Beelddenkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:47

Wie is er nog meer 1? Ik ben wel benieuwd hoeveel 'soortgenoten' hier zijn. :D

Ik heb zelf altijd als mensen mij wat vertellen of als ik aan het lezen ben, dat ik dan gewoon een film zit te kijken. :P

magda_90

Re: Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:48

Hier nog een, zo leer ik eigenlijk ook altijd voor school door de materie te visualiseren.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:50

Ik ben ook een beelddenker. Dat levert wel eens grappige situaties op. Ze zeggen dat het gepaard gaat met lees- en leerproblemen maar daar heb ik echt geen last van gehad.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:53

Sorry, maar iedereen denkt toch in beelden? Ken niemand die in tekst of letters denkt :')
Als je een boek leest stel je er altijd een plaatje bij voor in je hoofd, bewust of onbewust..

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:56

Nou nee dus. Heel veel mensen denken in woorden en een minder groot deel denkt in beelden. Grote kans dat jij dan een beelddenker bent.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:00

Jup, hier nog een! :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:02

Herkenbaar, als iemand mij idd iets verteld zie ik dat helemaal voor me als een filmpje.Met boeken lezen idem,daarom lees ik ook zo graag.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:07

Forcalquier schreef:
Herkenbaar, als iemand mij idd iets verteld zie ik dat helemaal voor me als een filmpje.Met boeken lezen idem,daarom lees ik ook zo graag.

Inderdaad, ik vind een boek lezen nog veel mooier dan een film kijken om die reden! Heb gewoon mijn eigen privé film :Y)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:08

Wat ik altijd zo raar vind zijn van die beelddenkers die zeggen dat ze het helemaal voor zich zien. Duh. Dat heb je toch altijd? Is toch niet iets noemenswaardig? Ik dacht sws heel lang dat iedereen dat gewoon altijd had.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:09

Skygirl schreef:
Wat ik altijd zo raar vind zijn van die beelddenkers die zeggen dat ze het helemaal voor zich zien. Duh. Dat heb je toch altijd? Is toch niet iets noemenswaardig? Ik dacht sws heel lang dat iedereen dat gewoon altijd had.

Echt beelddenken is toch iets anders ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:10

Dan wat?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:13

Hier nog eentje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:14

Skygirl schreef:

Wat voor jou normaal is, wil niet zeggen dat iedereen het ook zo beleefd. :)
Er zijn heel wat mensen die niet in beeld denken.

Mooi voorbeeld wat ik laatst in de praktijk tegen kwam. Een groep beslissers, dromers en beelddenkers bij elkaar. Docent vraagt; wie wil een tekening maken? Mijn medeklasgenootje/beelddenker maakte direcht een tekening van een boom, dat was wat zij altijd tekende vroeger. De rest van de klas wou eerst precies weten wat de bedoeling was, waarom er getekend moest worden en vooral wat er getekend moest worden. Terwijl de beelddenker in dit geval op papier zet welk beeld tekenen direcht bij haar op roept.

Ik ben zelf een vreselijke beelddenker. Anatomie leren is een eitje, zie zo het hele skelet tot in detail voor me. :j
Lezen vind ik om die reden ook veel fijner dan tv kijken, in films e.d. wordt zoveel voor je voor gekauwd en er is zo weinig ruimte voor je eigen fantasie. Ik denk trouwens ook heel dyslexties, staat ook met elkaar in verband maar is lastig uit leggen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:15

Ik ben ook een beelddenker! Ik wist tot ongeveer een jaar geleden helemaal niet dat dat bestond en iedereen zo dacht. Totdat een vriendin van mij zei, ja ik ben een beelddenker. Ik: :? Ja ik zie alles in beelden als iemand iets tegen mij zegt. Aaah, is dat niet normaal dan? Dat doet toch iedereen? Nou niet dus :') Ik heb vaak ook mijn eigen filmpje met boeken. Hebben jullie ook heel vaak dat jullie een film niet kunnen volgen? Dan lees ik de ondertitels en daar maak ik dan een filmpje bij maar dat klopt niet met de echte film, en dan snap ik het niet meer _O-

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:17

@ judith. Weet ik :) :) zei ook dacht.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:18

Als ik bijvoorbeeld een liedje hoor wat ik achter een filmpje heb gebruikt, zie ik ook altijd de beelden van het filmpje voor me :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:19

haha zo bekend :P ik droom dan als ware maar doe dan wel gewoon mijn ding

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:21

Ik leer wel heel makkelijk, 1x over kijken en veel dingen weet ik. Hebben jullie dat ook? Zijn er ook nog meer mensen met dyscalculie? Omdat je bijvoorbeeld zesenvijftig zegt zie ik in mijn hoofd eerst een 6 en dan pas een 5, dus dan staat er 65 in mijn hoofd. En zo haal ik heel veel dingen door elkaar.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:22

Amyyy schreef:
Ik ben ook een beelddenker! Ik wist tot ongeveer een jaar geleden helemaal niet dat dat bestond en iedereen zo dacht. Totdat een vriendin van mij zei, ja ik ben een beelddenker. Ik: :? Ja ik zie alles in beelden als iemand iets tegen mij zegt. Aaah, is dat niet normaal dan? Dat doet toch iedereen? Nou niet dus :') Ik heb vaak ook mijn eigen filmpje met boeken. Hebben jullie ook heel vaak dat jullie een film niet kunnen volgen? Dan lees ik de ondertitels en daar maak ik dan een filmpje bij maar dat klopt niet met de echte film, en dan snap ik het niet meer _O-

Ik had het eigenlijk meer met de film: komt een vrouw bij de dokter. Ik heb het boek inmiddels versleten maar toen ik die film zag dacht ik: hmmm slap aftreksel van hoe ik het in mijn hoofd had. Evengoed een goede film hoor,maar die van mij was toch iets heftiger :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:24

Amyy naast dyslexie heb ik ook dyscalculie. Zie dan ook altijd het eerste getal eerst wat inderdaad bij dingen als 56 en 65 voor een rommeltje zorgt. Nu ik het weet schrijf ik altijd het eerste getal wat ik hoor/zie neer op het tweede plekje waardoor uit eindelijk wel het goede getal er staat.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:26

Nederlandse films heb ik geen moeite mee, omdat ik dan niks hoef te lezen. En als ik eerst een boek heb gelezen en dan erna de film zie, heb ik niet echt het gevoel dat het over hetzelfde gaat, maar dat komt natuurlijk omdat het er in mijn hoofd allemaal veel anders uitzag.

Judith, ik schijf inderdaad ook eerst het cijfer op wat ik hoor en daarna het andere cijfer ervoor. Grote getallen zijn voor mij ook echt lastig. Bijvoorbeeld 1.245.987 dan weet ik echt niet hoe ik dat moet uitspreken hoor -O- :')

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:29

Amyyy schreef:
Ik leer wel heel makkelijk, 1x over kijken en veel dingen weet ik. Hebben jullie dat ook? Zijn er ook nog meer mensen met dyscalculie? Omdat je bijvoorbeeld zesenvijftig zegt zie ik in mijn hoofd eerst een 6 en dan pas een 5, dus dan staat er 65 in mijn hoofd. En zo haal ik heel veel dingen door elkaar.

Jup ik leer ook erg gemakkelijk,maar heb het ook met andere dingen. Ik hoef ook maar 1x een bepaalde route te rijden (auto,paard etc) en mocht ik dan weer die kant op gaan/moeten dan zie ik de route alweer voor me.Het meeste idiote is: ik onthoud geen borden maar aanknopingspunten.

Zo reed ik vorig jaar zomer naar de cote d'azur (heb ik al vaker gereden) en was ik het even kwijt toen de snelweg 2 kanten op splitste, i.p.v naar de borden te kijken zie ik een berg met een wit kerkje...ja daar moeten we langs. Ook met ruiterpaden, mijn moeder: welke kant moeten we nu op?? ohw links!! hoe weet je dat? daar staan die 3 bomen bij elkaar :D mijn moeder snapt daar dus helemaal niets van, die verdwaalt nog in haar eigen straat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:30

Ik heb geen dyslexie of discalculie, maar heb wel eens dat ik letters omwissel of moeite met cijfers :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:32

Jup, ik leer héél makkelijk. Als ik iets overlees onthou ik niet de tekst, maar hoe bijvoorbeeld de bladzijde eruit ziet, en ik zie dan het 'onderwerp' voor me, als een soort kort filmpje of een situatie waar het zich in kan afspelen. Ik kan het eigenlijk niet uit leggen := Rekenen/wiskunde/cijferdingen ben ik weer héééél slecht in.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:33

Ik snap je Bonjoy! En ik kan ook nog aanwijzen waar iets op de bladzijde staat. Rekenen ben ik heel slecht in, wiskunde gaat dan weer heeel goed bij mij.