Wie zwemt er nog meer voor conditie en kracht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Wie zwemt er nog meer voor conditie en kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:08

Ha bokkers!

Open vrijwel nooit een topic maar was nu toch wel benieuwd.
Ik twijfel namelijk of ik dit seizoen een zwemabbo aan zal schaffen om 's morgens baantjes te gaan trekken. Dit om mijn conditie wat te verbeteren en spieren wat te sterker te maken, zonder mijn gewrichten enorm te belasten. Heb ook wel tijd hardgelopen maar merk laatste tijd dat knietjes iets minder fijn meewerken. Ze functioneren prima hoor, maar de drempel om te gaan hardlopen ligt nu beetje hoog. Vandaar dat ik dacht dat zwemmen wel een optie zou zijn. :) En daarbij ben ik ervan overtuigd dat mijn rug het ook wel okee gaat vinden als ik ga zwemmen.

Ene kant zeg ik: ja, lekker, 3 of 4x in de week 's morgens vroeg (uurtje of 7/8) een (half)uurtje zwemmen, gewoon baantjes trekken.
Andere kant in mij zegt: ga je het wel echt doen, heb je er de discipline voor?

Heb er de tijd wel voor, studeer fysiotherapie en heb een middag rooster, ben 1 dag in de week vrij, begin 3 dagen pas in de middag (half 2 of later) en 1 dag wel 's morgens (maar zelfs dan niet elke week om half 9). Dus qua tijd zou het best kunnen.

Maar wie zwemmen er nog meer hier?
En doen jullie schoolslag of borstcrawl? Schoolslag beheers ik wel, maar borstcrawl ben ik geen held in - of leer je dat vanzelf wel?

*edit: heeft iemand nog handige tips? Ik heb namelijk een bril met sterkte -5 aan 2 ogen. Niet praktisch om dan zonder bril te zwemmen haha. Maar zwemmen met bril is ook irritant (heb ik paar jaar terug ook gedaan). Zeker als ik borstcrawl wil gaan doen op den duur is dat niet zo handig..

Wie zwemt er mee?
Laatst bijgewerkt door Ilsiie op 23-04-12 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:13

Ik ga 1-2 keer per week :) 45minuten lang baantjes, gewoon schoolslag! Ik doe het denk ik nu bijna een jaar en ik mis het echt als ik een week niet ga!

Ilsiie

Re: Wie zwemt er nog meer voor conditie en kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:15

Merk je ook wel een verbetering in je kracht/conditie?

Had nog even een edit toegevoegd haha, heb namelijk een bril en zwemmen zonder bril is geen optie. Maar borstcrawl met bril eigenlijk ook niet :P

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:17

Ik zwem bij de zwemclub, al jaaaaren. :D

Als je geen begeleiding hebt, zorg je dan wel dat je geen blessures erin zwemt? Dat kan erg makkelijk. En je hebt zwembrillen op sterkte, kost wat, heb je ook wat. :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:18

Jawel, maar ik loop ook hard en ga naar de fitness :P Maar toen ik begon met zwemmen hield ik geregeld een minuutje pauze, nu kan ik gerust een uur lang zwemmen zonder bodem onder mn voeten :)

Met bril is inderdaad niet handig, ik zwem gewoon met lenzen in. Zolang je gewoon met je hoofd boven water blijft lukt het prima!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:03

Ik zwem inderdaad voor conditie :) zo'n 2 a 3 x per week (afhankelijk van werk/school/paard)
Ik kan alleen schoolslag, dusja, valt niet veel te kiezen haha :) Discipline heb je er wel echt voor nodig. Ik ga met mijn vriend en 2 vrienden altijd zwemmen, dus we pushen elkaar een beetje om ons eraan te houden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:14

Ja ik zwem voor meer conditie en meer kracht.

Ben eigenlijk begonnen omdat het 'verplicht' was (reuma). Maar vind het nu eigenlijk best leuk.
Gelukkig heb ik redelijk wat discipline om elke week (moet van me zelf 1x in de week, ga als ik me goed voel 2x in de week :) )

Ik heb in het begin een vriendin gehad die mee ging, toen 3 maanden ging er niemand mee, en nu gaat er gelukkig wel weer iemand mee, dat scheelt weer! :)

Ik zwem nu sinds begin november 2011. Ik zwem alleen schoolslag, dit omdat de borstcrawl behoorlijk intensief is (en mijn schouders dit geen prettige slag vinden!)
als je last van je knieen hebt, is juist borstcrawl goed, dit omdat geen kans heb dat je knie 'niet spoort' (pff ik kan het niet goed uitleggen.. )

Omdat ik moet oppassen voor overbelasting zwem ik een half uurtje, en als ik tijd en zin heb ga ik nog een kwartier in het warme water liggen :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:20

Hoezo is zwemmen zonder bril geen optie? Ik heb -6,5 en ik zwem ook gewoon zonder, of ik doe m'n lenzen in :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:26

Ik heb heel lang gezwommen voor mijn rug, eigenlijk elke dag wel.
En anders zeker 5 keer per week.
Toen het probleem bekend was met mijn rug ben ik er ook meteen mee gestopt.
Ik had dat zwembad helemaal gezien nl, maar ik moet van mezelf wel weer gaan zwemmen.
Bij mijn sportschool zit ook een zwembad, dus ik hoef er niet eens extra voor op pad.
Maar toch vertik ik het momenteel. :+

Ik heb ook twee schouders uit de kom gehad, dus het enige wat ik toen kon was zwemmen.
Bijna rondjes zwemmen welliswaar, want met één arm kon ik weinig kracht zetten. :')
Met twee weken was ik alweer klachtenvrij met normale bewegingen gelukkig.

In plaats van zwemmen loop ik nu hard, fietsen, krachttraining en zwemmen om toch iets te doen op een rustdag.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 18:33

Leuk al die reacties! Toch flink wat zwemmers hier ook.

Heb gister toch maar zwemabbo gehaald, ga het gewoon doen haha. Idd rustig aan en kijken wat wel/niet gaat om blessures te voorkomen.

@Warbling: ik krijg enorm hoofdpijn als ik mijn bril niet op heb, ook al is dat maar een halfuurtje. Da's dus geen optie voor mij haha. Maar zwembril op sterkte kan idd altijd nog, eerst maar gewoon schoolslag zwemmen, dat lukt nog wel met een gewone bril :)

@moonfish, wat voor probleem had/heb je dan aan je rug dat je direct gestopt was?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:37

Goed dat je het gedaan hebt! Ik heb ook heel lang getwijfeld maar heb het uiteindelijk niet gedaan want ik vond het in verhouding best duur bij ons zwembad := Ik ga nu naar de sportschool en daar hebben ze ook een zwembad. Vrij zwemmen moet ik iets extra voor betalen per maand (ook maar 5 euro) maar dat heb ik nog niet gedaan omdat ik nu voldoende heb aan de fitness. Wel mag ik meedoen aan de groepslessen in het water en doe dus 1 keer per week aquarobics en dat is echt super lekker!

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:24

Ja, ik meld me!
Nu ongeveer een jaartje zwem ik zo'n 1x in de week een halfuur. Niet elke week (het komt er niet altijd van), maar ik probeer het wel netjes bij te houden. Ik ga niet alleen, dat scheelt wel.
Ik zwem nu zo'n 20 baantjes per keer maar ik bouw het wel weer op vanaf nu. Ik heb inspanningsastma dus dat maakt het iets lastiger, al is zwemmen 1 van de weinige sporten die wel goed gaan (hardlopen hoef ik niet te proberen). :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:07

Leuk ik wil me ook melden.
Ben ook begonnen elke dag heerlijk te zwemmen.
Begin met zo´n 20 baantjes schoolslag, dan 5 borstcrawl en 5 rugslag.
Dit ga ik langzaam aan meer opvoeren.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:16

Leuk om te lezen dat steeds meer bokkers zich melden!

Heb nu 2x zwemmen erop zitten deze week! Was wel erg lekker, zwem ongeveer 16 baantjes (van 50 meter) in een halfuur. Zwem niet zo snel :+ haha

Beetje jammer dat mijn techniek toch niet zo goed blijkt te zijn -O- Een man wees me erop dat ik heel veel spanning in mijn nekspieren hou (lig vrij diep in 't water, en anders hou ik m'n hoofd niet boven water :P ) en merk dat m'n knieën wat slapper zijn na het zwemmen. Niet heel handig, dus ben aan 't nadenken wat ik daarmee kan en ga doen.. Toch zonder bril zwemmen en borstcrawl proberen denk ik. Is beter voor m'n knieën en ook voor mijn nek...

Tot zover de update :P iemand nog tips?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:23

Zwem je met of zonder duikbril?
Ik zwem altijd met duikbril om die reden, heb ik die spanning in mijn nek niet.
Toen ik met mijn rug zat kon ik dat ook niet zonder een zere nek te krijgen, zwemmen zonder bril.

Wbt mijn rug:
Ik had ontzettende spierspanning die niet te verklaren viel, zat elke keer muur en muurvast.
Dusdanig dat ik er niet mee kon functioneren, ook elke keer scheve wervels ed.
Eigenlijk zo dat de hele linie gewoon scheef stond met enige regelmaat. 8)7
Ook zere knieen, op een gegeven moment niet meer kunnen lopen/sporen zonder pijn, of daarna de rest van de dag amper meer iets kunnen ed.

Na veeeel fysio/manueel ben ik om te testen een week op een melk en glutenvrij dieet gegaan.
Resultaat was dat ik binnen een week 75% van de klachten kwijt was.
Nu ben ik 5 maanden verder, en heb nagenoeg geen lichamelijke klachten meer.
Door de gluten en melkallergie krijg je allerlei afvalstoffen in je bloed, die ook stranden in je spieren.
Dat veroorzaakte mijn klachten.

Kon ook niet functioneren zonder Ritalin ofzo, nu ben ik medicijnloos en gaat het super.

Ik loop nu zelfs weer hard, nu zit ik op 7 km en sta ingeschreven voor de Dam tot Damloop.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:01

Ik zwem zonder duikbril, met een (iets oudere) gewone bril zodat ik alles wel scherp zie. Maar toch maar overwegen om een (goede) duikbril te kopen. Is ook niet de bedoeling dat ik m'n lijf naar de filistijnen help..

Maar da's best heftig met je rug, maar wat ontzettend fijn dat het met aangepaste voeding zo goed gaat. Ook al weet ik hoe moeilijk het is om glutenvrij te eten (mijn zus heeft tarwe-allergie, lijkt op glutenallergie maar net even anders) en dat dat ook niet altijd makkelijk is.
Super dat je weer kunt hardlopen enzo!! :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:48

Oh het moeilijk valt wel mee hoor met zo'n dieet.
Ik heb er weinig moeite mee, ook niet met wat ik wel en niet mag eten.
Enige is dat ik nu dus ook de Soja en varkensvlees heb geschrapt, maar zelfs dan vind ik het nog geen probleem.

(In varkensvlees zit veel histamine nl, en dat scheelt aanzienlijk met mijn hooikoorts en de vermoeidheid daarvan.)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:34

Ik wil ook gaan beginnen volgende week. Ik wil gaan zwemmen omdat ik heel los in mijn banden zit bij mijn knieën, en hierdoor heb ik veel pijn. Ik moet dus mijn beenspieren sterker gaan maken. Heeft iemand hier misschien ook tips voor? Ook qua opbouwen enzo, en welke oefeningen zijn het best voor mijn knieën? Hoe kan ik sowieso het zwemmen het beste opbouwen, ik heb namelijk 0 conditie. ;(

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:40

Amandananana, kan je afraden om de schoolslag te zwemmen. Vraagt een rare beweging van je knieën wat niet ten goede zal komen aan de banden. Loop je bij een fysio? Heeft die je geen tips gegeven?
Denk dat borstcrawl beter is dan. Zou ook zeker rustig beginnen, ook met oog op je conditie en om blessures te voorkomen.

Zijn buiten het zwemmen ook wel oefeningen voor je knieën en om die stabiliteit te verbeteren overigens..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:06

Ik doe eigenlijk altijd voornamelijk borstcrawl. Vind dat een fijnere houding die ik langer vol houd. Met schoolslag zit je toch constant je hoofd omhoog te houden en dan krijg ik last van mijn nek.

Maar goed, ik was vroeger dan ook een echte water rat en heb geen moeite met de borstcrawl. Wellicht kun je overwegen om bij het zwembad te vragen of wat lessen/instructie mogelijk is om de borstcrawl onder de knie te krijgen, want ik denk dat het echt een kwestie is van de juiste techniek aanleren en dan gewoon oefenen!

Met (echte) bril zwemmen heb ik geen ervaring. Ik heb dus geen idee van hoeveel last je hebt van je zicht. Borstcrawl met bril lijkt me alleen echt geen doen!

Ik weet niet of je lenzen hebt en of het mogelijk is om lenzen in combinatie met een duikbril te nemen?

Voor mensen die op zoek zijn naar een fijne duikbril. Ik heb DE tip. Brillen van aquasphere zijn AWESOME. Ze passen perfect, geen harde stukjes die pijnlijke druk plekken veroorzaken(met name die speedo brillen drukken altijd zo pijnlijk op mijn neus!) en door een speciale glas vorm extra breed zicht! Ik heb ze besteld bij rose.de (http://www.rose.nl/artikel/aqua-sphere- ... /aid:64949)

Ook voor als mensen de baantjes trekken maar saai vinden. Je hebt tegenwoordig van speedo een mp3 speler geschikt voor onder water! Dat is echt heerlijk, gewoon lekker baantjes trekken met muziek!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:51

Super moonfish13 dat je nu helemaal van je klachten afbent en ook alweer hardloopt en geen medicijnen meer hoeft. *\o/*
Borstcrawl ben ik aan het trainen vind het erg vermoeiend of ik doe het niet goed dat kan natuurlijk ook.
Heb echt veel kracht in mijn armen nodig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:03

borstcrawl is ook wel zwaar voor je armen. Probeer vooral niet te snel te gaan, en ook genoeg met je benen te trappelen, dan wordt het voor je armen minder zwaar.

Maar zoek een rustig steady ritme, als je spieren te snel moe worden, ga dan langzamer.

Bij de slag van de borstcrawl leer je dat je je armen recht voor je uit naar beneden in het water duwt om vaart te maken. (dus ik bedoel de beweging, als je gewoon staat met 1 arm in de lucht, en dan vooruit je arm bewegen om hem weer langs je zij te leggen). Alleen als je nog weinig spier kracht hebt, is het ook een optie, om een soort S te maken met je hand voor je langs. (dus zeg maar als je je rechter arm hebt, je elleboog te laten zakken en dus niet je arm recht houden, en dan met je hand langs de linker borst. Hiermee kun je nog wel met je hand afzetten tegen het water en vaart maken, maar komt de kracht niet zo ver van je lichaam af te liggen. Dat is minder zwaar voor je armen. Damn wat is dit lastig uit leggen op papier...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:20

@ blensink, ja echt heel fijn!
Wat ik nog wonderlijker vind is hoe een lichaam hersteld.
Vandaag heb ik voor het eerst 8 km hard gelopen.
Terwijl ik voorheen met goed fatsoen dus niet kon zwemmen.

Instabiele knieen zijn lastig, ik heb ze ook helaas!
Oefeningen zoals gewicht heffen met mijn voet hoef ik ook niet te proberen want dat doet met weinig gewicht gewoon al zeer.
Gek genoeg kan ik wel hardlopen zonder problemen. >;)
In plaats daar van roeide ik regelmatig en fietsen, daarnaast hoop ik dat met hardlopen de boel vanzelf sterker gaat worden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:29

Inderdaad Shiloh volgens mij moet ik harder trappelen met mijn benen en die s maak ik geloof ik al.
Misschien is het beter te beginnen met borstcrawl of is dat niet slim.
Waarschijnlijk ben ik na zoveel baantjes schoolslag al te moe.

Inderdaad heel interessant dat een lichaam zo snel kan herstellen met juiste beweging en voeding.
Is dat niet teveel 8 km in een keer.
Poeh ik zou niet eens 8 meter volhouden.
Ik hoop inderdaad ook voor je dat de boel sterker word door het hardlopen.
Maar dat zal toch haast wel moeten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:31

Dat is niet in één keer hoor!
Ik liep al zo goed en kwaad als mogelijk hard, maar kwam nooit zo ver door blessures en rugproblemen.
Nu is mijn voeding in orde, en ik heb aangepaste loopschoenen.
Alles is gewoon met beleid opgebouwd, alleen de laatste maand gaat het pas echt lekker.

Tis echt wonderbaarlijk, van niets kunnen binnen 5 maanden naar 8 km hardlopen zonder klachten.
Hoe sterk is een menselijk lichaam? Heel sterk.