Discussie: Abortus, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Discussie: Abortus, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:54

Naar aanleiding van het topic [MW] Zwanger, en nu? waar een discussie begint te ontstaan over wel of niet abortus plegen en wanneer een kind een kind is, hier een nieuw en apart topic, want het is niet heel gepast om in het topic van TS te discussiëren over of ze een klompje cellen verwijderd of een kind vermoord...

Ikzelf ben voor abortus. Ik ben 21 en mocht ik nu zwanger raken dan zou ik ervoor kiezen om het kind te houden. Ik denk niet dat ik kan leven met abortus, plus, ik ben dol op kinderen. Mijn situatie is niet ideaal om een kind te krijgen, maar het is wel te doen. Mocht de situatie echter anders zijn, ten eerste dat ik geen kind wil, de financiële middelen niet heb, geen steun van de familie etc, dan vind ik dat de optie van abortus er wel moet zijn. Niets vind ik erger dan een onschuldig kind geboren laten worden in een gezin/familie die er eigenlijk niet voor kan zorgen of die het kind eigenlijk niet willen hebben. Kind heeft niet gevraagd om gemaakt te worden, nee, dat klopt, maar een kind heeft ook niet gevraagd om geboren te worden in een 'verkeerd' gezin. Een kind heeft stabiliteit en liefde nodig. Dan moet het wel gewild zijn.

Maar abortus, laat je dan een kind weghalen of een vruchtje? Is het moord of niet?

Ikzelf vind van niet. Een embryo en later foetus vind ik geen kind, maar een klomp cellen dat zich probeert te ontwikkelen tot een toekomstig kind, maar wat op dat moment geen echt bewust leven heeft.

NatasjavE

Re: Discussie: Abortus, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:59

Dit is topic weet ik hoeveel hierover.
Er zijn voorstanders er zijn tegenstanders. De voorstanders worden zelden tot nooit tegenstanders en andersom.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:03

eerlijk vind ik gewoon dat ieder het voor zichzelf moet bepalen, ik zal niemand veroordelen omdat er voor abortus is gekozen. Het is zeer zelden een keuze die echt even zo is gemaakt namelijk, even tussendoor een abortus laten plegen en gewoon weer vrolijk door huppelen.

Voor mij is het duidelijk, ik zou het kind direct laten weghalen nu. Stellig? Ja, maar ik heb zware medicatie die ontzettend schadelijk zijn voor de ontwikkeling en ik kan daar niet zomaar mee stoppen. Dus betekend dat ik mijn gezondheid erg op het spel moet zetten terwijl de kans groot is dat het kind er al schade aan heeft overgehouden. Dus dat is het voor mij niet waard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:05

Ik vind abortus een erg goede zaak. Als je zwanger bent dan moet je blij zijn met het kind, moet je het gevoel hebben dat je het kind een goede plek en een goed leven kunt bieden, dat je klaar bent om een goede ouder te worden. Heb je dat gevoel niet, dan is abortus mijns inziens te beste optie, een kind opvoeden als je er niet 100% achter staat heeft naar mijn idee geen zin.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:09

Ik denk dat iedereen gewoon respect moet hebben voor ieders keuze.
Zelf weet ik op dit moment totaal niet wat ik zou doen, je kan immers nu wel een gedacht hebben maar als het moment zelf er is kan het goed zijn dat je er helemaal anders over denkt.

Verder kan ik het niet laten om iets te zeggen over de laatste zin van ts:

Een foetus is al een baby (lichaam is al ontwikkeld) op zich, totaal niet enkel maar wat cellen die zich ontwikkelen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:33

Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten, je weet zelf het beste of je in staat bent om voor een kind te zorgen of niet.

Wat ik wel heel erg fout vind, is dat volgens de wet je tot week 24 een abortus uit mag laten voeren. Artsen houden zelf meestal een grens van 22 weken aan. Dit zou drastisch ingekort moeten worden. Een foetus van 24 weken is een compleet mensje, en er zijn zelfs meerdere gevallen bekent dat een mensje op die leeftijd in staat is te overleven bij een zeer vroege geboorte.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:40

In belgie kan je (zonder medische redenen) maar een abortus laten doen tot 12 weken, daarom dat er veel belgische vrouwen die al te ver zijn naar Nederland komen.

Mijn max is ook 12 weken, daarna is het al een mensje, die alleen nog maar moet groeien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:41

Zo zou het hier ook moeten zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:44

ik vind dat mensen het zelf moeten weten (beter een abortus dan een ongewenst kind wat later zwaar ongelukkig is..) of misschien wel mishandeld wordt omdat hij/zij niet gewenst is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:58

Storm schreef:

Nee 12 weken is te krap.

Als je met prenataal onderzoek achter ernstige zaken komt moet je de tijd hebben. Daarom is 24 weken een betere grens.
Mensen die omdat het kindje niet gewenst is abortus willen laten plegen hebben dat doorgaans ruim voor die tijd al gedaan.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:03

Hm ik vind het heel erg persoonlijk....

Ik ben nu tegen de 20 en het spookt de laatste tijd vaak door mijn hoofd: wat als? Gevoelsmatig is een kind welkom, al zou het allerlei afwijkingen hebben ik zou er zielsveel van houden en het op de eerste plaats in mijn leven zetten. Anderzijds de verstandige kant: Ik ben nog druk studerende en dat blijft nog wel een tijdje zo, ik wil nog veel van de wereld zien nu ik jong ben, ik ben nog aan het uitvogelen wie ik zelf uberhaupt ben; ik voel me nog erg jong en dat ben ik simpelweg ook. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat er een stabiele relatie is tussen de ouders... En aangezien ik momenteel vrijgezel ben is die stabiele relatie er al niet, zeker op mijn leeftijd vraag ik me af in hoeverre dat al mogelijk is... En het moet niet zo zijn dat het kind maakt dat je maar in een relatie terecht komt, het moet wel echte liefde zijn en niet een soort verplichting.

Dus ik zou het laten aborteren, mijn context is nog niet stabiel genoeg om een kind op te laten groeien.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:05

Ik vind het ieder zijn eigen keuze. Toch ben ik geen voorstander van abortus.
En tot 24 weken abortus vind ik écht te lang :n Toen ik 24 weken was voelde ik mijn kind al, en ook mijn man kon het voelen. Had al een dikke buik etc.
12 weken is zeker niet te kort. Dat vind ik een 'betere' termijn. Al is het dan ook al een heel mensje en moeten vrouwen vaak al 'bevallen' of maken ze het vruchtje stuk en halen het er dan uit.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:09

NatasjavE schreef:
Storm schreef:

Nee 12 weken is te krap.

Als je met prenataal onderzoek achter ernstige zaken komt moet je de tijd hebben. Daarom is 24 weken een betere grens.
Mensen die omdat het kindje niet gewenst is abortus willen laten plegen hebben dat doorgaans ruim voor die tijd al gedaan.

Daarmee dat ik ook zei (ben dezelfde mening aagedaan als Storm zie reactie ervoor) dat er een uitzonderig moet zijn wegens medische redenen, bv als blijkt dat dat het kindje zo zwaar gehandicapt is dat het geen menswaardig leven kan hebben of de geboorte niet zou overleven).

Dat er geen grens moet zijn omdat de meeste het toch laten doen voor die 12 weken, daar twijfel ik aan, als dit zo is waarom is het dan een probleem om er een wet van te maken dat 12 weken de maximum is?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:17

Ik ben niet tegen abortus. Wel vind ik de grens voor een abortus zonder medische redenen te ver in de zwangerschap liggen. Dat is nu 24 weken, terwijl op een speciale couveuse afdeling kindjes van 24 weken al in leven kunnen worden gehouden. Heel cru dat het ene kindje van 24 weken in leven wordt gehouden en een ander kindje wordt geaborteerd.

Voor een abortus om medische reden moet die grens wel bij de 24 weken blijven. Mensen moeten na de twintig weken echo immers nog de tijd hebben om het slechte nieuws te verwerken en een keuze te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:19

Maar aan de andere kant heeft een kind er geen idee van.

(al lijkt mij het voor de moeder ook een zware lichamelijke ingreep als het kind pas met 23 weken wordt verwijderd, afgezien van psychisch)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:22

Ik vind 24 weken wel ziek.... Als t zo is dat baby's die zo vroeg geboren worden nog in leven gehouden kunnen worden. Stel je dood een baby van 24weken in een couveuse....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:23

Dat mag ook in uitzonderlijke gevallen ;)
Al noemen wij het dan euthanasie ....

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:25

Denken jullie niet dat je makkelijker over onveilig gepruts gaat denken als je een makkelijke abortuswetgeving hebt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:25

Nou baby's die het overleven met 24 weken zijn doorgaan levenslang gehandicapt. In Utrecht is de benende grens om een kind te redden met een vroeggeboorte 25 weken. En eigenlijk zijn ze het daar mee oneens vanwege een zeer hoge kans op een geestelijk gehandicapt kind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:26

Nee, omdat de ingreep geen eitje is namelijk.

Voor onveilig geprut heb je allang de MAP.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:26

Mixje90 schreef:
Denken jullie niet dat je makkelijker over onveilig gepruts gaat denken als je een makkelijke abortuswetgeving hebt?

Nee natuurlijk niet. Abortus is gruwelijk ingrijpend. dat doe je niet zomaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:29

Ik bekijk het per situatie. Ik ben dus niet compleet voor of compleet tegen.

Als een vrouw na een verkrachting zwanger is, dan lijkt het mij logisch dat ze voor abortus kiest en ik kan daar alleen maar vierkant achter staan.
Er zijn ook vrouwen die abortus eerder als een vorm van anticonceptie zien en dat stuit mij heel erg tegen de borst. Ik weet niet helemaal precies waarom, maar ik denk dan dat ze maar slimmer had moeten zijn.

De trend dat de vrouw het compleet zelf mag bepalen sta ik ook niet 100% achter. Als de vrouw in kwestie een goede relatie heeft met een man (die ook de vader is) dan vind ik dat de man 50% 'schuld' heeft en dus ook 50% zeggenschap.

Voorbeeld: Ik ben gelukkig getrouwd en ik raak zwanger. Van mij hoeft het niet per sé, maar m'n man wil het kind heel erg graag houden en is dolgelukkig dat ik zwanger ben. In dat geval zouden we er over praten en beiden ons standpunt duidelijk maken.
Wie ben ik om te besluiten dat ik het kind weg laat halen? Het is tenslotte ook zijn kind.
Ik zou het kind in dit geval houden. Ik ben niet 100% tegen een kind krijgen en m'n man is dolgelukkig. Het feit dat het in mijn buik zit wil niet zeggen dat ik voor 100% zelf de beslissing mag maken.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:29

Storm schreef:
Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten, je weet zelf het beste of je in staat bent om voor een kind te zorgen of niet.

Wat ik wel heel erg fout vind, is dat volgens de wet je tot week 24 een abortus uit mag laten voeren. Artsen houden zelf meestal een grens van 22 weken aan. Dit zou drastisch ingekort moeten worden. Een foetus van 24 weken is een compleet mensje, en er zijn zelfs meerdere gevallen bekent dat een mensje op die leeftijd in staat is te overleven bij een zeer vroege geboorte.

dat ben ik met je eens ja.
alleen abortus in het begin uitvoeren tot 24 weken vind ik echt niet kunnen.
zelf heb ik niks met kinderen en ik zou wel abortus laten uitvoeren.
wij zijn teveel bezig met ons werk en de dieren om kinderen te nemen.
over 10/15 jaar kan het anders zijn maar nu wil ik echt geen kinderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:34

Ik ben voor de mogelijkheid tot abortus, maar zal het zelf niet snel overwegen. Mocht ik nu zwanger raken, hou ik het kind. Overigens heb ik al een dochter van bijna 7 jaar. Gepland en wel en dolgelukkig met haar. <3

Ik vind wel dat een abortus zo vroeg mogelijk dient te gebeuren en dat je er nooit te makkelijk over mag denken. Het blijft een beginnend leventje. Bij 24 weken is het al zo'n echt mensje, die je voelt schoppen (heb het hier ook op dvd, een echo uit die periode). Moet er niet aan denken dat weg te hebben moeten halen, als ik nog terugdenk aan de intense liefde die ik toen al voelde voor mijn dochter. Bij ernstige afwijkingen is het natuurlijk weer een ander verhaal met diverse kanten. Een heel heftig verhaal ook, om zoiets dan te beslissen. Mijn vriend (is overigens niet de vader van mijn dochter) heeft naast een gezond kind, ook een kind met Down syndroom, wat ze overigens niet wisten voor de geboorte. Hij is inmiddels 13 en het is echt een geweldig leuk kind. Je zou hem toch maar weg hebben laten halen.... wij houden allemaal van hem, hij hoort erbij en is superlief. :j
Dus ik vind het heel dubbel allemaal......... Ben blij dat ik gewoon een gezond kind heb en me niet met zulke lastige dilemma's hoef bezig te houden, want het lijkt mij verschrikkelijk.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:48

Ik ben voor. Een ander kan nooit beslissen voor een vrouw of ze in staat is om een kind op te voeden. En als die vrouw zichzelf daar niet toe is staat ziet, gaat het kind alleen maar eronder lijden.

Ik vind ook dat we afmoeten van het beeld dat iedere vrouw een goede moeder is, zoals je hier wel eens hoort op bokt. Wat mij betreft zijn héél veel mensen slechte ouders en hadden ze beter niet aan kinderen begonnen. Als abortus daar aan bij kan dragen, graag.