen heeft namelijk zout nodig allren niet zoveel als ke nieren goed werken ;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:09

O ja wacht ff zo klinkt het juist wel weer logisch

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:39

Leuk, meteen zo veel reacties! Er is heel veel in de voedsel industrie dat wij dus niet weten denk ik zomaar. Ik denk dat mijn lichaam wel gezond is maar echt ontwennings verschijnselen (emotie eter). Maar het is zo apart en vaag in de voedselindustrie de helft wordt ons niet verteld.. -O-