Constant terugkerende rugpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Constant terugkerende rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:23

Hallo bokkers,
ik kamp sinds een tijdje met een irritant probleem.
Alle spieren in mijn rug en nek zitten namelijk vast. Hiervoor heb ik ongeveer 2 maand geleden van de dokter een voorschrift gekregen om naar de kinesist te gaan. Haar vaststelling was dat mijn rugspier ernstig geblokkeerd zat en gespannen was, en dat het uitstraalde naar mijn nekspieren.
Ik heb het advies van de dokter opgevolgd, en een kinesist gebeld. Mijn dokter zei trouwens dat ik met 4 beurten zeker toekwam, maar ze schreef er toch 9 voor, voor de zekerheid. Dus ik 4 keer naar de kinesist, voelde wel een verschil, maar geen immens verschil. Na de 4 beurten was ik iets van een week gestopt, en toen kreeg ik terug hevige pijn, wat weer resulteerde tot hoofdpijn en spieren die helemaal verstijfd waren.
Dan zelf besloten om de andere 5 beurten ook op te gebruiken, kinesist heeft nieuwe dingen geprobeerd, en na de 5 beurten voelde ik al een groter verschil. Mijn aanslepende hoofdpijn was weg en ik voelde me losser en vrijer.
Maar nu, een 2 weken later, is de pijn terug, en de hoofdpijn erger dan voordien.. Ik heb het gevoel dat mijn rug gewoon geblokkeerd zit, en dit straalt uit naar mijn nek en hoofd, wat zeer irritant is. Ik heb nu een nieuwe afspraak bij de kinesist, maar ik heb het gevoel dat wanneer ik hier terug mee stop ik weer van voor af aan begin, en terug last krijg van alles..
Is er toevallig iemand die met hetzelfde probleem zit?
Ik ben namelijk een beetje hulpeloos aan het worden, het blijft maar terugkeren, en wordt elke keer iets erger.
Of als iemand misschien een mogelijke oplossing zou hebben voor me, je zou me een heel groot plezier doen! :)

RelarDevi

Re: Constant terugkerende rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:26

Misschien zoeken naar de oorzaak van dat je spieren vast gaan zitten? (onbewuste) Stress bijvoorbeeld?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:26

Ik zou er niet vanuit gaan dat het met 9 behandelingen, of behandelingen bij deze therapeut, over is.
Eerst laten onderzoeken waar de pijn vandaan komt (welke beweging of inspanning), vervolgens pijn bestrijden en daarna zorgen dat je 'm niet terug laat keren.

Ik loop inmiddels 6 jaar bij de manueel therapeut. Ben erg tevreden over zijn behandelingen, maar kan er vanuit gaan dat ik daar de rest van mijn leven naartoe mag.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:27

een kinesist is een fysiotherapeut denk ik? Laat de kinesist eens kijken naar hoe je loopt en zit, en bespreek wat je doet gedurende een dag. Die kinesist kan je wel telkens losmaken, maar als jij een verkeerde houding hebt zet je jezelf daarna natuurlijk net zo snel weer vast...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:30

Volgens mijn dokter komt het inderdaad door stress, die inderdaad onbewust is.
Het is trouwens geen specifieke beweging of inspanning die de pijn veroorzaakt, het is een 'zeurende' pijn. De rugpijn voel ik niet zo fel, maar de nekpijn en hoofdpijn zijn de dingen die me het hardst storen.
_Mikey_: geen idee hoe dat in Nederland heet := Mijn bekken staan een beetje gekanteld, dat is al vastgesteld, maar hiervoor draag ik steunzolen, dus normaal kan dit de oorzaak niet zijn, want ik heb nooit last gehad van mijn steunzolen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:33

Dan is het dus zaak dat je de oorzaak aanpakt: stress.
Beweeg je genoeg? Zwemmen, wandelen of bijv wandklimmen kan goed helpen bij het losmaken of houden van je rug. Mijn ervaring is dat paardrijden vaak niet ten goede komt...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:38

Paardrijden doe ik de laatste tijd nog weinig, omwille van deze rugpijn, omdat ik inderdaad ervaar dat het pijn doet. Voor de rest fiets ik elke dag naar school en terug, wat iets van een 8 km in totaal is. Ik was ook begonnen met lopen, maar dit doet me ook geen deugd..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:39

Precies hetzelfde probleem. Komt ook door stress.
Ben een tijdje bij de fysio geweest die deed dry needling. Deed inmens veel pijn maar hielp super! Maarja ik ging elke week en er werden maar 9 behandelingen vergoed. Dus na 9 weken was het geld op en ben ik niet meer geweest. Resultaat: pijn weer terug.

Mijn oplossing voor de lange termijn is stress wegnemen. Ik weet precies waar de stress vandaan komt, maar kan het op dit moment niet wegnemen. Over een paar jaar wel, dus dan is het hopelijk over :+
Mijn echte 'oplossing' is op dit moment dus gewoon ermee leren leven. Hoewel dat de ene keer makkelijker is dan de andere keer..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:43

Hardlopen wordt bij 'rugpatienten' zeer sterk afgeraden. Ik ben sinds een jaar lid bij de sportschool en heb veel profijt van de crosstrainer, het zwembad en de sauna.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:44

Ik had het ook door deels stress.
De stress wegnemen is de enige echte oplossing.
Ik gebruik hiervoor Passiflora complex van A vogel, een beetje de oxazepam zonder de nadelige effecten.
Je wordt er niet suf van en mag er dus gewoon mee autorijden.

Verder krijg ik last van mijn bovenrug, nek en schouders als ik geen magnesium bij slik.
Daar wordt ik ook erg onrustig van als ik dat een aantal dagen niet doe.
Andere oplossing voor mij was bach bloesem, en daarmee de stress aanpakken.

Hardlopen is inderdaad een no-go met rugklachten is mijn ervaring ook.
Wat ik ook gedaan heb is triggerpoint therapie, dat geeft ook veel verlichting.
Beetje fysiotherapie voor dummies eigenlijk, daar heb ik een boek van liggen en ik kan nu eigenlijk alle niet ingewikkelde dingen wel oplossen. (Lees: alles wat niet gemanipuleerd moet worden.)
Dan leer je ook waar de pijn vandaan komt, soms zit de oorzaak nl heel ergens anders als waar je pijn hebt. Boek kost 30 euro en is zeer helder!

http://www.triggerpointtherapie.com/tri ... rapie.html

Daarnaast bleek de oorzaak van mijn rugpijn ook te liggen bij een voedselallergie trouwens.
Ik zit nu op gluten, soja en melkvrij en ben overal vanaf.
Dat in combinatie met de stress aanpakken bood mij de oplossing.
Misschien eens je bloed laten onderzoeken op tekorten en voedselintolerantie?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-05-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:50

Het probleem is dat ik niet precies weet wat deze stress veroorzaakt. Volgens mij komt deze vooral door school, maar ik kan die dus ook spijtig genoeg niet weghalen..
Jitske: klinkt wel heel interessant! En volgens mij bij mij ook effectief, ik heb op de overgang van mijn hals naar mijn schouders namelijk ook echte bulten staan. Ik ga eens navragen of dit in België ook gedaan wordt, en vergoed wordt of niet.
Dat boek lijkt me ook interessant, maar spijtig genoeg op dit moment weinig vrije tijd om te lezen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:52

Die bulten had ik ook heel erg, overal en nergens.
Nu alleen nog een kleine in mijn nek zo nu en dan.

Heb je trouwens alleen fysio of hebben ze je ook al een gekraakt?

Het boek hoef je niet helemaal te lezen om er wat mee te kunnen hoor.
Het is een afbeelding, daar zoek je de pijnlijke plek op, dan vervolgens wijzen die je door naar de spieren die dat kunnen veroorzaken en wat je daar aan kan doen. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-05-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:52

Ik heb er helaas ook verschrikkelijke last van.. heb al wéét ik hoeveel behandelingen gehad bij de kraker en masseur maar ook voor mij helpt het niet.. Ik heb ook enorm veel last van hoofdpijn en kan mijn arm geen 10 sec in de lucht houden want dan krijg ik enorme krap...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:54

Kraken zou misschien ook wel een goeie zijn ja. Zeker als je al scheef staat?
Ik ben 1 keer gekraakt en dat gaf enorm veel verlichting. Maar ik vind het eng en durfde niet nog een keer :=

Die fysieke kenmerken heb ik trouwens ook. Bij mij dan geen bulten, maar een bruine vlek in mijn nek, net onder de haargrens. Gelukkig is het gewoon droog, anders zou het er echt nasty uitzien :=

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 14:55

Normaal heb ik geen allergieën, ben hierop al uitgebreid getest.
Bloed wordt bij mij systematisch om de 3 maanden gecontroleerd, en ik heb een tekort aan bloedplaatjes en witte bloedcellen, maar volgens het ziekenhuis geen tekorten aan iets anders.

Ik ben tot nu toe alleen naar de kinesist (fysio) geweest. Kraker ben ik persoonlijk niet zo voor, lijkt me niet gezond voor de beenderen.. Als ik echt geen andere oplossing vind wil ik dit wel overwegen, maar liefst eerst andere oplossingen zoeken!

En ik heb inderdaad dezelfde problemen als jou, HRE

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:00

Jitske, als je het kraken niet durft zou triggerpoint therapie je wel kunnen helpen.
Dat is gebaseerd op het wegwerken van de triggerpoints in de spieren, waardoor de spieren kunnen ontspannen en eventuele scheve wervels mogelijk vanzelf goed gaan staan.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:04

Klinkt interessant. Daar ga ik me eens in verdiepen.

Maar is het niet ook zo dat wanneer je ermee stopt de problemen weer terugkomen? Want mijn budget is gewoon heel klein en ben dus afhankelijk van de vergoeding van de zorgverzekeraar...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:05

Het probleem is dat mijn scheve bekken komen door het feit dat mijn ene been een paar milimeter scheelt met mijn andere been. Dus dat probleem ga ik niet kunnen verhelpen.
Maar ik heb net nog eens voortgezocht naar die dry-needling, en deze site was ook zeer verhelderend.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:06

Jitske schreef:
Klinkt interessant. Daar ga ik me eens in verdiepen.

Maar is het niet ook zo dat wanneer je ermee stopt de problemen weer terugkomen? Want mijn budget is gewoon heel klein en ben dus afhankelijk van de vergoeding van de zorgverzekeraar...

Triggerpoint therapie is zelfbehandeling, ik vond het ideaal.
Een kwestie van een boek aanschaffen voor 30 euro en gaan met die banaan.

Bij mij kwamen de klachten terug, maar dat kwam door de allergie.
Als ik nu ergens last van heb heb ik het zo weg.
Ik ben ook degene in huis die nu iedereen van zijn klachten afhelpt omdat ik alles wel weet te vinden en te behandelen.

Dry needling ken ik ook, maar ik schijt zeven kleuren voor naalden.
Als je er eenmaal een beetje handig in bent gaat het heel snel, zeker als je niet alles hoeft te doen.
Voor mijn schouder die uit de kom is geweest was het een uitkomst, als ik met sporten pijn had even los maken en ik kon gewoon pijnloos verder. En dat deed ik met alles.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-05-12 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:07

Jasmine_ schreef:
Het probleem is dat mijn scheve bekken komen door het feit dat mijn ene been een paar milimeter scheelt met mijn andere been. Dus dat probleem ga ik niet kunnen verhelpen.
Maar ik heb net nog eens voortgezocht naar die dry-needling, en deze site was ook zeer verhelderend.

Je bent altijd een beetje scheef en slijt al vanaf het moment dat je botten volgroeid zijn dus dat is normaal. Beweeg je ook? Sporten of fitnessen o.i.d. Want van een paar behandelingen en daarna weer in je oude patroon vervallen gaat je rugpijn niet verhelpen.

Dus ga sporten, hardlopen, fitnessen om je rugspieren en buikspieren sterk te houden en ga niet "zitten en pijn hebben" als je een zeurende rugpijn hebt maar ga dan juist een stuk lopen of fietsen.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:11

Moonfish: en is de pijn bij jou nu volledig over? Klinkt anders wel interessant, en nog goedkoop ook!
Fred_Kroket: de oorzaak van mijn ene been dat korter is dan mijn andere komt door een operatie waardoor mijn groeischijven stilgelegd zijn, bij mij is het dus niet natuurlijk zeg maar. Hardlopen is net niet goed, dan wordt de pijn erger. En fietsen doe ik elke dag 8 km..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:16

Ja ik ben overal vanaf.
Bij mij bleek de oorzaak een kneiter van een voedselallergie.
Maar bij de triggerpoint therapie heb ik zo ontzettend veel baat gehad!
Mede daardoor ben ik er achter gekomen, omdat ik van 6 keer daags losmaken, naar 3 ging en het toen dus niet minder werd, moest er iets zijn wat het triggerde.
Anders had ik het denk ik nog niet geweten.

Pijntje of een dingetje heb ik zo weg en ik weet ook waar alles vandaan komt.
Een spiertje verrekken doe je zo, maar oplossen kan bijna niemand het tot het uit de hand loopt en je naar een fysio moet.
Imo is het een boek wel een must have vind ik, je kan zelf veel meer als je denkt. :j

Inmiddels loop ik weer hard, eergisteren 8 km gelopen zonder problemen en ben aan het trainen voor de Dam tot Damloop. 8-)
Niet opgeven dus, ik functioneerde gewoon niet meer van de pijn en ik ben er ook weer.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:33

moonfish, ik kan op de site niet direct dat boek vinden. Hoe heet het, of heb je een link?

Wel grappig, 1 van die therapeuten is de zoon van de eigenaar van de sportschool waar ik vroeger sportte. Denk "hee, bekend gezicht!"

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:37

http://www.triggerpointboek.nl/

Simpel voorbeeld, wat bij mij een punt is waar ik af en toe op moet letten is mijn Psoas.
Net weer even opgerekt, want ik had een zere nek.
Deze spier trekt je krom waardoor je last van je nek kan krijgen.
http://backatitmassage.com/wp-content/u ... /psoas.jpg

Wat ook heel fijn is, wat ze ook in het boek doen om zelf bij je rug te kunnen, is een stuiterbal.
Een muur of een deur, en dan de bal naast je wervels over de hele linie over je rug laten rollen.
Dan maak je de spier die langs je hele wervelkolom zit aan beide kanten los.
Dat kan je met je hele rug doen, dus ook je monnikskapspier ed.
Kort gezegd dus gewoon je hele rug met een bal tegen de muur rollen.
Je kan dat ook met je zij doen, tussen je ribben en je bekkenrand, en dan de bal erin duwen en wat heen en weer rollen.

Dit soort manieren gebruiken ze in het boek ook om spieren los te maken en dat scheelt heel veel.
Hetzelfde kan ook met je borstkas met een bal die groot genoeg is. (anders zit je met je neus tegen de deur nl.)
Met een bal kan je je armen en zelfs de onderkant van je benen en je billen doen.
Lijkt achterlijk, maar het werkt. :Y)