Behandeling bij ortho, stoppen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xCharming

Behandeling bij ortho, stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:56

Heey allemaal,

Ik heb zal het even uitleggen.

Vorig jaar mei heb ik slotjes gekregen, prima. Eerste dagen gevoelige tanden, maar dat was al snel over.
Nou na 7 maanden slotjes, kreeg ik 2 nieuwe beugels. Een blokbeugel en een buitenboord met een kapje op mn hoofd.
Oké, allemaal best, ik ben toen rustig aan gaan wennen. Het bleek dat die blokbeugel echt niet ging. Terug naar de ortho. Wat dingen aangepast en dan moest het goedkomen. Ben gaan proberen met 2 beugels te gaan slapen, ik was al aan die blok gewend, dus alleen nog de buitenboord.Nou, je wilt het niet weten, een hele week lang nachten wakker gelegen. Als een spook in de klas!!! Vreselijk, snel dat kreng van een buitenboord in zn hoes gedaan en niet meer gedragen.

Dan nu, de tweede controle.
Het eerste wat de assistent vroeg was: En lukt het om je uren te halen? -> Ik: Nee, totaal niet. Buitenboord draag ik 0 en blok ong. 10 uur. -> kreeg vervolgens een hele preek van dat ik wel mn uren moest maken enz. Toen las ze pas de waarschuwing op de computer. Ik ben hooggevoelig en lag al bijna te janken door die preek, want ze was echt heel boos!!
Nou, Godzijdank had ze het gelezen en zei ze dat het voor mij moeilijker was, omdat ik hooggevoelig ben. (het gaat idd allemaal wat rustiger aan bij mij)

Ze ging de ortho halen om even te kijken.

Ortho erbij, en ja hoor die word ook ff boos omdat ik te weinig uren maak! Toen zei mn moeder. Nee, we stellen jou niet aansprakelijk omdat het langer duurt. Nou toen werd weer wat rustiger.
Hij ging kijken of ik vooruit was gegaan. En hij zei natuurlijk niks. Maar ik was wel wat vooruit gegaan! (Hij denkt zeker dat ht motiverend werkt om de waarheid niet te vertellen)

Nou, weer het verhaal, van ja anders moeten we kiezen trekken en alles! Ja had ons die keuze in het beging voor die beugelzooi ff gegeven, maar nee joh we proppn er gelijk van alles in want dat gaat sneller!!!
En volgens hem werkt het ook motiverend om dat ding te dragen als je weet dat ze anders je kiezen eruit trekken!!!!

Nou is mijn vraag, vinden jullie dat ik kan stoppen met de behandeling?
Ortho zegt van niet, want mijn onderkaak staat te ver naar achteren. Mijn voortanden zijn naar binnen gegroeit om die ruimte op te vullen.
Hij zegt dat ik dan uiteindelijk met mijn voortanden in mijn ondertandvlees ga bijten.

Mijn ouders zeggen dat ik zelf mag beslissen...

Wat vinden jullie?
Ik ben klaar met die l*l en zijn gel*l!

Respect als je dit gelezen hebt _/-\o_ en alvast bedankt als je gereageerd hebt +:)+

:wave:

xxx Ann....

sharief

Re: Behandeling bij ortho, stoppen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:02

Balen dat je er zoveel last van hebt. Tja wat is wijsheid, moet je nog lang met beugel rondlopen? Nu wordt alles nog voor een groot gedeelte vergoed door de verzekering, maar als je na je 18e een beugel wilt betaal je het zelf. Lastig. Ik zou er heel goed over nadenken en over praten met je ouders.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:03

Ik zou het persoonlijk niet erg slim vinden om te stoppen. Je bent nu 13, een leeftijd waarop er nog een berg bijgesteld kan worden aan je gebit. Je wilt echt niet straks klaar zijn met groeien etc en dan alsnog gebitsproblemen krijgen omdat je een hekel aan je beugels hebt hoor!
Lees dit topic maar eens, jij hebt nu de kans om te voorkomen dat jij je over een paar jaar ook daar kunt aansluiten :)
[MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:15

Ik begrijp dat het voor jou heel vervelend is. Vooral aangezien je hoog-gevoelig bent maakt het dat allemaal net lastiger voor jou.
Om eerlijk te zijn vind ik het totaal niet verstandig om te stoppen met de ortho, maar het is natuurlijk ook wel lastig om zo te bepalen zonder echt foto's erbij te hebben. De situatie is zo moeilijk in te schatten.

Ik neem uit je verhaal op dat je een disto-relatie hebt. Het is dan inderdaad zeer gebruikelijk om een buitenboordbeugel (headgear) te dragen. Het is zeker onwijs wennen en ook nog eens niet leuk om deze steeds om te doen. Probeer hem wel iedere keer als je thuis komt uit school even om te doen en probeer dit steeds langer uit te bouwen! Ik begrijp dat je niet van de éne op de andere dag hem uuuuren kan dragen :) .

Maar zou je zelf genoegen nemen met hoe je tanden en kiezen nu staan? Dat is iets wat je je moet afvragen. Ga je later spijt krijgen?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:19

nu even doorbijten daar heb je straks profijt van (daarnaast worden beugels bij jeugd/kinderen nog vergoed..als je volwassen bent ik dacht na 21 niet meer...) en deze "flauwekul"kost 1000den euro's.

edit en ik zou idd naar een andere ortho gaan waar je wel een beter gevoel bij hebt!
Laatst bijgewerkt door orkaan op 21-04-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:27

Is het geen optie om te kijken naar een andere ortho? Stoppen zou ik sowieso niet doen, daar krijg je zeker spijt van later.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:32

Een andere ortho gaat je hetzelfde verhaal vertellen. TS je bent nog jong, dit is iets waar je voor de rest van je leven profijt van gaat hebben. Die ortho heeft 8 jaar gestudeerd, hij weet echt wel waar hij het over heeft en doet het ook niet om kleine meisjes te pesten :(:) Als ik je advies mag geven; gewoon even doorzetten! Het is het allemaal waard :)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:45

Goed van je dat je hier een topic over opent.

Niet stoppen! De kans is groot dat je later spijt krijgt. Omdat het niet mooi wordt en/of je er last van krijgt. Ik heb echt onwijze spijt en moet nu 4 kiezen trekken + een operatie. Ik weet dat het een onding is, zo'n beugel. Maar stoppen is echt zonde. Na een half jaar kun je al van alles bereikt hebben, waar je heel lang plezier van hebt. Hoeveel uur moet je hem dragen?

Evt tips:
- Overleg/laat je moeder met de ortho overleggen dat ze niet meer boos worden, dat het langzamer gaat, maar je het wel probeert. Elke keer die boze mensen is niet fijn.
-Als je het echt niet ziet zitten met deze ortho probeer dan een andere, niet elke ortho zegt hetzelfde of behandelt hetzelfde. Ik heb nu bijv. een hele fijne man die ook echt naar je luistert en overlegt. Scheelt een stuk.
-Draag de buitenboord terwijl je niet slaapt als je er echt niet mee kan slapen, dus bijv. op school. (dat is niet ideaal, maar het is tijdelijk, dit of de rest van je leven een scheef gebit) Gezonde kiezen trekken is ook zonde als het eigenlijk niet hoeft.
-Of probeer een paar dagen een lichte dosis van een slaapmiddel zodat je kan slapen en aan het ding went. Dit NIET LANG doen, maar max. drie dagen. Zou goed kunnen dat je daarna aan het ding gewend bent en er mee kan slapen.

Sterkte!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:22

toch gewoon even doorzetten denk ik dan. Ik snap dat het vervelend en pijnlijk is (ik heb zelf ook alle mogelijke beugels gehad voor een periode van 8!! jaar) maar uiteindelijk ben ik er dankbaar om dat ik heb doorgezet :j

Wat betreft die buitenboord, die droeg ik ook nooit :') ja 2 of 3 dagen voor ik naar de ortho moest, droeg ik m wel snachts, maar ik moest m eigenlijk ook overdag.. Maar elke keer weer zei de Ortho dat het goed vooruit was gegaan en dat ik vooral zo door moest gaan :') (wist hij veel dat ik m nauwelijks in had :+ )

En ik gebruikte op de pijnlijke momenten voor het slapen gaan ook altijd 2 paracetamols, dat scheelt echt :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:27

Ik zou per direct een andere ortho zoeken, een beetje boos worden op je patient zeg..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:31

nouja wat voor de één boos is is voor de ander gewoon streng. Blijven communiceren met je ortho is ook een kunst :)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:51

Ook niet elke ortho communiceert even goed. Daar zit echt wel verschil tussen. Sommigen doen echt hun eigen ding, terwijl anderen meer overleggen met de patiënt. Kan me voorstellen dat als je erg gevoelig bent, dat laatste fijner is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:55

Ik zou vragen of je naar een andere kunt, misschien heeft die een ander idee.

Ik was er vroeger ook niet zuinig op hoor, ik had ook een buitenboord en die droog ik alleen als ik op controle ging. Was blij dat dat pokke ding eruit ging, kon weer normaal eten en geen kapotte lippen meer.
Daarna kreeg ik zo'n boksbeugel, enorm plastic geval met de afdruk van je tanden. Moest ook s'nachts in. Ik kwijlde ervan en kreeg geen lucht meer.
3x gedragen en daarna in de hoek gepleurd.

Ben nu 36 nooit spijt van gehad, tanden zijn ietsjes terug gekomen maar ik ben er tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:04

hoeveel mm is je disto relatie.??

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:12

@Morganlefay: Ik heb 6 mm overjet.
@cowgirl:Als ik het goed lees, heb je dat ding 3x in gehad en daarna niet meer. En je hebt nu geen last van dat je tanden in je tandvlees bijten en zo? Stond jouw kaak dan ook te ver naar achteren?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:48

Ik heb op jouw leeftijd dezelfde beugels gehad. Ook blokbeugel in combinatie met buitenboord met kapje over mn hoofd. Die moest ik idd alleen snachts in. Hele mond vol. Eerste week niet geslapen maar het went. Soms slechte nachten als ik verkeerd lag (krijg je die druk op je kiezen) maar ik ben blij dat ik heb doorgezet want ik heb nu al 10 jaar een prachtig gebit.
Kortom ik zou het nog een kans geven, als je stopt krijg je later echt spijt en dat is zo zonde...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:00

Idd met blok en buitenboord slapen is erg wennen. Een paar weken volhouden en dan slaap je weer bijna net zo goed als voorheen. Gewoon even doorzetten dus, beugels in, tabletje valeriaan en gaan slapen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:17

Vervelend dat je er zo'n last van hebt! Maar ik zou er wel mee door gaan hoor, desnoods bij een andere ortho waar je wel vertrouwen in hebt, maar nu stoppen is zonde van de tijd die je er al ingestopt hebt.

Ik heb een plaatje en daarna een blokbeugel gehad toen ik 13, 14 was. Om mijn voortanden recht naast elkaar te krijgen en om mijn onderkaak naar voren te krijgen. Wat had ik een hekel aan die beugels zeg! Vond het echt verschrikkelijk, vooral omdat ik ze altijd moest dragen van de ortho. Ook op school. Toen ik klaar was met mijn blokbeugel vroeg de ortho of ik nog slotjes wilde. Nou nee, echt niet! Ik was die beugels zat en bovendien was ik ook wel tevreden met het resultaat. Helaas heeft de ortho toen geen draadje meer achter mijn voortanden gedaan, waardoor mijn voortanden weer naar achteren zijn gegaan. Onderkaak is gelukkig wel blijven staan.
Nadat ik me jaren heb geïrriteerd aan mijn scheve voortanden en hoe zonde ik vond dat mijn beugelwerk voor niks was geweest, heb ik begin dit jaar besloten om weer opnieuw aan een beugel te beginnen. Dit keer wel slotjes. Maar goed, nu ben ik dus 27 en loop ik alsnog met slotjes. Dit wordt als je eenmaal volwassen bent bijna niet vergoed door de verzekering, waardoor ik ruim 1500 euro zelf bij moet betalen. Daarom mijn tip voor jou: doe het nu, dan ben je er vanaf en kun je er later ook geen spijt van krijgen dat het niet gedaan hebt!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:24

Vervelend dat je er zo'n last van hebt, maar ik vind het ook héél raar dat jouw ouders zeggen dat je zelf mag beslissen of je stopt of niet. Je bent verdorie 13, dan ben je niet op een leeftijd om in te zien dat de ortho gelijk heeft, en dat dit invloed gaat hebben op de rest van je leven. Jouw ouders wel. Dus ik zeg: doorgaan, je gaat anders flink spijt krijgen later en dan ben je te laat of je loopt als volwassene jarenlang met een beugel (vriendin van mij heeft dit, het duurt langer dan bij kids en ze vindt het vreselijk dat ze vroeger geen beugel heeft gehad en nu de klos is).

Zelfde als bij mij vroeger: meid, je moet zelf kiezen: óf je blijft op het atheneum maar dan verkopen we je paard want daar heb je dan geen tijd meer voor, óf je gaat naar een lager niveau, andere school zodat je niet zoveel huiswerk hebt en dan mag je je paard houden. Wat denk je dat een 13 jarig kind kiest... niet dat ik dáár spijt van heb, want ik ben qua baan en de rest goed terecht gekomen :) Maar je gebit, daar moet je toch je hele leven mee doen, is je gezondheid. En later als je tanden en kiezen moet laten trekken omdat je op 13 jarige leeftijd de keuze zelf kreeg en je je ortho een banketstaaf vond, en een kunstklep in je giechel moet hebben omdat je anders op je tandvlees bijt... succes.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:27

Gewoon doorzetten denk ik.. ik had mijn tanden aan het begin van mijn beugel andersom staan... dus mijn boventanden staken achter de ondertanden. Na 3,5 jaar een beugel gehad te hebben (slotjes en 4 maanden een gehemelte beugel gedurende de dag)... en elastiekjes, was het eigenlijk de vraag; draag je je elastiekjes, want anders kun je net zo goed stoppen. Dus, gestopt, met het resultaat dat ik nu een lekker bekkie heb; tanden staan zoals ze horen te staan :P

Dus ik raad je aan, ga gewoon met je beugelwerk door. Het kan even vervelend zijn, maar dan ben je er ook erna vanaf.. in elk geval succes ermee :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:31

Ik heb niet alle reacties gelezen hoor, maar kan je niet overstappen naar een orthodontist die je wel mag?
Dat scheelt al zoveel stress en gedoe.. (spreek uit ervaring met tandartsen)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:36

Niet stoppen hoor!

Ik heb ook een (blokjes) beugel gehad. Bij mij zou het ongeveer drie jaar gaan duren, maar na amper twee jaar mocht hij er al uit. Ik heb toen nog een tijdje zo'n bitje gehad voor 's nachts en onder zit een draadje achter mijn tanden. Onder blijft dan ook keurig staan, boven echter niet!! Ik baal hier echt enorm van, vind het niet mooi en zou er graag nog iets aan doen...Maarja, ik ben nu 24 en kan het echt niet betalen hoor...Ik heb toen (uiteraard) vertrouwd op wat de ortho zei, had ik dit geweten had ik toch echt liever toen nog een tijd met beugel doorgelopen. Doe dus rustig aan, je kan echt beter op jouw leeftijd wat langer een beugel hebben als dat je het uiteindelijk allemaal voor niets hebt gedaan, dat is echt heel rot namelijk.

Ik zou wel op zoek gaan naar een andere ortho, vind het belachelijk dat je boos wordt op je patiënten, kom op zeg. Als het er op aan komt ben je gewoon een soort klant en hoe dan ook hoor je netjes behandeld te worden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:44

Eh, we hebben het hier over een meisje van 13 en alleen haar kant van het verhaal. Een ortho die iemand heel serieus aanspreekt dat het héél belangrijk is etc. etc. kan voor een 13 jarige natuurlijk makkelijk vertaald worden in "hij werd echt heel erg boos".

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:47

GamblersCup schreef:
Eh, we hebben het hier over een meisje van 13 en alleen haar kant van het verhaal. Een ortho die iemand heel serieus aanspreekt dat het héél belangrijk is etc. etc. kan voor een 13 jarige natuurlijk makkelijk vertaald worden in "hij werd echt heel erg boos".

Maar zij mag helemaal niet het gevoel krijgen dat ze boos op haar zijn....Het is imo prima mogelijk om iets duidelijk te maken aan een 13 jarige zonder boos/bedreigend over te komen.
Je hebt inderdaad wel gelijk dat het niet zo bedoeld kan zijn vanuit de praktijk (en ik het hierboven misschien wat lomp heb opgeschreven), maar een stukje omgang met je patiënten is, zeker bij pubers, natuurlijk wel heel belangrijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:48

Dat zeg je goed, pubers. Zolang die ortho zijn werk goed doet, gebit als eerste prio heeft staan, en geen kinderen slaat, is het ok. Ik mis toch echt de ouders en hun verantwoording in dit verhaal.