Het dislectie topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikmik

Het dislectie topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:34

heey allemaal,
ik heb dyslexie. dat vind ik soms heel moeilijk. of ik nu iets met een d of een t moet schrijven. of hoe ik een woord moet schrijven. dus mijn berichten zullen soms heel slecht nederlands zijn. en toen dacht ik: waarom maak ik geen topic aan. dan kan ik met andere kinderen er over praten. of die het nu wel of niet hebben.
Laatst bijgewerkt door ikmik op 09-04-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ikmik

Re: Het dislectie topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:46

sorry het moet dyslectie zijn....

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:48

dyslexie zelfs ;) maar die fout past bij het topic. heb het zelf niet.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:49

owww nee, alweer fout. waarom hebben ze er geen ander woord voor ;(

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:51

heb het ook. het is alleen meer dat ook de info die ik lees (zo als regels van D en T) dus ook niet aan komt.... boeken lezen heb ik dan ook echt een hekel aan

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:52

nou ik niet. ik hou van lezen. heerlijk!! ik hield er eerst ook niet van. maar toen ik hoe over leef ik boeken las, las ik ze alleen maar.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:53

Hahah de titel van het topic ook nog eens verkeerd schrijven is wel het top punt :P

Ik ben het zelf ook :D en niet zon beetje! Als je Dyslectisch bent betekend dat niet dat je per definitie heel slecht nederlands schrijft hoor! Maar het blijft lastig! :)
gelukkig krijg je er ook heel veel positieve dingen voor terug, meer ruimtelijk inzicht - creativiteit - nieuwsgierig... Je hersenen leggen op een andere manier verbindingen wat ook vaak leuke dingen kan opleveren.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:55

ruimtelijk inzicht heb ik idd wel (scoorde hoogste met de klassen test) en creatief valt wat tegen... nieuwsgierig zeker (wil altijd alles weten. maar ook waarom iets zo heet enz.)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:57

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:58

hahaha. ik ben ook best nieuwschrierig. maar je moet die boeken eens proberen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:59

Helaas kan ik de afbeeldingen van de shirts niet plaatsen, maar bij Large hebben ze twee leuke shirts:

I am dics...
dikles...
diskec...

I can't spell!

en

Dislexics are teople poo

Als je een beetje van zelfspot houdt... ;)

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:01

ahahahahahahah

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:06

Niet iedereen heeft alles even sterk HindaFree :)

Denk dat het belangrijkste is dat wanneer je dyslextisch bent je ook zelf gaat onderzoeken wat dit voor jou inhoud en waar je sterke kanten liggen. Zo kun je het beter aanpakken. Ik ben ook slecht in spelling. maar omdat ik weet dat ik mijn eigen fouten in spelling niet herken laat ik het belangrijke dingen altijd na kijken :)

Jou voorbeeld, iets met een d of t schrijven heeft, als het het over het werkwoord vervoegen hebt niks met dyslexie te maken volgens mij mikmak. Wel als je het hebt over schrijf ik nu woord of is het woort? :)

Ik heb door mijn dyslexie veel moeite met bepalen waar komma's en punten komen. Mijn zinnen zijn soms wat krom. Ook het verschil tussen zij en zei.. ie en ei enzo :)

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:08

hahah. ik zet ook altijd maar een puntje hier en komma daar:P

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:14

Haha lekker is dat he ;-)

wil me gaan verdiepen in een nieuwe manier van leren speciaal voor beelddenkers, http://www.ikleeranders.nl/..
ben wel benieuwd of iemand hier al ervaring meer heeft want zou super moeten werken voor mensen met dyslexie.

haha hij is leuk Shenavallie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:24

ikmik schreef:
owww nee, alweer fout. waarom hebben ze er geen ander woord voor ;(

Je kunt evt "woordblind" gebruiken ("ik ben woordblind" en "wie is er nog meer woordblind") of "woordblindheid" ("ik heb last van woordblindheid"). :)

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:40

ja dat is is een goed woord!!!!!! :j . IK BEN WOORDENBLIND :D

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:01

kaaaren. wat leuk!!!!! ik hoop dat het iets wordt!!!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:55

Kaaaren schreef:
Haha lekker is dat he ;-)

wil me gaan verdiepen in een nieuwe manier van leren speciaal voor beelddenkers, http://www.ikleeranders.nl/..
ben wel benieuwd of iemand hier al ervaring meer heeft want zou super moeten werken voor mensen met dyslexie.

haha hij is leuk Shenavallie!

Ik kom even binnenvallen :D Leuk dat je interesse hebt in 'ik leer anders'. Volgens mij is het inhoudelijk meer lood om oud ijzer, maar als het goede resultaten geeft is het zeker het proberen waard. Maar; niet iedere dyslect is een beelddenker en ook niet iedere beelddenker is dyslectisch. Dus er is geen garantie dat het voor iedereen werkt.

Op het gebied van spelling is er een vrij nieuwe methode die ook wel goed lijkt aan te slaan, namelijk de KWeC-methodiek (zie: http://kwec.nl/kwec-methodiek/). Onderliggende gedachte bij deze methodiek is niet het leren van een spellingsregel, maar het begrijpen van de regel en de logica erachter snappen.

Maar dan nog blijf een dyslect dyslectisch en helaas is een van dé kenmerken van dyslexie ook de trage automatisering van lezen en/of spelling. Ik denk niet dat je van welke methode dan ook, een wonder mag verwachten, maar als het je helpt is het natuurlijk altijd mooi meegenomen!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:21

Bedankt voor je toelichting Plien91!

Ik ben nu 24 en net gestart aan een deeltijd opleiding communicatie (=heel veel schrijven en taal) haha dus ik heb me zelf echt wel wat op me nek gehaald. Heel veel leren terwijl ik de laatste jaren project gericht onderwijs heb gehad.

Onlangs een tentamen Nederlands gemaakt, merkte wel dat tijdens het leren ik er nu veel meer van snap als op de middelbare school. Als of nu de puzzel stukjes van de taal regels wel in elkaar vallen. Wat voor mij helpt zijn ezelsbruggetjes en vooral die logica. Ik ga zeker die link eens bekijken!

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:27

hahahaha, wat leuk. hopelijk vallen bij de puzzel stukjes ook een keer in elkaar.

en ik hoop dat je je tentamen nederlands hebt gehaald.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:59

Ik ben ook dislectisch, toen ik op school zat, [ik ben 54 ], werd ik voor dom uitgemaakt. Toen was er nog niet zoveel over bekend. Wat het schrijven betrof, was ik een ramp. Maar spreken ,was geen probleem. ook gek was, dat ik in het engels bijna geen fouten maakte. Ik had gemiddeld een 9 voor engels .Maar nederlandse taal,..............praat me d'r niet van. Tegenwoordig wordt er zoveel meer over bekend, dat ik ook nog elke keer weer bijleer. Als ik niet weet hoe ik iets moet schrijven, spel ik het eerst of schrijf het woord in gedachte op. Dat helpt mij heel erg.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:47

Er was toch laatst ook zo'n nieuw lettertype ontworpen, speciaal voor dyslectische mensen? Waarbij de letters minder op elkaar lijken? :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:56

Hier nog een dyslext :)

Ik herken mezelf wel in een aantal zaken; de voordelen ervan en het lastige leren (ADHD werkt ook niet in je voordeel dan). Maar ook het verhaal van Goofje12; vroeger was je gewoon dom.

Ik ben nu 26 en heb heel veel extra scholing, bijlessen en studie ondersteuning gehad. Toch heeft het altijd voor problemen gezorgd, zo ben ik eerst van het VWO gehaald, toen de HAVO niet weten te fien, blijven zitten in 3 mavo en na m'n MBO kreeg ik weer negatief studie advies op het HBO. allemaal omdat ik geen woord Engels kan spellen. Ik kan er gigantisch boos om worden, want de rest doe ik met 2 vingers in mn neus! Ik snap niet waarom het zo lastig is in te zien dat die 1 studiepunt voor Engels misschien wel niet zo belangrijk is als de rest van de studie die wel gehaald is...

Ik zit nu op de uni, thuisstudie dus geen Engels, en dat gaat hartstikke goed dus kan het wel (misschien ben ik toch niet zo dom :+) Verder heb ik een goede baan bij defensie. Het geen Engels kunnen is soms problematisch maar mijn collega's zien gelukkig wel in dat ik in bepaalde dingen gigantisch goed ben wat deze handicap compenseert.

Naast Engels is Nederlands ook lastig. Ik doe heel erg mn best om correct te spellen, goede zinsopbouw te hebben ed. Ik ben dan ook allergisch voor die MSN/SMS taal van pubbers, komt op mij zooooo achtelijk over. Ook als dyslext kan je iig je best doen om het goed te schrijven, toch?

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:26

ik heb het ook!

vooral engels is heel lastig en nederlands schrijven blijft nog steeds een hel