Hoe lang blijf je hoesten na longontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Hoe lang blijf je hoesten na longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:36

Vier weken geleden begon ik met hoesten (prikkelhoest) met beetje koorts. Dacht een verkoudheidje ofzo. Heb gewoon heel snel koorts, dus niet iets waar ik me snel zorgen over maak.

Maar na een week werd het hoesten erger en ging van prikkelhoest naar vastzittende hoest en de hoest kwam met 'aanvallen'. Bleef er bijna in dan. Kwam ook van die stugge slijm mee.

Dat ging zo 2 weken door tot vorig weekend toen kreeg ik ook flinke koorts, algehele malaise. Dus maandag maar naar de HA. Ze constateerde bronchitis en een beginnende longontsteking. Dus AB-kuurtje gekregen en de boodschap paar dagen rustig aan te doen. Ik was trouwens niet benauwd en geen pijn op de borst, dus de diagnose longontsteking kwam wel als een verassing. Heb twee dagen flinke koorts gehad (39 graden) en goed beroerd. Daarna ging de koorts zakken. Het hoesten leek eerder erger te worden (komt natuurlijk wel slijm vrij bij die longontsteking).

We zijn nu een week verder, laatste dag van het kuurtje, maar het hoetsen is niet minder. Ben wel weer fitter.

Hebben anderen ook ervaring hiermee en hoe lang duurt het voor het hoesten minder wordt? Moet ik alweer terug naar de HA of is dit normaal verloop?

19LindA83

Re: Hoe lang blijf je hoesten na longontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:50

AB werkt altijd een aantal dagen door. Dus als je vandaag de laatste keer inneemt werkt het nog een paar dagen langer. Dat je nog hoest kan komen doordat je luchtpijp geiiriteerd is van al het hoesten.
Zolang je geen koorts meer hebt en niet overdreven veel slijm meer ophoest zou ik me geen zorgen maken.
Om de irritatie te verzachten lekker een dropje, thee met honing, waterijsjes enzo nemen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:55

Ik heb het van horen zeggen, maar een collega (oud verpleegster) zei onlangs dat het 6 weken kan duren voordat je na een longontsteking van het hoesten af bent.

Beterschap :(:)

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:56

Ik heb vier keer een longontsteking gehad (toen ik jonger was, en ja echt 4x)
1 of 2 maanden.
De lichtste was 1 maand.
De zwaarste (opgenomen in ziekenhuis) 2 maanden echt veel hoesten en daarna nog wel een flinke tijd last.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:58

Je luchtwegen zullen behoorlijk geïrriteerd zijn door al het hoesten, waardoor je nog meer gaat hoesten. De truc zit hem nu in het stoppen met hoesten door middel van veel drinken (thee met honing) of andere middelen gebruiken die de irritatie verminderen. Zodra de irritatie afneemt zal het hoesten ook afnemen. Desnoods kun je ter ondersteuning ook Daro-tabletten bij de drogisterij halen (die remmen de hoestprikkel) of voor zwaarder geschut gaan zoals codeine fosfaat die je via de huisarts kunt krijgen.