Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Vanillia schreef:Aangeleerd gedrag? Da's het eerste wat in mij opkomt

annepaardoes schreef:Vanillia schreef:Aangeleerd gedrag? Da's het eerste wat in mij opkomt
Dat was ook het eerste wat bij mij naar boven kwam.
In principe zijn kleuters niet gefascineerd van volwassen vrouwen in bikini's op tv, maar als vader, oom, oudere broer noem maar op vaak bij reclames met dames enthousiast worden en dingen zeggen "wat een mooie vrouw", "Pfoe wat een lekker ding" etc. dan zit de kans er wel in dat het kind dit over gaat nemen. Ook wel modeling genoemd. Gedrag overnemen van de persoon die voor het kind model staat.
Een ander voorbeeld: Een jong meisje is aan het spelen met een telefoon en is continue hard aan het lachen en aan het schreeuwen. Moeder berispt het kind op dat zij rustiger moet doen, maar moeder heeft niet door dat haar dochter gewoon het gedrag van haarzelf heeft gekopieerd, want moeder zit zelf ook regelmatig schaterend van het lachen en luidruchtig aan de telefoon.
En seksualiteit is zeker geen groot woord. Kleuters zitten in een fase waarbij het ontdekken van zichzelf erg belangrijk is zowel in gemeenschap als mens zijnde om het zo maar te zeggen als lichamelijk. Kinderen betasten zichzelf en anderen om daar achter te komen
Daarnaast wordt er snel gegooid met de term ADHD. Let op want je hebt het over een kind van 5 jaar oud. Die zijn bewegelijk, die hebben weinig concentratie en zelf heb ik gemerkt dat jonge jongetjes ook vaak wel wat baldadiger/wilder zijn dan meisjes. Heb je zelf ervaring met ADHD, omdat dit in je op komt?
Zeker ook geen gesprek aangaan met de ouders! Je zult ze alleen maar tegen je in het harnas jagen. Je kan niet zomaar over diagnoses praten met ouders over hun kind, zeker niet als je daar niet tot bevoegd bent.
svdijk schreef:Is het normaal dat een jongetje van net 5 jaar helemaal opgaat in een reclame waarin vrouwen in bikini te zien zijn?
En dit ook duidelijk meld aan z'n vader, dat zijn vader ook moet kijken?
Ik weet dat jonge kinderen hun "sexualiteit"(groot woord voor zoiets) gaan ontdekken, dmv zichzelf betasten en/of doktertje spelen.
Maar dit voorval vond ik op z'n minst opmerkelijk.
En dan nog een vraag, betreffende hetzelfde jongetje.
Er is geen gesprek mee te voeren zonder dat hij beweegt, speelt of op een andere manier zichzelf bezig houd.
Het lijkt wat ADHD achtig, of iig een concentratie probleem, maar ik wil niet betweterig overkomen en al zeker geen ruzie uitlokken, immers is je eigen kind "heilig" en vallen bij een ander kind probleempjes sneller op.