het verschil tussen emotie regulatie stoornis (bordeline) en

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

het verschil tussen emotie regulatie stoornis (bordeline) en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:20

.......... een emotie regulatie probleem?

Hoi bokkers!

Ik ben echt heel benieuwd naar wat het verschil is tussen emotie regulatie stoornis en een emotie regulatie probleem. Ik weet dat een emotie regulatie probleem minder kan worden en dat het met veel oefenen en goede begeleiding beter kan gaan. En dat de diagnose emotie regulatie stoornis pas word gegeven boven het 18e levensjaar en bij een emotie regulatie probleem ook onder het 18e levensjaar.
Maar ik ben vooral benieuwd of de symptomen/problemen van een emotie regulatie probleem het zelfde zijn als bij emotie regulatie stoornis. Of dat daar verschil in zit en wat er bij een emotie regulatie probleem dan anders is dan bij emotie regulatie stoornis.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven, want ik kan op internet niks vinden over een emotie regulatie probleem, wel over de stoornis.

Groetjes!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:47

Volgens mij is het probleem nog iets minder dan de stoornis zelf? dus nog net niet genoeg symtomen om het als stoornis te zien vanwege de leeftijd.
Voor de 18 is het vaak in ontwikkeling je hersens zijn ook pas rond je 25ste volgroeit vandaar dat het kan veranderen en het nog geen stoornis word genoemt.

Daarom is het ook veel beter om niet te snel de diagnose BPS/ERS te geven.

Jellebie

Re: het verschil tussen emotie regulatie stoornis (bordeline) en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:59

Maar dan is de kans toch groot dat als je voor je 18e een emotie regulatie probleem heb, je na je 18e of later de diagnose ERS krijgt?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:09

Volgens mij als je de juiste therapie krijgt als je zo jong bent dat toch niet zo ver 'ontwikkelt'
dan leer je bepaalde vaardigheden aan enz waardoor het minder kan worden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 07:50

Oke! Bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:50

ik vermoed dat het probleem zo genoemd word als je nog jong bent , stoornis pas vanaf een bepaalde leeftijd, dit omdat iets als borderline kwa diagnose best lastig is en je tijdens de pubertijd echt wel richting stoornis kunt gaan kwa symptomen, maar dit heel goed door de pubertijd kan komen en na de pubertijd het helemaal niet zo een vaart hoeft te lopen .

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:54

Een stoornis is iets dat voor altijd blijft, en nooit meer weg gaat om het even heel kinderderlijk te zeggen. Borderline heb je, en je zult nooit meer een niet-borderliner worden. Je kunt je stoornis wel controleren d.m.v. de juiste therapie e.d., maar je zult het altijd blijven houden. Ik gok erop dat een 'probleem' inhoud, dat er nog niet met zekerheid gesproken kan worden van een stoornis. Dus idd, zoals Sonja_vR zegt, je pas na een bepaalde leeftijd (volgens mij ergens tussen de 20 en 25) kunt stellen of het echt aan bv borderline te wijten is, of er een mogelijke andere oorzaak is.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 13:12

Oke! Super bedankt :)