Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 13:39

Wie van de bokkers doet ook aan handboogschieten? Ik wil het weer gaan oppakken :-).

'Vroegah' zat ik bij de waterlandschutters in Purmerend, jaren later ben ik even lid geweest van een vereniging in Castelre.

Heb er in elk geval wel weer zin in :):)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:26

Ik wou dat vroeger altijd en toevallig dacht ik daar laastst weer aan toen het op stal ...nou ja ...niet echt lekker ging.
Waarom niet een andere hobby met wellicht socialere mensen dan paardenmensen. Daarnaast zet je zo'n ding in de kast als je er klaar mee bent en hoef je niet midden in de winter een bagger land door te ploeteren om vervolgens een wak in het ijs te trappen en je rug verknallen met de emmers water die je er tenslotte uit moet tillen.

Paard eruit boog erin :)

*gaat er nog eens over nadenken*

InekeH87

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:46

Cowgirl je kan het ook combineren :P. Dan heb je alleen we de nadelen van paarden in de winter nog wel :P. Boogschieten te paard is namelijk erg leuk om te doen :j.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:40

Mijn vader schiet erg fanatiek en ik schiet heel soms even mee. Het is wel erg leuk maar jammer genoeg geen tijd. Ik hoop altijd nog een keer van het paard te schieten...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:47

Mijn broertje schiet fanatiek, ook 3D-wedstrijden. (Geintje: http://www.youtube.com/watch?v=8-H-S9xOUTQ :D ) Ik heb een hele eenvoudige recurve om zo nu en dan me te kunnen doen, we hebben ook twee schietplakken in de tuin om te oefenen. Wil het graag wat serieuzer gaan oppakken, want ik vind het heerlijk om te doen. :j

Wat voor een type boog heb je? :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:09

Cowgirl schreef:
Ik wou dat vroeger altijd en toevallig dacht ik daar laastst weer aan toen het op stal ...nou ja ...niet echt lekker ging.
Waarom niet een andere hobby met wellicht socialere mensen dan paardenmensen. Daarnaast zet je zo'n ding in de kast als je er klaar mee bent en hoef je niet midden in de winter een bagger land door te ploeteren om vervolgens een wak in het ijs te trappen en je rug verknallen met de emmers water die je er tenslotte uit moet tillen.

Paard eruit boog erin :)

*gaat er nog eens over nadenken*

Nee! Niet het paard eruit. Paard houden, boog erbij! Handboogschieten vanaf het paard is heel erg leuk. Heb ongeveer een halfjaar geleden een ruiterboog gekocht en heb er veel plezier van. Ze zijn erg goedkoop vergeleken met andere bogen (voor 150 euro heb je al een goede boog). En zo'n moderne boog met vizier is eigenlijk ook maar raar vind ik. Ik heb zoiets van: als je toch modern gaat doen, koop dan een machinegeweer of zo. Ze zeggen niet voor niets: meer plezier zonder vizier!

Heb al een paar keer vanaf m'n paard geschoten, maar ik moet nog heel wat werken aan m'n techniek. in de tijd dat hij 100 meter galoppeert kon ik maar 2 of 3 pijlen afschieten en die waren dan vaak ook kwijt in de bosjes. Voorlopig oefen ik dus vanaf de grond (het pad in de wei is er nu ook niet echt naar om onbeteugeld op te galopperen). Voor de paarden zijn het ook leuke oefeningen: met een boog in de hand word je echt gedwongen om met je zit en je benen te sturen.

Hier een filmpje van m'n grote voorbeeld:

En een adres waar je goede ruiterbogen voor een mooie prijs kunt kopen:

http://archeryshop.freespirit.nl/

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:00

Wel naar... als een topic stilvalt nadat je zelf als laatste iets hebt gezegd... Euh... boogschieten hoeft niet per se te paard hoor! Vanaf de grond kan het ook heel leuk zijn! O:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:57

Hahahaha, nou we kijken uit naar een filmpje van jou te paarde + boog :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:10

Kom op met dat filmpje Arno8! :D

Ben je alweer bezig Arabesk? :)

Vandaag heerlijk een middag geschoten met m'n broertje. We hadden onder andere ballonnen als target opgehangen aan de schietplak. :)) Verder een beetje geschaafd aan mijn techniek (hand echt récht naar achteren bij lossen) én ik heb een paar series met zijn ruiterboog geschoten. Die is 45 pond en dat is even wennen ten opzichte van mijn superlichte recurve van 15 pond, maar 't ging eigenlijk erg goed en hij is zó gaaf. :D

En ik heb een fantastische armbeschermer gevonden die ik graag even deel:

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:24

Mooie beschermer! Waar heb je die gevonden? Ben nog steeds veel aan het schieten, maar als tussenstap ben ik begonnen met lanssteken te paard. Op twee prikpaaltjes een plastic schijfje geschroefd, een lange steel bij de Boerenbond gekocht, een hand op de teugels en een hand op de 'lans' en steken maar! Dat is wat gemakkelijker dan in een keer zonder teugels rijden.

Wil nu trouwens een Malibaud zadel, omdat dat nog het meeste lijkt op het zadel dat de Mongolen hadden.
Zie:
[BEU] Mooie paardenspullen van Mongolen bekeken

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:04

http://www.lovasijaszat.hu/felszerelese ... d=9&lang=2

Zou je eigenlijk die moeten hebben :D

ik wil al jaren handboogschieten, maar ik zit net in een dood gat wat betreft boogschieten in Nederland. De leukste dichtbij is Amersfoort, maar dat is nog meer dan een uur reizen met OV :\

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:16

Meld zich ook als schutter.
Op het moment helaas geblesseerd dus even on hold maar heerlijk om te doen.
Targetschieten is wel leuk, maar ik vind afstand schieten echt kicken.
Clout is ook leuk om te doen, maar vind Flight het leukste.

Schiet zelf met een 80 pond longbow bij de DWS. ( Dutch Warbow Society) http://www.oorlogsboog.nl/
Spulletjes haal ik bij www.fairbow.nl
Heb ook nog een lichte ruiterboog, maar vind het verhipte moeilijk om het paard en de boog gelijktijdig te coordineren. Je moet gewoon een intelligent gehoorzaam zelfdenkend paard hebben. Die van mij is dat alles en duikt op de eerste de beste graspol die ie ziet.

Heb de mazzel met een eigen schietbaan, kan dus altijd even lekker een paar pijltjes lossen.
Maar hebben als vereniging ook een eigen trainingslokatie bij de ruine van Teylingen en een grote binnenlokatie in Delft.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:21

Roane schreef:
http://www.lovasijaszat.hu/felszerelese ... d=9&lang=2

Zou je eigenlijk die moeten hebben :D

ik wil al jaren handboogschieten, maar ik zit net in een dood gat wat betreft boogschieten in Nederland. De leukste dichtbij is Amersfoort, maar dat is nog meer dan een uur reizen met OV :\

Op een club schieten is sowieso niet wat ik zoek, tenzij er paardenclubs bestaan :D
Dat zadel is wel verrekte mooi! Maar nogal moeilijk om dat hier aan te laten meten. De prijs is ook aardig, maar ik heb er zo m'n twijfels bij of het voor die prijs en zo'n mooi uiterlijk kwalitatief nog wel een goed zadel is.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:48

heb zelf een tijdje bij de coenschutters in Hoorn gezeten :)
helaas geen eigen boog, wil er wel een kopen en het weer een beetje gaan oppakken. helaas hier in de buurt niet echt plek om te oefenen.
zou het ook graag combineren met paardrijden (ze zien me aankomen op stal :+)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:20

Schopje hiertegenaan. :D

Whoa, 80 !!! lbs Jacimatho? :wow:

Ik heb de knoop doorgehakt en ga overstappen naar een ruiterboog. Het wordt een Grozer Hungarian base, met siyahs en grip plates van walnotenhout, licht leder aan de voorkant, donker aan de achterkant. Ik heb gekozen voor een trekgewicht van 33 lbs, een stukje zwaarder dan mijn huidige boog maar licht genoeg om prettig mee te kunnen schieten voor mij. Nu in heel ongeduldig in spanning afwachten op een pakketje uit Hongarije... Yay! *\o/*

Tijd om dan ook lid te worden van de vereniging, ik heb de mazzel dat er vlakbij een fijne zit, s.c. Marathon. En dan gezellig met m'n broertje 3D toenooien doen, we zien het helemaal zitten. :D
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-07-12 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:33

Ik heb een paar weken geleden Handboogschieten gedaan bij een TeamBuildingsdag in Almere. :)
En vond het wel errrg leuk, alleen ik moet der denk ik nog wel erg goed over nadenken of ik der echt verder in wil gaan. :)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:33

Leuk Elanor, ga je dan ook te paard schieten?
Heb dat ook getest met mijn ruiterboog maar het paard werkte niet helemaal mee.. :')

Mijn boog is inderdaad behoorlijk zwaar, kicken... :D
Maar daar werk je wel naar toe, dat kan niet zomaar in 1 keer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:12

Dat zou ik nou toch graag leren! En dan idd vanaf mijn paard!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:08

Kan me voorstellen dat het érg machtig is Jacimatho! Ben een paar keer naar de schietvereniging om te kijken en voor een lesje, daar was ook iemand die met een enorm zware longbow schoot. Die zag er ook bijna uit als een boomstam. :))

Tuurlijk wil ik uiteindelijk graag 'mobiel' te paard gaan schieten. :D Maar dat komt op het inmiddels érg lange 'to do-lijstje' van mijn volgende paard, want op mijn dame van 34 rijd ik niet meer. :) Met het oog daarop heb ik gekozen voor de boog die ik hierboven noemde: een redelijk compacte boog die niet zwaarder is dan 35#. Nog wat lichter is ideaal voor mobiel schieten te paard voor de lol, maar ik wil ook graag 3D-toernooien gaan doen dus ik wil niet een te lichte boog.

Als ik eenmaal ga beginnen te paard, begin ik overigens eerst met mijn huidige 15# boog met korte treklengte. De Mongoolse duim-techniek te paard leren is kennelijk ik al lastig genoeg met een lichte boog waarmee je je duim niet direct amputeert. :') Als dat makkelijk gaat kan ik te paard overstappen op m'n Hongaarse boog, waar ik dan op de grond al helemaal aan gewend ben. Dat is het plan, in elk geval. :D

Voor alle meelezers die gewoon ook een keer graag willen proberen maar liever (nog) niet naar een vereniging gaan: leen een boek over boogschieten bij de bieb, zoek op internet wat informatie over techniek en bestel een super-eenvoudige starterset om te proberen, hoeft helemaal niet duur te zijn: http://bijlenboog.nl/shop/index.php?_a=viewProd&productId=57. - Uiteraard wel met vette waarschuwing als je op eigen houtje gaan schieten: pijl en boog zijn potentieel dodelijk, zorg dat je in een veilige omgeving schiet waar is dat uitgesloten is dat je iets of iemand raakt!!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:06

Ben benieuwd hoe de Grozer bevalt. En ik hoop op een verslagje van de eerste schietdag met foto's van de boog O:)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:19

Zal ik doen Arno! :j Ik ben er vrij zeker van dat hij goed gaat bevallen. :D

Klein voorproefje alvast dan?

Afbeelding

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:59

Dit wil zo graag nog een keer leren, zit nu tijdelijk in België maar als ik weer terug ben ga ik me toch maar ergens inschrijven. Helemaal vet als je het te paard ook kunt natuurlijk!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:40

Vandaag een nieuw doelplakframe getimmerd. Toch geen twee linkerhanden. :D

Afbeelding

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:49

Hehe; leuk! Ik ben barebowschutter met een oude recurveboog. Een jaar fanatiek geschoten nadien even aan de kant geschoven omwille van studies en eerst tijd te willen steken in de paardjes. Recent terug gestart op recreatieve basis thuis! Heerlijk!

Overigens een gewoon klein stropak houdt pijlen dus tegen! Ik schiet wel met een muur erachter voor de zekerheid. Dacht dat mijn boog 28 pond was. Dus 80 vind ik euhm bewonderendswaardig...raak je dan ook nog iets?

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:53

Ik wil het wel, maar ik ben niet zo'n fan van in mijn eentje op een vereniging gaan haha! heb altijd iemand nodig om mijn plekje daar te vinden (als jullie snappen wat ik bedoel!) Maar misschien dat ik alsnog ga beginnen.