Negatieve gedachten doorbreken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Klis

Negatieve gedachten doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:51

Hallo bokkers :wave:

Ik weet niet zeker of dit hier hoort, en wat voor reacties ik verwacht, maar ik wil het in ieder geval even opschrijven.
Ik heb gemerkt dat ik het heel erg moeilijk vind om mijn gedachten af te leiden als iets me dwars zit. Ik kan zó lang blijven doormalen over de kleinste dingetjes, totdat ik er echt helemaal gek van wordt. Het blijft maar in mijn hoofd zitten, ik kan alleen nog maar daarover denken, en dat beïnvloedt vaak ook nog eens mijn humeur.
Ook merk ik dat ik het de laatste tijd moeilijk vind om te genieten van het 'nu'. Als ik iets moet doen de volgende dag waar ik geen in in heb, zit ik daar al vanaf de dag ervoor tegenaan te kijken. En dan moet ik echt even tegen mezelf zeggen van: je gaat er toch niks aan veranderen, en je schiet er niks mee op om er nu over te gaan zitten denken. Dus geniet maar van het feit dat je nú lekker in je bed ligt, of tv aan het kijken bent.
Maar het lukt vaak niet om van die negatieve gedachten af te komen. Ik laat de kleinste dingen mijn humeur enorm beïnvloeden, en wordt dan verdrietig/chagrijnig. Terwijl ik juist gewoon wil genieten van de kleine dingen in het leven, in plaats van dat die de hele tijd overschaduwt worden door de minder leuke dingen.
Nou goed, het is wel even fijn om dit opgeschreven te hebben, en misschien dat er mensen zijn die dit herkennen of tips hebben? Bedankt voor het lezen in ieder geval :)

LuffB

Re: Negatieve gedachten doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:00

He,
Wat goed van je dat je het in ieder geval herkent. Daar begint het in ieder geval mee. Een tip die mij ontzettend geholpen heeft is om iedere dag 1 of 2 positieve punten op te schrijven wat je die dag hebt gedaan. Zeker als je het gevoel hebt dat je niets nuttigs doet/ niks leuks doet. Al is het bv maar - ik heb vandaag met (naam vriendin) afgesproken ook al had ik er eerst niet zoveel zin in, ik ben toch geweest. Het feit dat je toch geweest ben is dan het positieve, je mag er trots op zijn dat je dan toch hebt doorgezet. Of dat je bv de honden hebt uitgelaten. Of je huiswerk op tijd af heb of...
verzin het maar.
Op deze manier verander je je zelfbeeld en het beeld over de activiteiten die je doet. En als je je daar wat positiever over voelt voel je je wat minder down en kun je sommige problemen weer wat meer loslaten.
Ik hoop dat je hier iig al iets aan hebt!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:02

Het eerste wat in mij opkwam was wat LuffB zegt, iedere dag iets positiefs opschrijven. Je kunt ook iedere ochtend, middag, avond iets positiefs opschrijven! En proberen stil te staan bij het feit dat je gezond bent, dat je kan lopen, ademen, kortom de positieve dingen in het leven die al snel als normaal gezien worden. :) Ik denk dat het belangrijk is dat als je denkt 'dat wil ik' of 'waarom heb ik dat niet' of iets in die trant of als je loopt te piekeren, dat je dan even nadenkt over wat je wél hebt :j (ons gezellige topic, je poezels en hond, vriendinnen, nieuwe schoenen/broek/ketting oid enzovoort :D )

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:05

Dat is best wel herkenbaar.. Ik kan zo heel vrolijk zijn en dan zo ineens door een stomme opmerking van iemand oid helemaal me druk maken.. En dan niet 5 minuten ofzo :')
Ik lees even mee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:28

O wat herken ik dat! Ik kan mezelf zo in de weg zitten hiermee. Even een stipje!

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:31

Bedankt voor de reacties so far. Positieve dingen opschrijven zal ik eens gaan proberen, misschien dat het helpt.

Ben er net achtergekomen dat ik heeel blij werd van de dwergkonijntjes in de dierenwinkel haha :') Was vanmorgen echt helemaal niet vrolijk, tot ik een kwartier de konijntjes heb zitten aaien, toen kon ik ineens wél mn gedachten opzij zetten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:36

Je zou een boek kunnen lezen over mindfulness en een cursus volgen. Ook thuis kun je dan oefeningen gaan doen. Deze staan bijvoorbeeld hier: http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html

Let op; hetg belangrijkste aan mindfulness is dat je je negatieve geachten niet probeert weg te drukken maar laat 'overwaaien'. Door het onderdrukken van gedachten maak je ze namelijk sterker. Denk aan een strandbal, als je probeert de strandbal onder water te drukken kost het je veel energie, en zodra je even aan iets anders denkt floept íe boven het water uit en knalt ie tegen je gezicht... in plaats van onder water drukken kun je hem beter op het oppervlak laten drijven en vriendelijk langs laten drijven.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:51

Hee, mindfulness, bekende term hier in huis. Ik geloof dat we zelfs een boek hebben liggen erover.
Bedankt voor de link!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:14

inderdaad, soms het toestaan van hoe je je voelt kan al heel erg helpen. Als ik naar mezelf kijk kan ik namelijk soms heel boos of verdrietig zijn over het feit dat ik niet lekker in me vel zit, me niet goed voel of niet kan functioneren op dat moment zoals ik dat graag wil. In plaats van daar dan tegen te vechten, laat ik dit gevoel toe. Je mag het heus wel vervelend vinden. Je moet er alleen op letten dat terwijl je het langs je laat drijven, je je er niet al te veel aan vast gaat klampen

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:20

LuffB schreef:
inderdaad, soms het toestaan van hoe je je voelt kan al heel erg helpen. Als ik naar mezelf kijk kan ik namelijk soms heel boos of verdrietig zijn over het feit dat ik niet lekker in me vel zit, me niet goed voel of niet kan functioneren op dat moment zoals ik dat graag wil. In plaats van daar dan tegen te vechten, laat ik dit gevoel toe. Je mag het heus wel vervelend vinden. Je moet er alleen op letten dat terwijl je het langs je laat drijven, je je er niet al te veel aan vast gaat klampen

Oh dit klinkt zo herkenbaar voor mij! Ik kan niet meer genieten van kleine dingen omdat er altijd andere dingen zijn die mijn blije gevoel omlaag halen zeg maar. Vooral de laatste tijd, mn weerstand is niet zo top en blessure's hebben weer de overhand. En ik weet dat dat vanzelf beter wordt maar ik kan er op het moment zelf zo naar van worden :7

In dit topic komen wel handige tips zeg. :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:21

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:35

Cognitieve gedragstherapie + mindfulness :)

Ps. er is een speciale dummie uitvoering verschenen voor CGT :) Is nog leuk ook om te lezen! Heel veel succes.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:12

Hmm, proberen niet te onderdrukken, dat is ook een goeie. Want of ik blijf erin zitten, of ik probeer het dus idd weg te stoppen..

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:23

Klis schreef:
Hmm, proberen niet te onderdrukken, dat is ook een goeie. Want of ik blijf erin zitten, of ik probeer het dus idd weg te stoppen..

Het is een goeie, maar tegelijkertijd ook een hele lastige. En denk eraan, niet gelijk alles in 1 keer opgelost willen hebben;)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:52

Spreek je dat ook hardop uit als je die gedachtes hebt aan iemand?

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:00

Ja, sowieso bij 1 vriendin kan ik echt al mijn gevoelens kwijt, en dat lucht ook ontzettend op altijd. Bij andere vriendinnen ook, maar ik vind het makkelijker om erover te schrijven dan erover te praten zeg maar. Met die (bokt :)) ) vriendin ga ik dan via msn praten, dat gaat voor mij makkelijker dan 'in het echt' praten.
Met mijn ouders heb ik het er eigenlijk niet echt over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:03

Bach bloesem kan je daar heel goed mee helpen.
Ik kan ook ontzettend piekeren over allerlei dingen en daarin blijven hangen.
Daar heb ik Genadekruid voor, dat is van Star remedies.
Op dezelfde manier gemaakt als bach, maar andere makers en andere plant.

Maar er zijn er nog veel meer, vaak is het nl meer als alleen hetgene wat mensen vertellen.

Genadekruid geeft werkelijk genade aan jezelf en/of anderen, waardoor je niet meer door boosheid of welke andere gemoedstoestand dan ook geblokkeerd wordt. Degene die de remedie gebruiken voelen deze als een enorme bevrijding, alsof er een soort algemene "genade" is. De problemen worden sneller losgelaten, waardoor er een soort deken van je afvalt.

Het lijkt een beetje gezemel zoals ze het vertellen, maar het werkt wel heel fijn. :)