is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

different1

is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 18:45

Is het normaal dat een jongetje van net 5 jaar helemaal opgaat in een reclame waarin vrouwen in bikini te zien zijn?
En dit ook duidelijk meld aan z'n vader, dat zijn vader ook moet kijken?

Ik weet dat jonge kinderen hun "sexualiteit"(groot woord voor zoiets) gaan ontdekken, dmv zichzelf betasten en/of doktertje spelen.
Maar dit voorval vond ik op z'n minst opmerkelijk.

En dan nog een vraag, betreffende hetzelfde jongetje.
Er is geen gesprek mee te voeren zonder dat hij beweegt, speelt of op een andere manier zichzelf bezig houd.
Het lijkt wat ADHD achtig, of iig een concentratie probleem, maar ik wil niet betweterig overkomen en al zeker geen ruzie uitlokken, immers is je eigen kind "heilig" en vallen bij een ander kind probleempjes sneller op.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:48

Zou me er vooral niet mee gaan bemoeien als ik jouw was.
Geen idee of het normaal is, maar maakt dat wat uit dan?

Niet jouw kind, niet jouw probleem :)

Grapjasjes12

Re: is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:53

Ze beginnen jong :')

ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat de jonge kinders van nu echt doodgegooit worden met media. Toen wij jong waren was dat nog helemaal niet op gang gekomen en was er veel minder om naar te kijken. Tegenwoordig zie je gewoon veel bloot en dat zien kinderen dan ook. Daar kun je vrij weinig aan doen als je ze niet in een isoleercel stopt :Y)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:58

Aangeleerd gedrag? Da's het eerste wat in mij opkomt :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:43

Vanillia schreef:

Dat was ook het eerste wat bij mij naar boven kwam.

In principe zijn kleuters niet gefascineerd van volwassen vrouwen in bikini's, maar als vader, oom, oudere broer noem maar op vaak bij reclames met dames enthousiast worden en dingen zeggen "wat een mooie vrouw", "Pfoe wat een lekker ding" etc. dan zit de kans er wel in dat het kind dit over gaat nemen. Ook wel modeling genoemd. Gedrag overnemen van de persoon die voor het kind model staat.

Een ander voorbeeld: Een jong meisje is aan het spelen met een telefoon en is continue hard aan het lachen en aan het schreeuwen. Moeder berispt het kind op dat zij rustiger moet doen, maar moeder heeft niet door dat haar dochter gewoon het gedrag van haarzelf heeft gekopieerd, want moeder zit zelf ook regelmatig schaterend van het lachen en luidruchtig aan de telefoon.

En seksualiteit is zeker geen groot woord. Kleuters zitten in een fase waarbij het ontdekken van zichzelf erg belangrijk is zowel in gemeenschap als mens zijnde om het zo maar te zeggen als lichamelijk. Kinderen betasten zichzelf en anderen om daar achter te komen ;)

Daarnaast wordt er snel gegooid met de term ADHD. Let op want je hebt het over een kind van 5 jaar oud. Die zijn bewegelijk, die hebben weinig concentratie en zelf heb ik gemerkt dat jonge jongetjes ook vaak wel wat baldadiger/wilder zijn dan meisjes. Heb je zelf ervaring met ADHD, omdat dit in je op komt?
Zeker ook geen gesprek aangaan met de ouders! Je zult ze alleen maar tegen je in het harnas jagen. Je kan niet zomaar over diagnoses praten met ouders over hun kind, zeker niet als je daar niet tot bevoegd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:55

Ja is normaal,

Loop stage bij gastgezin en zoontje van stagebegeleidster zat opeens aan mijn borsten en riep die zijn groot.
Moeder heeft het daarna wel netjes uitgelegd dat het niet zo hoort.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:28

annepaardoes schreef:
Vanillia schreef:

Dat was ook het eerste wat bij mij naar boven kwam.

In principe zijn kleuters niet gefascineerd van volwassen vrouwen in bikini's op tv, maar als vader, oom, oudere broer noem maar op vaak bij reclames met dames enthousiast worden en dingen zeggen "wat een mooie vrouw", "Pfoe wat een lekker ding" etc. dan zit de kans er wel in dat het kind dit over gaat nemen. Ook wel modeling genoemd. Gedrag overnemen van de persoon die voor het kind model staat.

Een ander voorbeeld: Een jong meisje is aan het spelen met een telefoon en is continue hard aan het lachen en aan het schreeuwen. Moeder berispt het kind op dat zij rustiger moet doen, maar moeder heeft niet door dat haar dochter gewoon het gedrag van haarzelf heeft gekopieerd, want moeder zit zelf ook regelmatig schaterend van het lachen en luidruchtig aan de telefoon.

En seksualiteit is zeker geen groot woord. Kleuters zitten in een fase waarbij het ontdekken van zichzelf erg belangrijk is zowel in gemeenschap als mens zijnde om het zo maar te zeggen als lichamelijk. Kinderen betasten zichzelf en anderen om daar achter te komen ;)

Daarnaast wordt er snel gegooid met de term ADHD. Let op want je hebt het over een kind van 5 jaar oud. Die zijn bewegelijk, die hebben weinig concentratie en zelf heb ik gemerkt dat jonge jongetjes ook vaak wel wat baldadiger/wilder zijn dan meisjes. Heb je zelf ervaring met ADHD, omdat dit in je op komt?
Zeker ook geen gesprek aangaan met de ouders! Je zult ze alleen maar tegen je in het harnas jagen. Je kan niet zomaar over diagnoses praten met ouders over hun kind, zeker niet als je daar niet tot bevoegd bent.

Edit: Even een toevoeging
Edit: ach dat had niet is een quote gemoeten. Naja.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 03-05-12 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:42

svdijk schreef:
Is het normaal dat een jongetje van net 5 jaar helemaal opgaat in een reclame waarin vrouwen in bikini te zien zijn?
En dit ook duidelijk meld aan z'n vader, dat zijn vader ook moet kijken?

Ik weet dat jonge kinderen hun "sexualiteit"(groot woord voor zoiets) gaan ontdekken, dmv zichzelf betasten en/of doktertje spelen.
Maar dit voorval vond ik op z'n minst opmerkelijk.

En dan nog een vraag, betreffende hetzelfde jongetje.
Er is geen gesprek mee te voeren zonder dat hij beweegt, speelt of op een andere manier zichzelf bezig houd.
Het lijkt wat ADHD achtig, of iig een concentratie probleem, maar ik wil niet betweterig overkomen en al zeker geen ruzie uitlokken, immers is je eigen kind "heilig" en vallen bij een ander kind probleempjes sneller op.

Och dit doet mij denken aan de bemoeizuchtige buurvrouw die ik had...
Zo belde ze me op dat mijn zoontje boven op het buurmeisje van de andere kant was gaan liggen en haar rokje omhoog had getrokken (hun zijn 7 dus daar moest idd wat van gezegd worden)
Ze had dit verhaal van haar zoontje.

Mijn zoon lag op het moment dat ze belde al op bed, dus de volgende ochtend hem gelijk hierover aangesproken..
Waarop hij mij vertelde dat niet hij dat was geweest maar het buurjongetje zelf.
En dat ik dan een gesprek met zijn 4e wilde, ivm het welles nietes verhaal... Waarop het buurjongetje begint te huilen en zegt, ja ik was het maar durfde niets te zeggen omdat ik bang was dat je boos werd.

Conclusie, mijn buurvrouw heeft me uitgemaakt voor alles en nog wat want mijn zoon zou zulkde dingen wel vanuit huis gezien moeten hebben.. en jadiejadieja....
Waarop mijn buurvrouw nu mooi voor schut stond, omdat zij zo snel was met oordelen en vingers wijzen..

Niet mee bemoeien dus...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:10

Tja, het ligt wel ietwat gecompliceerder dan zomaar een jongetje, ik heb er regelmatig mee te maken....
De fascinatie voor een vrouw in bikini komt iig niet van hier, dus zal hij dat wss bij vriendjes of bij z'n moeder opgepikt hebben.
Vond het een opmerkelijk gebeuren, hij is vrij laat met het ontdekken van zichzelf etc, dus dit kwam best onverwachts.

Wat betreft het ADHD, waarvan ik denk dat hij het misschien heeft, ik ga dit zeker niet tegen de ouders zeggen, maar het zijn gewoon dingen die me opvallen.
Hij is slecht te corrigeren, en heeft imo dwangmatige tics, kan het niet goed uitleggen, je moet het zien om te snappen wat ik bedoel zeg maar.
Ik begrijp ook zeker dat het een jong kind betreft, waarvan de concentratie absoluut nog niet optimaal is.
Maar je kunt van een 5 jarig kind toch wel verwachten dat het rustig is als dat gevraagd word, en dat hij zich met 1 ding tegelijk bezig kan houden ipv continue op en neer vliegen, rennen, schreeuwen etc?
Herhalen is het toverwoord, echter word er ook bij herhalen vaak niet geluisterd.

Het is moeilijk omdat het kind zijn ouders absoluut niet op 1 lijn liggen, en van daaruit zullen ongetwijfeld deze dingen voortvloeien.
Misschien handig om erbij te vermelden dat het kind op school een sofa-cursus moet volgen, hij schijnt slecht contact te maken met andere kinderen en kan erg ondeugend/vervelend tegen andere kinderen zijn.
Hier merken we daar weinig van, maar goed, hij is hier ook niet op school natuurlijk.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:17

Nou dat lijkt me niet, mijn zoontje van bijna 5 heeft echt geen flauw idee waar zulks over gaat :')
Lijkt me ook aangeleerd gedrag.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:04

Je kan het je natuurlijk altijd blijven afvragen, maar ik zou mij er, als ik jou was, buiten laten.
Met welke goede bedoelingen van jou kant dan ook, zeer grote kans dat de ouders jou gesprek als bemoeienis ervaren en dit niet gaan waarderen.
Als het kind van school een sofa cursus moet volgen lijkt het mij dat school het kind goed in de gaten houdt. Dat is ook de taak van de leerkrachten en als het goed is zullen zij ook met ouders in gesprek gaan als dat nodig is. Laat het aan school over.