ontstoken kraakbeen tussen ribben/borstbeen. wat is dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

lovemeintje

ontstoken kraakbeen tussen ribben/borstbeen. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 08:51

hallo,
ik heb al enkele weken last van verdikkingen van mijn kraakbeen tussen mijn borstbeen en ribben rechts.
tenminste de dokter zegt dat het een onsteking van het kraakbeen is en dat dat vanzelf over moet gaan.
maar voor mijn gevoel word het heel langzaam iets dikker het is ook gevoelig
als ik tegen de tafel leun achter de computer bv dan voel ik het (zo ben ik er ook achter gekomen)
je ziet het duidelijk dat ik dat rechts wel heb en links niet.
heb al gezocht op ziekte van tietze, maar daar staat dat het erg pijnlijk zou zijn. en dat is bij mij niet zo.

heeft iemand hier ook ervaringen mee of meegemaakt?
zo aj hoelang duurt dat voordat dat over gaat?

liefs van mij

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:45

Waarom vraag je het niet aan je huisarts wat het precies is, wat je eraan kunt doen en hoelang het herstel is?

Lijkt me wel zo makkelijk en duidelijk.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:09

Fred_Kroket schreef:
Waarom vraag je het niet aan je huisarts wat het precies is, wat je eraan kunt doen en hoelang het herstel is?

zoals er in mijn stukje staat de ha zegt dat het ontstoken is er vanzelf moet overgaan.
ik vraag ervaringen aan andere mensen, ben al naar de ha geweest.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:12

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:14

lovemeintje schreef:
Fred_Kroket schreef:

zoals er in mijn stukje staat de ha zegt dat het ontstoken is er vanzelf moet overgaan.
ik vraag ervaringen aan andere mensen, ben al naar de ha geweest.

Nou dan weet je toch genoeg, en anders vraag je het nog een keer na, wat zei de huisarts dan tegen jou? En heb je medicatie gekregen en hoe is het ontstaan. Al die zaken kun je beter aan je huisarts vragen dan op een internet forum. Er is heus niets mis mee maar wat is het nut als iemand bijvoorbeeld met Tietze gaat zeggen dat ze niets meer kunnen en enorm veel pijn hebben en het nooit meer overgaat. Of iemand waarbij het in één week is overgegaan kan natuurlijk ook! Gewoon duidelijkheid vragen aan je huisarts, hoe kom ik eraan, wat is het, hoelang duurt het en wat voor (eventuele) medicatie kan ik gebruiken en wat ik kan ik allemaal wel of niet doen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:16

Kraakbeenontsteking heb ik ook (gehad). Pas toen ik bij een later bezoek ging doorvragen, bleek dat het idd Tietze was.
Ik herken ook niet alles wat op internet staat over Tietze hoor.

Maar die ontsteking, kan weken tot maanden duren voordat het over is en de kans is groot dat het weer terug komt.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:04

Misterylady schreef:
Kraakbeenontsteking heb ik ook (gehad). Pas toen ik bij een later bezoek ging doorvragen, bleek dat het idd Tietze was.
Ik herken ook niet alles wat op internet staat over Tietze hoor.

Maar die ontsteking, kan weken tot maanden duren voordat het over is en de kans is groot dat het weer terug komt.

dankejwel voor je ervaring daar heb ik wat aan.
en deed het bij jouw pijn of was het gewoon dikker dan de rest?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:06

Nou dan weet je toch genoeg, en anders vraag je het nog een keer na, wat zei de huisarts dan tegen jou? En heb je medicatie gekregen en hoe is het ontstaan. Al die zaken kun je beter aan je huisarts vragen dan op een internet forum. Er is heus niets mis mee maar wat is het nut als iemand bijvoorbeeld met Tietze gaat zeggen dat ze niets meer kunnen en enorm veel pijn hebben en het nooit meer overgaat. Of iemand waarbij het in één week is overgegaan kan natuurlijk ook! Gewoon duidelijkheid vragen aan je huisarts, hoe kom ik eraan, wat is het, hoelang duurt het en wat voor (eventuele) medicatie kan ik gebruiken en wat ik kan ik allemaal wel of niet doen.[/quote]

zoals ik al vroeg vraag ik om ervaring van anderen dus mocht u geen ervaring daarmee hebben wilt u alstublieft niet meer reageren?
ik ben niet dom hoor, ben niet iemand die zelf wil dokteren ed.
ben naar de arts geweest (2 verschillende zelfs) en die zeggen zoals ik al zei dat het onstoken kraakbeen is en dat het vanzelf overgaat ik heb heus wel gevraagt hoe en wat....
maar ik vraag naar ervaringen van anderen.
omdat ik gewoon wil weten hoelang het kan duren bv.

LuckyReining

Re: ontstoken kraakbeen tussen ribben/borstbeen. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:10

Ik heb twee jaar geleden ook het syndroom van Tietze gehad. Uitwendig zag je niets bij mi. Ik had geen verdikkingen ofzo. Maar ik had wel mega veel pijn. Vooral bij het ademhalen kreeg ik van die gemene steken. Het deed zo veel pijn dat ik niet eens wist hoe ik moest gaan zitten. Na een paar maanden is het toen steeds minder geworden tot dat het over was. Mijn huisarts zei dat er geen medicijnen voor waren en dat het na een paar maanden over zou zijn.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:13

saga schreef:
Ik heb twee jaar geleden ook het syndroom van Tietze gehad. Uitwendig zag je niets bij mi. Ik had geen verdikkingen ofzo. Maar ik had wel mega veel pijn. Vooral bij het ademhalen kreeg ik van die gemene steken. Het deed zo veel pijn dat ik niet eens wist hoe ik moest gaan zitten. Na een paar maanden is het toen steeds minder geworden tot dat het over was. Mijn huisarts zei dat er geen medicijnen voor waren en dat het na een paar maanden over zou zijn.

ja dat herken ik wel als ik verkeerd adem(via de bovenkant/lonegn ipv buik zeg maar) dan heb ik steken,eerst begon het bij een stukje kraakbeen dat dikker was
schrok me wild
nu zijn het 2 onder elkaar maar links doet het ook wel wat pijn maar daar zijn geen verdikkingen
nee geen medicatie idd mag wel pijnstillers maar ja als het langer duurt wil ik die niet innemen

is het terug gekomen bij jouw?
of nooit meer last van gehad?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:19

Het was wel een klein beetje opgezet en het deed voornamelijk pijn als ik er zachtjes op drukte. Later werd het meer een zeurende pijn. Omdat ik toen nog niet wist wat het was, vond ik die pijn eng. Pijn op de borst kan zoveel oorzaken hebben. Het heeft een paar weken geduurd voordat het over was. Maar bij komt het zo nu en dan wel terug.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:40

Bij mijn vriend is deze diagnose een aantal keren gesteld. Ontstekingsremmende pijnstillers en fysio bevorderen het herstel.

In geval van mijn vriend was het overigens iets heel anders (hij was al hartpatient en zijn te kleine hartklep was geïnfecteerd met een virus, waardoor hij veel eerder dan gedacht onder het mes moest. De beschadiging was pas zichtbaar bij de operatie en nadien heeft hij deze klachten nooit meer gehad).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:59

Ik heb ook Syndroom van Tietze, maar ik heb er alleen last van tijdens menstruatie en andere momenten dat mijn weerstand heel laag is (bv tijdens griep). Er zit wel altijd een verdikking op mijn borstbeen, maar het doet dus niet altijd pijn.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:46

Bij mij is het gelukkig tot nog toe niet terug gekomen. Ik hoop ook echt dat dat niet gebeurd. Deed echt pijn.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:22

hier nog een ervaringsdeskundige!
Tietze,ja geruwlijk pijnlijk tot 3 keer per dag van mijn sokken gaan!
Ik zeg WIE?heb ik ,Tietze? die ken ik nie! :D :D

Inderdaad ik slikte al pijnstilling,die hielpen echt geen fluit daar tegen.
Ben toen bij de accupentuur terecht gekomen,echt ik kan hem nog wel zoenen,na 3 keer werd het al minder(moest het al weg zijn,ik ben in totaal 10 keer geweest.
2 punten op mijn voorhoofd en 2 in mijn hand,lekker liggen een half uur,en ik was er vanaf!!
Wat deed dat zeer(Tietze,niet de accupentuur!)
en ben blij dat het over is.
Alleen bij snel praten,en veeel stress wil het wel een beetje de kop opsteken maar geen "aanvallen"meer gehad!

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:38

aisa schreef:
hier nog een ervaringsdeskundige!
Tietze,ja geruwlijk pijnlijk tot 3 keer per dag van mijn sokken gaan!
Ik zeg WIE?heb ik ,Tietze? die ken ik nie! :D :D

Inderdaad ik slikte al pijnstilling,die hielpen echt geen fluit daar tegen.
Ben toen bij de accupentuur terecht gekomen,echt ik kan hem nog wel zoenen,na 3 keer werd het al minder(moest het al weg zijn,ik ben in totaal 10 keer geweest.
2 punten op mijn voorhoofd en 2 in mijn hand,lekker liggen een half uur,en ik was er vanaf!!
Wat deed dat zeer(Tietze,niet de accupentuur!)
en ben blij dat het over is.
Alleen bij snel praten,en veeel stress wil het wel een beetje de kop opsteken maar geen "aanvallen"meer gehad!

accupunctuur ga ik vanaf vojgende week proberen maar ben blij dat jij er positieve ervaringen mee hebt dat geeft me een beetje moed
idd op momenten van stress ed heb ik er ook last van
dan merk ik echt dat ik te druk ben
maar waar voel jij de pijn? bij de ribben?

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:05

nee ,ik voel het onder de borsten precies,in het midden en dan een cm of 5 naar beneden(tja hoe leg je dat nu netjes uit!)mhet zkt dan naar beneden tegen de (maag?) denk ik aan.

Als ik op tijd ging liggen duurde de aanval zo'n 20 minuten,en dan was het net of er een stopje ergens uitgetrokken werd en dan zakte het heel snel,echt te raar voor woorden!
Heb wel ademhalingsoefeningen daarna gekregen,door de pijn kan je gewoon niet ontspannen ademen en,moet je goed opletten!
De aanval ging er niet sneller van weg dat niet,maar je moet niet gaan panieken,het is alsof er een olifant op je gaat zitten!

Maar echt die accupentuur,wat was ik blij met die man(Bert Pijnenburg in de Rips Noord Brabant),weet neit of je ver wegwoont,maar het is een echte tovenaar.
Hele gewone praktijk,niks zweverigs oid :D

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:44

aisa schreef:
nee ,ik voel het onder de borsten precies,in het midden en dan een cm of 5 naar beneden(tja hoe leg je dat nu netjes uit!)mhet zkt dan naar beneden tegen de (maag?) denk ik aan.

Als ik op tijd ging liggen duurde de aanval zo'n 20 minuten,en dan was het net of er een stopje ergens uitgetrokken werd en dan zakte het heel snel,echt te raar voor woorden!
Heb wel ademhalingsoefeningen daarna gekregen,door de pijn kan je gewoon niet ontspannen ademen en,moet je goed opletten!
De aanval ging er niet sneller van weg dat niet,maar je moet niet gaan panieken,het is alsof er een olifant op je gaat zitten!

Maar echt die accupentuur,wat was ik blij met die man(Bert Pijnenburg in de Rips Noord Brabant),weet neit of je ver wegwoont,maar het is een echte tovenaar.
Hele gewone praktijk,niks zweverigs oid :D

ja zo voelt het bij mij ook
die verdikkingen zitten recht boven mijn rechterborst
maar de pijn heb ik links idd richting maag en dan pfffft is het ineens weg alsof er eindelijk een hap etenh wegzakt ofzo maar het zit te hoog voor mijn maag dacht ook eerst dat het mijn hart wes ed.
het is echt vervelend, ben benieuwd naar de acupunctuur van de week
thanx voor jullie berichtjes ben al een stuk wijzer geworden

nog een vraagje hebben julli er wel eens hoofdpijn bij?
groetjes