Last van rug bij situps

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Last van rug bij situps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 10:39

Hoi! :D

Ik doe al sinds jaar en dag 's avonds situps. In eerste instantie lange tijd gedaan met m'n rug gebogen, waardoor ik er wel 100 per avond kon doen. Nooit echt bij stil gestaan dat je weinig traint als het zo makkelijk gaat. :') Inmiddels ben ik er dus achter dat ik m'n spieren veel meer voel als ik m'n rug recht hou en m'n schouders achterover. Nu doe ik er zo'n 40 per avond, en dan ben ik daarna echt moe (yay, dan zal het wel werken). Ik voel het in m'n buikspieren, vooral m'n bovenste buikspieren, terwijl het voorheen vooral m'n onderste buikspieren waren. Al met al goed nieuws dus, behalve dat ik nu best snel rugpijn krijg. Na 20 situps moet ik echt even liggen, want bij meer situps achter elkaar kom ik niet meer omhoog door de rugpijn. Na 3 minuutjes pauze kan ik er weer 20 doen.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Wat is nou de perfecte manier om een situp te doen zonder rugpijn en met resultaat?

:wave:

Jettie

Re: Last van rug bij situps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:55

Hmm.. heel bewust alleen je buikspieren aanspannen en zo min mogelijk je rug belasten, hoe lastig dat ook is. Wat een alternatief voor de situp is (heb ik gisteravond ook pas ontdekt tijdens een bodyfit les): op je rug blijven liggen en de oefening vanuit je benen doen. Ik zal het proberen uit te leggen: doe je rechterbeen de lucht in, met je knie in een hoek van ongeveer 90 graden gebogen. Leg je linkervoet op de knie, zodat je linkerbeen naar buiten toe in een hoek is gebogen. Trek dan steeds je benen een stukje naar je buik toe, weer terug, weer naar je toe trekken, etc. Kan uiteraard ook in spiegelbeeld. :P

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:58

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:25

Je uitvoering zal inderdaad niet helemaal goed zijn.
Ik zou andere oefeningen overwegen, als ik jou was, situps doen is niet de enige manier om je buikspieren te trainen. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:19

Je traint dan te weinig je buik en teveel je rug. Vriendin van mij heeft het mij eens laten voelen. Ik had ook altijd last van mijn rug. Met haar hulp voelde ik meteen verschil.
Je moet zo plat op de grond gaan liggen dat er geen hand meer tussen rug en grond past. Vanaf die positie dan omhoog komen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:32

Bij elke situp? Ik raak de grond nooit..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:32

TurdusMerula schreef:
Ik zou andere oefeningen overwegen, als ik jou was, situps doen is niet de enige manier om je buikspieren te trainen. :)

Zoals? :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:52

Nee, voor je begint. Waarschijnlijk lig je voor je begint met een holle rug :)
Vanaf de goede houding hou je je rug rechter.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:54

Ook je rug gaan trainen :) mensen zijn veel te gefocussed op buikspieren trainen, maar je moet je (onder)rug meenemen. Goede houding aan blijven nemen is belangrijkste, is er niet iemand die een keertje met je mee kan kijken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:05

Doe je echt een volledige situp of een crunch? Situps worden eigenlijk niet meer gebruikt.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:13

Nell_ schreef:
Nee, voor je begint. Waarschijnlijk lig je voor je begint met een holle rug :)
Vanaf de goede houding hou je je rug rechter.

Hm, oké, ik zal het proberen, thanks!

Colway schreef:
Ook je rug gaan trainen :) mensen zijn veel te gefocussed op buikspieren trainen, maar je moet je (onder)rug meenemen. Goede houding aan blijven nemen is belangrijkste, is er niet iemand die een keertje met je mee kan kijken?

Pff, ik zou niet weten wie. Ik wil weer naar de sportschool, maar dat kan pas over minimaal 2 maanden..

phormicola schreef:
Doe je echt een volledige situp of een crunch? Situps worden eigenlijk niet meer gebruikt.

Ehh.. Ik geloof een situp? Ik zit op de grond, met m'n knieën omhoog, voeten op de grond onder m'n tv-meubel en dan ga ik met m'n rug naar achteren tot ik boven de grond hang en terug naar m'n knieën? :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:45

Probeer eens een crunch :) Daarbij mag je niet tot aan je knieen komen, alleen je schouderbladen moeten van de grond af komen, met een rechte rug. Traint net zo goed, alleen je vernaggelt je rug niet :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:48

Saskiaatje schreef:
TurdusMerula schreef:

Lastig omschrijven, voordoen is een stuk makkelijker... :=

Op je rug liggen, je benen in de lucht en dan 'fietsen'. Verschil in hoek van je knieën (= verschil in hoe dicht je je voeten bij jezelf houd of je benen verder strekt) zorgt voor verandering van zwaarte.

Op je rug liggen, benen en voeten bij elkaar houden en dan je hielen de grond laten raken. Dan met je hielen de grond iets rechts van je aantikken, omhoog optillen en dan de grond links aantikken.

Er zijn veel verschillende buikspieroefeningen, zoek eens uit wat het beste bij je past. :)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:53

Je zou eens kunnen youtuben op bijv. P90 Ab workout, heb je allerlei filmpjes met buikspieroefeningen van het programma P90. Ik ben niks gewend moet ik zeggen, maar bepaalde oefeningen vond ik écht heavy, voelde 3 dagen daarna nog dat ik oefeningen gedaan had :=

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:14

phormicola schreef:
Probeer eens een crunch :) Daarbij mag je niet tot aan je knieen komen, alleen je schouderbladen moeten van de grond af komen, met een rechte rug. Traint net zo goed, alleen je vernaggelt je rug niet :+

Ik heb dit geprobeerd, maar jeetje, dat is zwaar. :oo
En ik krijg dan nog steeds rugpijn, dus dan doe ik toch iets verkeerd.
}:0

TurdusMerula schreef:
Saskiaatje schreef:

Lastig omschrijven, voordoen is een stuk makkelijker... :=

Op je rug liggen, je benen in de lucht en dan 'fietsen'. Verschil in hoek van je knieën (= verschil in hoe dicht je je voeten bij jezelf houd of je benen verder strekt) zorgt voor verandering van zwaarte.

Op je rug liggen, benen en voeten bij elkaar houden en dan je hielen de grond laten raken. Dan met je hielen de grond iets rechts van je aantikken, omhoog optillen en dan de grond links aantikken.

Er zijn veel verschillende buikspieroefeningen, zoek eens uit wat het beste bij je past. :)

Deze ga ik vanavond proberen!
Gisteren deed ik eentje die ik in een film had gezien :') met je benen in de lucht, schouders ietwat oprichten en dan met je armen langs je benen en op en neer bewegen. Dat was ook zwaar. :Y)

Mae schreef:
Je zou eens kunnen youtuben op bijv. P90 Ab workout, heb je allerlei filmpjes met buikspieroefeningen van het programma P90. Ik ben niks gewend moet ik zeggen, maar bepaalde oefeningen vond ik écht heavy, voelde 3 dagen daarna nog dat ik oefeningen gedaan had :=

Dat is juist goed, dan weet je dat het werkt!
Thanks voor de tip, ga ik ook eens doen. :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:16

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:20

Je moet in ieder geval je voeten nergens ondersteken. (staat dat je die onder je tvmeubel doet) dan is de kans dat je vanuit je benen/rug gaat bewegen ook al veel groter.

Oefening die ik heb bij mijn medische fitness: Op een matje zitten, bovenlijf van de grond, dan benen ook optillen (met hoek bij de knie) en dan gooien ze een bal toe, die ik moet vangen en terug moet gooien. Om zo te kunnen blijven zitten, moet je je buikspieren flink aanspannen. Door het vangen en terug gooien, ga je steeds iets uit balans en moet je weer corrigeren. Dat corrigeren doen je buikspieren.

Verder niet te lange sets. Beter 3x15, dan 1x45.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:24

Ik ga naar CesarTherapie en heb daar gevraagd hoe ik het beste situp kan doen zodat mij rug niet belast word, dit gaf ze als tip mee....

Zorg dat jij met je rug paralel op de grond ligt (dus je hele rug raakt de grond) dit doe je door middel van je bekken te kantelen (zo span je ook meteen je onderste buikspieren aan) en dan hoef je eigelijk maar een paar cm van de grond af...belangrijkste is dat jij je buikspieren voelt...al ga je maar 1 mm van de grond af en je voelt je buikspieren dan is het al goed....Bekken kantelen zodat je gehele rug ondersteund word door de grond is het belangrijkst..