Voet gebroken, ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaraJoyce

Voet gebroken, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:46

Hoi allemaal,

Ik had graag een andere update willen plaatsen na dit topic:
[ITP] Mijn nieuwe kanjer Luca S!

Maar helaas wordt het dit verhaal:

Afgelopen weekend liep ik heel rustig met Luca van bak naar stal, waarbij we een klein stukje over een rustig weggetje moeten. Ik had net les gehad en zat er nog op, wat alle voorgaande keren prima verliep, de lieverd. Totdat we nu wielrenners tegenkwamen...
Luca schrok en draaide om, waarbij hij zelf onderuit gleed en is toen op mij been gevallen. Gevolg: Een middenvoetsbeentje waar een stukje afgebroken is en nu dus prachtig gips tot aan mijn knie -O- . Gelukkig is er met Luca niks aan de hand, hij had een paar kleine schaafwondjes die heel mooi genezen.
Ik hoor morgen nog of ik geopereerd moet worden, daar is weinig duidelijkheid over, maar uit het telefoontje dat ik vandaag kreeg leek die mogelijkheid er toch nog echt wel in te zitten. Dat is even afwachten dus.

Heeft iemand hier ervaring mee? (vast wel, met die gevaarlijke monsters waar wij ons omheen begeven :Y) ) Met of zonder operatie, hoe lang duurde het herstel bij jullie? Hebben jullie er nog lang last van gehad?

Ik baal wel enorm, was echt heel fijn bezig met Luca en we zouden over 2 weken op trainingsweek bij Academy Bartels gaan, maar dat gaat dus helaas niet door ;( Nu wordt Luca gelukkig wel fijn doorgereden, maar ik lig er nog wel een paar weken uit.. En alles kost moeite, ik kan eigenlijk niks omdat m'n voet dan meteen helemaal paars wordt en ben het nu al helemaal zat... Dat wordt nog leuk!

Sorry voor mijn klaag verhaaltje, maar wel fijn om het even kwijt te zijn. En ben benieuwd naar jullie ervaring dus! En heeft iemand nog handige tips? Die zijn ook altijd welkom!

Warboel

Re: Voet gebroken, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:24

Met gebroken voeten heb ik geen ervaring. Wel m'n elleboog een keer gebroken, geopereerd (vastgezet met pinnen) en een tijd in het gips gezeten. Ik was toen 7, en heb daarna geen fysio gehad omdat m'n ouders het niet zo nodig vonden. Helaas is m'n elleboog dus ook niet zo beweeglijk meer. Dus zou wel zodra je uit het gips mag naar de fysio gaan als dit mag van je arts. Denk dat dat wel scheelt. Maar voor nu heb ik geen tips voor je, sorry.

In ieder geval heel veel sterkte!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:26

Ik heb een paar jaar geleden een kast op mijn voet laten vallen. Resultaat 3 gebroken middenvoetsbeentjes. Ik kon nog wel wat lopen, maar niet meer afwikkelen en was zo eigenwijs om de eerste twee dagen nog door te lopen zonder naar de dokter te gaan. Uiteindelijk kon ik niet meer van de pijn, toch een foto laten maken en toen mocht ik voor 3 weken in het gips tot onder mijn knie! Hierna heb ik een week loopgips gehad. In het gips heb ik nagenoeg geen pijn gehad. De eerste weken zonder gips liep ik het beste op hoge wandelschoenen. Platte schoentjes, hakjes en gympen (en rijlaarzen!!) was een ramp. Met fysio en rust is dit goed gekomen. Ik heb toen geinvesteerd in een paar goede ariats en met een week of 6 zat ik wel weer op het paard, al heeft het een tijd geduurt voor ik de druk van de stijgbeugel bij fanatiek galoperen en springen weer goed kon hebben. Na 2 maanden ben ik weer voorzichtig begonnen met wat hardlopen en fitnissen, met een jaar ging dit pas redelijk pijnvrij (pijn kwam vaak als reactie op (over)belasting).
Momenteel heb ik met bepaalde schoenen (met net een bepaalde (as)druk op de plek van het breukje) nog steeds een vervelende pijn. Maar verder kan ik alles weer en heb ik weinig last. Als ik beter de tijd had genomen om te herstellen had het volledig over kunnen zijn.

Leuke schoentjes met hakjes, ballerinatjes of gympies draag ik hooguit voor een paar uurtjes en als ik zeker weet dat ik niet te ver hoef te lopen. Anders heb ik al snel mijn fijne wandelschoenen of mijn ariatjes aan.

Neem dus lekker de tijd, bezoek een fysio en schaf een paar goede wandelschoenen aan of iets anders fijns waar je goed op loopt. Daar heb je het eerste jaar echt plezier van! Heel veel beterschap!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:38

Ik heb geen ervaring met de voet. Wel mn bovenarm. Die heb ik in Februari gebroken nadat mn paard had bedacht dat ik weer eens mocht zandhappen ;)
Ik had een complete breuk, dus doormidden en mn arm was na de val een stukje kleiner (helften lagen naast elkaar.. brr... toen dat weer gezet werd.. was niet fijn!)
Dag daarna ben ik meteen geopereerd :j, met 2 pennen erin en 4 schroeven dat elkaar dus allemaal spalkt.

Helaas mag het bij mij niet goed gaan.. na 8 weken nog maar minimale botgroei en moet nog 2mnd rustig aan doen om te kijken of het terug komt. en anders moet ik nog een keer geopereerd.

Wel daarna Fysio gaan doen! ik heb echt al weer heel veel functie teruggekregen en kracht :j
Kan gewoon weer autorijden en schrijven e.d.
Paardrjiden is wel vrij lastig, dus daar waag ik me nog inet aan haha

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:11

twee jaar geleden heb ik ook mijn voet gebroken,
en het is nog steeds niet hoe het moet zijn, heb er nog geregeld last van en mijn voet blijft gevoelig. Ben bang dat het altijd wel zo zal blijven

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:44

Ik heb mijn middenvoetsbeentje ook gebroken gehad, een week mee door gelopen wilde me niet aanstellen en dacht dat het zwaar gekneusd was!
Heb een poosje gips gehad en verder niets!

Half jr terug middenhandsbeentje gebroken en dat was een ander verhaal!! Spugen van de pijn! En na een slechte nacht eerste hulp! Vier weken gips gehad, en waarschijnlijk niet goed genezen, word dan weer opnieuw gebroken! Ben nu erg beperkt in het bewegen van mijn pols en heb er nog veel pijn in.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:10

Mijn dochtertje heeft een paar jaar geleden 3 middenvoetbeentjes gebroken, ze sprong alleen van haar
bed, ze klaagde wel over pijn maar was niet dik of blauw, volgende dag liep ze er wel op maar voor de zekerheid even langs de dokter gegaan, antwoord was ze loopt er op dus is niets gebroken.
Heb nog gevraagd of er geen foto s gemaakt moesten worden, maar was niet nodig, 3 dagen daarna weer
naar de ha is gewoon gekneust ze loopt er op en bla bla bla.
Dag later ben ik gewoon naar het zkh gegaan en heb gezegd dat het die dag was gebeurd, hebben meteen foto s gemaakt en jawel 3 middenvoetjes gebroken, ze kon meteen het gips in.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:31

He Saar, hoe is het nou? Zit je de hele dat thuis, of kan je wel naar school e.d.?

Mijn vriend heeft vorig jaar ook z'n voet gebroken. Voor zover ik jouw verhaal ken, is dat ongeveer hetzelfde gegaan. Er was ook sprake van dat hij misschien geopereerd moest worden, maar dat ging gelukkig niet door. Uiteindelijk is hij bijna drie maanden thuis geweest. Maar dat komt voor een groot deel door het werk dat hij doet, hij heeft geen kantoorbaantje ofzo.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:37

Oei, dat is niet fijn..Ik zelf heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar wel iets soortgelijks meegemaakt met stalgenootje waarmee ik op buitenrit was. Haar paard struikelde en ze vielen samen, paard op haar been. Uiteindelijk bleek bij haar ook een breuk in voet / kuit (daar ergens iig) te zitten.
100% herstel heeft toch wel zo'n 3/4 maanden geduurd. Al ben je natuurlijk wel eerder uit het gips, maar de eerste tijd moet je toch rustig aan doen en revalideren en zorgen dat je het niet overbelast.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:40

Ik heb misschien al 9 jaar geleden een paard op mijn voet gehad. Deed zeer, maar ik ben nooit naar de HA geweest.
Na misschien wel een jaar nog steeds last, toen toch eens langs de HA geweest en die vermoedde dat het toentertijd toch gebroken is geweest/ een scheurtje in heeft gezeten, maar toen kon er niets meer aan gedaan worden.

Inmiddels dus 9 jaar later nog steeds last als ik lang sta, blijft een rottige en gevoelige plek. Dus doe rustig aan ;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:41

2x gebroken geweest.
maar het is nog niet zoals het moet zijn.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:50

Tegen mijn vriend is ook gezegd dat hij er rekening mee moest houden dat het wel een jaar zou duren voordat het helemaal goed genezen was. We zijn nu ruim een jaar verder en hij voelt het nog steeds met lopen. Waarschijnlijk houdt hij dat ook wel, maar het is wel te doen. Hij heeft zich goed gehouden aan het advies van de doktoren, rustig aan doen. Dat scheelt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:41

Ook een keer 2 middenvoetsbeentjes gebroken een jaar of 10 geleden. 4 weken gips gehad. Daarna wat stijf, maar na een paar dagen kon ik alles weer. Nu heb ik er nooit last meer van.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 11:08

Bedankt voor alle reacties! Hieruit maak ik op dat het echt gewoon afwachten is, bij iedereen verloopt het weer anders dus. Ik hoop uiteraard ook op volledig herstel, maar we zullen zien.
Inmiddels moet ik nog 2 weken gips, maar ik loop wel gewoon weer. Wat scheelt dat zeg!
Ook mijn moeder is er blij mee haha, die hoeft niet meer de hele dag achter me aan te hobbelen om dingen aan te geven, mee te nemen e.d. haha :D Wel zal me nog even naar school moeten brengen, maar goed, nog een paar weekjes en dan is dat hopelijk voorbij!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:26

Pff wat een pechvogels hier... Ik ben er helaas ook een.. Ik verbrijzelde de gewrichtjes boven mijn middenvoetsbeentjes helemaal, resultaat 3 platen en 19 schroeven. Inmiddels heb ik na 7 maanden nog 1 plaat en 9 schroeven over maar pijnvrij... :n Het gaat ook nog een hele poos duren helaas...
Zoals iedereen tegen mij zegt (maar wat voor mij heel moeilijk is := ) is rust en geduld.. Fysio is wel heel belangrijk zodat je je voet straks weer optimaal kan gebruiken.
Hou er maar rekening mee dat je er voorlopig nog wel even last van hebt :(:)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:43

Lekker Sara, dat je weer een beetje kan lopen. Dat heeft bij Ben wel langer geduurd, dus dat is hopelijk een goed teken.

Jeetje Patriciavt, dat moet wel een gecompliceerde breuk zijn. Sterkte en ik hoop dat je er snel en helemaal vanaf komt.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:58

Beterschap.

Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:59

Ik heb je een PB'tje gestuurd :j

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:41

ik heb het ook gehad helaas, ik stapte met het naar de wei brengen in een kuil omdat mijn fries opzij sprong. het is lnap pijnlijk moet ik zeggen en ben ook even een paar minuten zeer misselijk en van de kaart geweest. het herstel heeft erg lang geduurd en nu een jaar later heb ik er nog steeds last van.
ik kan niet met 2 voeten naar achter op de grond zitten bijvoorbeeld. ook verlies ik vaak de beugel aan die kant met rijden omdat ik mijn voet probeer te ontlasten.
ook heb ik nog steeds een bobbeltje op het bot wat duidelijk voelbaar is en ook zichtbaar ( heb foto's van hoe mijn voet gebroken was, was ook al heel duidelijk zonder rontgenfoto ). ik heb nog heel lang met drukverband gelopen en op van die ballerina schoenen. nu heb ik rijschoenen met stalen neuzen zodat het niet nog eens breekt.