Vaak opgezwollen halsklieren en regelmatig verkouden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Vaak opgezwollen halsklieren en regelmatig verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 07:54

:wave:

Ik zoek lotgenoten... Elke maand heb ik wel last van opgezwollen klieren in mijn hals, waardoor slikken en mijn keel gebruiken over het algemeen echt een hel worden. Niets lijkt te helpen: koud drinken, warm drinken, ijsjes eten enz. Zowel de dokter als de apotheker doen het af als 'normaal', maar zelf vind ik het echt niet normaal.

Ik ben nu ook aan m'n 2e of 3e verkoudheid van dit jaar bezig, terwijl ik daar vroeger max. 1x/jaar, in de winter dan, last van had. Ik voel me zo ellendig, kan er ook niet van slapen want mijn keel doet pijn bij elke teug lucht die ik binnen neem.

-O- Wie heeft goede tips?

TurboTinker

Re: Vaak opgezwollen halsklieren en regelmatig verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:01

Gorgelen met zout zei mijn mam daarnet.

Ik loop zelf al 2 jaar verkouden, Een operatie om de doorgang naar mijn voorhoofdholtes te vergroten heeft niets geholpen.
Ben nooit van de verkoudheid af, zit vast aan neus spray's.
Dokter doet ook niks.
En nu een schrale keel erbij(die ook opgezet is) jeej!

beterschap! als iemand mooie tips heeft hou ik me ook aanbevolen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:10

Dat lijkt me ook ellendig... :(:) En zelfs een operatie helpt niet?! Wat zeggen de artsen? Veel beterschap iig.
Ik verdraag geen neussprays, dan voelt mijn neus aan alsof het bloed er uit moet stromen. Wat wel vrij goed helpt is Sinutab Forte, maar die pak je natuurlijk ook niet voor de fun, en aan die ellendige klieren helpen ze ook helemaal niets. En keelpastilles zijn ook zo'n lachertjes; bestaan er nu wel die écht werken?? De meeste verdoven gewoon je mond ipv die pijnlijke keel.

Gorgelen met zout zal ik vanavond eens proberen, bedankt voor de tip! :j

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:17

Dit verhaal komt me bekend voor! Ik had tot een jaar geleden ook vaak last van opgezette klieren en heel regelmatig verkouden.
Ik was een keer in de maand ook echt ziek, en dan had ik meestal keelontsteking. Omdat ik meer dan 7 keer per jaar ziek was (7 dacht ik ) kwam ik in aanmerking voor een operatie waarbij mijn keelamandelen eruit werden gehaald. Ik heb dat vorig jaar met kerst laten doen en ben sindsdien welgeteld 1 keer ziek geweest! Een hele grote verbetering dus.
Ik was 17 toen ik de operatie kreeg, en je bent er wel een week goed ziek van, maar het is het helemaal waard. Ik weet niet hoe oud jij bent?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:18

Ik heb zon 4, 5 x per jaar last van opgezwollen amandelen.. Heb er ook nog is de pech bij dat ik vaak een bacteriële infectie heb (meestal is het viraal)..
Met gevolg AB.
Heb er zelfs een keer voor in het ziekenhuis gelegen.

Oftewel, ik heb het ook. En of het normaal is, sja ik weet het niet. Het is iig niet ernstig genoeg om er iets aan te doen (behalve af en toe AB dan).

Wat bij mij goed helpt is paracetamol! (4 x pd 2)
De keelpastilles werken bij mij ook, ik leg ze gewoon tegen de opgezwollen amandel aan, ipv in mijn mond.
Verder kamille thee met honing. En gewoon blijven eten, ondanks dat het soms lastig gaat.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:24

Hoe meer ik eet en drink, hoe draaglijker het inderdaad ook is. Daarom dat ik 's nachts ook zoveel last heb denk ik... Een collega vertelde dat in BE amandelen bijna niet meer verwijdert worden? Iser een test die ze kunnen doen ofzo om te bekijken of dat eventueel wel zou helpen? Of is het gewoon op goed geluk? :)

Edit: ik heb van pure ellende vanochtend mijn klieren ingesmeerd met Traumeel gel :') baat het niet dan schaadt het niet denk ik maar...
Laatst bijgewerkt door Shanelle op 17-04-12 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:31

Dit had ook mijn verhaal kunnen zijn van een paar jaar geleden. De oplossing kwam voor mij uit een verrassende hoek.....namelijk van de tandarts. Hij vond het tijd dat mijn verstandskiezen eruit gingen. Na een rondje kaakchirurg om alle 4 kiezen weg te laten halen heb ik nooit meer dikke klieren gehad.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:33

Die zijn er al allemaal uit hahaha... Maar ik heb inderdaad al vaak gehoord dat als de tanden niet in orde zijn, hetzij door gewoon een gaatje, je daar flink ziek van kunt zijn!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:48

Zijn het je amandelen, of zijn het je lymfeklieren? Ik heb bij elke infectie of verkoudheid dat mijn lymfenklieren enorm opkomen, dat hebben ze wel onderzocht omdat er ook 2 klieren zijn die constant heel erg dik zijn. Bij mij zijn het reactive lymfenklieren oftewel overactief. Kan verder geen kwaad behalve dat je er af en toe last van hebt omdat ze in de weg zitten en ik mijn nek niet altijd goed kan bewegen. Maar daar hebben ze wel eerst een echo en een biopsie van genomen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:40

gorgelen met water met een paar druppels tea tree. Werkt echt, is anti bacterieel. Gorgelen zodra je het voelt aan komen.Tweemaal daags. Absoluut niet doorslikken, want dat is niet zo prettig voor je maag ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:56

Misschien een domme vraag. Is de ventilatie op je werk en/of thuis wel goed?
Sinds wij co2 meters op het werk (een basisschool) hebben hangen kan ik precies zien wanneer ik meer moet ventileren. Sindsdien ben ik al meer dan een half jaar niet ziek of ook maar lichtelijk verkouden geweest. Terwijl ik daarvoor altijd de ene verkoudheid na de andere had.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:40

Neen, op mijn werk is absoluut geen goede lucht... :n
Ik werk op een typische ouderwetse bureau waar de ramen nooit open zijn, tenzij wanneer het snikheet is in de zomer.

Thuis zet ik mijn raam bijna altijd open, maar sinds ik zo vaak last heb van mijn keel/sinussen, sluit ik ze 's nachts toch wel.

Ik kreeg het advies om Echinacea druppels te gaan halen bij de apotheker en die rechtstreeks in de keel te druppelen. Iemand daar ervaringen mee?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:30

Als het door verstandskiezen zou komen bij mij, moet ik misschien na 3 jaar uitstellen toch maar eens laten trekken.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:13

Snackie schreef:
Gorgelen met zout zei mijn mam daarnet.

Ik loop zelf al 2 jaar verkouden, Een operatie om de doorgang naar mijn voorhoofdholtes te vergroten heeft niets geholpen.
Ben nooit van de verkoudheid af, zit vast aan neus spray's.
Dokter doet ook niks.
En nu een schrale keel erbij(die ook opgezet is) jeej!

beterschap! als iemand mooie tips heeft hou ik me ook aanbevolen.

Helpt neus spray tegen een snotneus ?
verdwijnt het snot dan ? ik moet er binnen 2 dagen vanaf namelijk, Als mijn loopneus maar weg is.
Nog tips voor neusspray ?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:18

beter een zoutoplossing dan iets met menthol, want dat maakt het weer aan.

Zoutoplossing zijn hele flessen van te krijgen.
Maar je kunt het zelf ook maken met een klein snufje zout en een grote scheut water, op een lepeltje en opsnuiven.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:47

Cinuforce neusspray van Dr. Vogel. Mag je langere tijd gebruiken. Eventueel in combinatie met de tabletten. Geen gewone neussprays meer gebruiken, op den duur kun je niet meer zonder. Het is dan echt schadelijk. Heb dat zelf gehad en gewone neusspray's komen er hier niet meer in. Gorgelen met teatree druppels is een optie, maar zorg dat je het goed uit spuugt! Zou dan eerst met 1 druppel op 1 kopje water beginnen. Hoewel ik 'fan' ben van teatree moet ik zeggen dat ik het op deze wijze nog nooit toegepast heb.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 12:19

Neussprays zijn idd niet zonder risico te gebruiken... :n Ik heb trouwens gelezen dat neussprays enkel het water uit je slijmvliezen trekken, maar dat de slijmen er dus wel blijven zitten. Ik zou gewoon een sinutab forte pakken, die lost de slijmen ook op, zeker voor een 5-tal uren!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:22

Heb nog niet alles gelezen, maar ik ben laatstejaars verpleegkundige en jouw symptomen lijken erg op een allergie. Jouw lymfeklieren zetten op uit reactie omdat je lichaam gaat vechten tegen waarschijnlijk een allergie. Hierdoor wordt je waarschijnlijk ook verkouden.
Doet mij een beetje denken aan huisstofmijt allergie.
Ik zou even naar de HA gaan en een allergietest laten doen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 06:54

sinutab forte houdt in?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 07:27

Snackie schreef:
sinutab forte houdt in?
http://www.newpharma.be/apotheek/mcneil ... mp-15.html

Meliszy, toevallig was ik daar gisteren ook aan aan het denken... Maar hoe kunnen ze dat testen? Zien ze dat in het bloed? Ik heb er namelijk altijd veel meer last van als ik in mijn kamer ben, die overigens wel de hele dag verlucht wordt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:44

Klinkt als een allergie, dus je kan ke beter een keer laten testen.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:58

Hoi,

Je moet gewoon naar de huisarts gaan en die stuurt je dan wel door.
Er wordt dan een beetje bloed afgenomen en daar worden allergietesten op uitgevoerd door het lab.
Soms kunnen ze ook bepaalde smeerseltjes etc. op je huid aanbrengen om te kijken of ze een allergieaanval uit kunnen lokken, maar dat zie je dan wel weer.
Het lijkt mij verstandig om toch even een allergietest te laten doen, dan weet je wat er is en kun je het behandelen