slappe enkels en paardrijden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

slappe enkels en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:09

Beste medebokkers, :D

als ik aan het paardrijden ben, en ik druk mijn hakken naar beneden, dan worden mijn enkels week. Ze klappen dan nogal eens dubbel en zo kan ik niet rijden. Iemand een idee wat hieraan te doen is? Ik wil graag een fatsoenlijke houding te paard maar ik heb er weinig aan als mijn enkels het begeven.

xJolijn

Re: slappe enkels en paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:13

hee een lotgenoot :D
Mijn enkels zijn al mn hele leven een draaaaaama, heel erg zwak :j
Met paardrijden gaat het meestal wel, ik ga soms wel eens door mn enkel als ik aan het rijden ben, maar mijn enkelbanden zijn dusdanig opgerekt dat het meestal niet zo ver gaat dat het echt pijn doet, en dan kan ik gewoon doorrijden :j
Soms doet het wel pijn, maar rijd ik ook gewoon door omdat het op dat moment meer pijn doet als ik er af spring :=

maargoed op "slechte" dagen doe ik mijn zooltjes uit mijn normale schoenen in mijn paardrijlaarzen. Ik weet of je deze hebt? Ik moet zo nu en dan (2x per jaar?) naar de podotherapeut voor mn enkels, en dan worden de zooltjes aangepast :j
Je zou hier eens naar kunnen informeren, als je deze nog niet hebt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:19

Geen hak uitdrukken, dat slaat namelijk sowieso nergens op. Dat is een ouderwets modeverschijnsel.
Voet gewoon horizontaal in de beugel, met lange beugels rijden en leren rijlaarzen geven ook veel steun.

Ik had vroeger ook iedere week ern verstuikte enkel, maar door oefeningen zoals op je tenen lopen e.d kun je dat enorm verbeteren.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:23

Sizzle schreef:
Geen hak uitdrukken, dat slaat namelijk sowieso nergens op. Dat is een ouderwets modeverschijnsel.
Voet gewoon horizontaal in de beugel, met lange beugels rijden en leren rijlaarzen geven ook veel steun.

Ik had vroeger ook iedere week ern verstuikte enkel, maar door oefeningen zoals op je tenen lopen e.d kun je dat enorm verbeteren.

Ik ga juist vaker door mijn enkels te paard, als ik mijn voeten helemaal horizontaal houdt (heb dan snel het gevoel dat ik ze optrek), of als mijn beugels erg lang zijn := (Ik druk mijn hakken niet extreem uit, een klein beetje maar het maakt wel een verschil)
Gelukkig groei ik (vrijwel) nietmeer en zitten mn beugels al een jaar op hetzelfde gaatje, dus ik weet nu precies op welk gaatje het "goed" zit voor mij.
(Bij springen kunnen ze wel korter, maar zodra ik ze langer doe ga ik meer zwikken :? )
Ik denk dat je zelf even moet gaan proberen met het verstellen van de beugels? En de houding van je hakken, kan je instructrice daar wellicht mee helpen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:30

Wat apart Jolijn. Meestal is juist de druk erop te hoog, maar jij hebt dus het omgekeerde.
Gedraaide stijgbeugels kunnen ook goed helpen trouwens.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:32

Ja, raar he?
Misschien als ik ze lang heb, dat de druk afneemt. Zodra ik dan licht ga rijden in draf neemt de druk toe als ik sta en dan ga ik door mn enkels? Misschien juist door die wisselende druk dan?
Nja... ik weet het niet, maar ik denk dat het voor de ts zeker zou kunnen helpen om even een paar keer te wissen of zooltjes oid te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:36

Ik heb daar ook last van, dat mijn enkels soms ineens 'dubbelklappen' tijdens het rijden. Erg vervelend!
Als ik mijn hakken extreem uitdruk is het inderdaad erger, hoe langer mijn beugels hoe erger het is. Heel raar :+ Maar dacht dat het aan mijn zit lag, maar daagt me nu ineens dat ik wel lichtelijk hypermobiel ben. Misschien dat het daar toch wel wat mee te maken heeft. Ik volg iig, misschien wat tips ertegen hier :)) Het ligt er trouwens wel aan op welk paard ik zit hoor, met mijn fries (die extreme gangen heeft) heb ik er 10x meer last van dan op een gemiddeld ander paard. En 3x raden waar ik het meest op zit... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:39

Misschien dat beugels die je hele voet ondersteunen je zouden kunnen helpen?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:39

Bizzybijtje schreef:
Jolijn je hebt het toch wel over gewoon rijden he?
http://i43.tinypic.com/6dtxm9.jpg

Hier zou ik namelijk ook alles mee verzwikken :D

_O- hihi ik denk niet dat de TS aan trick riding doet??
*nee, hier ga ik niet mee door mn enkel :') Alleen bij de reverse fender soms, dan heb ik wel last van mn enkels*

maar ik had het in mn posts idd over gewoon rijden hoor :P (Engels)
Laatst bijgewerkt door xJolijn op 17-04-12 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:40

Hier nog iemand die slappe en zwakke enkels heeft. Ik vond het in het begin ook heel erg lastig om met (leren) laarzen te rijden, omdat de vrijheid die ik mijn enkel eerst gaf (jophurs en heel vroeger gewoom gympen :o ), verdween. Ondertussen ben ik er wel aan gewend, maar als ik lange ritten maak, merk ik toch wel dat ik pijnlijke enkels heb 's avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:40

xJolijn schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jolijn je hebt het toch wel over gewoon rijden he?
http://i43.tinypic.com/6dtxm9.jpg

Hier zou ik namelijk ook alles mee verzwikken :D

_O- hihi ik denk niet dat de TS aan trick riding doet??
*nee, hier ga ik niet mee door mn enkel :') Alleen bij de reverse fender soms, dan heb ik wel last van mn enkels*

Dat is dan weer typisch _O-
Ik doe ook niet aan trickriding hoor, ik zie het al gebeuren :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:41

Zijn er niet van die speciale tapes ofzo verkrijgbaar om rond je enkel te doen bij het rijden? Steunspul? :')
Misschien dat dat zou helpen.... *gaat googlen*

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:42

Ik trick.. nah hooguit 1 of soms 2 keer per week :))
Mn beste vriendin vaker :P

Maargoed laten we weer in-topic gaan :P
Leren laarzen zouden wellicht ook steun kunnen bieden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:45

Heb 2 paar leren rijlaarzen, één ervan is wat soepeler dan de andere en die heb ik dan ook het liefst aan :o (veel zachter etc). Maar ik zal morgen weer eens mijn verwaarloosde zwarte laarsjes aantrekken. Misschien dat het dan minder is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:12

Voeten wat verder in de beugel (zodat je wat meer houvast hebt). Je hebt diverse beugels die verlichting kunnen geven. Ik heb zelf beugels met een beweegbare onderkant o.a. sprenger heeft die beugels.

Beugels niet te lang maar zeker ook niet te kort hebben. Bij te kort ga je je enkels opkroppen en komt er meer druk op te staan. Bij te lang krijg je onstabiliteit.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:18

Bij mij hebben ze nog nét niet een paar stukkies enkelband er tussenuit willen snijden, zo ruim zijn mn banden, maar herken het probleem echt totaal niet...

Heb toch met van alles gereden; rubberen laarsjes, vervolgens met alle soorten gympen die je kunt bedenken, later met mn Nikes waar nog wat later chaps overheen gingen en sinds kort rijd ik met leren laarzen. Nooit dubbelklappende enkels gehad...

Kan iemand me uitleggen wat er precies gebeurt op zo'n moment? Aangezien mijn banden dus enorm lang zijn (ik loop ook al mn hele leven op steunzolen voor dat probleem, al zitten die niet in mn laarzen) maar ik het probleem niet heb? Misschien doe ik net iets waardoor het niet gebeurt en waar jullie weer iets aan hebben, je weet het nooit :D *vraagt zich ook serieus af hoe je je enkel laat dubbelklappen tijdens het rijden, je fixeert dan toch de hele boel?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:25

Wat er gebeurt is dus letterlijk dat je enkel omklapt. :+ Anders kan ik het niet zeggen.
Als ik ga fixeren wordt het inderdaad erger, maar met lichtrijden heb je nou eenmaal wat steun van je beugels nodig en dan klappen ze dubbel (meestal alleen mijn rechtse enkel). Als ik niet in de goede houding zit en mijn enkel wat optrek heb ik er niet zo'n last van. Maar ja, dan kan ik natuurlijk niet fatsoenlijk rijden.
Het is in principe enkel op mijn fries dat ik er last van heb, die heeft ongelooflijk moeilijke gangen om uit te zitten dus ik denk dat het daar zeker mee te maken heeft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:28

Bizar zeg... Ik zet altijd alles redelijk op slot zeg maar. Zal als ik van de week weer rijd eens opletten wat ik doe met mn enkels in elk geval :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:37

Het is inderdaad best bizar. Als ik het op slot zet wordt het dus juist 10x erger :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:39

:') Nu snap ik er helemaal niks meer van :=
Moet het echt even aanvoelen denk ik, ik let nooit zo op mn enkels, t is mn bovenlijf dat een eigen leven gaat leiden en waar mn aandacht heen gaat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:40

Als ik echt druk op mijn hakken zet en probeer ze op hun plek te houden bedoel ik :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:17

Ik heb dus wat sommigen hier ook hebben; ik trek mijn voeten op en dan heb ik nergens last van. Maar dat ziet er niet netjes uit. (?) En ik ben toch best wel een dressuurmiep én perfectionistisch, dus als iemand een oplossing heeft..... :) Mijn enkel klapt idd gewoon dubbel, wat ook kan gebeuren als je in een gat gaat staan of zoiets. :+ Ik heb mijn beugels vrij lang. En ik rijd met chaps.