onsteking in kaak, kies openlaten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

onsteking in kaak, kies openlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:19

Ik ben via de reumatoloog doorverwezen naar de kaakchirurg. Daar is gecontateerd dat ik een onsteking rechtsonder in mijn kaak heb.
Vandaag kon ik terecht bij de tandarts, die heeft de noodvulling (die in die kies boven de ontsteking zat) eruit geboord, maar de kies open gelaten zodat de onsteking eruit kan. Nu zit er dus een gapend gat in mijn kies en heb ik de 23e pas weer een afspraak.

Weet iemand of dit normaal is? Kan ik 2 weken dus alleen met rechts kauwen, en moet ik nog oppassen voor dat mega gat in mijn kies ook.. -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: onsteking in kaak, kies openlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:56

Ik geloof dat het idd wel de regel is om open te laten. Ik heb het iig ook weleens gehad.
De ontsteking moet "eruit" kunnen. Wanneer je het dicht stopt wordt het alleen maar erger.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:34

wat handig is is gewoon een injectiespuitje, zonder naald uiteraard, en iedere avond het gat eens "uitspoelen" (ev met mondwater als dat dragelijk is) omresten te verwijderen.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:41

Ik had een (groot) stuk van mijn kies afgebroken en dat is ook een week of 3 een gat geweest voordat ik bij de tandarts terecht kon voor behandeling, ik was wel eerder bij de tandart geweest voor een consult, maar ik had geen pijnklachten dus er was niet echt veel haast om het te fixen, ik heb er in die 3 weken ook geen pijn aan gehad. Wel gewoon goed poetsen en proberen schoon te houden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:49

Klopt. Het mag niet eerder dichtgemaakt worden dan dat die ontsteking eruit is. Heb een paar maanden terug hetzelfde gehad: ontsteking in mijn kaak, onder mijn kies, kies is uitgeboord en moest open blijven, maar dan anderhalve week. Drie weken is wel lang, maar je tandarts zal het wel druk hebben.

Is te doen hoor, idd beetje uitkijken met warm en koud en dus aan één kant kauwen. En straks als die permanente vulling erop gaat maakt je tandarts dat gat toch weer schoon, dus als er eens een etensrest in belandt is dat ook geen ramp. Spoelen met lauw water idd om de boel zo schoon mogelijk te houden zonder dat het pijnlijk is.

Sterkte iig!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 19:51

ben blij te horen dat het niet iets raar is. Ben net verhuist het dit is dus een nieuwe tandarts.
Kon gewoon poetsen zei hij, alleen met eten het even ontzien.
De pijn die ik de afgelopen dagen eraan had, is zo goed als weg nu dus wat dat betreft ben ik er wel blij mee.
Op de een of andere manier moet ik alleen altijd met mijn tong aan dat gat voelen :')

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:28

haha ja dat voelen dat is een reflex lijkt het wel, ik had dat ook enorm.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:33

ik steek er momenteel een stukje suikervrije kauwgom in, dan is dat voelen niet meer nodig, want het is mooi glad, en ik kan gewoon het stukje eruittrekken en een nieuwtje instoppen :)
(ben paar dagen geleden een vulling uit mijn kies verloren, mag maandag pas langs )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:36

Teelee schreef:
Op de een of andere manier moet ik alleen altijd met mijn tong aan dat gat voelen :')

Dat loop ik ook continu te doen, maar dan neem ik de hechtingen ook mee.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:13

Uhmm...
Als wij een patient krijgen met een wortelpunt onsteking dan boren wij de kies open, zoeken de wortelkanalen op en vijlen deze alsvast licht uit en spoelen ze ook uit met een chloor oplossing.
dan doen wij er een "medicijn" in en een "kauwgomachtige" noodvulling.
dit word gedaan zodat er niks van uit de mond in de kanalen kan komen want dan kan de ontsteking erger worden door de bacterieën die in de mond zitten in de kanalen komen en die kunnen daar goed los gaan dan.
als de patient een paar dagen later nog last heeft spoelen we het weer uit en vijlen het ook weer licht uit en stoppen het dan als nog dicht!!
als de patient komt voor de volgende afspraak vijlen we het helemaal uit en spoelen het goed uit zodat de ontsteking geen kans meer heeft
dan stoppen we er een desinfecterende pasta in met de rubberen stiftjes op het defenitief af te sluiten

wij laten de kies echt nooit open!!
als de ontsteking te erg is maken wij een sneetje aan de zijkant van het tandvlees zodat het er uit kan lopen verder niks