Help, gezocht: motivatie!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Help, gezocht: motivatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:40

Ooit -aantal jaar geleden- was ik sociaal, sportief, uithuizig, en spontaan.
Nu heb ik geen vrienden, sport ik niet, zit ik 't liefst binnen, en kan ik moeilijk omgaan met spontane 'kom we gaan ergens heen!'-acties.

Wat is er veranderd?
Ik werd ziek. Chronisch vermoeid. Kon niks meer, wilde niks meer, en werd vooral bang om teveel energie te 'verspillen' want daar had ik nog dagen last van. Die ziekte is nu wel over, grotendeels, maar die angst niet. Is ook niet zo gek, want ik was gewend een topconditie te hebben - fietste ruim 20km per dag doordeweeks, en deed 4 avonden per week karate. Nu is er van die conditie helemaal niets meer over en daardoor ben ik inderdaad ook van relatief kleine dingen al moe.

Dat moet anders.
Ik wil graag gaan kickboksen - het kan hier in de buurt, ik kan het betalen, ik heb een auto voor de deur staan. Maar ik hik er al weken tegenaan en ik ga niet.
Ik heb vrijdag een etentje en feestje met onbekenden, leuk, mensen ontmoeten! Maar ik neig nu al naar afzeggen, want ik moet met de trein en dat kost energie..
En spontaan ergens naartoe, wat ik ooit zo leuk vond, bedenk ik nu niet eens meer. Verdorie, hier beneden zit de supermarkt en dáár kan ik al tegenop zien.

Het slaat nergens op en ik wil er vanaf.
Da's natuurlijk gewoon een kwestie van doen, als ik meer ga ondernemen ga ik vanzelf 1. ervaren dat ik er niet van doodga en 2. de lol er weer van inzien.
Heb al een paar dingen geprobeerd, 1 keer gedaan, hartstikke leuk, maar de volgende keer zie ik er weer als een berg tegenop en haak ik af. Stom, stom, stom!!

Ik moet mezelf gewoon ergens heen schoppen en 't daarna vooral ook volhouden. Maarre...da's stiekem best moeilijk.
Dus kan iemand me even een doosje motivatie en goeie moed sturen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:03

Kom op meid, gewoon doen en ja, kan me voorstellen dat je een soort drempel over moet, maar hoe vaker je deze over gaat des te makkelijker zal het worden. Dus, huppetee in de benen en gaan, anders kom ik je even :Y)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:11

Ik heb dit ook gehad.

Fietste dagelijks 30km en liep ook nog 20km. Had een super conditie, was energiek, vrolijk en spontaan. Tot ik ineens ziek werd. Ontzettend moe, last van gewrichten en spieren. En hoe meer ik deed, hoe meer klachten ik kreeg.
In het ziekenhuis hebben ze nooit gevonden wat het nou was, maar het is na 4 maanden ineens over gegaan.

Je zit dan vast in een patroon. Het idee dat je niks kan, want dan verzet je lichaam zich, zit er dan ook nog steeds.

Het is dus niet zo gek dat je er moeite mee hebt. Je moet je brein hertrainen (ik kan heel veel, ben sterk en leuk) en je moet uit je patroon breken.
Het is denk ik dus wel iets meer dan 'een motivatiegebrek'.

Als je je hier bewust van bent, begin dan gewoon met kleine dingen als de grote nog niet lukken. Kickboksen is wel meteen heel zwaar.
Zorg ervoor dat je regelmatig buiten bent (om een stuk te wandelen), vooral goed eten en ook al vind je het moeilijk tóch gewoon naar de feestjes gaan. Al die vrolijke mensen om je heen is namelijk ook goed voor je, daar kun je een stukje van mee naar huis nemen zeg maar.

Dus hop hop! Break the circle!

Princesj

Re: Help, gezocht: motivatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:34

Ik snap je angst en gevoel heel goed en ben helaas een ervaringsdeskundige. Begin met kleine stapjes waarvan je zeker weet dat je ze kan halen. Bijvoorbeeld, ga 10 minuten echt lopen (niet sjokken, maar stevig doorstappen). Gaat dat goed, doe je er volgende week 15 en zo door.

Spontane acties kan ik nogsteeds niet waarderen (sterker, ik haat het), maar soms heb je er geen invloed op. Dingen die gepland zijn goed voorbereiden, rusten van te voren, die dag veel eigen tijd plannen. Goeie voorbereiding is het halve werk. En ben je de dag daarna gesloopt, dan was dit misschien iets te lang, dan ga je de volgende keer een iets korter uitje/visite doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:34

Ik lees ook even mee. bij mij is in november kinkhoest geconstateerd. Ik fietste een paar keer per week naar paard, werk en vriend. Door de kou heb ik niet kunnen fietsen, want ik kreeg hoestbuien die erg heftig waren en pijn deden. Van het hoesten ben ik al een paar weken vanaf. Maar nog altijd fiets ikliever niet. Helaas zal het toch moeten aangezien ik nog geen rijbewijs heb..

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:51

Probeer niet meteen te beginnen met kickboksen, grote kans dat dat behoorlijk tegenvalt door je nu slechte conditie en dat is echt killing voor je motivatie. Stel samen met iemand een schema op met wat je gaat doen (en begin dan echt heel erg makkelijk), zodat je iedere keer weer een overwinningsgevoel krijgt (zie je wel, dit kan ik!) en beloon jezelf ook regelmatig met iets leuks als je je bijvoorbeeld 2 weken aan het schema gehouden hebt of een mijlpaal bereikt hebt (let op, niet belonen met een dagje niks doen, de beloning mag niets te maken hebben met sporten of 'lui' zijn). Zo zul je merken dat je conditie verbeterd en je meer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen.

Succes!!

PS als je hulp wilt bij het opstellen van zo'n schema kun je me altijd pb-en, ben zelf fysiotherapeut

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:42

Bedankt voor de reacties! Ben blij dat er herkenning is.

Zo'n schema heb ik geprobeerd, werkt alleen echt niet voor mij. Hier in mijn omgeving zijn geen leuke wandel- of fietsroutes (zelfs voor het park ben ik al een kwartier onderweg), en ik moet ook rekening houden met 2 chronische blessures wat 't niet makkelijker maakt. De drempel om dan dagelijks te gaan wandelen/fietsen is te hoog. Als ik naast een bos zou wonen dan zou dat minder een probleem zijn. Kickboksen is één van de weinige sporten die met mijn blessures haalbaar zijn (tenminste, dat hoop ik, ik heb lang karate gedaan en dat ging goed) dus iets 'laagdrempeligers' vinden waar ik ook plezier uit haal én wat fysiek mogelijk is..da's nog best lastig.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:06

Mag ik vragen met wat voor blessures je rekening moet houden? Dan kan ik met je meedenken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:08

Dat heb ik ook zo gehad, bij mij heeft bach bloesem goed geholpen gelukkig.
Ik zou het mezelf ook maar niet kwalijk nemen, maar probeer er wel wat aan te doen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:30

Chronische ontsteking in m'n heup, en hypermobiliteit waardoor mijn rechterschouder niet te zwaar belast kan worden.

Het mezelf niet kwalijk nemen vind ik lastig..begint wel beter te worden, gelukkig. Ik heb mezelf ook echt al duizend keer een doel gesteld, en dan op het laatste moment had ik allerlei hele goede redenen om het tóch niet te doen, en dan denk ik echt achteraf "maar waarom dan, het slaat nergens op, ik moet het gewoon DOEN!" Zó stom..

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:10

Heb je toevallig een vriendin of kennis in de buurt met wie je af kunt spreken? Als iemand voor de deur staat zul je die echt niet zo snel wegsturen.

Trouwens, als je met karate weinig last had dan kun je bijna alles doen. Dat is namelijk behoorlijk zwaar voor je heup en schouder. Wandelen en fietsen hoeft trouwens niet per se in een park of bos. Gewoon de deur uit lopen en een rondje door de wijk gaan lopen, is misschien niet geweldig leuk, maar je kunt het voor jezelf zo leuk maken als je wilt. Probeer eens onderweg vogels te spotten of beoordeel voor jezelf het interieur van anderen. Als je oplossingsgericht kijkt is er van alles mogelijk! Probeer kleine stukjes bewegen in je dagelijks leven in te plannen. Neem de trap ipv de lift, loop eens een bushalte ipv met de bus, neem voor korte stukjes de fiets etc etc. Het is best lastig, zeker als je je nog veel moe voelt, maar dit kost vooral discipline!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:29

Nee, helaas niemand in de buurt.
En het is helaas echt niet zo dat ik alles kan doen hoor. :n Sporten waarbij ik veel moet rennen, bijvoorbeeld, betekent gewoon binnen 2 weken pijn. Dan valt er direct al heel veel af. Ik weet dat wandelen/fietsen niet door een bos hoeft, maar ik zeg het natuurlijk niet voor niets - hier in de wijk heb ik geprobeerd, en bij zonnig weer vind ik 't wel oké maar anders echt niet. Het is geen leuke wijk, niks te zien, en weinig routes die ik kan lopen. Dan nog kán het natuurlijk wel, maar het maakt de drempel dusdanig hoog om te gaan dat ik het niet doe. Ik moet er wel voldoende plezier uit halen..

Dat laatste doe ik overigens wel hoor. Altijd al gedaan. :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:47

misschien gaan wandelen in een mooie omgeving? zodat je het weer een beetje kan opbouwen:).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:12

En die mooie omgeving is er dus nergens binnen 'handbereik'..allemaal op minimaal kwartier fietsen, of stuk met de bus/trein, en dan is de lol er ook echt wel vanaf. Vorig jaar woonde ik in een ander deel van de stad, toen ging ik ook vaak fietsen want woonde ik in de buurt van een fijn fietspad. Maar datzelfde stuk moet ik nu eerst 15min naartoe fietsen en dat is een rotroute.

Ik ben niet voor niets uitgekomen bij kickboksen :+ Da's het enige wat ik kon verzinnen wat fysiek kan en wat ik waarschijnlijk echt leuk ga vinden. (en het is geen 'ik denk dat ik het stom ga vinden' hoor, heb 't allemaal geprobeerd en zoals gezegd, vorig jaar fietste ik veel meer, dus omgeving speelt daarin echt een rol)

Edit: ik ga vanavond gewoon een proefles doen. En geen excuses, ik moet gewoon gaan.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:32

goedzo:) misschien een beloning voor jezelf opstellen xD. lekker stukje taart of chippies als je geweest bent ;)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:24

Cantheon schreef:
Probeer niet meteen te beginnen met kickboksen, grote kans dat dat behoorlijk tegenvalt door je nu slechte conditie en dat is echt killing voor je motivatie. Stel samen met iemand een schema op met wat je gaat doen (en begin dan echt heel erg makkelijk), zodat je iedere keer weer een overwinningsgevoel krijgt (zie je wel, dit kan ik!) en beloon jezelf ook regelmatig met iets leuks als je je bijvoorbeeld 2 weken aan het schema gehouden hebt of een mijlpaal bereikt hebt (let op, niet belonen met een dagje niks doen, de beloning mag niets te maken hebben met sporten of 'lui' zijn). Zo zul je merken dat je conditie verbeterd en je meer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen.

Ben het zeker met je eens dat een schema en structuur heel goed helpen als je chronisch vermoeid bent.
Ik ben zelf ook chronisch vermoeid, het maakt me niet beter maar een schema of structuur aanbrengen helpt wel energie te besparen.

Alleen met je eerste zin ben ik het niet helemaal eens, het kan ook juist heel goed helpen iets te gaan doen wat je heel graag wilt.
Die drempel blijft toch wel, wel of niet ziek, angstig of wat dan ook.

Het heeft mij enorm goed gedaan een vechtsport te gaan doen, ik heb aangegeven wat mijn klachten zijn en of de mogelijkheid er was om in eigen tempo te trainen.
Niet elke sportschool ziet dat zitten, maar informeren kan nooit kwaad, vervolgens een kijkje nemen om de sfeer te proeven en kennis te maken met de trainer(s).
Daarna weer een stapje verder gaan door een proefles te nemen, uiteraard alleen als je een goed gevoel hebt bij de sportschool.

Ik ben heel blij dat ik die stap destijds heb gezet, het was verschrikkelijk eng (heb ook een sociale fobie), ik snap de drempel waar TS tegenaanloopt wel, maar achteraf dacht ik echt, had ik dat maar veel eerder gedaan.

Dus TS als je het graag wilt zou ik echt gaan kijken, sfeer proeven, vragen wat de mogelijkheden zijn vanwege je vermoeidheid en vervolgens een proefles nemen.
Misschien vind je het er zo leuk dat het je helpt om de volgende les ook weer te gaan etc.