Iemand ervaring met een operatie aan het schoudergewricht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Iemand ervaring met een operatie aan het schoudergewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:34

Hallo,

ik heb al jaren last van mijn schouder als gevolg van een collega waar ik al problemen mee had, het gevolg was, een scheurtje in de kom van mijn shouder, hierdoor zit mijn bovenarm erg los in de schouder. Ik kan hem er makkelijk uit trekken zonder dat ik hem helemaal delocaliseer want de spieren houden de boel wel aardig op hun plaats, maar er zit toch regelmatig een spier of zenuw ofzo klem waardoor het goed pijn doet. Het zijn meestal periodes, dan heb ik er maanden nagenoeg geen last van en dan weer doe ik even iets verkeerd (meestal bewegingen zijwaarts boven mijn macht) en dan loop ik weer weken tot maanden met de ellende.

Wel kan ik altijd al mijn spieren blijven gebruiken, alleen bij bepaalde bewegingen doet het meer pijn. (Vandaar dat ik denk dat het een spier is die klem zit en niet iets anders) Maar correct me if im wrong! Ben ook geen expert.

De diagnose: Spiertraining of een operatie.
Nou doe ik al een half jaar aan training in de sportschool en, voor een vrouw ben ik enorm sterk. Echter heb ik nu weer last van mijn schouder en als het zo doorgaat zit het echt mijn sporttraining en op sommige punten ook mijn leven in de weg.

Een operatie is nu nog niet aan de orde maar ik ben wel de voor- en nadelen bij elkaar aan het afstrepen, nou heb ik begrepen dat een schouderoperatie nogal problematisch is omdat deze niet gegipst kan worden en dus erg pijnlijk is en een langdurig heelproces heeft.

Ik zou dus heel graag horen wat de ervaring is van mensen die een dergelijke operatie hebben gehad, wat er precies gebeurt en hoe het helingsproces in zijn werk gaat..

Thanks!

tienus63

Re: Iemand ervaring met een operatie aan het schoudergewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:39

Vriendin van mij heeft hetzelfde probleem gehad, althans bij haar schoot elke keer de schouder uit de kom.
Revalidatie heeft bij haar erg lang geduurd. Zij is werkzaam in de facilitaire dienstverlening, hand -en spandiensten van allerlei aard in een tehuis voor epilepsie patiënten.
Dat werk heeft ze meer dan een half jaar niet kunnen doen.
Operatie viel haar wel mee, revalidatie en de duur ervan vielen haar zwaar tegen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:00

Ik had niet hetzelfde probleem, maar wel een pijnlijk probleem dat geopereerd moest worden. Ik had een A-C luxatie, dus zeg maar je sleutelbeen die 'uit de kom' gaat (alleen zit die niet in een kom := ) waarbij er bij mij zo'n kracht aan te pas was gekomen na een val van een paard tegen een houten schot, dat niet alleen mijn banden helemaal door waren, maar ook mijn sleutelbeen echt helemaal óp mijn schoudergewricht lag. Ze hebben dit geopereerd waarbij er een stuk van mijn sleutelbeen is weggezaagd (zodat het niet meer over mijn schoudergewricht 'wreef' wat pijnklachten veroorzaakte) en ze hebben bestaande hele banden losgemaakt en door mijn sleutelbeen heen (gaatje gemaakt :P ) weer vastgezet.

De dagen na de operatie waren hel :o Het herstel na de operatie was pijnlijk, ze hadden ook flink zitten wroeten aan zenuwen waardoor een deel was uitgevallen en een deel extreem gevoelig was (idee van stroomstoten bij beweging) Ik kan best een pijntje hebben, maar heb toch wel regematig mijn tanden op elkaar moeten zetten.. Het herstel verliep verder heel prima, en toen ik na 4 weken voorzichtig mocht gaan 'ronddraaien terwijl ik met mijn lijf richting de grond hing', kon ik eigenlijk alles weer := *nou ja, met mate* Beetje zoeken, aanpassen maar ik ben (helaas) van het grenzen zoeken.

Na ongeveer 1.5 jaar kreeg ik opnieuw last. Uit een MRI is gebleken dat een van de bandjes die ze hebben 'omgelegd' gedeeltelijk is ingescheurd. Dit geneest moeizaam, een optie is een operatie. Daar heb ik weinig zin in, een operatie zou namelijk betekenen dat er gelijk van alles gedaan zou worden (banden vervangen door kunstbanden) Ik heb een poging gedaan om voorzichtiger te doen, rust geven etc en nu is het inmiddels 2.5 jaar geleden en heb ik zo goed als geen last meer. 7 maand geleden kreeg ik een ongeluk waarbij ik mijn voet ernstig verbrijzelde. Ik heb dus maandenlang mijn armen hárd nodig gehad en ook een periode met krukken gelopen. Dat was niet fijn, dat ging ik wel flink voelen. Het zal altijd een zwakke plek blijven, maar ik heb 0.0 spijt van de operatie, als ik het niet gedaan had, had ik met veel meer pijn en ongemak rondgelopen. Het heeft mijn functioneren in het dagelijks leven zéker voor een heel groot deel vergroot :)

Nou ja, lang verhaal := Mocht je nog iets willen weten, je mag altijd pb'en :)

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:04

Mijn mama is al een hele tijd geleden gevallen met skiën en heeft toen haar schouder gebroken.
Bij haar was er ook een scheurtje in de kom en een schilfer eraf.
Ze is natuurlijk meteen geopereerd en heeft lang rondgelopen met zo een ding rond haar nek wat je ook krijgt als je een gebroken arm hebt. Dat is natuurlijk best lastig met wassen enzo.
En dat moet er inderdaad best lang rond en mag je echt niet bewegen ..
Revalidatie zelf viel van wat ik mij nog herinner redelijk mee, alleen is het nooit echt 100 % goedgekomen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:20

Simpel gezegd heeft een gewricht een holle uitsparing in het bot (kom) waar de kop zo netjes in past waardoor de boel zo kan 'scharnieren', bewegen, in je schouder ook nog eens veel verschillende kanten op. (Er zijn ook nog andere soorten gewrichten, maar dat is een ander verhaal, daar gaat het hier even niet om.)
Je schouder is ook zo een gewricht, met als verschil dat de kop verhoudingsgewijs enorm veel groter is dan de kom. Vergelijk het met zo een dingetje waar je een gofbal oplegt. Maar dan leg je er geen golfbal op, maar een voetbal. :+
Dat is natuurlijk behoorlijk 'wiebelig', instabiel dus. Nu zijn er diverse structuren die voor stevigheid zorgen. Spieren zijn daar hele belangrijke van en goed te trainen. :)
Door gericht díe spieren te trainen die rond je schouder lopen worden deze sterker en kunnen zo meer 'opvangen'; geven stabiliteit.

Citaat:
De diagnose: Spiertraining of een operatie.
Nou doe ik al een half jaar aan training in de sportschool en, voor een vrouw ben ik enorm sterk. Echter heb ik nu weer last van mijn schouder en als het zo doorgaat zit het echt mijn sporttraining en op sommige punten ook mijn leven in de weg.

Dit klinkt in elk geval niet alsof je een hekel hebt aan fitness.

Misschien is het een idee gericht te gaan trainen met oefeningen van bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Als dit geen of niet genoeg effect blijkt te hebben kun je altijd nog kiezen voor een operatie?
(Dit zeg ik wel zonder jouw situatie te kunnen natuurlijk,dus ik vraag mij wel af, hoe je hier zelf in staat?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:35

Ik heb zelf ook een schouderblessure. Niet alleen een AC-luxatie gehad (gelukkig helemaal goedgekomen) maar ook een kraakbeenbeschadiging in mijn schoudergewricht. Ook bij mij was de oplossing trainen of een operatie.

Trainen heb ik lang gedaan, maar had helaas niet het beoogde effect, dit mede door mijn hypermobiliteit. Een operatie is een optie, maar het schijnt een zware operatie te zijn en dus neem ik nu mijn klachten "voor lief". Heb er in dagelijkse bewegingen weinig last van, het zijn echt specifieke bewegingen die ik niet meer kan, dus die ontwijk ik nu gewoon. Het enige echt vervelende gevolg is dat ik het klimmen (naast paardrijden mijn tweede sport) nu moet laten.

Al met al vind ik het dus de moeite van een zware operatie niet waard.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:13

Bedankt voor jullie reacties! Aan de ene kant blij om te horen dat de operaties zo'n succes zijn, aan de andere kant, balen dat het revalidatieproces zo lang is... Fitness is meer noodzaak als weldaad, maar begin het gelukkig steeds leuker te vinden :) dus dat komt we'll goed. Mijn training is recentelijk aangepast, dus als het goed is begin ik nu met het trainen van de juiste spieren, ik zal het nog even aankijken en daarna tot een beslissing over gaan.

Sorry voor mijn korte berichtje, doe dit even snel in mijn pauze!