Ervaringen shin split na hardlopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Ervaringen shin split na hardlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:41

Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met hardlopen.
Eerst heb ik met start to run opgebouwd tot 5 km. En daarna rustig aan zelf uitgebreid tot 10km. Geen grote stappen maar gewoon rustig aan af en toe een kilometertje erbij.

Na ongeveer een jaar zat ik op 10km. Dit heb ik helaas 2 keer kunnen lopen en toen heb ik een shin split (scheenblessure) opgelopen aan mijn rechterbeen.
Dit is ontstaan doordat mijn linkerenkel zwak is geworden doordat ik 6 jaar geleden door mijn enkel ben gegaan. Hierdoor heb ik dus mijn andere been overbelast.

- Ik heb 8 weken rust gehad.
- Ondertussen heb ik nieuwe sportzolen aan laten meten.
- Regelmatig gekoeld met een coolpack
- Ik heb fysiotherapie oefeningen.
- Ondertussen gaan moutainbiken om mijn conditie op peil te houden.

Eindelijk ging het beter en na 8 weken ben ik weer vooraan bij les 1 van het hardlopen met evy begonnen.
Vandaag les 4 gehad en je raad het al. Ik voel mijn scheen weer.. Ik baal dus echt.

Gaat dit ooit voldoende over om weer gewoon te kunnen hardlopen?

Annem84

Re: Ervaringen shin split na hardlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:09

Ik bedoel Shin splint natuurlijk..

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:14

De ervaringen die ik heb met shin splint is dat het met rust wel overgaat. Zit je bijvoorbeeld midden in een wedstrijd seizoen en kan je het geen rust gunnen, zou je je shins in kunnen tapen. Misschien contact opnemen met een sport fysiotherapeut, die zou je advies kunnen geven.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:49

Wat bij een shin splint helpt is van dat speciale tape die de fysiotherapeut er op een bepaalde manier opplakt.(weet even de naam niet)
Ze hebben het meestal in van die leuke kleuren. ik heb dit zelf ook gehad en dit hielp enorm.
Had zelf maar een rechte lijn van die tape vanaf mijn voet over mn hele onderbeen tot onder de knie in combinatie met shockwave therapie.
Nu moet ik zelf zeggen dat ik een shin splint in combinatie heb met een botvlies ontsteking en dit zit er al langer dan 7 jaar.
Ik heb op dit moment ook niet meer de acute pijn die ik een tijdje geleden wel had.
Kreeg er ook nog is peesplaatontstekingen en slijmbeursontsteking en achillespeesontsteking bij en dat was helemaal geen pretje. gelukkig zijn die allemaal over op die shin splint na.
Maargoed over het algemeen moeten ze met rust en eventueel aangepast sporten(dus even voorlopig niet hardlopen) wel overgaan maar kan lang duren.
Of misschien eens met een sportarts/sportfysiotherapeut rond de tafel gaan zitten over een oplossing?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:54

Ik heb het bij voetballen gehad. Vervelende blessure, bij mij blijft het opspelen als ik weer fysiek harder aan de bak ga. Zou in ieder geval het wel ondersteunen en bij een sportfysio aankloppen, wellicht kan hij hulp bieden.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:25

KG_Images schreef:
Ik heb het bij voetballen gehad. Vervelende blessure, bij mij blijft het opspelen als ik weer fysiek harder aan de bak ga. Zou in ieder geval het wel ondersteunen en bij een sportfysio aankloppen, wellicht kan hij hulp bieden.

ik heb het ook bij voetballen gekregen inderdaad.

Ik ben naar de run2day gegaan en heb compressiekousen aan laten meten. Scheelt een hele hoop voor mij.
Ook goede schoenen zijn belangrijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:39

Wat ik opgevangen had is dat het met je scheenbeen vlies te maken had.
Dit is met een operatie te verhelpen.
Door alleen rust gaat het niet over omdat het een terug kerende blessure is.

Een jongen die ik kon moest hierdoor stoppen met zijn werk als Militair omdat het altijd gevoelig is.

Ik zelf heb er ook last van na het rennen.
Ik ben stom geweest om te gaan hardlopen met me bergschoenen omdat ik wilde oef voor het voorbrengen.
Ik had pijn in me schenen maar dacht ag gewoon door rennen is gewoon een soort van spierpijn :+

Mijn vriend die ook militair is heeft gezegt dat dit het domste is wat je kan doen.
Beter proberen te verkomen door met goede schoenen aan te laten meten voor dat je gaat beginnen met hardlopen

Freggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:02

Ik heb er zelf ook last van. Hoe dan ook zul je altijd gevoelig blijven voor shin splints wanneer je dit ooit gehad hebt.
Zelf draag ik compressiekousen, dit werkt bij mij behoorlijk goed gelukkig. Wanneer gelopen heb en weer thuis kom, leg ik altijd een minuut of 10 een zak met bevroren doperwten over mijn schenen om even te koelen.

Bij het opbouwen na de verplichte rust, heb ik het trouwens heel voorzichtig moeten opbouwen van de fysio. Een stuk rustiger dan lopen via Evy. De 1e keer 12 minuten, 1 minuut lopen, 1 minuut wandelen. Bij elke keer lopen mocht ik 2 minuten toevoegen, dus 1 keer lopen en 1 keer wandelen erbij. Dit heb ik zo gedaan totdat ik op totaal 30 minuten zat. Van daaruit heb ik binnen de 30 minuten steeds 2 minuten lopen toegevoegd (en dus 2 minuten wandelen minder. Vaag verhaal, hopelijk is de strekking duidelijk ;) In ieder geval echt heel rustig opbouwen dus!
En als je al bij de fysio loopt/gelopen hebt, kun je hem of haar ook vragen hoe je het beste weer op kunt bouwen!

Misschien ook een kleine tip, zelf krijg ik meer last van mijn schenen wanneer ik een kleinere afstand snel loop (5 km met 11,3 km/u) en minder last wanneer ik een grotere afstand rustig aan loop (10 km met 9 km/u).
Feit blijft natuurlijk dat je hoe dan ook eerst rustig moet opbouwen!

Heel veel succes ermee! Het blijft een vervelende blessure....