Heb jij een wajong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Heb jij een wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:04

Heb jij een wajong uitkering, zo ja werk je of niet, ik heb echt dringend advies ndig.Dochter zit in haar laatste tijd op school en is vooor 50% afgekeurd.School zou een werkplek regelen bij een manege, na meer dan een half jaar horen we dat het niet door kan gaan.Nu willen ze het op een andere manier proberen, dus nog lager inschalen en dan proberen via Pamijer haar daar te laten werken (dagbesteding).Ze werkt op de computer op school, echt zoooooooooooooo saai.Ze zit in de weg want ze weten niet meer wat ze maar haar aan moeten, van school gaan is de enige optie.

Thuis zitten gebeurd 100% niet, dus is het wachten tot school zegt ze kan aan de slag bij die manege.Vanmorgen gaat ze naar haar stage met de metro (uitlaat service), die vlak bij school is.Wordt ze weer gepakt door een klas genote, die wil slaan e.d.In al die jaren heeft mijn dochter nooit iemand geslagen,nu was ze zoooooooooooo boos, ook vanwege de onzekere situatie dat ze terug sloeg.Die persoon scheld haar de laatste tijd steeds vaker uit.Op school een gesprek gehad, nog 1 keer vechten en je krijgt een vierkant rooster. Ja dag dat gebeurd dus niet he,die klasgenote bestookt haar ook met mailtjes en zegt dan dat mijn dochter daar mee begonnen is.

Nu eet ik net bij de Mac en hoor ik een gesprek aan,opeens draai ik me om en begin te vertellen.Blijkt die vrouw dus wajongers onder haar hoede te hebben.Ze zei tegen mij, zoek een job coach. Die kan jullie echt helpen, school roept steeds daar heeft ze geen recht op, of dat heeft geen nut.Wie heeft er nu gelijk, pffffffff weet het even niet meer. De 1 zegt dit, de ander dat? Wie weet hoe het zit help on.

siskeh

Re: Heb jij een wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:07

Volgens mij heb je als je niet volledig afgekeurd bent, zoals je dochter, recht op een jobcoach.
Sowieso zou ik gaan informeren bij UWV, die weten waar je precies recht op hebt!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:08

Ik ben zelf voor 75% afgekeurd, maar zit nog op school.
Zelf ben ik een gesprek met school aangegaan en heb zelf gezorgd voor de nodige hulpmiddelen.
Hierdoor kan ik wel naar school gaan. En doe ik het op mijn eigen snelheid. Gelukkig kan ik alles (dankzij mijn lieve klasgenoten) bijhouden en zit ik nu in mijn 3e leerjaar MBO :-)

Je hebt inderdaad recht op een Jobcoach, die kan misschien kijken wat voor een baan je eventueel kan doen, of het opgelost kan worden met en opleiding.
Ontzettend raar dat de school zo reageert... Juist moeten zij proberen om mensen zo lang mogelijk op school te houden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:42

Ik bel morgen met uvw waar ze gekeurd is, en hopen dat ik snel iets weet.school denkt dat ze weinig kan, die houden haar dom.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:48

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:02

En eventueel de opleiding ergens anders voortzetten?
(ken de situatie natuurlijk niet ;-) )

Afgelopen zomer ben ik verhuist van school (zit nu op kamers, was misschien niet een gemakkelijke oplossing, maar zit hier echt op m'n plek!) omdat ik op mijn vorige school geen medewerking kreeg. Omdat er geen school dichterbij zat moest ik dus op kamers.

Hopelijk wordt je morgen wat wijzer, zoals ik nu lees is de situatie absoluut niet aanvaardbaar!!
Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:04

opleiding doet ze niet meer, was AKA horeca en dat was eigenlijk niks.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:39

Als ze in de Wajong zit vanwege een verstandelijke beperking kun je wellicht even contact opnemen met de Ombudsman, 088-8009088 (op werkdagen van 10.00 - 12.00 uur).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:38

Bedankt voor de reacties, de fout lag bij mij. Ze krijgt WSW en geen wajong, logisch dat school steeds zei ze heeft geen recht op een job coach.Wajong wordt vandaag nog aan gevraagd, dat duurt 14 weken maar dat maakt me niet uit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:54

En kijk anders eens op de website van stichting mee of neem eens contact met hun op zij weten ontzettend veel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 16:53

Ik heb contact gehad met mijn contact persoon bij Mee, Wajong had al lang aan gevraagd moeten zijn.School heeft dat nooit gezegd.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:18

Maar school hoeft toch ook niet de WAJONG te regelen? Dat moet je naar mijn mening zelf doen ;-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:56

Nee school wist er alles van en heeft gezegd wat wij moesten doen.Wajong is niet genoemd.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:20

Met alle respect, een ander/instantie moet helemaal niks. Het is heel netjes als ze je vanalles aandragen en adviseren... Maar in deze wereld moet je eigenlijk gewoon zelf overal achteraan/regelen..
Ik ben er ook pas na 6jr achtergekomen dat ik recht had op wajong (op advies van gemeente destijds dus gestart). Wel kan je bekijken of de wajong met terugwerkende kracht toegekend zou kunnen worden.

Ben erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen, of de nieuwe wet wel of niet doorgaat.. Dit zal dan ook voor jou dochter veel uit kunnen gaan maken.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:25

Als je dochter een WSW indicatie heeft, dan staat ze toch op een wachtlijst bij een sociaal werkplaats? De coaches van de sociaal werkplaats begeleiden je ook bij het vinden van een baan (detachering of regulierie plaatsing).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:15

Zi is nummer 600 op de wachtlijst, dus dat gaat nog wel even duren.