Sportvoedingstopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Sportvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:26

Er zijn veel leuke topics over sporten en (gezonde) voeding, maar nog niet over sportvoeding. Aangezien wij ons lichaam teisteren, mogen we daar ook wel goed voor zorgen!

Ik merk dat er veel ideëen zijn over wat nou de ideale sportvoeding is, er is ook veel kunde en onkunde en mensen die volledig in het duister tasten.

Omdat je nooit klaar bent met leren lijkt het mij leuk om visies te delen :)

Persoonlijk let ik heel erg op m'n voeding en ik heb daar een schema voor. Het schema kun je hier vinden (de v4 versie is wmb de beste):
http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-voed ... sheet.html

Ik let erop dat ik het juiste aantal kcal binnen krijg en ook een correcte spreiding wb eiwitten, koolhydraten en vetten. Ik heb gemerkt dat mijn lijf het beter doet als ik wat minder vet eet en wat meer eiwitten.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie nog holy grails op het gebied van sportvoeding? Wat werkt absoluut niet voor je?
Post je dagelijkse lijstjes, als je dit wilt. Er is nog zoveel te leren en te verbeteren!

Mootje

Re: Sportvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:29

Leuk :D Nu hopen dat we goedgegokt hebben qua forum!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:29

als aller eerste vind ik het een leuk topic wat je geopend hebt, aangezien ik 0.0 weet van sportvoeding.
Het enigste waar ik op let is dat ik genoeg vocht binnenkrijg.
Maar verder heb ik een beetje de gedachte van: ''Oh ik sport wel, dus dat maakt het ongezond eten wel goed'' I know het is een slechte gedachte van me :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:31

Ik ga dit volgen, heb er nul verstand van.
Enige wat ik wel weet is dat ik gluten, melk en sojavrij eet ivm met voedselallergie.
Ik mag bijvoorbeeld ook geen isostar meer. :(:)

Verder ben ik aan het trainen voor de Dam tot Damloop in september. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-04-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:31

Ik zal maar gelijk beginnen :D

Vandaag (trainingsdag, krachttraining Buik/Billen/Benen)

O: 80 gr havermout, 250 ml water+250 ml magere melk, halve el honing, wat cacoa, 3 drupjes Stevia, 17 gr whey
Pre-workout: 250 ml vruchtensap, wheyshake
Lunch: 500 gr gekookte aardappelen, 170 gr tonijn op water, 1 tomaat, 150 gr komkommer, 200 gr ijsbergsla, 1 el olijfolie, paar drupjes ketchup, beetje azijn
Avondeten: 400 gr asperges, 60 gr zilvervliesrijst, 170 gr groentenburgers, 10 gr roomboter, 1 el olijfolie
Voor het slapen: 250 gr magere kwark, paar drupjes Stevia

Kcal: 2296
Eiwitten: 169 gr
Koolhydraten: 285 gr
Vetten: 52 gr

Iets te weinig kcal vandaag (moet 2490 zijn), volgende keer weer iets meer :)
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 23-04-12 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:31

Erg handig dit! :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:32

Kan het schema niet openen omdat ik niet ingelogd ben...
Ik let vooral goed op dat ik zo min mogelijk kunstmatige suikers binnen krijg. Ik let ook goed op dat ik voldoende eiwitten binnen krijg, aangezien ik geen vlees of vis eet.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook eens wat lekkers neem hoor, let wel op maar kan ook wel genieten van een stuk chocola haha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:33

deruijter schreef:
als aller eerste vind ik het een leuk topic wat je geopend hebt, aangezien ik 0.0 weet van sportvoeding.
Maar verder heb ik een beetje de gedachte van: ''Oh ik sport wel, dus dat maakt het ongezond eten wel goed'' I know het is een slechte gedachte van me :o

Als je intens sport en nog niet zo lang bezig bent zul je zeker vorderingen maken. Maar als je al een tijdje bezig bent moet je zeker meer op je voeding gaan letten :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:33

cheyentic schreef:
Kan het schema niet openen omdat ik niet ingelogd ben...
Ik let vooral goed op dat ik zo min mogelijk kunstmatige suikers binnen krijg. Ik let ook goed op dat ik voldoende eiwitten binnen krijg, aangezien ik geen vlees of vis eet.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook eens wat lekkers neem hoor, let wel op maar kan ook wel genieten van een stuk chocola haha

Oeps, ik wist niet dat je ingelogd moest zijn, mijn excuses!

Ik heb elke week een junkdag waar ik mag eten wat ik wil :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:35

moonfish13 schreef:
Ik ga dit volgen, heb er nul verstand van.
Enige wat ik wel weet is dat ik gluten, melk en sojavrij eet ivm met voedselallergie.
Ik mag bijvoorbeeld ook geen isostar meer. :(:)

Verder ben ik aan het trainen voor de Dam tot Damloop in september. :)

Oeh dat is erg lastig! Zonder brood en pasta is zeker te leven, is zelfs heel erg goed! Ik weet even niet meer of zilvervliesrijst ook gluten bevat?
En misschien rijstmelk? Dan zit je volgens mij wel weer gelijk aan de suiker...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:37

Volgens mij eet jij véél!

Ik eet gewoon twee sneetjes (glutenvrij) brood s'morgens, twee s'middags.
Probeer goed fruit te eten, maar niet teveel want anders protesteren mijn darmen.
En gewoon met de pot mee, aardappelen vlees en groente ed. :+

Melkproducten en sojaproducten zijn een no-go hier, dus ik zie al veel wat ik niet zou mogen.

Rijst mag ik, aardappelen mag ik. Pasta zijn vervangers voor.
Rijstmelk zou mogen, maar ik denk niet dat ik dat zo lust.
Vooral het kant en klaar schrappen eigenlijk, dus dan krijg je automatisch minder troep binnen. :Y)

Suikerarm heb ik trouwens geprobeert, dat kan ik gewoon niet volhouden.
Wel zit ik in plaats daarvan aan de aanmaaklimonade van karvan cevitam en dat soort dingen.
Geen troep uit pakken in ieder geval, niet omdat ik dat niet mag maar omdat het vaak gewoon bomvol suiker zit.
Ondanks dat ik dat al deed, kon ik echt niet op water en thee leven.
Zeker met het sporten, zit minimaal 4 keer per week in de sportschool en dat waren er gerust 7 tot een tijdje geleden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-04-12 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:39

Ik eet idd veel, in het begin was ik daar erg huiverig voor!

Maar ik kom totaal niet aan in gewicht of vet en ik begin alleen maar strakker te worden :D Ik heb weleens dagen dat ik denk: goh, kan wel eens wat minder. Dan eet ik bijvoorbeeld 1900 kcal en dan word ikc tijdens m'n workout gelijk genadeloos afgestraft, ik kan het dan gewoon niet afmaken.

Ik moet wel zeggen dat ik lang ben (1,78m) en 4 dagen per week krachttraining doe, maar ik heb dit gewoon echt nodig :P

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:41

handig topic!
ik wil ook mijn voeding helemaal om gooien, ben er alleen nog niet zo sterk in hihi!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:42

Het zal er ook om gaan hoé je eet.
Veel groente kom je gewoon minder van aan als veel vet.
Enige foute is dat ik echt een verslaving heb voor halvanaise. :')

Ik weeg overigens 62 kg met 1.68.
Sinds mijn dieet ben ik 7 kg aangekomen in een maand of 5. :+

Ik ben weer begonnen met hardlopen, maar dat doe ik al wel langer.
Om de dag hardlopen sowiezo, maar ik heb net nieuwe aangepaste schoenen dus moet wel opbouwen.
De overige dagen krachttraining en/of cardio, om mijn lijf sterk te maken voor het lopen.
Rustdagen plan ik in naar hoe mijn lijf voelt, voorlopig loop ik ook niet zulke afstanden dat dat parten zal gaan spelen denk ik. :+

Vandaag een half uur gefietst, cardio en daar doen mijn benen meer zeer van als een half uur lopen.
Ben geen fietser, maar het is wel goed om er conditie mee op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-04-12 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:43

phormicola schreef:
deruijter schreef:

Als je intens sport en nog niet zo lang bezig bent zul je zeker vorderingen maken. Maar als je al een tijdje bezig bent moet je zeker meer op je voeding gaan letten :)

Doordat ik heel fanatiek train en ik dit ook al langere tijd doe, is mijn lichaam
er aan gewend geraakt. En na een dag hard trainen heb ik gewoon zin om even iets lekkers
te eten, en ik ben helemaal geen groente of vlees eter, dus word het vaak toastjes met kaas
of soep of pasta of boterhammen of zo iets dergelijks. :o
Ik weet dat ik het wel moet veranderen, maar ik heb er nooit zin in haha.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:46

Ik let op het moment weinig naar calorie-inname. Ik weet dat ik op niet-sportdagen zo rond de 1600 / 1700 kcal zit. Relatief weinig, maar er moet nog 12 kg af O:)
Koolhydraten probeer ik de dag voor het sporten te eten met het avondeten. Pasta en rijst weeg ik veelal af op 100 gram.
Ik sport meestal op doordeweekse dagen. Het enige wat ik die dag extra doe is een banaan zo'n 1.5 uur voor het hardlopen en ik stop zo'n twee uur voordat ik ga lopen, want anders krijg ik steken in mijn zij.

Een standaard dag is als volgt:
O: of brinta, havermout, snee zuurdesembrood met sandwichspread of een snee roggebrood met een halve plak kaas.
T: Zelfgemaakte waldorfsalade met magere yoghurt als dressing, Salade van komkommer, zongedroogde tomaat & paprika of een appel (hoeveelheid is een halve saladebeker van de action)
L: Mueslibol met 5% balans smeerkaas en een verpakking optimel 0%. Verder afhankelijk van het aanbod in de kantine (een kop soep, bakje salade, bakje fruit oid)
T: Kopje bouillon of niets
A: minimaal 2 ons groente, vaak 3 ons met max 100 gram vlees of vis. Soms 2 kleine aardappels erbij of 75 gram rijst/pasta

Na het lopen (tussen de 5 en 10km) drink ik een liter water. Als ik thuis kom eet ik vaak een gekookt ei en een lichte maaltijd (vaak een salade). Later op de avond eet ik nog een kom kwark (ong. 250 gram) met wat fruit of noten erin.
In het weekend loop ik vaak een uur na mijn ontbijt, welke bestaat uit een kom brinta (4 á 5 eetlepels met 250ml halfvolle melk). Hier kan ik met gemak 10km op hard lopen.

Phor, Hoe weet jij zo exact wat je verbruikt aan caloriën op een dag? Ik weet dat jij enorm hebt moeten uitproberen qua kcal-inname om te komen waar je nu zit, toch?

Qua lengte en gewicht: 1.68m, momenteel 82 kg (al 9.5kg kwijt en wil naar 68kg)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:48

Ik kom dit ook volgen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:50

Tussendoor eet ik trouwens maar weinig.
Eigenlijk alleen de drie maaltijden op een dag, en dan met name s'avonds nog iets als fruit ofzo.
Net een cup a soupje genomen, had er nl eindelijk een gevonden die ik mag hebben en die lekker is.
Na 5 maanden niets is dat goddelijk kan ik je zeggen, want ik smokkel nooit met mijn dieet.
Eén keer per ongeluk gedaan en daar was ik nogal ziek van.

Echt een chipseter ben ik niet, tenzij ik zout zoek maar daar heb ik nu soep voor.
Snoep gaat als het in huis is op, dus dat haal ik maar niet. :Y)

Ben trouwens wel gek op ei, das legaal met sportvoeding geloof ik.

5 lepels brinta op 250 ml melk en dan 10 km?!
Dan val ik om geloof ik, maar ik ben dan ook niet op dieet.
Sterker nog, ik ben eindelijk fatsoenlijk OP gewicht.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-04-12 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:52

Klopt Mootje, ik heb jarenlang van alles uitgeprobeerd :j (complimenten voor je lijstje btw!)

Ik gebruik het excelschema uit de OP, daar heb je allerlei formules voor kcal verbruik. Ik merk dat deze goed is omdat ik vooruitgang zie en totaal niet aankom in vet, maar juist afval! Daarbij heb ik enorm veel energie en ik voel me prima :)

Ik vind het ook erg leuk om met m'n voeding bezig te zijn en al helemaal als het zoden aan de dijk zet :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:54

Wat zou jij dan aan een normaal schema veranderen zonder aan de shakes te hoeven?
Dus gewoon brood, fruit, avondeten.
Vooral groenten eten en de koolhydraten minderen? Of juist meer?
Veel vlees, weinig vlees?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:55

Hangt ervan af wat je trainingsschema is ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:57

Moonfish, mijn collega's (cq. hardloopmaatjes) verklaren mij ook voor gek :+ Ik heb natuurlijk nog wel wat natuurlijke reserves...
Vorige week 10km tijdens de businessloop van de marathon van rotterdam gelopen (startte om half 2 en was vanaf half 8 in touw) op zo'n kom brinta, 1 banaan en een snee zuurdesembrood met sandwichspread.

Ik moet mijzelf trouwens dwingen om te eten na het sporten, want als het aan mijn lichaam ligt, eet ik de rest van de dag niet na het sporten. Wat ik hoor van anderen, is dat omgekeerde wereld :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:59

Ik had dat in het begin ook, ik was altijd misselijk na het sporten. Nu snak ik idd wel naar een stevige maaltijd, óók als ik misselijk ben :j

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:59

Geweldig dit topic!
Voor mij precies op het goede moment, aangezien ik morgen ga beginnen met trainen.
Mijn vriend heeft 2 jaar CIOS gedaan, en als het op sport aankomt knettergek en gedreven. Voor mij de perfect om ervoor te zorgen dat ik keihard aan de slag ga. Hij is de in sportschool niet mijn vriend, maar mijn personal trainer *\o/*

kwa eten moet ik nog uitzoeken hoe en wat.. Misschien kunnen jullie helpen?
Ik eet het liefst heel de dag vlees, ei en chocola :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:03

phormicola schreef:
Hangt ervan af wat je trainingsschema is ;)

Maar algemeen genomen? Wat zijn de basisdingen? :)

Wat ik vooral lees is vet vermijden, koolhydraten en eiwitten, maar ook niet teveel eiwitten.

Ik slik overigens wel e.e.a. bij aan supplementen vanwege mijn dieet.
Calcium/magnesium/zink tabletten, 3 druppels vitamine K.
Supradyn complex forte 1 per dag en een hoge dosis vit. E.
Ik had spierpijn, dusdanig dat ik gerust een halve week spierpijn had van een normale of zelfs lichte training. Met de Vit E gaat dat super. _/-\o_
Bij sporters schijnt dat heel vaak het geval te zijn, en die gebruiken veelal Vit. E in hoge dosering.

Mootje: ik heb echt goed trek na het lopen.
Misselijk ben ik nooit na het sporten, ben ook zelden moe als ik klaar ben met sporten.
Als ik gelopen heb wil ik binnen een half uur gerust nog een keer. }:0
Enige is een tijdje na het sporten, vandaag echt voor mijn doen flink getraind en van spierpijn wordt ik echt moe. Nu moet ik zeggen dat ik ook al een tijdje niet zo getraind heb, dus zal wel wennen zijn.
Van hardlopen wordt ik niet zo moe, maar dat doe ik dan ook vaker.