Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

boleertje06 schreef:Ooooohhh, dat is zo'n nare klacht! Ik ben podotherapeut en daarom behandel ik heel regelmatig mensen met een hielspoor.
Vaak wordt te eenvoudig gedacht dat een hielspoor alleen komt door een doorgezakte voet. De problematiek is echter veel complexer. Blokkades in de bewegingsketens triggeren hielspoor. Rugproblematiek b.v., waarvoor je gecompenseerd gaat lopen,hogere spiertonus, relatieve verkorting in de kuitspieren doorwerkend naar de plantaire fascia onder de voet. De aanhechting van de fascie aan het uitsteeksel van het hielbeen ontsteekt. Dit veroorzaakt de pijn, er kan zelfs een kalkafzetting aan het hielbeen ontstaan, die er spoorvormig uitziet, vandaar de naam hielspoor.
In rust is er geen spanning op de pees, als je gaat opstarten (b.v. 's ochtends uit bed komen) rek je de pees weer op, en dat doet behoorlijk zeer. Afwijkende voet, teenstanden werken ook extra belastend evenals schoenkeuze. Te platte schoenen veroorzaken meer spanning op de kuitspieren
Wat effect kan hebben.
I.i.g. moet de schoenkeuze goed zijn. Sommige mensen hebben baat bij MTB, maar soms wordt de klacht erger, omdat de MTB toch een andere ballans (minder,vandaar dat wiebelen) geeft waardoor de spanning op de kuitspieren vergroot. Zorg voor voldoende schokdempende schoenen die niet te plat zijn.
Meer advies:
Bezoek een podotherapeut die een steunzool kan maken die de onderkant van de hiel ontlast, maar nog belangrijker, een goede stabiliteit geeft.
Osteopathie,manueel therapie om te beoordelen of en waar er blokkades zijn en die dan te behandelen.
Oefeningen om de kuitspieren en de fascia te strechen.
Nachtspalken.
Taping kan een zeer direct postief effect geven.
Heel veel sterkte!!!
Heb je nog vragen, laat het maar weten.
Taartje schreef:Ik heb een tijdje geleden ook peesplaatontsteking gehad (aan beide voeten)...
Mijn MBT schoenen hielpen heel erg goed, al deden ze meer kwaad dan goed toen het over was, draag ze nu dus niet.
Ook ik kreeg speciaal aangemeten steunzolen, gelukkig scheelde dat ook een stuk.
Maar het meeste baat had ik bij mn strassburg socks. Die deed ik soms s'avonds op de bank aan maar meestal s'nachts in bed. (zie voor je dat ik een buikslaper ben en mn voeten niet kon strekken, dus een been hing uit bed en de ander ergens in een vreemde houding scheef.. haha)
Ik was er volgens mijn sport arts erg snel vanaf!
Draag nu op mn werk Nike's die bij mn hiel wat hoger zijn met gewone steunzolen en dit gaat nu nog prima.
Ik wens je veel sterkte want ik vergeet nooit meer hoe ontzettend pijnlijk dit was!
nadita schreef:Ik heb ook hielspoor en heb regelmatig last van onstoken peesplaten onder mijn voeten. Erg pijnlijk.
Heb idd ook speciale zolen in mijn schoenen en heb een aangepast paar schoenen, waar een soort zacht en verend materiaal in de hak is gezet door een orthopedische instrumentenmakerij.
En wat Boleertje zegt: niet te platte schoenen, of nog erger, schoenen waarbij je bijna achterover leunt.
Het liefst loop ik op Wolky's. Daar passen de zolen ook goed in.
Wat ik in de zomer erg graag draag zijn Fitflops. Die zijn niet te plat, geven goede steun onder mijn voeten en zijn erg zacht onder de hiel.
Maar hielspoor is een lastig en pijnlijk probleem. Zeker als je een staand/lopend beroep hebt.
boleertje06 schreef:Ooooohhh, dat is zo'n nare klacht! Ik ben podotherapeut en daarom behandel ik heel regelmatig mensen met een hielspoor.
Vaak wordt te eenvoudig gedacht dat een hielspoor alleen komt door een doorgezakte voet. De problematiek is echter veel complexer. Blokkades in de bewegingsketens triggeren hielspoor. Rugproblematiek b.v., waarvoor je gecompenseerd gaat lopen,hogere spiertonus, relatieve verkorting in de kuitspieren doorwerkend naar de plantaire fascia onder de voet. De aanhechting van de fascie aan het uitsteeksel van het hielbeen ontsteekt. Dit veroorzaakt de pijn, er kan zelfs een kalkafzetting aan het hielbeen ontstaan, die er spoorvormig uitziet, vandaar de naam hielspoor.
In rust is er geen spanning op de pees, als je gaat opstarten (b.v. 's ochtends uit bed komen) rek je de pees weer op, en dat doet behoorlijk zeer. Afwijkende voet, teenstanden werken ook extra belastend evenals schoenkeuze. Te platte schoenen veroorzaken meer spanning op de kuitspieren
Wat effect kan hebben.
I.i.g. moet de schoenkeuze goed zijn. Sommige mensen hebben baat bij MTB, maar soms wordt de klacht erger, omdat de MTB toch een andere ballans (minder,vandaar dat wiebelen) geeft waardoor de spanning op de kuitspieren vergroot. Zorg voor voldoende schokdempende schoenen die niet te plat zijn.
Meer advies:
Bezoek een podotherapeut die een steunzool kan maken die de onderkant van de hiel ontlast, maar nog belangrijker, een goede stabiliteit geeft.
Osteopathie,manueel therapie om te beoordelen of en waar er blokkades zijn en die dan te behandelen.
Oefeningen om de kuitspieren en de fascia te strechen.
Nachtspalken.
Taping kan een zeer direct postief effect geven.
Heel veel sterkte!!!
Heb je nog vragen, laat het maar weten.