Laat naar bed? Dat betekent wakker liggen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Laat naar bed? Dat betekent wakker liggen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 15:45

Tja, de titel zegt het al: als ik laat naar bed ga, zeg 0.00, 01.00 uur (da's voor mijn doen tegenwoordig heel laat :))), dan kan ik úren wakker liggen (hoe moe ik ook ben), om vervolgens rond een uur of zeven weer wakker te worden. Maakt niet uit of ik de hele dag kan blijven liggen, slapen doe ik niet meer. Wanneer ik op tijd naar ben ga, zo rond 22.00, dan slaap ik als het welbekende roosje. Ik kan toch moeilijk ieder weekend om tien uur naar bed gaan, lekker gezellig is dat. En als ik weet dat het laat kan worden, dan maak ik me al druk 'dat ik dan toch wel weer zal wakker liggen', een soort van self fulfilling prophecy dus eigenlijk. Iemand die dit herkent, tips of oplossingen heeft?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:40

Dit heb ik ook! Heel frustrerend! Komt omdat je uit je ritme bent en daardoor niet meer in slaap kan komen. Heel fijn als je om 4.00u 's nachts thuis komt en de zon gewoon op ziet komen terwijl je schaapjes aan het tellen bent.....

De oplossing heb ik helaas ook nog niet gevonden dus ik lees mee.

hafjelinger

Re: Laat naar bed? Dat betekent wakker liggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:47

Ik heb dat ook.
Ik denk dat het gewoon komt omdat je dan 'over je slaap heen bent' :+ Klinkt wat raar :P
Tja, ik het weekend ga ik rond 23u naar bed, dan gaat bij ons iedereen naar bed, en doordeweeks half 10 of 10 uur, en dan slaap ik goed.
En als ik eens heel lang opblijf, dan is het altijd op een feest, wanneer je dus niet slaapt :P En dan gaat ook prima.

Ik zou er niet teveel over nadenken en gewoon wat eerder naar bed gaan als ik jou was, rond 23u / 23.30 ofzo, kijken of dat helpt ;)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:50

Maar het is wel heel lastig als je laat thuis komt en de volgende ochtend weer heel vroeg je nest uit moet. Het scheelt dan wel of je nog 3 uurtjes slaap hebt kunnen pakken of de hele nacht wakker hebt gelegen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:52

Ik heb dat ook. Na 23/23.30 uur ben ik als het ware over m'n slaap heen. Hoe moe ik ook ben, daarna kan ik de rest van de nacht zonder problemen door ;)
Met op stap gaan of verjaardagen ook, tussen 23 en 00 ben ik dood moe en val zowat in slaap en daarna ben ik klaarwakker en kan de rest van de nacht door (en als we vroeg weer thuis zijn dus ook niet slapen...)

Gewoon zorgen dat je dat moment van 'over je slaap heen zijn' voor bent.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:53

hafjelinger schreef:
Ik zou er niet teveel over nadenken en gewoon wat eerder naar bed gaan als ik jou was, rond 23u / 23.30 ofzo, kijken of dat helpt ;)

Da's alleen zo moeilijk als je ergens anders bent (feestje, uit eten, dat soort zaken). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:59

Ik heb 't ook...
En helaas heb ik het heel vaak. Want ik wil altijd op tijd naar bed, terwijl mijn partner graag nog 1,5 uur beneden blijft.
Als hij boven komt, ben ik nog niet in slaap gevallen (omdat ik toch weer wakker wordt als hij naar bed komt en daarna ook niet kan slapen).

En als hij dan eindelijk boven is, ben ik over m'n slaap heen en kom ik niet meer in slaap.
Hij heeft nergens last van, hij heeft maar 5 á 6 uur slaap nodig per dag om fit te zijn en hij slaapt binnen 1 á 2 minuten in.

Ik heb écht 8 uur slaap nodig en bij mij duurt het inslapen vaak meer dan een uur.
Heel lastig...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:05

Iemand ervaring met melatonine-tabletjes (of zoiets)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:07

Ja, bij mij hielp het niet ;)

Melatonine is een stof die je zelf in je lichaam aanmaakt.
Als het donker wordt, wordt je lichaam slaperig dankzij melatonine.

Door ze in tablet vorm te slikken, krijg je dus wat meer melatonine binnen.
Maar de europese pillen daarvan, daar zit maar zó weinig in, dat het eigenlijk alleen helpt als placebo effect.

Ik had destijds de Amerikaanse pillen (gekocht in de VS). Daar zit veel meer in.
En zelfs dat hielp al nauwelijks.

Het werkt eigenlijk beter om je hoofd leeg te maken, niet te veel tv te kijken voordat je gaat slapen, niet meer eten voordat je gaat slapen, en alle andere "algemene" tips voor een betere nachtrust.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:14

Melatonine pilletjes helpt als je het zelf niet genoeg aanmaakt.
Ik had daar als kind heel erg last van, sliep als 7 jarige altijd pas rond 11 uur in na een paar uur wakker liggen :+
Nu gaat het een heel stuk beter, maar soms neem ik nog wel eens een pilletje om rustig te kunnen slapen. Helpt super bij mij.