Hiervoor heb ik een tijdje in het ziekenhuis aan het zuurstof gelegen en op oudjaarsdag mocht ik eindelijk naar huis met een tas vol medicijnen, waaronder een flinke dosis Prednison voor het half jaar erna.
De Prednison heeft o.a. gezorgd voor Diabetes type II, gewichtstoename, 50% spierafbraak en daardoor dus 50% spierkrachtverlies.
Met behulp van een fysiotherapeut ben ik na de Prednison (na juli 2011) begonnen met het oppakken van fysieke inspanning (max. 10 minuten loopband -zuurstof daalde daardoor erg- en max. 10 minuten op de fiets -zuurstof bleef stabiel-). Omdat de bezoeken aan de fysio niet meer werden vergoed ben ik hiermee gestopt en heb ik van vriendlief een fiets gekregen (kreng fietst TE zwaar en staat dus nutteloos in de tuin, geen optie).
Inmiddels zijn we op een punt dat ik heel erg veel mazzel schijn te hebben gehad, want ik heb geen littekens in mijn longen en alles gaat weer richting normaal (alleen astma overgehouden aan dit avontuur) en mag ik dus voluit gaan werken aan mijn conditie.
Maar hoe??
Buiten dat ik momenteel geen fiets heb waarop ik kan fietsen (te weinig kracht), kan ik ook niet altijd maar van huis zijn.
Ik probeer 3x per week paard te rijden, maar meestal blijf ik hangen op 1x per 2 weken en paardrijden is leuk voor spieropbouw, maar niet voor conditieopbouw. 'S avonds als ik thuis ben dan is vriendlief niet thuis (we zijn beide erg druk en draaien wissel oppasdiensten
), dus de avonden dat ik thuis ben kan ik niet weg ivm de kleine man.Dan rest me dus iets van een hometrainer en dat moet best lukken, maar hóe moet ik opbouwen zonder dat ik dood van dat ding af donder?
Wandelen probeer ik op mijn vrije dagen (vrijdag en zondag) te doen met de kleine, dát gaat overigens goed (wel kapot daarna
).Ik hoor héél graag suggesties, want ik zou het erg fijn vinden om eens wat minder moe te zijn