Knie operatie en ruggeprik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Knie operatie en ruggeprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 09:32

Binnenkort moet ik noodgedwongen een knie operatie ondergaan. De orthopeet wil mij hiervoor een ruggeprik geven, omdat ik bij moet zijn als er beslissingen gemaakt moeten worden.

Nu ben ik echt doodsbang voor die ruggeprik en de ingreep. Ik heb veel operaties onder volledige narcose ondergaan en had hier verder geen problemen mee (op wat zenuwen na).
Maar bij de gedachte aan deze ingreep word ik al kotsmisselijk.

Ik zou graag ervaringen van mensen horen die zowel een knie operatie als ruggeprik hebben ondergaan.
Hoe pijnlijk is zo'n ruggeprik nu eigenlijk en hoe ervaar je het dat je je benen tijdelijk niet kan bewegen. Hoe zit het met katheteriseren van de blaas? Is dit noodzakelijk?

Brrrr vind het echt doodeng.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:35

Hoe noodzakelijk is het dat je bij moet zijn?? (veel artsen kiezen liever voor ruggeprik boven algehele narcose, maar is niet altijd noodzakelijk!)
Heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar van meerdere mensen heb ik gehoord dat de prik reuze mee valt!! Ontspannen is heel belangrijk (hoe makkelijk dat ook klinkt van een ander :P )
Bij hun was katheteriseren van de blaas niet noodzakelijk!
Héél veel sterkte alvast!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:36

Ik zou het helemaal spaans benauwd krijgen van deze situatie.
Ik ben in juni vorig jaar aan een driedubbele enkelbreuk geopereerd. Eerste keer ooit ziekenhuis en operatie en eerste keer narcose. Ik had zoveel schrik voor de narcose dat ze ook ruggenprik hadden voorgesteld maar god, dan liever lekker knock out liggen dan alles horen en ruiken :)
Ik kan je dus niet helpen met ervaring van ruggenprik.

Voor welke beslissingen moet je dan bij zijn?
Uiteindelijk is er bij mij ook een extra snede van 10 cm gemaakt, en extra ijzerzooi er bij in gestoken. Prima hoor zolang ik maar niet wakker moet zijn :)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:39

Ik heb jaren terug een ruggeprik gehad en dat was erg pijnlijk. ( ik was ook pas.. 12)
Daar na nog 2x geopereerd aan m'n knie, en beide keren een liesprik gehad.
Geen enkel probleem!
Vrijwel pijnloos, en je hebt maar 1 been wat je niet kan voelen/bewegen.
Katheteriseren hoefden ze bij mij niet, ( wel met de ruggeprik weet ik nog ) ik kon na een paar uur gewoon op de po..
Ik zou eens vragen naar zo'n liesprik. ( en eventueel een klein beetje narcose middel als je heel gespannen bent voor het zetten van de prik, dat heb ik de laatste keer gedaan, heb niks van de prik gemerkt, maar was wel aanspreekbaar! :)

succes met je operatie!

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:43

Hoi!

Ik zelf ben leerling-verpleegkundige, heb zelf geen OK meegemaakt (wel staan op de OK, maar niet dat ik op tafel lag ;) ) dus kan je qua gevoel niks vertellen.

Wel over het katheteriseren. Je moet sowieso voordat je voor OK gaat 'uitplassen' maar omdat je natuurlijk onder narcose gaat en bij je knie bezig zijn, is het niet zo fijn als het ineens gaat lopen zeg maar.
Ook voor eventuele complicaties is het fijner voor de katheter ook voor na de OK.
Ik weet niet hoe ze het bij jou hebben uitgelegd.. Maar dit is wat ik tot nu toe er over heb geleerd..
Verder weet ik niet of je al eens eerder bent gekatheteriseerd? Het valt heel erg mee. De handeling doet geen zeer. Het is alleen niet zo fijn uiteraard :)

Je kan altijd vragen of ze voor jou, tijdens de OK, een scherm (steriel laken) voor jou te houden zodat je niet mee kan kijken. Helaas zal je wel alles horen, wat de doktoren zeggen, assistenten en de geluiden..
Of je vraagt of je je MP3 mee kan nemen zodat je muziek kan luisteren en als ze je nodig hebben kan de anesthesie je even aantikken, deze staat toch achter je :)

Als je meer willt weten hoor ik het wel :) Of ik lees het wel, haha.

Groetjes

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:45

Ik heb 3 jaar geleden een knie operatie gehad in combinatie met een ruggenprik en nergens last van gehad. Belangrijk is dat je je ontspant en niet je spieren in je rug vastzet. Katheteriseren hoefde bij mij ook niet en ze zijn toch vrij lang bezig geweest. Kon daarna ook vrij snel weer naar huis, nadat ik zelfstandig naar de toilet ben geweest en weer enig gevoel had in mijn onderlichaam.
Ik heb 1000 x liever een ruggenprik dan een algehele narcose want daar kom ik altijd zo beroerd uit.
Nu ben je veel sneller op de been en kun je meestal dezelfde dag weer naar huis toe.
Vind je de ruggenprik eng dan kun je nog om een roesje vragen zodat je niks meer mee krijgt en die is ook binnen no time uitgewerkt. Vroegen ze mij toen ook of ik dat wou maar heb ik niet gedaan omdat ik 2 jaar daarvoor ook al een ruggenprik heb gehad met de bevalling van mijn dochter.

Wat voor knieoperatie moet je ondergaan als ik vragen mag?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:48

Ik heb dan wel geen knieoperatie gehad, maar wel een enkeloperatie. Is 2 jaar geleden, was toen 17.
Ik heb toen ook een ruggenprik gekregen.

Ik kreeg eerst een verdovend prikje, en daarna de ruggenprik. Ik vond hem niet pijnlijk. Het ervaren van een operatie terwijl je bij bewust zijn bent vond ik een aparte ervaring. Ik schrok wel een klein beetje toen de chirurg mijn been hoog optilde en ik dus helemaal niks voelde. Het is een hele aparte ervaring. Maar ik wende wel snel aan het idee.

Ik heb wel een tijdje last gehad van de plek waar mijn ruggenprik werd gezet. Ik had zeker een maand lang nog last van een beurs gevoel.

Nadat ik naar de wc was geweest mocht ik alweer naar huis.
Mocht het ooit nog een keer voorkomen, zou ik zo weer voor een ruggenprik kiezen!
Laatst bijgewerkt door _Mel op 11-04-12 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:51

ik zal je de details besparen maar.........

Ik heb na mijn bevalling een ruggeprik gehad om de boel weer aan elkaar te laten knutselen :')
Ik scheet bagger en bleef roepen dat ik een narcose wilde.
Terwijl ik bleef ratelen van de stress moest ik zitten en mijn rug krommen.
Ik voelde dat iemand met zijn vingertop de plek van de prik aan het bepalen was.
Ik bleef maar zeggen......nee....nee....doe mij die narcose.....nee nee. geen prik alsjeblieft!!!!! :')
Hoor ik ineens achter me.........`zoooo, klaar`
Ikke....huh???...klaar??????
En schoot echt heel erg in de lach. :')

Genante vertoning dus op iets wat als niets meer aanvoelt dan een vingertop die iets aanwijst _O-

komt goed hoor.....maak je er maar niet te druk om.
Voor je het weet lig je voor schut :')

Verder is het een kwestie van tijd voor je je benen weer voelt.
Als je gewoon rustig blijft liggen is ook daar niks engs aan ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 10:10

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties.

@ Kentaro, in mijn geval is het echt noodzakelijk om bij te zijn, gezien de kans groot is dat er belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt die de arts niet zomaar zelf kan maken zonder toestemming.
@ Yontheke, dat lijkt me dus ook doodeng dat je alles hoort, ziet en ruikt.
@ Rianne, bedankt voor de tip van de liesprik. Ik ga dit zeker vragen aan de verdovingsdokter. Het lijkt me een stuk minder eng dan die ruggeprik. Zo'n klein roesje ga ik ook zeker om verzoeken.
@ Charmaiineee, fijn om ook een ervaring van de andere kant te horen. Ik heb gelukkig nog nooit een katheter gehad (hoop deze ook nooit te krijgen). Krijg al de kriebels bij het idee. Is het zo dat je bij een ruggeprik alles laat lopen? Want als het aan mij ligt drink ik gewoon vanaf de avond daarvoor niets meer en neem een abo op de wc. Alles beter dan die katheter.
@ Krissi0, prettig om ook een positieve ervaring te lezen. Ontspannen lijkt me in deze erg moeilijk. Bedoel, ben nu al stressie bij de gedachte alleen al.
@ Mel, als ik het goed begrijp voel je dankzij dat verdovende prikje niet dat de ruggeprik word gezet? Een ruggeprik is toch een enorme naald?
@ Quartel, ik weet zeker dat ik precies zo reageer, wellicht nog wat paniekiger. Is het echt niet eng als je je benen niet voelt?

Oooo, wat ben ik een schijtluis. Durf echt niet...
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 11-04-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:14

:(:)

je weet toch dat je benen maar tijdelijk uitgeschakelt zijn??
Het is eventjes heel raar maar je weet dat het over gaat ;)

Charmaiineee

Re: Knie operatie en ruggeprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:31

Je moet sowieso 4 uur van te voren echt nuchter zijn. Je mag wel een paar kleine slokjes nog, maar je nieren blijven urine en zo aanmaken.
Je spieren zijn verslapt tijdens narcose, dus het kan zijn dat je kan gaan plassen. Daarom moet je voor de OK ook nog 'uitplassen' zeg maar.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:36

Ik heb ook een ruggeprik gehad voor een knieoperatie. Het heeft geen pijn gedaan en ik vond het ideaal. in het begin een beetje vreemd dat je je benen niet voelt maar dat went wel. En over alles meekrijgen in de OK, er stond bij mij muziek aan dus ik heb weinig gehoord. Zien doe je ook niet want er hangt een laken voor en het enige wat je misschien ruikt zijn desinfectiemiddelen. Niets ernstigs dus.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:39

Hoi.
Zelf heb ik een ruggeprik gehad tijdens mijn eerste bevalling.
de prik zelf voel je bijna niet, en daarna is het even gek dat je niks meer voelt.

Mijn man heeft 2 keer een ruggeprik gehad.
1 keer voor een knieoperatie (spoed) hijhad zich in zijn been gezaagd en moest dus snel geopereerd worden.
en 1 keer voor zijn liesbreuk.

beide keren zijn ze net te hoog gezet, en dat gaf hem een vervelend gevoel met ademen.
maar je moet weten dat de gehele tijd iemand bijje hoofd zit om met je te praten gerust te stellen, en op jouw verzoek dingen bij te (laten) stellen indien mogelijk.

je hoort idd alles, maar je kan ook oordopjes indoen.
je ziet niks, Want er hangt een groot doek voor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:43

mijn vriend heeft zo'n angst voor operaties en bloed dat hij nu altijd volledige narcose vraagt voor z'n knie operaties. een ruggeprik is bij hem echt vragen om problemen. 1 hij trilt als een riet van de angst/spanning waardoor het aanprikken "gevaarlijk" wordt. 2 hij gaat 9/10 toch buiten westen. Dus voor hem is een ruggenprik geen optie meer...

Vraag een kalmeermiddel voor de avond en morgen tevoren...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:50

Ik heb een moedervlek op mijn bil weg laten halen toen ik 15 (?) was. Ik mocht kiezen: Narcose of een ruggeprik. Helaas word ik ook zo beroerd wakker van algehele narcose & dus koos ik voor een ruggeprik. In 1 woord; ideaal. Het zetten heb ik niet gevoeld (als je ontspant merk je er echt he-le-maal niks van) en het meemaken vond ik wel leuk! Jammer genoeg was de dosis niet groot genoeg en hebben ze plaatselijk nog wat bij moeten verdoven (wat je amper voelt omdat het al grotendeels verdoofd is). Ging daarna prima :)

Katheter heb ik niet gehad. De avond ervoor heel weinig drinken & 's ochtends niet drinken, voor de prik plassen, dat was genoeg bij mij.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:51

ik heb nu 2 keer een ruggeprik gehad voor een operatie aan mijn enkel. Beide keren heb ik een lichte verdoving gehad voordat ze de ruggeprik zetten. Dat kwam omdat ik de 1e keer net van het paard afgevallen was en alles stijf en pijnlijk was. Op zich beviel dat goed, dus hebben ze dat de 2e keer ook zo gedaan. Jewas dan een paar mijn. weg en als ik dan weer wakker werd zag ik mijn been omhoog gaan, terwijl ik t niet voelde, erg vreemd...
Vervolgens ging het gordijntje ervoor en kon ik ze alleen horen en de monitor zien, waarop mijn botten te zien waren (om te zien of de schroeven goed geplaatst waren enzo).
De 2e keer moest ik gekatheriseerd worden, omdat mijn blaas te vol werd. Omdat mijn onderlichaam nog helemaal verdoofd was, voelde ik het niet.
binnenkort krijg ik weer een operatie aan mijn enkel en ik ga zeker weer voor een ruggeprik kiezen. Het beviel, tot nu toe, goed en t is eigenlijk best wel interessant om te horen wat ze allemaal zeggen :D ;)
@Charmaiineee: das een goede tip, ik ga de volgende keer ook een mp3 meenemen.

maringe

Ik heb 2 keer een ruggeprik gehad, 1 keer voor een keizersnede voor de bevalling van de tweeling (10 jaar geleden) en 2 jaar geleden voor mijn knieoperatie.
Als je goed luisterd en doet wat de narcotiseur zegt stelt het geen donder voor. Dus vooroverbuigen en goed doorademen, dan ontspan je goed alle spieren. Je voelt een prikje en meer niet. een prikje bij de tandarts voor de verdoving vind ik veel gemener.
Voordat ik naar de ok ging moest ik eerst goed uitplassen en na de operatie hebben ze bij mij gekeken met een echo apparaat hoevol mijn blaas was, om te beoordelen of ik gecateteriseerd moest worden, was toen niet nodig.
Ik heb alles meegekeken via een scherm en vond het erg interesant. Het is raar dat je ziet en voelt dat ze bezig zijn met je lichaam en dat je geen pijn ervaart, maar daar moet je niet bij nadenken.
Bij mij is mijn been afgeklemt, zodat er geen bloeddoorstroming is en dan komt er dus bijna geen bloed vrij.
Ik heb er geen nadelen van ondervonden en ik kies voor een ruggeprik boven algehele narcose, ben namelijk 1 keer onder narcose geweest en er behoorlijk misselijk uitgekomen en dan kun je ook niets, want je bent nog half slaperig.

Heel veel succes, als er nog vragen zijn kun je een pb sturen

xxrossiexx

Ik ben 2 jaar geleden geopereerd aan mijn knie en heb daarbij ook een ruggenprik gehad.
Ik vond het (eerlijk gezegd) super, prik voelde ik bijna niks van en was ook zo gedaan, had echt zoiets van 'hè was dat het al?'
Voor de rest lekker mee kunnen kijken bij de operatie, gezellig een praatje maken met de zusters.

Voordeel is ook, je bent veel sneller het ziekenhuis weer uit (als alles goed gaat natuurlijk).
Narcose doen artsen liever niet ivm eventuele schade aan organen.

Nadeel. Heb mijn eigen been open gekrapt omdat ik niet wist wat het was!

Al met al, mocht ik weer een keer geopereerd worden doe ik zeker een ruggenprik!
Veel succes en je mag altijd pb en

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:53

Kaspar schreef:
Een ruggeprik is toch een enorme naald?

Valt alles mee. Voordeel is dat je 'm er niet in ziet gaan ;)
Dat je je benen niet voelt is niet eng. Het uitwerken van de verdoving vond ik persoonlijk hilarisch :')

Het ergste van de ruggenprik? Op de uitslaapkamer terecht komen :+ Ik was wakker & lag tussen mensen die uit de narcose kwamen, maar had helemaal niks te doen. Na een half uurtje mocht ik naar een privé kamertje en kon ik wat kletsen met mijn moeder, dat was gezelliger ;) .

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:59

Doubtless schreef:
Kaspar schreef:
Een ruggeprik is toch een enorme naald?

Valt alles mee. Voordeel is dat je 'm er niet in ziet gaan ;)
Dat je je benen niet voelt is niet eng. Het uitwerken van de verdoving vond ik persoonlijk hilarisch :')

Het ergste van de ruggenprik? Op de uitslaapkamer terecht komen :+ Ik was wakker & lag tussen mensen die uit de narcose kwamen, maar had helemaal niks te doen. Na een half uurtje mocht ik naar een privé kamertje en kon ik wat kletsen met mijn moeder, dat was gezelliger ;) .

Haha dat van de uitslaapkamer had ik ook! Lag ik daar tussen al, alemaal slapende mensen en piepende machines. Komt op een gegeven moment een zuster bij me 'je ligt hier eigenlijk helemaal voor niet hè'. Ja dat lag ik toen echt wel, vervolgens mooi terug naar de afdeling, waar ik mooi op de computer kon. Heerlijk!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:11

Geen ervaring met een knieopertaie, wel met het zetten van een ruggenprik. Stelde echt helemaal niks voor. Ik zat nog te wachten op de prik en de anesthesist zei toen ineens dat ik een koude stroom zou voelen. Dat was zo. Dat was de vloeistof al die mijn lijf in ging, oftewel die prik zat allang :D

Dat er geopereerd wordt, vond ik zelf niet vervelend om te horen. Anesthesist kletste ook een beetje en dat leidde goed af. Ook bij de uitslaap bleek de anesthesist bij me kletsen, samen met een verpleegkundige.

Heb ook een katheter gehad, maar die brachten ze in toen de ruggeprik al werkte. Niets van gevoeld.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:16

Ik heb vorig jaar een knie operatie gehad met ruggenprik. Mijn ervaring is erg positief, werd om half 9 opgenomen in het ziekenhuis, kreeg een operatieschort aan en er werd een groot kruis op m'n te opereren been gezet, sok aan de andere voet en een kruis op m'n hand.

Daarna werd ik vervoerd naar de anesthesieruimte, daar kreeg ik een infuus, termepatuur werd opgemeten en toen was het tij door de ruggeprik. Was er best zenuwachtig voor door alle verhalen die ik had gehoord. Kreeg eerst verdoving, hier voelde ik niks van, vervolgens zou de prik komen, dit kon je wel een beetje voelen. Ik zat nog klaar voor de prik, maar voelde m'n onderlijf al warm worden, dus hij was geplaatst zonder dat ik ook maar iets had gevoeld.

Vervolgens operatie, kon meekijken op het scherm, erg interessant. Gewoon gesprekken voeren en alles, dus viel zeker niet tegen. Had het alleen best koud, maar dat kan je ook gewoon zeggen natuurlijk. Enige wat ik als vreemd ervaarde was dat je iedere aanraking aan je verdoofde onderlichaam wel voelt, maar uiteraard geen pijn.

Na een uurtje was de operatie klaar, opwarmen in de anershesieruimte en toen terug naar de afdeling. Voelde tijdens het opwarmen m'n tenen alweer en een uur later liep ik richting de wc :') Heb me daarna meteen op laten halen en voor de lunch (12.00 uur) was ik thuis. Ik scheen wel een modelpatient te zijn, maar ik ga zolang het niet nodig is NOOIT meet voor algehele narcose :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:17

Mijn vriend heeft 2 jaar terug een scooterongeluk gehad en had hierbij alleen zijn knie verbrijzeld.
Hij heeft toen ook ruggenprik gekregen. En snapte eerlijk gezegd niet waarom sommige zwangere vrouwen altijd daar een drama van maakte. Kan helaas niks aan zijn uitleg veranderde.

Maar hij heeft dus niks gevoelt van de ruggenprik. Eerste keer ging ook niet helemaal goed. Voor de rest heeft hij niks gevoelt toen ze met zijn knie bezig waren. En dat was geen korte operatie volgens mij. Want zijn onderbeen en bovenbeen hing nog maar aan 1 spiertje vast. De rest was allemaal kapot.
Hij is uiteindelijk zelfs in slaap gevallen. En meekijken mocht hij ook niet.

2de keer weer precies zelfde, ook weer ruggenprik. En weer niks van gevoeld toen zijn hele knie openlag om de hele ijzerhandel eruit te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:19

minka schreef:
Vervolgens operatie, kon meekijken op het scherm, erg interessant. Gewoon gesprekken voeren en alles, dus viel zeker niet tegen. Had het alleen best koud, maar dat kan je ook gewoon zeggen natuurlijk. Enige wat ik als vreemd ervaarde was dat je iedere aanraking aan je verdoofde onderlichaam wel voelt, maar uiteraard geen pijn.

Dan is het mijn vriend jaloers op je. Die wou zo graag meekijken, maar dat mocht niet. Stel je voor dat hij flauw viel, van al dat bloed.
Terwijl toen hij op straat lag, zijn knie al helemaal nauwkeurig had bestudeerd hoe het eruit zag.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:21

quartel schreef:
:(:)

je weet toch dat je benen maar tijdelijk uitgeschakelt zijn??
Het is eventjes heel raar maar je weet dat het over gaat ;)

De laatste keer heeft het 48u ( iets langer ) geduurd voor het gevoel in mijn been weer terug was. heel raar, maar wel zo rustig, geen pijn of niks. denk dat je je daar het minst druk om moet maken! :)