De verschikkelijke stiefmoeder (alcoholist)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sociolan

De verschikkelijke stiefmoeder (alcoholist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 19:21

Hallo allemaal,

Ik probeer een heel heel lang verhaal kort te maken maar das even lastig.
Mijn vader heeft sinds 11 jaar (jaar na de dood van mn moeder) relatie met C. C. is een alcoholist. Is hiervoor in behandeling geweest, maar het kwam helaas altijd terug.

C. is in haar dronken buien nogal agressief.. denk aan scheldpartijen. Ze beledigt je tot het bot toe, is enorm sarcastisch en scheld zelfs mn pa uit met woorden als kanker..(iets waar mn ma aan overleden is). Ik heb samen met mijn zus, haar kinderen en mn pa enorm veel mee gemaakt met C. en haar drankgebruik. Van scheldpartijen, tot een keer dat ze haar oudste zoon aan vloog en een pc scherm naar mn zus gooide, tot gewoon geestelijke mishandeling. Denk aan je de grond in trappen, eten uit de vuilnis halen en opwarmen en dan aan mn vader geven, ik moest zelf alles in huis doen en kleding, deo etc (toen was ik 14) kopen, terwijl ze haar kinderen overmatig verwende. Als ik daar wat van vroeg of zei, reageerde ze van jij hebt een dikke erfenis gekregen dus jij kan het zelf wel betalen.. Dit gebeurde regelmatig.

Er zijn zoveel dingen die ik hier neer kan zetten maar dan wordt het wel een heel lang verhaal.

Maar het punt is nu, na weer een stille aanloop van alcoholgebruik is ze weer helemaal terug bij af. Mijn vader is dit dan ook meer dan spuug zat en wil bij haar weg. Maar elke keer dat hij dat aangeeft, wil C. niet. C. doet dan zielig en zegt dat ze hulp zoek maar ze doet het vervolgens niet. Dit is trouwens niet de eerste keer van mijn vader dat hij echt bij haar weg wil hij heeft -in mijn ogen- al te vaak gedreigd. Wat hij ook zegt of doet, lief als kwaad, C. wil absoluut niet scheiden van mijn pa.

Mijn pa is nu op een punt dat hij haar helemaal de grond in wil trappen zodat ze in gaat zien dat zij maar bij hem weg moet. Ik sta hier totaal niet achter, ik vind het puberaal gedrag, maar ik begrijp mijn vader wel. Hij is altijd vernedert door haar, ze zette zelfs haar kinderen tegen hem op (gelukkig niet gelukt), ze maakt enorm misbruik van zijn geld (niet dat hij enorm rijk is, maar ze neemt het er wel van zonder hem), in een dronken bui scheld ze hem uit, vernedert hem weer, kleineren etc.

Omdat ik de opleiding SAW volwassenwerk en in de psychiatrie heb stage gelopen en geleerd heb, weet ik alles van alcoholisme. Waardoor ik C. ook wel begrijp alleen het absoluut niet goed keur wat ze doet of wat ze gedaan heeft.

Het grootste probleem is nog dat ze zonder drank een schat van een mens is. Toen ik geen moeder meer had, heeft ze ook voor mij klaar gestaan. Veel gesprekken met haar gehad die ik niet met mijn vader kon bespreken. Ze doet alles voor je en is trots. Alleen die alcohol maakt haar een enorme %$!@#..

Een hele situatie, en dan is dit nog maar een topje van de ijsberg. Kan er wel een boek over schrijven, maar daar is bokt te klein voor..
Ik sta nu zelf op het punt om eens goed met haar te gaan babbelen, haar proberen duidelijk te maken dat ze niet alleen haarzelf stuk maakt maar ook mijn vader (en de rest). Maar ik durf nog niet, en ik wil dit eigenlijks ook niet. Ik weet dat het niet mijn probleem is, maar het is wel mijn vader. Ik ben bang als dit nog lang doorgaat mijn vader er aan onderdoor gaat.

Herkennen jullie dit of hebben jullie ook ervaring met een alcoholist in de familie of dichtbij? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Sorry als het een warrig verhaal is, vind het nogal moeilijk om dit kort te houden. Alvast bedankt voor de reacties!

Jamiie

Re: De verschikkelijke stiefmoeder (alcoholist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:49

jeetje, wat een enorm nare situatie!
ik heb het zelf niet meegemaakt, dus kan je ook nietecht tips geven oid.
in ieder geval wil ik je wél heel erg veel sterkte en succes wensen!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:38

Ja, ik heb het van heel dichtbij meegemaakt. Mijn vader is/was alcoholist. Zodra hij gedronken had werd hij agressief en probeerde mijn zus te slaan (overigens niet zijn kind maar van een andere vader), van de trap af te duwen oid omdat hij haar niet mocht...
Mijn moeder heeft in het geheim urgentie aangevraagd bij de gemeente zodat ze kon verhuizen, dus toen ze een huisje toegewezen heeft gekregen heeft ze dat samen met een vriendin opgeknapt en is ze van de een op andere dag verhuisd met mij, mijn zus en broer. Dit heeft ze zo gedaan omdat ze al eerder had aangegeven te willen scheiden maar dat viel natuurlijk helemaal verkeerd bij mijn vader.

Ik heb nu geen contact meer met hem. Wel gehad hoor, ik moest een keer in de twee weken naar hem toe, maar dat liep nooit zo lekker vooral niet toen ik ging puberen. Aangezien ik zo ongeveer al mijn slechte eigenschappen van hem heb botste dat ook vaak waardoor er tussen ons de grootste ruzie was.

Ook ben ik er laatst achter gekomen dat hij een spaarrekening waarop mijn overleden oma geld voor mij heeft gezorgd heeft geplunderd...

Als je nog vragen oid hebt kun je gerust een PB sturen, succes!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:56

Wat een vervelende situatie. Je geeft aan dat je alles weet van alcoholisme, dan zou je dus ook moeten weten dat met haar praten geen zin heeft. De enige manier om hiermee om te gaan is haar laten vallen.

Klinkt misschien hard, maar ze moet zelf beseffen dat ze door haar ziekte alles is kwijtgeraakt en dan moet ze er ook zelf voor kiezen om beter te willen worden.

Sterkte

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:58

Zijn ze getrouwd?

Ik denk dat vader nu eens moet doen ipv dreigen alleen: wegwezen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:08

Een bekend gezegde: Alcohol maakt meer kapot dan je lief is...

Alcohol is een verslaving. Ik heb een goede vriend die ervan af gekomen is een aantal jaar geleden en die was behoorlijk verslaafd :+ Hij vertelde dat als je het gen bezit van verslavingsdrang dat dat een reden kan zijn voor de verslaving. Laten onderzoeken dus! Verder ken ik ook een aantal alcoholisten direct uit mijn omgeving, dus herken wel het één en ander.

Kies in eerst instantie voor jezelf zou ik zeggen, het gaat om jouw leven waar jijzelf verantwoordelijk voor bent. Je stiefmoeder is alleen te helpen als ze het zelf inziet en wat aan haar verslaving wil doen. Bijv. door het doen van een gen onderzoek kan al veel helderheid brengen. Maar daar ligt vaak het hoofdprobleem, iedereen is gek, behalve zij, is vaak een terugkerend probleem.

Ik wens je heel veel sterkte met het oplossen van jullie huiselijke problemen :(:)

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:10

Vreselijke situatie.. ;(

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met de moeder van mijn ex-vriend. Ook een schat als ze niet dronk,
maar zodra ze alcohol op had veranderde ze in een soort monster. Het erge is dat je als familie / vrienden / wat dan ook,
helemaal níets kunt ;( Diegene moet zelf het initiatief nemen om af te kicken. Je kunt iemand pas gedwongen laten opnemen
als er iets héél ergs gebeurt en de rechter er bij komt kijken. Zo is het in Nederland geregeld.

Ik heb geen idee wat voor advies ik moet geven, behalve dat het stiekem verhuizen misschien wel wat is.
Het voelt verschrikkelijk, maar soms is 'laten vallen' de beste optie. Alleen dan krijgen ze in de gaten dat ze alles kapot maken met hun alcoholisme.

Buiten dat tekent dit jou ook voor je leven. Bij mij ging het niet eens om familie, maar wat heb ik daar last van gehad.
Al dat liegen en bedriegen vond ik het allerergste. Je vertrouwen wordt gewoon beschaamd.

Heel veel sterkte! :(:)

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 14:31

Bedankt voor jullie reacties, ik vind het fijn om te horen dat ik niet de enigste ben in deze situatie. Erg vervelend ook voor diegenen die zoiets mee hebben gemaakt.

Ineens weg is geen optie, ze zijn niet getrouwd, maar eigenlijks ook wel. Het is geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen.. komt eigenlijk op het zelfde neer... beetje vaag maar goed.
Nadeel is dus dat, alles wat ze hebben zowel van haar als mijn vader, van hun samen is. Om helemaal financieel gezien, en buiten alle ellende om, van elkaar af te komen is niet zo 1 2 3 op te lossen.. zowel zij als mn pa moeten er mee in stemmen..

Of ze een gen heeft er voor weet ik niet, het laten onderzoeken is geen optie, teminste zo ver laat ze het toch niet komen. Daarnaast is C. ook psychisch niet helemaal gezond. Ze heeft biologische depressie, maar als je het mij vraag is ze echt daarnaast ook een borderliner.

Momenteel is mijn keuze, mijn vader zoekt het zelf maar uit, het is niet "mijn" probleem. Ik kreeg van iemand een heel lief pbtje, dat mijn vader mij hoort te beschermen en niet andersom. Wel vind ik het absoluut lastig..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:48

Misschien eens met je vader om de tafel?

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 17:20

@gamblersCup: Ook al geprobeerd, maar die wil niet reël blijven, hij wordt boos en zegt dan moet ik dan voor alles opdraaien, betalen en weg gaan? Tja daar heeft ie ook een punt. Heb ook wel gezegd tegen m van zo wordt je ook nooit gelukkig, dit is toch ook geen uitweg.. Maar hij blijft stug bij zn punt..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:25

Tja, kennelijk wil hij het niet inzien dat het zo niet werkt. Hij zal er zelf achter moeten komen. Maar als je er niet tegen kan, kun je natuurlijk zelf uit huis gaan.
Denk niet dat je ermee moet bemoeien. Als iemand anders kind mij eens even zou proberen te vertellen hoe ik mijn leven zou moeten leven, dan is diegene niet blij met mij.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:48

Dan zou ik zeggen kies voor jezelf, dat doet je paps ook, voor zijn financiële situatie etc.

Probeer anders eens in gesprek te komen met een hulpverlener die jou hierin kan begeleiden, is niks mis mee, die zijn er juist voor om jou te helpen :(:) Dit is een mega groot probleem dat niet 1, 2, 3 op te lossen is.

Om te beginnen zou ik het een en ander opschrijven zodat een ander zich alvast kan inlezen in jouw problematiek, dan hoef je ook niet zoveel te vertellen wanneer je op een gesprek komt. Wat geschreven is staat vast en dat zijn voor jou de aanknopingspunten, je houvast voor een nieuwe weg die je kan gaan in je leven.

Veel sterkte met alles :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:57

Verplichte opname? Dit hebben we eens met mijn zus gedaan... Was ook wel nodig. Dit is dan voor een maand, en word door de rechter uitgeschreven. Dat kan altijd verlengd worden. Dit is in België zo, weet de regelgeving in Nederland niet...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:05

Dan moet ze eerst echt een gevaar zijn voor zichzelf of voor een ander, en daarbij als men zelf het probleem niet ziet, (en dat is zo vaak het geval bij alcoholisten) lost dit niets op.

Het beste is dat TS zelf een oplossing vindt zodat ze 'normaal' verder kan met haar leven...

Indien de noodzaak er wel is om iemand gedwongen op te nemen is dat slechts een verschuiving van het probleem zolang ze zelf niet inzien dat ze met hun verslaving alles kapot maken. Helaas zijn dit vaak uitzichtloze en onoplosbare situaties. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven, ook zij! Ik zeg daarom loslaten en probeer je eigen leven op orde te krijgen en een balans te vinden.

DeMolenhoek schreef:
Verplichte opname? Dit hebben we eens met mijn zus gedaan... Was ook wel nodig. Dit is dan voor een maand, en word door de rechter uitgeschreven. Dat kan altijd verlengd worden. Dit is in België zo, weet de regelgeving in Nederland niet...

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:09

Phoe dit komt me erg bekend voor! Mijn moeder heeft 2 relaties achter de rug met beide alcoholisten. Wat jij omschrijft was hier precies zo. Helaas werd mijn moeder in beide relaties ook nog eens mishandeld. De mannen waren zo verslaafd dat je er niet eens een normaal gesprek mee kon voeren..zich laten helpen wilde ze ook absoluut niet. Gelukkig is mijn moeder na hele lange tijd van deze mannen af gekomen. Ze heeft nu een nieuwe relatie en ook deze man is verslaafd aan de alcohol..hij word echter niet vervelend of agressief maar toch, ik vind het ontzettend dom dat mijn moeder bij deze man blijft. Ik heb er niks over te zeggen..en wil me er ook niet meer mee bemoeien. Ik en mijn broers hebben een rot jeugd gehad, veel te veel meegemaakt en dat willen we niet nog een keer mee maken. Momenteel ben ik de enige die nog thuis woont dus ik probeer echt mijn eigen ding te doen. De keuze is aan mijn moeder of ze bij hem blijft en hier mee door wilt gaan. De beste man wilt zich helaas niet laten helpen...zo jammer want het is echt een goeie kerel.. De situatie maakt het nog moeilijker omdat mijn moeder borderliner is..ze heeft echt moeite met loslaten, in dit geval de relatie dus.

Ik heb dus 1 advies voor jou..hou je afzijdig, je kan er niks aan veranderen. Dat moeten jou vader en/of C doen..Sterkte ermee!